Kuikens kunnen vanuit de eierschaal communiceren met de andere eitjes in het nest en elkaar waarschuwen om in het eitje te blijven tot het veilig... [naar artikel]
Naast de snelweg E313 ter hoogte van Ranst voeren de universiteiten van Antwerpen en Gent vanaf vandaag testen uit met "geconnecteerde wagens", samen met technologiebedrijf Imec. De testauto's kunnen met elkaar communiceren, en waarschuwen elkaar wanneer er geremd om gestopt moet worden. [naar artikel]
Basisschool klimop in Meeuwen trommelde 300 leerlingen bij elkaar voor de opname van een filmpje in kader van verkeersveiligheid van en naar school. [naar artikel]
In grote steden wordt het alsmaar moeilijker om een parkeerplaats te vinden met de auto. Het openbaar vervoer nemen kan hiervoor een oplossing zijn, maar nu is er ook een plooibare ‘auto’ die dit probleem zou kunnen verhelpen. [naar artikel]
Frustrerend. Tergend. Hallucinant. De strenge woorden voor de politie worden niet gespaard, nu onze krant uitbracht dat de politie niet kan zien of iemand ondanks een veroordeling met de auto blijft rijden. De databank daarvoor staat klaar, maar de politie heeft nog geen software om die te kunnen lezen. “Ziet de politie verkeersveiligheid wel als een prioriteit?” [naar artikel]
Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) en minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) hebben een radicaal plan klaar om de verkeersveiligheid in onze hoofdstad op te krikken, dat meldt De Morgen. “30 als norm is gewoon beter voor de doorstroming van het verkeer, de luchtkwaliteit én verkeersveiligheid”, vertelt minister smet aan Radio 1. [naar artikel]
De zelfrijdende auto, een verre toekomstdroom of stilaan de werkelijkheid? In Ranst start dit jaar een proefproject dat de communicatie tussen dat soort voertuigen gemakkelijker moet maken. Een belangrijke stap in het bouwen van die autonome voertuigen, want als auto's kunnen communiceren met elkaar, kunnen ze ook files en ongevallen helpen voorkomen. [naar artikel]
'Autoproducenten willen wagens met elkaar laten communiceren. Een auto die al begint te remmen voor wij op de rem drukken, kan je leven redden' [naar artikel]
Een minister en twee schepenen van Mobiliteit gingen op De Nacht van De Standaard met elkaar in debat. Overheen vele verschillen, één rode draad: structurele maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren, is titanenwerk. [naar artikel]
Nieuws op de E313. Tussen Antwerpen en Ranst is deze week de Smart Highway gelanceerd, een testsite waar auto’s met elkaar en met de weginfrastructuur leren communiceren. [naar artikel]
In ons land is haast 40 procent van de auto’s een SUV of terreinwagen. Maar wie begaan is met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en klimaat moet... [naar artikel]
Harry Demey, CEO van LDV United, heeft zaterdag op Facebook gereageerd op de reactie van Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) op de discussie rond verkeersveiligheid in de stad. “Niemand kan dit alleen oplossen”, zegt Demey. [naar artikel]
In ons land is haast 40 procent van de auto’s een SUV of terreinwagen. Maar wie begaan is met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en klimaat moet... [naar artikel]
In alle stilte is twee jaar gewerkt aan een gesloten netwerk van smartphones en computers waarmee Belgen in gevoelige overheidsfuncties met elkaar kunnen communiceren zonder dat een Rus of Amerikaan meeluistert. “We moeten daar niet flauw over doen: we zijn een doelwit van buitenlandse mogendheden.” [naar artikel]
Langs de E313 tussen Antwerpen en Ranst is Smart Highway gelanceerd, een testsite voor technologieën die auto’s met elkaar laten communiceren, waardoor die sneller kunnen anticiperen op noodsituaties. Minder bruuske manoeuvres in het verkeer leiden tot minder ongevallen, minder files en zo ook minder uitstoot. [naar artikel]
