Het station van Hasselt is de vergeetput van de NMBS. Dat is de enige juiste conclusie na een tocht van uw krant langs de tien stations in de provinciehoofdsteden van ons land. Terwijl in andere grote steden voor vele tientallen miljoenen euro’s nagelnieuwe stations worden rechtgetrokken of bestaande stations helemaal worden vernieuwd, raakt het station van Hasselt steeds verder in verval. [naar artikel]
De NMBS gaat 16 miljoen investeren in het station van Hasselt. Onder meer de perrons worden verhoogd. Elk perron krijgt ook liften en digitale aankondigingsborden. [naar artikel]
Hasselt krijgt eindelijk een vernieuwd station. Daarvoor trekt de NMBS 16 miljoen euro uit. De werken starten voor de zomer van 2018 en zullen [naar artikel]
Als de budgetten goedgekeurd worden zal de NMBS 11,6 miljoen euro op tafel leggen voor de renovatie van het station in Hasselt. Daarboven legt Infrabel 5 miljoen bij voor de hoognodige renovatie van het verloederde station. Dat is in schril contrast met het budget voor het station in Mechelen: binnenkort gaat de NMBS een bouwaanvraag indienen voor de bouw van een nieuw station. Prijskaartje: zo'n honderd miljoen euro. [naar artikel]
De politie heeft vrijdagavond een 30-jarige Antwerpenaar in de boeien geslagen die aan het station van Hasselt een gsm had gestolen van een medewerker van de NMBS. Die had hem even daarvoor op heterdaad betrapt bij het wildplassen en hem daarvoor aangesproken. [naar artikel]
De NMBS-investeringscel heeft de renovatie van het station van Hasselt principieel goedgekeurd. De werken moeten midden 2018 beginnen, een half jaar vroeger dan gepland. Dat heeft Open Vld-Kamerlid Nele Lijnen vernomen van een hooggeplaatste bron bij de spoorwegmaatschappij. [naar artikel]
De berichten in de media over de erbarmelijke toestand van het Hasseltse station, lijken er nu toch voor te hebben gezorgd dat de NMBS wil investeren. Prioriteit zijn dringende herstellingswerken en het verhogen van de perrons. [naar artikel]
Personeel van de NMBS heeft donderdagochtend het onkruid op het perron van het station in Hasselt verwijderd. Omdat pesticiden verboden zijn, deden de werknemers dat met een brander. [naar artikel]
De politie LRH heeft aan de NMBS gevraagd om toegang te krijgen tot hun camerabeelden aan het station van Hasselt. Op die manier wil de politiezone sneller en efficiënter optreden in de stationsbuurt. [naar artikel]
Minder dan een week nadat de hoofdroltrap in het station van Hasselt hersteld werd, viel maandagnamiddag alweer een andere roltrap stil. “De wet van Murphy”, zucht NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Intussen is er meer informatie bekend over de renovatieplannen voor het station. Als de budgetten goedgekeurd geraken, starten de werken begin 2019. Naast de 11,6 miljoen euro van de NMBS legt ook Infrabel 5 miljoen op tafel voor de aanpassing van de perrons. [naar artikel]
Drie jaar nadat TV Limburg het probleem aankaartte in een reeks reportages en twee jaar nadat de NMBS een grondige renovatie aankondigde, ligt het station van Hasselt er nog altijd even verloederd bij. Ook vandaag moeten mensen hun zware koffers de trap opsleuren omdat de roltrappen weer maar eens defect zijn. Reizigers noemen het station de schandvlek van Hasselt. Het station is een visitekaartje dat geen enkele centrumstad zou willen afgeven. [naar artikel]
Sinds enkele weken zijn er in het station van Hasselt weer voortdurend problemen met de roltrap naar perron 6. “Drie dagen op vier was hij deze week buiten dienst”, foetert pendelaar Freddy. “Het is onwaarschijnlijk. Trouwens, we vragen ons af of de NMBS nog wel bezig is met het station van Hasselt. De klok op de buitengevel hangt nu al maanden op ‘half zeven’. Dit kan echt niet meer. Wij worden als treinreizigers vanuit Hasselt gewoon in ons gezicht uitgelachen.” [naar artikel]
Naast het station van Hasselt ligt ook het station van Kiewit er bedenkelijk bij. Het station ligt middenin de werf van de Philipsbrug maar men klaagt vooral over het gebrek aan zitbanken, schaduw. Wat erger is: fietsers en rolstoelgebruikers worden volledig buitenspel gezet door de NMBS. [naar artikel]
