Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Antwerpse actiegroepen vragen stad en rand om modal shift mogelijk te maken

05/09/2018 - 18:41
"De actiegroepen Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hebben een gezamenlijk memorandum opgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen, gericht aan zowel de partijen in de stad Antwerpen als in de zowat 30 gemeenten van de ruimere vervoersregio. Ze vragen niet alleen een engagement voor de volledige overkapping van de Antwerpse Ring, maar ook voor het faciliteren van de modal shift naar maximaal 50 procent autoverkeer en - op termijn - voor een dieselban."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Z-Sustainable Logistics: Een modal shift is noodzakelijk 14/03/24 (15/03/2024 - Trends)

De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in Europa. Als we de klimaattransitie willen doen slagen, is een modal shift naar meer klimaatvriendelijke transportmodi noodzakelijk. Goederenvervoer per trein geldt hierbij als het beste alternatief. The post Z-Sustainable Logistics: Een modal shift is noodzakelijk 14/03/24 appeared first on Trends. [naar artikel]


2. Z-Sustainable Logistics 14/03/24: Een modal shift is noodzakelijk (14/03/2024 - Trends)

De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in Europa. Als we de klimaattransitie willen doen slagen, is een modal shift naar meer klimaatvriendelijke transportmodi noodzakelijk. Goederenvervoer per trein geldt hierbij als het beste alternatief. The post Z-Sustainable Logistics 14/03/24: Een modal shift is noodzakelijk appeared first on Trends. [naar artikel]


3. Draagt jouw verplaatsingsgedrag bij aan de modal shift? Doe de test! (06/01/2021 - Gazet van Antwerpen)

De modal shift, voor beleidsmakers en mobiliteitsdeskundigen is het de laatste jaren steeds meer een van de stokpaardjes. Als we willen dat het verkeer in en om Antwerpen niet nog meer in het slop geraakt, zeker met de werken aan de Oosterweelverbinding die voor de deur staan, is het noodzakelijk dat meer mensen de auto inruilen voor het openbaar vervoer, de fiets of een ander duurzaam vervoersmiddel. Zorro, het burgerplatform van Ringland in de Antwerpse zuidoostrand, lanceert nu de ‘Modal Selfie’. Met die tool kan ieder voor zich uitmaken hij de afgelopen periode een positieve modal split heeft bereikt. Of met andere woorden: wat is de verhouding van je persoonlijk verplaatsingsgedrag tussen fiets, bus, tram, trein, auto of te voet? [naar artikel]


4. Groen vreest het ergste voor regeerakkoord: “Modal shift Oosterweel zit in de frigo” (26/09/2019 - Gazet van Antwerpen)

Gaat de nieuwe Vlaamse regering de belofte nakomen om in de Antwerpse regio naar een modal shift te gaan van de helft auto’s en vrachtwagens, de helft openbaar vervoer en fiets? Groen vreest van niet. De partij baseert zich op de cijfers uit het milieueffectenrapport in aanloop naar de bouwvergunning voor Oosterweel. [naar artikel]


5. Hoe een ‘visionaire’ ingenieur al in 1953 voorspelde dat er een ‘modal shift’ nodig was om Antwerpen leefbaar te houden (28/06/2018 - Gazet van Antwerpen)

De ‘modal shift’ is in Antwerpen actueler dan ooit. De Vlaamse regering besliste deze week nog tot 18 maatregelen die de verkeersleefbaarheid moeten verhogen, én die meer mensen op de fiets moeten krijgen. Al in 1953 brak een Antwerpse ingenieur een lans voor meer trams en minder auto’s in de binnenstad. “Het bewijs dat er decennialang te weinig gebeurd is”, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. “Nu pas begint de kentering te komen.” [naar artikel]


6. Modal shift is bezig in Antwerpen: auto op terugweg, fiets wint terrein (30/08/2018 - Gazet van Antwerpen)

De wagen verliest terrein in de Antwerpse straten. Steeds meer Antwerpenaars en werknemers in de stad springen op de fiets voor hun verplaatsingen. “We zien een effectieve gedragswijziging”, zegt mobiliteitsschepen Kennis. [naar artikel]


7. De 10 pijnpunten van De Lijn: “Modal shift? Er is een modal shift wég van het openbaar vervoer” (21/10/2023 - Gazet van Antwerpen)

900 vacatures, elke dag 400 bussen in panne, 95 miljoen verdwenen reizigers en meerdere voertuigen die al meer dan 1,5 miljoen kilometers op de teller hebben. Als er één lijn zit in het verhaal van De Lijn, dan is het wel deze: een compleet gebrek aan geld. En dat is dagelijks voelbaar voor wie afhankelijk is van het openbaar vervoer. Dit zijn de tien pijnpunten van De Lijn. [naar artikel]


