Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

VBO: "Niet klimaat en koopkracht, maar economie moet campagne domineren"

08/04/2019 - 10:04
""It's still the economy, stupid." Bill Clinton gebruikte de oneliner in 1992 al om in zijn verkiezingscampagne  de economie centraal te stellen. Met dezelfde slogan probeert het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) 27 jaar later via een informatiecampagne van economie het belangrijkste verkiezingsthema te maken ."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. VBO: niet migratie, energie of klimaat, maar economie is hét verkiezingsthema (08/04/2019 - Knack)

De discussies over het klimaat en de koopkracht hebben het debat over de economie en de arbeidsmarkt ondergesneeuwd. Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) lanceert daarom de informatiecampagne 'It's still the economy stupid'. [naar artikel]


2. Oud SP.A-minister Vandenbroucke: "Ik was niet gelukkig met thema koopkracht in campagne" (02/06/2019 - VRT NWS)

Gewezen SP.A-kopstuk Frank Vandenbroucke was in "De zevende dag" kritisch voor de manier waarop zijn partij campagne heeft gevoerd. Vooral de manier waarop het thema koopkracht aan bod kwam, zinde hem niet. "1.500 euro pensioen, een BTW-verlaging op elektriciteit naar 6 procent, 14 euro voor een minimumloon. Denken dat je met die plaatjes een boodschap hebt voor de samenleving, dat is echt een vergissing", vindt Vandenbroucke. [naar artikel]


3. Wat betekent de coronacrisis eigenlijk voor het klimaat? "Naar een bruine of groene heropleving van de economie" (24/03/2020 - VRT NWS)

De coronacrisis heeft een bijzonder bruuske impact op onze hele samenleving en op de economie. Maar wat betekent dit eigenlijk voor het klimaat? Want was 2020 geen scharnierjaar voor het klimaatbeleid? "Veel zal afhangen van hoe diep de economische crisis zal zijn en hoe lang ze zal duren, maar dit zal zeker ook mogelijkheden bieden." Of hoe een brutaal virus ook een impact heeft op iets waar het op het eerste gezicht helemaal niet aan gelinkt is: het klimaat. [naar artikel]


4. "Amerika moet domineren in de ruimte": VS-leger krijgt zesde onderdeel, een "ruimtemacht" (18/06/2018 - VRT NWS)

Een Space Force moet de zesde entiteit worden binnen het leger van de Verenigde Staten. Dat heeft de Amerikaanse president Donald Trump aangekondigd. "Amerika moet niet alleen gewoon aanwezig zijn in de ruimte, Amerika moet domineren in de ruimte", zei Trump.  [naar artikel]


5. PVDA/PTB geeft startschot verkiezingscampagne "Fenomenaal Sociaal" (24/02/2019 - VRT NWS)

In Brussel heeft de uiterst linkse PTB/PVDA het startschot gegeven van haar campagne “Fenomenaal sociaal” voor de federale, regionale en Europese verkiezingen van 26 mei. "Een programma met 840 concrete en positieve voorstellen, met de groeiende kloof tussen arm en rijk, koopkracht, klimaat en eerlijke belastingen als grote thema's", aldus nationaal voorzitter Peter Mertens. "Dit is het jaar van 26 mei, en op 26 mei zullen wij het parlement wakker schudden." [naar artikel]


6. "Valverde en Kwiatkowski steken erbovenuit, maar daarachter komen Tim en ik" (13/04/2018 - Sporza)

Lotto-Soudal heeft met Tim Wellens en Tiesj Benoot twee troefkaarten te spelen in de Amstel Gold Race. "Maar je moet niet verwachten dat we de koers zullen domineren." [naar artikel]


7. Meyrem Almaci: "Heel jammer dat SP.A in de kaart van Francken speelt" (17/02/2019 - VRT NWS)

De vraag hoe je koopkracht en klimaat met elkaar kan verenigen, verdeelt de politieke meningen. Groen kreeg deze week kritiek van zowel SP.A als voormalig N-VA-staatssecretaris Theo Francken dat hun plannen niet duidelijk genoeg zijn. In "De zevende dag" ging Groen-voorzitter Meyrem Almaci daartegen in: "Het probleem is niet ons programma, wel dat het niet wordt uitgevoerd." [naar artikel]