De invoering van een slimme kilometerheffing voor auto’s is voor sp.a bespreekbaar en moet minstens grondig onderzocht worden. Dat meldt Joris Vandenbroucke, fractieleider voor sp.a in het Vlaams parlement. Maar een kilometerheffing kan voor sp.a pas een oplossing zijn als ook de focus van het investeringsbeleid wijzigt en men radicaal kiest om de alternatieven voor […] Het bericht “Kilometerheffing voor auto’s pas oplossing mits uitbouw alternatieven voor auto” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Voor 523 van de 708 knelpunten op veel gebruikte schoolroutes op gewestwegen waar de verkeersveiligheid beter kan, is sinds eind 2020 een oplossing gevonden of in voorbereiding. Dat zegt Vlaams minister van Verkeer Lydia Peeters (Open VLD) zondag. 182 knelpunten werden al effectief aangepakt. [naar artikel]
‘Drie dodelijke ongevallen op korte tijd hebben verkeersveiligheid hoog op de politieke agenda gezet. Wij zullen dat thema niet loslaten.’ Wouter Van Besien (Groen), kandidaat -burgemeester van Antwerpen, laat geen twijfel bestaan: verkeersveiligheid is een speerpunt in de campagne die Samen, het Antwerpse bondgenootschap tussen Groen en SP.A, zal voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. [naar artikel]
Een kilometerheffing voor personenwagens zou de oplossing zijn voor het fileprobleem. Dat zegt toch Jochen Goekint, adviseur mobiliteit bij Unizo. Hij hekelt de besluiteloosheid van de politiek. Beluister hier het volledige interview met Jochen Goekint: Beter communiceren en onderzoek (ns) [naar artikel]
Na 2030 of 2040 zullen er steeds meer volledig zelfrijdende auto’s op onze wegen verschijnen. Die auto’s kunnen belangrijke voordelen voor de verkeersveiligheid opleveren maar zullen ook leiden tot een toename van het autoverkeer en dus meer files veroorzaken. Dat zegt het Federaal Planbureau in een recente studie. [naar artikel]
Zorg voor een goed dossier dat niet van bovenuit wordt opgelegd en dat rekening houdt met verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en luchtvervuiling. Eenmaal je een kwalitatief goede oplossing hebt, mag je er geen millimeter meer vanaf wijken. En je moet er voor blijven gaan. Dat is volgens Maastricht de succesformule om grote verkeersprojecten aan te pakken. [naar artikel]
Twee Antwerpse zusjes die stierven onder een vrachtwagen: het doet ouders de schrik om het hart slaan, een week voor de start van het schooljaar. Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UA) vraagt dringend meer moed van onze politici. “Goede maatregelen worden nog te vaak teruggeschroefd omdat automobilisten er langer door in de file stonden. Als we de verkeersveiligheid fors willen verbeteren, moeten de vele privileges voor de auto nu eindelijk op de schop.” [naar artikel]
Het is uniek voor de mens dat we kunnen communiceren met onze wenkbrauwen, want apen doen dat niet. Volgens biologen leverden die harige streepjes... [naar artikel]
Gaat de zelfrijdende auto de files oplossen of net langer maken? Is het haalbaar dat we allemaal zo’n auto in huis halen? De autonome auto kan veel jobs in de transportsector kosten, maar kan tegelijk ons leven veel aangenamer maken. In Gent bijvoorbeeld zou een ruimte kunnen vrijkomen van 400 keer het Sint-Pietersplein. In deze derde en laatste aflevering van onze reeks bekijken we de mogelijk enorme maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto. [naar artikel]
Vias, het voormalige Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid, is niet te spreken over de oproep van verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) om verkeersboetes aan te vechten als die gemaakt zijn omdat het veiliger was om de wet te overtreden. “Burgerlijke ongehoorzaamheid is niet de oplossing”, zegt woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.