06:33 België betaalt 451 miljoen euro per jaar aan truck-, taxi- en busbedrijven bedrijven die bij ons diesel tanken. Daarvan vloeit 165 miljoen euro naar buitenlandse firma's [naar artikel]
België betaalt 451 miljoen euro per jaar aan bedrijven die bij ons diesel tanken. Daarvan vloeit 165 miljoen euro naar buitenlandse firma’s, waardoor de inkomsten van de kilometerheffing deels worden tenietgedaan. [naar artikel]
Alle aandacht voor het klimaat ten spijt blijven fossiele brandstoffen nog forse overheidssteun krijgen. Zo betaalt België per jaar 451 miljoen... [naar artikel]
België stond lang bekend als hét dieselland. Nergens in Europa reden procentueel meer diesels dan hier. Dat is in snel tempo veranderd. Vooral de particulier laat het afweten, door de schandalen en de onduidelijke wetgeving. Het milieu wordt er daarom niet beter van, want vooral benzinewagens vervangen de diesels. [naar artikel]
Een nieuwe procedure bij de autokeuring zorgt voor ophef. Oudere diesels worden massaal afgekeurd. Eigenaars kijken soms tegen duizenden euro’s kosten aan zonder garantie op resultaat. Wat is er precies aan de hand en kan je er iets aan doen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat er aan de hand is. [naar artikel]
Een nieuwe procedure bij de autokeuring zorgt voor ophef. Oudere diesels worden massaal afgekeurd. Eigenaars kijken soms tegen duizenden euro’s kosten aan zonder garantie op resultaat. Wat is er precies aan de hand en kan je er iets aan doen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat er aan de hand is. [naar artikel]
De CO2-uitstoot van personenwagens is na een jarenlange daling vorig jaar opnieuw gestegen, in België zelfs met 4%. De reden? “We vervangen diesels door benzineauto’s, terwijl die fors meer CO2 uitstoten”, aldus docent autotechnologie Mark Pecqueur. [naar artikel]
Diesels die zich niet aan de normen houden, veroorzaken wereldwijd elk jaar 38.000 voortijdige sterfgevallen door de stikstofoxiden in hun uitstoot. [naar artikel]
Diesels gaan de komende jaren versneld verdwijnen uit de Europese straten. Econoom Geert Noels vreest dat we miljoenen diesels gaan versassen naar Afrika. Joeri Thijs van Greenpeace antwoordt in het Radio 1-programma “De wereld vandaag” dat dit ethisch niet kan. “We mogen diesel niet uitfaseren ten koste van Afrika.” [naar artikel]
De Europese Commissie heeft ten onrechte de stikstof-uitstootnormen van diesels versoepeld. Dat is het oordeel van het Gerecht van de EU in... [naar artikel]
De nieuwe meetapparaten die vervuilende, illegale diesels van de weg moeten halen, komen er dus voorlopig niet. Een beslissing van minister Lydia Peeters (Open VLD) die bij wetenschappers en deskundigen de wenkbrauwen doet fronsen. Maar waarom zijn die nieuwe meetapparaten eigenlijk nodig? Wie besliste ze in te voeren en wanneer? En hoe ernstig is het probleem van vervuilende diesels eigenlijk? Een terugblik. [naar artikel]
We danken onze oude diesels massaal af, en toch blijft de CO2-uitstoot stijgen. Want eenmaal in het autosalon, kiezen we voor een grotere en vervuilendere SUV. [naar artikel]
Straatartiest Banksy sponsort een reddingsschip dat op de Middellandse Zee vluchtelingen oppikt. Dat meldt de Duitse hulporganisatie Sea-Watch. [naar artikel]
DuisburgAls dieselmotoren die vandaag beantwoorden aan de milieunorm Euro 6, aan de nieuwe NOx-normen zouden worden getoetst, dan zouden de meesten niet op de weg mogen. De meeste diesels stoten in het reële verkeer immers nog altijd te veel NOx of stikstofoxide uit. Dat blijkt uit een evaluatie van het CAR-Institut van de Universiteit Duisburg-Essen. De properste diesels worden vandaag verkocht door, en dat lijkt misschien vreemd, de groep Volkswagen. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De... [naar artikel]
Een zware klap voor ‘dieselhoofdstad’ Frankfurt, zo wordt de uitspraak van een Duitse rechtbank genoemd die eist dat de stad vanaf februari volgend jaar vervuilende diesels weert. Vanaf september 2019 mogen diesels ouder dan vijf jaar het centrum niet meer in. De ban treft 60.000 inwoners en een veelvoud aan forenzen. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad dinsdag. [naar artikel]
De opheffing van het reisverbod doet ons massaal dromen van vakantie in het buitenland maar een reis wordt amper geboekt. De onduidelijkheid, de quarantaineplicht en de vermanende vinger van overheid en virologen houden mensen tegen om een buitenlandse reis vast te leggen. [naar artikel]
Tegen 2020 moeten alle dieselwagens geweerd worden uit onze steden. Volgens milieuorganisatie Greenpeace is een aanpassing van de diesels niet voldoende [naar artikel]
De Duitse autobouwer Opel biedt in eigen land premies tot 7.000 euro aan eigenaars van oude diesels die een nieuwe Opel kopen. Dat heeft het [naar artikel]
Volgens de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars, Brafco, moeten de zogenaamde 'groenere diesels' - met meer dan 7 procent biocomponenten - en synthetische dieselbrandstoffen fiscaal aangemoedigd worden. [naar artikel]
BMW moet ruim 11.000 diesels terugroepen in Duitsland. Dat heeft toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) eerder deze maand besloten. De wagens... [naar artikel]
Dat vervuilende diesels met buitenlandse nummerplaat nog steeds niet kunnen worden beboet in de lage-emissiezone vormt een echt probleem voor het draagvlak. [naar artikel]
België betaalt 451 miljoen euro per jaar aan bedrijven die bij ons diesel tanken. Daarvan vloeit 165 miljoen euro naar buitenlandse firma’s,... [naar artikel]
Mensen die leven van een invaliditeitsuitkering en betrapt worden op domiciliefraude omzeilen dat probleem steeds vaker door hun domicilie naar een adres in het buitenland over te zetten. Dat is ook perfect legaal voor onderdanen van Europa en de 25 landen waarmee België een bilaterale overeenkomst heeft getekend. “Op die manier verdwijnen ze van de radar in België en werken ze ook nog eens in het zwart in het buitenland.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.