8. Vooruit trekt ook voor klimaat kaart van koopkracht (02/03/2024 - De Tijd)

01:00 Op haar verkiezingscongres zet de partij Vooruit dit weekend voluit in op koopkracht, ook als het over het klimaat gaat. Maar de boodschap dreigt overschaduwd te worden door de vragen over de politiek... [naar artikel]


9. Hoe we communiceren over corona bepaalt ook hoe we ermee omgaan (06/10/2020 - VRT NWS)

Er is dringend nood aan een straffe infocampagne over het coronavirus, zei experte Erika Vlieghe gisteren. Maar hoe zou zo’n campagne eruit kunnen zien? Volgens Leen Van Brussel van het Vlaams Instituut Gezond Leven moet de communicatie alleszins anders, want de twee "frames" die nu domineren - dreiging en (over)relativering - leiden allebei ertoe dat mensen de maatregelen niet meer volgen. [naar artikel]


10. "Zorg aan zet" wil noden in de sector in kaart brengen met het oog op de verkiezingen (29/01/2019 - VRT NWS)

De zorg is aan zet. Met die slogan lanceren 30 verenigingen een campagne om van de grote noden in de zorg een even belangrijk verkiezingsthema te maken als het klimaat of de economie. Het gaat onder andere om ziekenhuiskoepels, syndicaten van geneesheren, ziekenfondsen, maar ook en vooral patiëntenverenigingen. En die willen de mening bestuderen van alle Vlamingen voor ze eisen formuleren. [naar artikel]


11. Open VLD wil verschil maken met klimaat, samenleving en economie als prioriteiten en pleit voor "betrouwbaar bestuur" (21/01/2019 - VRT NWS)

Klimaat, samenleving en economie. Dat zijn de drie prioriteiten waarmee Open Vld het verschil wil maken. En als het van partijvoorzitter Gwendolyn Rutten afhangt, valt orde op zaken stellen op migratie daar ook onder. "Regels zijn regels, voor iedereen. Al we de voordeur sluiten, kan het niet dat iemand vip-tickets verkoopt voor de achterdeur. We hebben opnieuw een betrouwbaar bestuur nodig", aldus Rutten. [naar artikel]


12. Raoul Hedebouw (PVDA) lanceert campagne met focus op koopkracht en belastingen (14/01/2024 - VRT NWS)

PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw wil zich tijdens de komende verkiezingscampagne richten op koopkracht en belastingen. "2024 wordt een belangrijk jaar, zowel in België als in de rest van de wereld", zei hij tijdens zijn nieuwjaarstoespraak in Anderlecht. [naar artikel]


13. VBO vreest dat verkiezingscampagne economie negeert (08/04/2019 - De Tijd)

09:53 De discussies over klimaat en koopkracht sneeuwen het even noodzakelijke debat over economie en arbeidsmarkt onder, vreest het Verbond van Belgische Ondernemingen. [naar artikel]


14. Er is meer in een mensenleven dan koopkracht: een onthaaste economie voor een beter leven (17/01/2020 - VRT NWS)

Wat is de gewenste economie voor de toekomst? Volgens Dirk Holemans van denktank Oikos zal die sterk moeten verschillen van de huidige om een ecologische catastrofe af te wenden. Maar hij ziet ook opportuniteiten voor een beter leven. "Veel mensen voelen zich aangetrokken tot een onthaast leven." [naar artikel]


15. "En wat als gezondheid botst met economie?": vraagtekens bij 10 experts die België uit de greep van corona moeten gidsen (07/04/2020 - VRT NWS)

De groep van 10 experts die de regering moet adviseren over de versoepeling van de coronamaatregelen, is "onvoldoende divers". Dat zegt hoogleraar en politiek filosoof Stefan Rummens (KU Leuven). Gisteren werd een groep van wetenschappers en economische profielen aangeduid, die de overheid "aanbevelingen" moet geven om het land geleidelijk te ontsluiten. "Waarom geen pedagoog, of iemand die met mentaal welzijn bezig is?", vraagt Rummens. "En wat als afwegingen voor de gezondheid botsen met die voor de economie?" [naar artikel]


16. Regisseur Stijn Coninx zet schouders onder "30 dagen zonder klagen": "Vreet energie en heeft geen nut" (15/01/2024 - VRT NWS)

