Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Kwart van de verkeersdoden is ouder dan 65 (Vias institute)

01/10/2018 - 07:21
"Eén op de vier verkeersdoden in ons land is een senior. Tien jaar geleden was dat nog één op de zes. Per afgelegde kilometer is het risico om..."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Kwart van verkeersdoden is ouder dan 65 (01/10/2018 - De Standaard)

Eén op de vier verkeersdoden in ons land is een senior. Tien jaar geleden was dat nog één op de zes. Per afgelegde kilometer is het risico om zwaargewond te worden of te sterven vier keer hoger voor oudere personen in vergelijking met alle andere weggebruikers, blijkt uit cijfers van Vias. [naar artikel]


2. Nooit eerder zo weinig verkeersdoden, maar fors meer fietsongevallen in België (25/03/2019 - Het Laatste Nieuws)

Volgens de cijfers van de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden nationaal met 7 procent gedaald... [naar artikel]


3. Nog nooit zo weinig verkeersdoden, behalve onder senioren, motorrijders en fietsers (25/03/2019 - De Standaard)

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. Goed nieuws, maar er zijn wel enkele onrustwekkende tendensen. [naar artikel]


4. Aantal verkeersdoden historisch laag (17/09/2018 - De Standaard)

Het aantal mensen dat in de eerste zes maanden van dit jaar ter plaatse stierf bij een verkeersongeval op Belgische wegen, is met 14 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Dat geeft de jongste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute aan. Volgens het verkeersinstituut vielen nooit eerder zo weinig verkeersdoden in deze periode van het jaar. Het aantal letselongevallen bleef nagenoeg status quo, zo deelde Vias maandag mee. [naar artikel]


5. Meer verkeersdoden en gewonden in eerste maanden van dit jaar, drie keer meer ongevallen met e-steps (18/05/2022 - VRT NWS)

Er vielen in de eerste drie maanden van dit jaar al 111 verkeersdoden, 50 procent meer dan vorig jaar. Het aantal letselongevallen is met bijna een kwart gestegen. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In vergelijking met 2019, voor de coronapandemie, blijft het aantal verkeersslachtoffers ongeveer op hetzelfde niveau. ""Er is dus geen sprake meer van een structurele verbetering zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten", klinkt het bij Vias. " Ook opvallend: het aantal ongevallen met e-steps is verdrievoudigd tegenover vorig jaar. [naar artikel]


6. Aantal verkeersdoden daalt met 14 procent in eerste jaarhelft (17/09/2018 - Het Nieuwsblad)

Het aantal mensen dat in de eerste zes maanden van dit jaar ter plaatse om het leven kwam bij een verkeersongeval op de Belgische wegen, is met 14 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017, zo geeft de jongste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute aan. Volgens het verkeersinstituut vielen nooit eerder minder verkeersdoden in deze periode van het jaar. Het aantal letselongevallen bleef nagenoeg status quo, zo deelde Vias maandag mee. [naar artikel]


7. Aantal verkeersdoden daalt voor het derde jaar op rij (25/03/2019 - VRT NWS)

Het aantal verkeersdoden in ons land is  vorig jaar met zeven procent gedaald. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van Vias Institute. Minder positief is het stijgend aantal doden van senioren, motorrijders en fietsers. [naar artikel]


8. Zeven procent minder verkeersdoden in 2023, maar wel stijging bij twee types weggebruikers (13/03/2024 - Het Belang van Limburg)

Er zijn vorig jaar 7 procent minder verkeersdoden gevallen dan in 2022. Dat blijkt woensdag uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de federale politie. [naar artikel]


9. Onpopulaire maatregelen lonen, voor het eerst minder verkeersdoden op onze wegen (15/09/2017 - Het Nieuwsblad)

Er zijn voor het eerst in jaren minder verkeersdoden gevallen in ons land. Dat blijkt uit cijfers van VIAS Institute, de opvolger van het BIVV. In Vlaanderen vielen 113 verkeersdoden tegenover 141 in dezelfde periode vorig jaar. Enkel de provincie Antwerpen doet het slechter. Daar vielen 34 doden tegenover 29 in 2016. [naar artikel]


10. Nog nooit zo weinig verkeersdoden, maar aantal ongevallen met fietsers stijgt wel sterk (25/03/2019 - Het Belang van Limburg)

