België betaalt 451 miljoen euro per jaar aan bedrijven die bij ons diesel tanken. Daarvan vloeit 165 miljoen euro naar buitenlandse firma’s,... [naar artikel]
Volgens de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars, Brafco, moeten de zogenaamde 'groenere diesels' - met meer dan 7 procent biocomponenten - en synthetische dieselbrandstoffen fiscaal aangemoedigd worden. [naar artikel]
Parijs, Madrid, Athene en Mexico-Stad weren vanaf 2025 alle dieselwagens uit de stad. Daarmee gaan ze nog een stap verder dan de groene zone, waar propere diesels nog toegelaten zijn. De autolobby vreest dat de beslissing ook de Belgische dieselverkoop zal doen kelderen. [naar artikel]
Diesels die zich niet aan de normen houden, veroorzaken wereldwijd elk jaar 38.000 voortijdige sterfgevallen door de stikstofoxiden in hun uitstoot. [naar artikel]
Lees dit artikel: Belgische subsidies aan gascentrales krijgen groen licht van Europa: is einde van de kerncentrales in zicht? De Europese Commissie heeft het Belgische plan voor subsidies aan alternatieven voor kernenergie goedgekeurd, bevestigt federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen). Daaronder vallen ook gascentrales, hoewel die CO2 uitstoten en kerncentrales niet. Volgens de wet op de kernuitstap moeten de Belgische kerncentrales (Doel en Tihange) in 2025 sluiten. Om stroomtekorten te vermijden, […] Lees dit artikel: Belgische subsidies aan gascentrales krijgen groen licht van Europa: is einde van de kerncentrales in zicht? [naar artikel]
Belgische subsidies die naar het buitenland lekken en de verjaardag van de verdwijning van vlucht MH370. En dan is er nog het verzet tegen de commercialisering van het feminisme, uitgerekend op de dag van de nationale vrouwenstaking. [naar artikel]
Diesels gaan de komende jaren versneld verdwijnen uit de Europese straten. Econoom Geert Noels vreest dat we miljoenen diesels gaan versassen naar Afrika. Joeri Thijs van Greenpeace antwoordt in het Radio 1-programma “De wereld vandaag” dat dit ethisch niet kan. “We mogen diesel niet uitfaseren ten koste van Afrika.” [naar artikel]
De Europese Commissie heeft ten onrechte de stikstof-uitstootnormen van diesels versoepeld. Dat is het oordeel van het Gerecht van de EU in... [naar artikel]
De nieuwe meetapparaten die vervuilende, illegale diesels van de weg moeten halen, komen er dus voorlopig niet. Een beslissing van minister Lydia Peeters (Open VLD) die bij wetenschappers en deskundigen de wenkbrauwen doet fronsen. Maar waarom zijn die nieuwe meetapparaten eigenlijk nodig? Wie besliste ze in te voeren en wanneer? En hoe ernstig is het probleem van vervuilende diesels eigenlijk? Een terugblik. [naar artikel]
DuisburgAls dieselmotoren die vandaag beantwoorden aan de milieunorm Euro 6, aan de nieuwe NOx-normen zouden worden getoetst, dan zouden de meesten niet op de weg mogen. De meeste diesels stoten in het reële verkeer immers nog altijd te veel NOx of stikstofoxide uit. Dat blijkt uit een evaluatie van het CAR-Institut van de Universiteit Duisburg-Essen. De properste diesels worden vandaag verkocht door, en dat lijkt misschien vreemd, de groep Volkswagen. [naar artikel]
Een zware klap voor ‘dieselhoofdstad’ Frankfurt, zo wordt de uitspraak van een Duitse rechtbank genoemd die eist dat de stad vanaf februari volgend jaar vervuilende diesels weert. Vanaf september 2019 mogen diesels ouder dan vijf jaar het centrum niet meer in. De ban treft 60.000 inwoners en een veelvoud aan forenzen. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De... [naar artikel]