8. Burgerbewegingen vieren grote stap vooruit in overkapping Antwerpse Ring: “Maar de modal shift blijft een knelpunt” (19/10/2022 - Gazet van Antwerpen)

Burgerbewegingen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal hebben hun achterban vanavond in zaal Horta in Antwerpen goed nieuws te melden: de overkapping van de noordelijke Ring, goed voor 111 hectare meer groen, wordt meegenomen in de aanleg van de Oosterweelverbinding. “Zeer goed nieuws, maar op vlak van modal shift moeten er dringend concrete stappen worden gezet”, zegt Peter Vermeulen van Ringland. “Dat besef is er, nu moeten de projecten uit de startblokken schieten.” [naar artikel]


9. Burgerbewegingen vragen “meer ambitie” van nieuw Antwerps stadsbestuur (07/01/2019 - Metro)

Naar aanleiding van de installatievergadering van de gemeenteraad in Antwerpen hebben de burgerbewegingen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal maandag een open brief gepubliceerd waarin ze het kersverse stadsbestuur vragen om “meer ambitie” te hebben op het vlak van mobiliteit en leefbaarheid. Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) stelt in een reactie dat het bestuursakkoord de maatregelen […] Het bericht Burgerbewegingen vragen “meer ambitie” van nieuw Antwerps stadsbestuur verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


10. Vertraging door PFOS, onzekerheid rond overkapping, sputterende modal shift: barsten in ‘Werf van de Eeuw’ 5 jaar na Toekomstverbond (06/03/2022 - Gazet van Antwerpen)

Het was een doorbraak om u tegen te zeggen. Na jarenlang gebakkelei, vonden de Vlaamse regering, de actiegroepen en de stad Antwerpen in 2017 eindelijk een consensus over wat de ‘Werf van de Eeuw’ zou worden. Met de oprichting van het Toekomstverbond, waarin voortaan samen- in plaats van tegengewerkt zou worden, werd de weg vrijgemaakt voor de Oosterweelverbinding. Die moest de mobiliteit en de leefbaarheid van Antwerpen veiligstellen voor de komende decennia. Hoe zit het vijf jaar later met de uitvoering van de plannen? Wijzen alle neuzen nog in dezelfde richting? En welke schade heeft PFOS aangericht aan het hele plan? Een antwoord op zeven cruciale vragen. [naar artikel]


11. Tramvinkers meten elke seconde vertraging bij De Lijn: ‘De Antwerpse modal shift geeft vooral stilstand’ (23/04/2023 - De Standaard)

De komende weken kun je ‘tramvinkers’ spotten op Antwerpse trams. Met de vinkenjacht heeft dat niets te maken, het gaat om vrijwilligers die elke seconde vertraging in beeld brengen. ‘Noteer: licht op rood, de tram remt. Wacht, het is weer groen.’ [naar artikel]


12. ‘Tramvinkers’ meten elke seconde vertraging bij De Lijn: “De Antwerpse modal shift geeft vooral stilstand” (24/04/2023 - Gazet van Antwerpen)

De komende weken kun je ‘tramvinkers’ spotten op Antwerpse trams. Met de vinkenjacht heeft dat niets te maken, het gaat om vrijwilligers die elke seconde vertraging in beeld brengen. "Noteer: licht op rood, de tram remt. Wacht, het is weer groen." [naar artikel]


13. Actiegroepen tegen Oosterweeltracé ronden kaap van 40.000 handtekeningen (04/10/2016 - Gazet van Antwerpen)

De Antwerpse actiegroepen die zich verzetten tegen het huidige tracé voor de Oosterweelverbinding, hebben de voorbije maanden al 40.350 handtekeningen verzameld voor een nieuwe volksraadpleging. Officieel zijn er 52.000 handtekeningen nodig om zo’n Antwerpse volksraadpleging af te dwingen, maar de actiegroepen hebben zich geëngageerd om voor de winter aan 75.000 te geraken. Ze moeten ingediend worden voor de stad zich uitspreekt over de bouwaanvraag. [naar artikel]


14. Van Linkeroever tot het MAS in volle ochtendspits: met dit vervoermiddel rij je het snelst (08/09/2018 - Gazet van Antwerpen)

De lancering van de GvA Olympus-app was het startschot voor een reeks waarin een week lang mobiliteit en verkeersveiligheid in de stad centraal stonden. Vandaag het sluitstuk: de modal shift getest. Wie wint de race tussen de verschillende vervoermodi? [naar artikel]


15. Vlaanderen overweegt lage-emissiezone en verplichte modal shift in Antwerpse haven (14/02/2019 - Gazet van Antwerpen)