De NMBS-investeringscel heeft de renovatie van het station van Hasselt principieel goedgekeurd. De studies zijn al gestart zodat de werken midden 2018 kunnen aanvatten. Dat is een half jaar vroeger dan aanvankelijk gepland. Dat heeft Open Vld-Kamerlid Nele Lijnen vernomen van een hooggeplaatste bron bij de spoorwegmaatschappij. “Dit is de eerste keer dat er concreet voortgang in dit dossier wordt geboekt”, zegt Lijnen. Bij federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) klinkt het enkel dat “Hasselt de nodige aandacht zal krijgen in het NMBS-investeringsplan 2017-2021”. [naar artikel]
De NMBS heeft geen trek in de heropening van de spoorlijn Hasselt-Maastricht. Dat blijkt uit een advies van de spoorwegmaatschappij. Er komen binnenkort wel langere perrons in het station van Hamont. [naar artikel]
De NMBS is van plan om 11,6 miljoen euro uit te trekken voor een gedeeltelijke renovatie van het station in Hasselt. Een definitieve beslissing is er echter nog niet, blijkt uit het antwoord van minister François Bellot (MR) op een vraag van Kamerlid Wouter Raskin (N-VA). [naar artikel]
De kogel is door de kerk. Het station van Hasselt wordt vanaf 2019 vernieuwd. De NMBS en Infrabel hebben daarover een akkoord bereikt. In twee fases wordt er 17,5 miljoen euro geïnvesteerd in het station. Investeringen die broodnodig zijn. Denk maar aan de defecte roltrap en de verloederde staat van de tunnel onder de sporen. [naar artikel]
Officieel is het nog niet. Maar het ziet er naar uit dat het station van Hasselt volgend jaar wordt gerenoveerd. Dan hebben we het niet over het stationsgebouw. Wel over de perrons die men zal verhogen, de gangen, de roltrappen en de schermen. Moeten we nu dank u zeggen? Neen. Het is een schande hoe men het station al die jaren liet verloederen en men bij NMBS en Infrabel pas wakker schoten nadat deze krant bijna dagelijks over de problemen in het station van Hasselt berichtte. [naar artikel]
De roltrap van het station van Hasselt, de meest besproken trap van het land, rolt weer. Na anderhalve maand van inactiviteit slaagde de NMBS er deze middag in om de roltrap opnieuw aan de praat te krijgen. [naar artikel]
Geloof het of niet, maar opnieuw bleek dinsdagochtend één van de roltrappen aan het station in Hasselt niet te werken. Dit keer ging het om diegene die leidt naar het perron van sporen 4 en 5. Rijst de vraag of er wel nieuwe roltrappen of oude, aftandse vehikels geplaatst werden ter vernieuwing van het Hasseltse station. [naar artikel]
De malaise met de versleten roltrappen in het station van Hasselt blijft maar duren. Bijna elke dag valt een van de roltrappen in panne. De NMBS liet aan TVL weten da de roltrappen vanochtend bewust stilgelegd werden voor een onderhoud. Dat zou de pannes moet oplossen. Ondertussen blijkt dat er geen budget is voor een nieuw Hasselts station. Er is enkel ruimte voor wat oplappingswerken tegen 2023. [naar artikel]
De hoofdroltrap in het station van Hasselt is nog steeds niet gerepareerd. “Nu de ketting vervangen is, blijkt dat een van de assen waarop de trap roteert, dient vervangen te worden”, zegt Bart Crols van de NMBS. [naar artikel]
Hoe slecht het Hasseltse station er ook bij ligt, er is voorlopig geen verbetering in zicht. Hoewel de NMBS werkt maakte van de defecte roltrappen blijft de rest van het station er verloederd bijliggen. [naar artikel]
De NMBS wil het station van Bockstael in Laken grondig renoveren. Het station moet vooral toegankelijker en gebruiksvriendelijker worden, luidt het. Een vergunningsaanvraag is ingediend, de werkzaamheden zouden een jaar duren. [naar artikel]
In de nacht van donderdag op vrijdag is de eerste nieuwe roltrap in het station van Hasselt geplaatst. Dat gebeurde tussen de perrons 6 en 7. “De roltrap is met een werktrein tot aan het perron gebracht”, zegt woordvoerder Dimitri Temmerman van NMBS. “Een kraan heeft de roltrap daarna naar de juiste plaats gehesen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.