De Nederlandse overheid schrapt alle subsidies voor scholen in het buitenland. Daardoor komt ook de scholing van zowat 1.000 Vlaamse kinderen in het gedrang. 'Een derde van de scholen zal gewoon verdwijnen.' [naar artikel]
De Duitse autobouwer Opel biedt in eigen land premies tot 7.000 euro aan eigenaars van oude diesels die een nieuwe Opel kopen. Dat heeft het [naar artikel]
Zogenaamde “groenere diesels” - met meer dan 7 procent biocomponenten - en synthetische dieselbrandstoffen moeten fiscaal aangemoedigd worden. Dat zegt de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars, Brafco. “Hoewel ze milieuvriendelijker zijn, worden ze nu onderworpen aan dezelfde accijnzen als fossiele brandstoffen, waardoor ze eigenlijk geen afzet vinden”, zegt algemeen directeur Johan Mattart in de marge van een symposium van Brafco over de energietransitie. [naar artikel]
De CO2-uitstoot van personenwagens is na een jarenlange daling vorig jaar opnieuw gestegen, in België zelfs met 4%. De reden? “We vervangen diesels door benzineauto’s, terwijl die fors meer CO2 uitstoten”, aldus docent autotechnologie Mark Pecqueur. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad dinsdag. [naar artikel]
Tegen 2020 moeten alle dieselwagens geweerd worden uit onze steden. Volgens milieuorganisatie Greenpeace is een aanpassing van de diesels niet voldoende [naar artikel]
De nieuwe windmolenparken voor onze westkust zullen gaan naar de kandidaat-bouwers die het minste subsidies vragen, zo is vanmiddag op de ministerraad beslist. De parken zullen worden geveild via een openbare aanbesteding, zoals dat ook al in Nederland, Duitsland en Denemarken gebeurt. Daar zijn intussen al offshoreparken toegekend zonder subsidies. Minister voor de Noordzee Philippe De Backer hoopt dat ook bij ons de subsidies geheel kunnen wegvallen. Want hoe lager die liggen, hoe minder de consument zal moeten betalen. [naar artikel]
Dat vervuilende diesels met buitenlandse nummerplaat nog steeds niet kunnen worden beboet in de lage-emissiezone vormt een echt probleem voor het draagvlak. [naar artikel]
17:11 De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe Belgische diesels is vorig jaar gestegen. Dat komt door de groeiende populariteit van zware SUV's. [naar artikel]
BMW moet ruim 11.000 diesels terugroepen in Duitsland. Dat heeft toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) eerder deze maand besloten. De wagens... [naar artikel]
Lees dit artikel: Nederlandse regering moet zich uitspreken over Belgische miljoenensubsidies voor kranten Een interessante ontwikkeling in het dossier van de subsidies om kranten dagelijks te bussen. Daarvoor trekt de federale regering liefst 178 miljoen euro per jaar uit, om Bpost subsidies toe te stoppen en zo die papieren kranten een miljoenenkorting te kunnen geven. Open Vld-vicepremier Vincent Van Quickenborne wilde die subsidies helemaal afschaffen en diende daarvoor tijdens de […] Lees dit artikel: Nederlandse regering moet zich uitspreken over Belgische miljoenensubsidies voor kranten [naar artikel]
De parlementaire onderzoekscommissie ging maandag in op de slachtoffers die Belgische geestelijken in het buitenland hebben gemaakt. ‘Werd het hen in België te heet onder de voeten, dan werden ze overgeplaatst naar het buitenland. Liefst waar de kerk nog een grote invloed had.’ [naar artikel]
Kies jij dit regenachtige weekend voor zetelhangen, dan kom je met onze podcast-, muziek- en televisietips zonder twijfel aan je trekken. Ook wie een frisse neus wil halen, stellen we niet teleur. Want wat dacht je van een bezoek aan Brugge, of eens ‘lekker swingen’? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.