De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien ze van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. bron: Belga Het bericht Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Energieleveranciers komen hun plichten en beloftes tegenover de consument geregeld niet na. Dat concludeert de federale ombudsman voor energie na één jaar werking. [naar artikel]
De ombudsman Energie, Eric Houtman, gaat de economische inspectie inschakelen om onderzoek te doen naar enkele energieleveranciers en de “oneerlijke praktijken” die zij volgens hem hanteren. Dat heeft hij vrijdagochtend gezegd in De inspecteur op Radio 2. [naar artikel]
De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]
Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft vorig jaar […] [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien klanten van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. [naar artikel]
Steeds meer proberen energieleveranciers contracten te verkopen met aanvullende goederen of diensten. Het kan gaan over een slimme thermostaat of een slimme energiemeter waarmee je makkelijk je verbruik in de gaten kunt houden, of een onderhoudscontract. De ombudsman voor de energiesector krijgt vaker klachten over dat type contracten. "Wie wil overstappen van energieleverancier, beseft niet dat hij blijft vasthangen aan dat aanvullende goed of dienst", waarschuwt de ombudsman bij"De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een... [naar artikel]
Er werd lang uitgekeken naar de doorrekening van de partijprogramma’s door het Planbureau. Dit zijn de voornaamste vaststellingen. [naar artikel]
Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]
12:02 In hun verkiezingsprogramma’s gooien partijen met miljarden, blijkt uit een doorrekening van het Planbureau. Maar alleen de N-VA, Groen en de sp.a bekennen gedeeltelijk kleur over hoe ze hun plannen w... [naar artikel]
De Ombudsman voor Energie Eric Houtman wil dat de Economische Inspectie een onderzoek start naar de verkooppraktijken van een aantal energieleveranciers. Dat heeft hij gezegd bij "De Inspecteur" op Radio 2. "Sommige verhalen zijn erg stuitend." [naar artikel]
Ontbrekende voorschotfacturen, foute eindafrekeningen, wissels tussen energieleveranciers die de mist ingaan... de federale ombudsman energie kreeg er de voorbije drie maanden alweer 1.700 nieuwe klachten over binnen. Nochtans beloofden zowel de energieleveranciers als netbeheerder Fluvius begin mei de problemen aan te pakken. Tegen de zomer zou Fluvius alvast zijn 15.000 probleemgevallen oplossen. Maar dat is dus niet gelukt. [naar artikel]
Het Federaal Planbureau kan beginnen met de doorrekening van de verkiezingsprogramma's voor alle partijen die in de Kamer zijn vertegenwoordigd. Die 13 partijen hadden tot middernacht de tijd om hun drie tot vijf prioriteiten over te maken, en dat hebben ze ook allemaal gedaan. [naar artikel]
Tientallen gezinnen moeten een torenhoge jaarfactuur van bijna 10.000 euro betalen voor 2022, doordat energieleveranciers vaak onduidelijk en onvolledig zijn in hun contracthernieuwing. Dat meldt de Ombudsman voor Energie aan Radio2. Dit is vooral het geval bij Luminus, de energieleverancier die als laatste nog vaste contracten aanbood tot oktober 2022. [naar artikel]
Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]
Veel mensen lopen een energiepremie van de overheid mis vanwege problemen bij de FOD Economie of bij de energieleveranciers. “Onaanvaardbaar”, vindt de Federale Ombudsman dat. Hij roept de Kamer op ervoor te zorgen dat de mensen de premie krijgen waar ze recht op hebben. [naar artikel]
20:24 Vlaamse energieleveranciers en de netbeheerder Fluvius zitten volgens de federale ombudsman op zo'n 100.000 'geblokkeerde' energiecontracten. Door IT-storingen krijgen veel mensen hun contract niet af... [naar artikel]
Energieleveranciers Octa+ en Mega vertrekken uit de Brusselse energiemarkt. Daardoor kan je in ons Hoofdstedelijk Gewest nog maar beroep doen op drie verschillende energieleveranciers. De keuzemogelijkheden voor de consument zijn dus beperkt. [naar artikel]
De klantendiensten van energieleveranciers blijven moeilijk bereikbaar. Dat merkt "De inspecteur" van Radio 2 elke dag in zijn mailbox en blijkt ook uit de vele klachten die de ombudsman van de energiesector binnenkrijgt. Bellen lukt niet, mails blijven onbeantwoord en ook de chatfunctie blijft stil. "De inspecteur" zoekt uit waarom leveranciers het probleem niet opgelost krijgen. [naar artikel]
Het is niet de taak van de Vlaamse ombudsman om politieke keuzes te maken. Dat zegt Annick De Ridder van N-VA. Ze vindt dat ombudsman Bart Weekers zich te voortvarend uitlaat over onder meer het rekeningrijden voor auto’s en begrijpt ook de communicatie van Weekers over de luchthaven van Antwerpen niet. Ook bij CD&V rijst er kritiek. 'Ik vraag mij af of wij een ombudsdienst kunnen krijgen waar we onbeantwoorde vragen over de ombudsman kunnen stellen', aldus parlementslid Dirk de Kort. [naar artikel]
Een opvallende waarschuwing van de Vlaamse ombudsman: wie zijn woning isoleert, moet uitkijken voor het bedrijf 'Vlaanderen Isoleert'. De ombudsman... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.