Vandaag start "30 dagen zonder klagen", de campagne die oproept om minstens 30 dagen niet te klagen en meer te focussen op positief gedrag. Dit jaar is regisseur Stijn Coninx, bekend van de films "Daens", "Marina" en "Niet schieten", ambassadeur van de campagne. [naar artikel]


17. Naast de klimaatjongeren zijn er ook de "Grootouders voor het klimaat": "De sense of urgency is er nu"  (26/01/2019 - VRT NWS)

Tussen de 35.000 betogende klimaatjongeren van afgelopen donderdag stonden er ook 50-plussers. Het ging om een afvaardiging van de "Grootouders voor het klimaat". Een gloednieuw initiatief? "Nee, we zijn al een tijdje bezig om een burgerbeweging op te richten die een leefbare wereld voor onze kleinkinderen wil verzekeren", legt co-voorzitter Bernard Hubeau in "De ochtend" uit.  [naar artikel]


18. Nieuwe "Te Gek"-campagne wil verslaving bespreekbaar maken: "Ik heb me laten helpen en het is een bevrijding" (01/10/2020 - VRT NWS)

De jaarlijkse campagne om geestelijke gezondheidsproblemen bespreekbaar te maken "Te Gek", focust dit jaar op alcohol-, drugs- en illegale gokproblemen. De campagne is afgetrapt in het Museum Dr. Guislain in Gent. Onder naam de "roest" worden een jaar lang activiteiten georganiseerd om het taboe te ontzenuwen. Dat is nodig, want gemiddeld zoekt iemand met een alcoholprobleem pas hulp na gemiddeld 18 jaar. Paul Van Bruystegem van Triggerfinger en actrice Tania Van de Sanden zijn de ambassadeurs van de campagne. "Ik heb me laten helpen en het is een bevrijding, ik kan het niet anders zeggen", aldus Van de Sanden. [naar artikel]


19. Termont laakt "bitsig" politiek klimaat "sinds N-VA aan de macht is" (08/10/2017 - Het Laatste Nieuws)

Daniël Termont (64), afscheidnemend burgemeester van Gent, zit 41 jaar in de politiek, maar zegt nu dat hij er in het huidige politieke klimaat... [naar artikel]


20. Waarom voeren de vakbonden vandaag actie? "Pensioen, zware beroepen en koopkracht" (14/12/2018 - VRT NWS)

Over het hele land houden de vakbonden vandaag een "nationale actiedag" tegen de regering en de werkgevers. Vooral in de industriële sectoren, zoals de metaal- en textielsector, zullen heel wat bedrijven minder of niets produceren. Maar waarom wordt er precies gestaakt? "De pensioenmaatregelen van de regering, het mislukt overleg over de zware beroepen en de groeiende onrust over de koopkracht," zeggen de vakbonden.  [naar artikel]


21. Meyrem Almaci: "N-VA gebruikt valse accounts om eigen nieuws te boosten" (23/12/2016 - Het Laatste Nieuws)

De N-VA-campagne lanceerde twee weken geleden de campagne#IkSteunTheo waarin de partij het had over "wereldvreemde rechters" die "de grenzen [naar artikel]


22. Campagne "De zee begint bij jezelf" moet afvaloverlast aan de zee indijken (26/06/2019 - VRT NWS)

Elk jaar komt er ongeveer 8 miljoen ton afval in de zeeën en oceanen terecht. De campagne "De zee begint bij jezelf" moet mensen stimuleren om minder afval achter te laten aan de Belgische kust. De leerlingen van basisschool De Vlieger in Oostende hebben afval geruimd. [naar artikel]


23. Overal gaat het over onze koopkracht, maar staat die nu echt zo onder druk? (13/05/2022 - VRT NWS)

Vakbonden trekken er de straat voor op en politici maken er een speerpunt van: het thema "koopkracht" is weer helemaal terug van (nooit volledig) weggeweest. Dat doet meteen ook vermoeden dat het er niet al te best mee gesteld is, maar hoe zit dat echt? We vragen het aan professor arbeidseconomie Stijn Baert (UGent). [naar artikel]


24. ‘De economie moet onze maatschappelijke doelen niet bepalen’ (06/03/2019 - Apache)

Studenten van Rethinking Economics willen de economische wetenschap pluralistischer maken. "Economie moet terug voeling krijgen met belangrijke maatschappelijke problemen." [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!