Nooit eerder waren er zo weinig verkeersdoden als in 2018. Toch ging het aantal fietsongevallen opnieuw omhoog. Er gebeurde bijna 10.000 ongevallen... [naar artikel]
Nooit eerder waren er zo weinig verkeersdoden als in 2018. Toch ging het aantal fietsongevallen opnieuw omhoog. Er gebeurde bijna 10.000 ongevallen... [naar artikel]
06:39 Het verkeersinstituut Vias telde in het eerste halfjaar 191 verkeersdoden in ons land. Nooit eerder lag dat cijfer zo laag. [naar artikel]
Na vier jaar van opeenvolgende dalingen is het aantal verkeersdoden in België in de eerste drie maanden van dit jaar opnieuw gestegen. Ook het aantal letselongevallen en het aantal gewonden gingen in stijgende lijn. Opvallend is ook dat er in Wallonië meer fietsongevallen waren, terwijl er minder gefietst wordt. [naar artikel]
Nooit eerder vielen er zo weinig doden in het Antwerpse verkeer als in de eerste negen maanden van dit jaar. Met uitzondering van vorig jaar zitten we al sinds 2012 in die dalende trend. Opvallend is echter wel dat door het stijgende aantal fietsers ook het aantal fietsongevallen omhooggaat. [naar artikel]
Het aantal fietsongevallen op weg van of naar het werk is fors gestegen. “Bedrijven moeten werknemers meer sensibiliseren rond fietsveiligheid”, raadt verzekeringsmakelaar Vanbreda aan. [naar artikel]
3.101 verkeersdoden in één jaar, dat is het trieste record uit 1972. Zo’n vijfenveertig jaar en tientallen ingrijpende maatregelen later, werd dat aantal vorig jaar teruggebracht naar 640. Een nieuw record, want nooit zijn er zo weinig verkeersdoden gevallen. “Willen we nóg verder dalen, dan gaan we het stuur uit handen moeten geven”, zeggen verkeersexperts. [naar artikel]
In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, een daling van 13 procent ten opzichte van 2015 en een historisch laag cijfer. ‘ [naar artikel]
Het aantal bedrijfsfietsen stijgt spectaculair en bijgevolg ook het aantal fietsongevallen. Bedrijven zetten daarom meer op preventie in. [naar artikel]
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute is het aantal doden op onze wegen gevoelig gedaald in de eerste negen maanden van dit jaar: 11 procent minder vergeleken met dezelfde periode in 2016. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden. Het aantal letselongevallen vertoont ook een daling: -6 procent. Alleen in de provincie Antwerpen is er een forse stijging van verkeersdoden. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. Goed nieuws, maar er zijn wel enkele onrustwekkende tendensen. [naar artikel]
Nooit vielen er gedurende de eerste negen maanden van een jaar minder verkeersdoden in ons land. Nooit waren er minder ongevallen. Meer controles, veiliger wagens, een betere infrastructuur en een trouwere gordeldracht zijn de oorzaken. Maar wellicht zorgen ook de almaar langere files ook voor een daling van het aantal verkeersdoden... [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn op de Belgische wegen 230 verkeersdoden gevallen. Dat is een daling met dertien procent in [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. [naar artikel]
Het aantal mensen dat in de eerste zes maanden van dit jaar ter plaatse stierf bij een verkeersongeval op Belgische wegen, is met 14 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Dat geeft de jongste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute aan. Volgens het verkeersinstituut vielen nooit eerder zo weinig verkeersdoden in deze periode van het jaar. Het aantal letselongevallen bleef nagenoeg status quo, zo deelde Vias maandag mee. [naar artikel]
In de eerste negen maanden van dit jaar vielen er 12 pct minder doden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Zo een sterke daling van het aantal doden (-55) is al geleden van 2012. Maar niet alle statistische cijfers zijn rooskleurig. Het aantal fietsongevallen is bijvoorbeeld fors gestegen, in Vlaanderen, en nog opvallender in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. [naar artikel]
Hoewel het totale aantal verkeersdoden nooit eerder zo laag was als tijdens de eerste helft van dit jaar, steeg het aantal dodelijke slachtoffers op de fiets. De Fietsersbond vraagt dringend bijkomende investeringen in de fietsinfrastructuur. [naar artikel]
Het aantal fietsongevallen tijdens woon-werkverplaatsingen is het afgelopen jaar fors gestegen. In ruim een derde van het totale aantal ongelukken in woon-werkverkeer was een fietser betrokken, terwijl dat in 2015 nog een vijfde was. Werkgevers bieden steeds meer leaseplannen voor elektrische fietsen aan, maar zien nu de keerzijde van de medaille. “Bedrijven moeten werknemers meer sensibiliseren rond fietsveiligheid”, raadt verzekeringsmakelaar Vanbreda Risk & Benefits aan. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn op de Belgische wegen 230 verkeersdoden gevallen. Dat is een daling met dertien procent in [naar artikel]
In 2021 zijn er in het Vlaams Gewest 310 doden gevallen bij verkeersongevallen. Dat is een stijging met 23 procent in vergelijking met 2020, zo blijkt woensdag uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. 2020 was wel een bijzonder jaar met relatief weinig verkeersdoden, omdat de coronamaatregelen voor minder verplaatsingen zorgden. In vergelijking met 2005 is het aantal verkeersdoden bijna gehalveerd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.