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. [naar artikel]


11. Forse stijging fietsdoden, mede door elektrische fiets (22/02/2023 - De Standaard)

Een op de drie verkeersdoden was in 2022 een voetganger of fietser, zo blijkt uit de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95, het hoogste aantal ooit. Bijna de helft van de fietsdoden was ouder dan 65 jaar. Vier op de tien fietsers reed met een elektrische fiets. [naar artikel]


12. Ministers van Mobiliteit streven naar nul verkeersdoden in 2050, Vias: "Verkeersslachtoffer kost bijna 7 miljoen euro" (23/11/2021 - VRT NWS)

Nul verkeersdoden tegen 2050, dat is de ambitie van de vier ministers van Mobiliteit in ons land. Met een interfederaal plan willen ze hun beleid op mekaar afstemmen en beter samenwerken. Niet alleen kan daar heel wat menselijk leed mee bespaard worden, maar uit recente studie van Vias institute, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, blijkt dat daar ook heel wat geld mee bespaard kan worden. [naar artikel]


13. Vias: vrijstelling autogordel moet strenger geregeld worden (01/03/2018 - Knack)

In de laatste 10 jaar zijn ongeveer 20.000 vrijstellingen uitgereikt om de autogordel te dragen, waarvan drie kwart definitief was. Volgens Vias institute is een gordelvrijstelling nooit gerechtvaardigd. [naar artikel]


14. Aantal verkeersdoden met 13 procent gedaald (15/09/2017 - De Standaard)

In de eerste zes maanden van dit jaar zijn op de Belgische wegen 230 verkeersdoden gevallen. Dat is een daling met dertien procent in vergelijking met de 264 doden in dezelfde periode in 2016, zo blijkt vrijdag uit de verkeersveiligheidsbarometer van VIAS Institute, de opvolger van het BIVV. Nooit eerder vielen er in de eerste helft van het jaar minder doden in het verkeer. [naar artikel]


15. Nooit eerder minder verkeersdoden (alleen in Antwerpen forse stijging) (07/12/2017 - Het Nieuwsblad)

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute is het aantal doden op onze wegen gevoelig gedaald in de eerste negen maanden van dit jaar: 11 procent minder vergeleken met dezelfde periode in 2016. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden. Het aantal letselongevallen vertoont ook een daling: -6 procent. Alleen in de provincie Antwerpen is er een forse stijging van verkeersdoden. [naar artikel]


16. Aantal verkeersdoden op historisch dieptepunt in eerste jaarhelft (17/09/2018 - VRT NWS)

In de eerste helft van het jaar zijn er 191 verkeersdoden gevallen, zo blijkt uit cijfers van VIAS Institute, het kenniscentrum voor verkeersveiligheid. Dat zijn er 30 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Nooit eerder vielen er in de eerste jaarhelft minder doden in het verkeer. [naar artikel]


17. Minder verkeersdoden in eerste 3 maanden van 2023: “Toch sterft gemiddeld nog elke dag iemand op onze wegen. Dat blijft onaanvaardbaar veel” (13/05/2023 - Het Laatste Nieuws)

Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse op de Belgische wegen met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Er vielen 89 verkeersdoden tegen 108 vorig jaar in dezelfde periode. Eén op de drie doden is een fietser of voetganger. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de federale politie. [naar artikel]


18. BIVV wordt Vias Institute (13/09/2017 - De Standaard)

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), dat in 1986 werd opgericht, verandert van naam en heet voortaan Vias Institute. Dat is vandaag bekendgemaakt op een persconferentie. [naar artikel]


19. Meer dan helft van Belgische gemeenten hadden vorig jaar geen verkeersdoden (01/07/2022 - Gazet van Antwerpen)

In 121 gemeenten in ons land is de laatste drie jaar geen enkele verkeersdode gevallen. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van Vias Institute. Via een online dashboard kunnen gebruikers nu zelf bekijken hoe hun gemeente het doet op het vlak van verkeersveiligheid. Vorig jaar kwamen er in België 516 personen om het leven in het verkeer, een lichte stijging tegenover 2020 (499 doden). Toch waren er meer dan 300 van de 581 gemeenten waar geen enkele verkeersdode viel. “Dit toont aan dat ‘Vision Zero’, het streven naar nul verkeersdoden, geen illusie is”, zegt Vias.  [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!