Drie jaar nadat TV Limburg het probleem aankaartte in een reeks reportages en twee jaar nadat de NMBS een grondige renovatie aankondigde, ligt het station van Hasselt er nog altijd even verloederd bij. Ook vandaag moeten mensen hun zware koffers de trap opsleuren omdat de roltrappen weer maar eens defect zijn. Reizigers noemen het station de schandvlek van Hasselt. Het station is een visitekaartje dat geen enkele centrumstad zou willen afgeven. [naar artikel]
De NMBS gaat 16 miljoen investeren in het station van Hasselt. Onder meer de perrons worden verhoogd. Elk perron krijgt ook liften en digitale aankondigingsborden. [naar artikel]
Hasselt krijgt eindelijk een vernieuwd station. Daarvoor trekt de NMBS 16 miljoen euro uit. De werken starten voor de zomer van 2018 en zullen [naar artikel]
De federale regering lijkt het eens over een injectie van bijna 100 miljoen euro in het Limburgse spoor. Het gaat om 70 miljoen voor de elektrificatie van de lijn Mol-Hamont, 15 miljoen voor een studie over de spoorlijn Hasselt-Neerpelt en 8 miljoen voor het station van Hasselt. Pas in het najaar valt de definitieve beslissing. [naar artikel]
Het station van Hasselt hangt met spuug en behang aan elkaar en wie weet hoe lang nog. Want de werken voor de verhoging van de perrons in het station van Hasselt, die deze maand gingen beginnen, zijn uitgesteld tot zeker eind dit jaar, begin 2020. Dat heeft ACOD Spoor vernomen. Ook de werken aan de achterkant van het station liggen stil, terwijl die al eind januari klaar hadden moeten zijn. De noodtrap daar is levensgevaarlijk en heeft al voor ongevallen gezorgd. [naar artikel]
Het station van Hasselt is de vergeetput van de NMBS. Dat is de enige juiste conclusie na een tocht van uw krant langs de tien stations in de provinciehoofdsteden van ons land. Terwijl in andere grote steden voor vele tientallen miljoenen euro’s nagelnieuwe stations worden rechtgetrokken of bestaande stations helemaal worden vernieuwd, raakt het station van Hasselt steeds verder in verval. Om u een voorbeeld te geven: aan het nieuwe, megalomane station van Bergen hangt een prijskaartje van 272 miljoen euro, oftewel 30.232 euro per reiziger. De reiziger in Hasselt is vandaag 0 euro waard. De NMBS zegt wel dat het op termijn 11,6 miljoen euro voorziet voor Hasselt, maar of dat geld er ook effectief komt, is lang niet zeker. [naar artikel]
Hoe slecht het Hasseltse station er ook bij ligt, er is voorlopig geen verbetering in zicht. Hoewel de NMBS werkt maakte van de defecte roltrappen blijft de rest van het station er verloederd bijliggen. [naar artikel]
Minder dan een week nadat de hoofdroltrap in het station van Hasselt hersteld werd, viel maandagnamiddag alweer een andere roltrap stil. “De wet van Murphy”, zucht NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Intussen is er meer informatie bekend over de renovatieplannen voor het station. Als de budgetten goedgekeurd geraken, starten de werken begin 2019. Naast de 11,6 miljoen euro van de NMBS legt ook Infrabel 5 miljoen op tafel voor de aanpassing van de perrons. [naar artikel]
De NMBS dient binnenkort een bouwaanvraag in voor het definitieve ontwerp van het nieuwe station in Mechelen. Het project van zo’n honderd miljoen euro moet in de periode 2024-2025 klaar zijn. [naar artikel]
De NMBS is van plan om 11,6 miljoen euro uit te trekken voor een gedeeltelijke renovatie van het station in Hasselt. Een definitieve beslissing is er echter nog niet, blijkt uit het antwoord van minister François Bellot (MR) op een vraag van Kamerlid Wouter Raskin (N-VA). [naar artikel]
De renovatiewerken rond het station van Hasselt starten in de zomer van 2018. Voor veel gebruikers van het station mogen die zelfs eerder beginnen. Dat laten ze weten via de nieuwe Facebookgroep: ‘Red het station van Hasselt’. Die is opgericht nadat de hoofdroltrap van het station opnieuw defect werd. Leden klagen over de slechte staat van de infrastructuur: roltrappen die uitvallen, muren die afbrokkelen en schermen die niet werken zijn maar enkele punten in de lange lijst. Dat doen ze door het plaatsen van foto’s en video’s. De groep telt in enkele dagen tijd meer dan driehonderd leden. [naar artikel]
Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, trekt 58 miljoen extra uit voor de afwerking van de tangent in Mechelen en de bijbehorende fietsinfrastructuur. De werken aan de nieuwe verbindingsweg tussen Mechelen-Zuid en de N15 liggen al lange tijd stil. [naar artikel]
Ook 2018 blijkt een annus horribilis te zijn voor Comics Station, het indoorpretpark rond Belgische stripfiguren achter in het station Antwerpen-Centraal. Vorig jaar, zo blijkt uit de pas gepubliceerde jaarrekening, werd 2,7 miljoen euro verlies gemaakt, nog 0,8 miljoen euro meer dan in 2017. [naar artikel]
De kogel is door de kerk. Het station van Hasselt wordt vanaf 2019 vernieuwd. De NMBS en Infrabel hebben daarover een akkoord bereikt. In twee fases wordt er 17,5 miljoen euro geïnvesteerd in het station. Investeringen die broodnodig zijn. Denk maar aan de defecte roltrap en de verloederde staat van de tunnel onder de sporen. [naar artikel]
Het Oude Stadhuis van Hasselt aan het Groeplein krijgt een update. In eerste instantie wordt het dak er gerestaureerd. Dat kost bijna 1,6 miljoen euro waar Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) 368.000 euro van bijbrengt via het Agentschap Onroerend Erfgoed. [naar artikel]
De winnaar van de finale krijgt 42 miljoen dollar (zo’n 39,5 miljoen euro), de verliezer 30 miljoen (28,2 miljoen euro). De nummer drie krijgt 27 miljoen (25,4 miljoen euro) en de verliezer van de kleine finale 25 miljoen (23,5 miljoen euro). Dat is voor Frankrijk, Argentinië, Kroatië en Marokko een pak meer dan hetgeen de Rode Duivels opstreken. De Belgische voetbalbond RBFA ontving 2,5 miljoen dollar deelnamepremie plus nog eens acht miljoen voor het afwerken van de groepsfase. Aan de huidige wisselkoers is dat een kleine tien miljoen euro – 9,4 miljoen minder dan in 2018, toen België derde werd. [naar artikel]
Van de 15 miljoen euro die Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) dit jaar voor het Fietsfonds heeft voorzien, krijgt Limburg slechts een half miljoen euro. Partijgenoot Marino Keulen roept de Limburgse gemeenten op om meer projecten in te dienen. [naar artikel]
Hasselt krijgt 5 miljoen steun van Vlaams cultuurminister Jan Jambon (N-VA) voor de uitbouw van de culturele infrastructuur in de binnenstad. Daar legt de stad, volgens afspraak, 3,5 miljoen bovenop. Met dat geld komt er een nieuw cultuurhuis op de Hemelrijksite. [naar artikel]
De Giro wordt vanaf morgen in 174 landen uitgezonden en zal ongeveer 800 miljoen mensen aan het scherm gekluisterd houden op drie weken tijd. En toch leveren de tv-rechten organisator RCS MediaGroup slechts 15 miljoen euro op. Het EK voetbal volgende maand zal voor de UEFA één miljard euro in het laatje brengen. Vanwaar dat gigantische verschil? [naar artikel]
De zeven investeerders die in de nieuwe nv zijn gestapt, hebben KV Mechelen een kapitaalsinjectie van 5,25 miljoen euro gegeven. Dat staat te lezen in de oprichtingsakte die het Belgisch Staatsblad gisteren publiceerde. Het eigen vermogen van de club stijgt zo van 6,9 miljoen euro (volgens de jaarrekening van 2016-2017) naar 12,2 miljoen euro. De totale inbreng in de nv bedraagt overigens 5.625.000 euro, want er komt ook nog 375.750 euro vanuit de nieuwe vzw, KV Mechelen Support. [naar artikel]
Een 44-jarige Genkenaar is maandag in Hasselt veroordeeld tot 20 maanden cel en een gigaboete van bijna 6,6 miljoen euro voor het ontkleuren van rode diesel. Samen met nog drie kompanen bewerkte hij 2,2 miljoen liter diesel in een loods langs de Aubruggestraat in Ham. [naar artikel]
Niet ver van de Leuvense Vaart en het centraal station in Mechelen-Zuid start dit najaar de bouw van Rembertus. Op de nieuwe zorgsite verrijzen een woonzorgcentrum voor 100 bewoners en een 15-tal assistentiewoningen. Er is een investering van 20 miljoen euro mee gemoeid. [naar artikel]
Anderhalf miljoen euro heeft de NMBS geïnvesteerd in vernieuwde kantoren aan het station in Hasselt. Ze zijn klaar. En toch wordt het personeel overgeplaatst naar Gent, Antwerpen en Brussel. [naar artikel]
Tot op heden werd aangenomen dat Patokh Chodiev en zijn twee zakenpartners in juni 2011 hun gerechtelijke problemen afkochten voor 22 of 23 miljoen euro. Maar uit de tekst van de geheime schikking blijkt nu dat ze elk slechts 522.500 euro betaalden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.