Vlaanderen bestudeert of er een lage-emissiezone (LEZ) kan worden ingevoerd in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit het voorontwerp van voorkeursbesluit voor de havenuitbreiding dat donderdag werd voorgesteld in het Vlaams Parlement. Voor de invoering zouden Antwerpen, Beveren en Zwijndrecht akkoord moeten gaan. [naar artikel]


16. Actiegroepen: ‘Goed dat overkapping als noodzaak gezien wordt’ (14/11/2016 - De Standaard)

De Antwerpse actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal noemen het positief dat overkappingsintendant Alexander D’Hooghe de overkapping van de Antwerpse ring als een noodzakelijk project beschouwt. [naar artikel]


17. Chemiereus Ineos mag Antwerpse site ‘bouwrijp’ maken voor fabrieken, ondanks protest actiegroepen (07/11/2019 - De Morgen)

De Provincie Antwerpen geeft een vergunning aan chemiebedrijf Ineos voor het bouwrijp maken van zijn site voor twee nieuwe fabrieken, in Lillo in het Antwerpse havengebied. De vergunning komt er ondanks fel protest van actiegroepen, die de plannen bijzonder schadelijk voor het milieu noemen. [naar artikel]


18. Waar blijft de modal shift in Antwerpen? (27/10/2017 - De Morgen)

Thomas Goorden is activist bij onder andere stRaten-generaal en de Burgerlijst en creatief producent bij LEF. [naar artikel]


19. Actiegroepen zetten regering onder druk: “Dringend nood aan een integraal basisontwerp voor de volledige Ring” (26/04/2019 - Gazet van Antwerpen)

De Antwerpse burgerbewegingen willen dat de volgende Vlaamse regering alle engagementen van het Toekomstverbond herbevestigt. “De volledige overkapping van de Ring moet centraal staan, net zoals extra investeringen voor de modal split 50/50”, zegt Peter Vermeulen van Ringland. [naar artikel]


20. Aantal wagens die passeren aan ANPR-camera’s gehalveerd op vijf jaar tijd (23/09/2022 - Gazet van Antwerpen)

Het aantal wagens dat via de grote invalswegen richting binnenstad rijden, is de afgelopen vijf jaar bijna gehalveerd. Dat blijkt uit de cijfers van de ANPR-camera’s aan de rand van de lage-emissiezone. “We zien hier het effect van ons beleid naar de modal shift”, zegt Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit. [naar artikel]


21. Weet jij hoe je je verplaatst en denk je dat het duurzamer kan? Doe de Modal Selfie en vind alternatieven (06/01/2021 - VRT NWS)

Tegen 2030 moet de helft van de verplaatsingen in en rond Antwerpen op een duurzame manier gebeuren. Dat betekent met de fiets, een deelstep of het openbaar vervoer. In het stadscentrum lukt dat al aardig. Maar ook wie vanuit de Antwerpse rand of verder naar Antwerpen komt, heeft alternatieven voor de auto. Burgerplatform Zorro (Zuid-Oost Rand Routeoverleg) heeft een online instrument ontwikkeld dat je aanzet om na te denken over hoe je je verplaatst en berekent hoe duurzaam je dat doet. [naar artikel]


22. Fietsgebruik blijft stijgen in het Antwerpse: aandeel auto in woon-werkverkeer daalt naar helft (02/06/2020 - Gazet van Antwerpen)

Ongeveer de helft van de mensen in de Vervoerregio Antwerpen maakt gebruik van de auto voor het woon-werkverkeer. Het zijn vooral de mensen die buiten de stad wonen die vaker op deze manier van en naar hun werk rijden. “Dit is hoopvol nieuws om een goede modal shift (de overschakeling van auto naar alternatieve, propere vervoermiddelen, red.) te bereiken”, zegt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “We gaan nog meer inzetten op de fiets, het openbaar vervoer en telewerken.” [naar artikel]


23. Actiegroepen steunen radicaal haventracé (22/02/2017 - Gazet van Antwerpen)

De actiegroepen stRaten-Generaal, Ringland en Ademloos hebben in een gezamenlijke verklaring hun steun uitgesproken voor een zogenaamd radicaal haventracé. Dat tracé lekte onlangs uit, wordt de volgende dagen verder gedetailleerd en ontsluit het Antwerpse verkeer via enkele ingrepen in het noorden van de stad. De Oosterweelverbinding verdwijnt daarin niet helemaal, maar wordt een ‘Oosterweel Light’. [naar artikel]


24. Actiegroepen ronden kaap van 75.000 handtekeningen voor volksraadpleging Oosterweel (08/03/2017 - Het Laatste Nieuws)

De Antwerpse actiegroepen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal zeggen al 75.505 handtekeningen verzameld te hebben om een eventuele [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!