Minder mensen zullen de komende jaren voor de trein kiezen om zich te verplaatsen. De files op de weg dreigen daarentegen alleen maar toe te nemen. Dat staat in nieuwe transportvooruitzichten tot 2040 die het Federaal Planbureau uitwerkte in samenwerking met de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. [naar artikel]
Minder mensen zullen de komende jaren voor de trein kiezen om zich te verplaatsen. De files op de weg dreigen daarentegen alleen maar toe te nemen. Dat staat in nieuwe transportvooruitzichten tot 2040 die het Federaal Planbureau uitwerkte in samenwerking met de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. [naar artikel]
Rekeningrijden leidt tot een lagere uitstoot van CO2 en stikstof en files worden korter. Ook rijden mensen minder kilometers omdat ze minder snel de auto nemen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat het Nederlandse ministerie van Financiën heeft laten uitvoeren. [naar artikel]
Dé oplossing voor files? Het lijkt simpel: meer goederentreinen en minder vrachtwagens. En toch is het aantal afgelegde kilometers via goederentreinen vorig jaar gedaald. De transportfederatie en de federatie van goederenvervoerders over het spoor slaan daarom nu de handen in elkaar. Ze vragen de overheid om per vrachtwagen in een cheque te voorzien van 80 euro. Dat dekt de extra kosten voor transporteurs om die vracht op een treinwagon te zetten én doet meteen de files krimpen. [naar artikel]
In 2019 daalde de filedruk in België. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, de verkeerspartner van de VRT. De cijfers gaan vooral over het verkeer op de snelwegen. Wat is er aan de hand? Is het plafond bereikt? Zijn we de files beu en stappen we steeds vaker over op de fiets en de trein? Of staan we gewoon vaker in de file op de kleinere wegen? [naar artikel]
17:07 Minder mensen zullen de komende jaren voor de trein kiezen. De files op de weg dreigen daarentegen alleen toe te nemen, stelt het Federaal Planbureau. [naar artikel]
Ook na de coronacrisis willen veel mensen blijven werken van thuis uit. Dat blijkt uit een onderzoek van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 landgenoten. Maar willen is niet per se hetzelfde als mogen. Wat zullen de gevolgen zijn voor de files in de spitsuren? [naar artikel]
Ook in de Liefkenshoektunnel op de Antwerpse Ring (R2) was er dit jaar door de coronacrisis flink minder verkeer. Het vrachtverkeer viel er met 5 procent terug, het aantal personenwagens zelfs met 26 procent. Dat leidde niet alleen tot minder files, maar ook tot minder ongevallen. [naar artikel]
18:05 Ondanks de aanzwellende files zijn vorig jaar een tiende minder motoren en scooters verkocht in België. ‘We moeten meer jongeren bereiken.’ [naar artikel]
Personeelsleden van de Universiteit Antwerpen zullen voortaan het vliegtuig niet meer mogen nemen als hun bestemming te bereiken is met een treinreis van minder dan 8 uur. Daarmee wil de universiteit meer aandacht besteden aan het klimaat en de ecologische voetafdruk. [naar artikel]
Telewerk is niet meer verplicht (straks wel opnieuw sterk aangeraden) en bijna alle scholen zijn open. De files op de weg zijn terug, maar toch telt het openbaar vervoer nog steeds beduidend minder reizigers dan voor corona. De NMBS vervoerde in oktober ongeveer 80 procent van haar reizigers in vergelijking met 2019, de Brusselse maatschappij MIVB 75 procent en De Lijn maar 60 procent. Wat speelt hier? [naar artikel]
Lange files, veel volk op de trein en overvolle badplaatsen. Wie naar de zee trekt dit weekend, kan maar beter voorbereid zijn. Wanneer kan ik best vertrekken met de trein of auto? Waar kan ik parkeren? Mag ik overal zwemmen? Kan ik nog last minute een hotelkamer boeken? En wanneer keer ik best (niet) terug? Wij beantwoorden alle praktische vragen. [naar artikel]
De Tataarse auteur Guzel Jachina schreef De trein naar Samarkand, over de transporten van weeskinderen vanuit het noordelijk binnenland van de prille Sovjet-Unie naar het warmere en vruchtbare zuiden in Centraal-Azië. Een ontroerend verhaal dat je niet loslaat, veel meer dan een boek over reizen met de trein. The post De trein naar Samarkand, 500 kinderen nemen de trein naar een beter bestaan appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De files in de Antwerpse avondspits zijn 18% zwaarder dan drie jaar geleden. Maar de Antwerpse ochtendspits is dan weer iets minder zwaar geworden. Hoe komt dat? En wat is de oplossing voor al dat fileleed? [naar artikel]
Na jaren van terugvallende reizigerscijfers in Limburg wint de trein opnieuw aan populariteit. Op een weekdag nemen gemiddeld 16.000 Limburgers de trein. Dat zijn er opnieuw even veel als in 2018. En dat is niet alleen te danken aan de terugkerende pendelaars. [naar artikel]
Hoewel de coronamaatregelen beetje bij beetje versoepelen en de scholen ook weer begonnen zijn, blijft het kalm op de Vlaamse snelwegen. In juli was er kortstondig een piek in de cijfers, maar de hele maand augustus en de eerste week van september was er tot 54% minder files in vergelijking met vorig jaar. “In normale omstandigheden zou eind september weer een piek volgen, maar daar zijn we nu helemaal niet meer zeker van.” [naar artikel]
Na minder dan een week hebben al meer dan 3.200 Limburgers deelgenomen aan het derde deel van Het Grootste Limburgonderzoek Ooit: Het Zorgrapport. Maar we willen ook nog graag uw stem horen. [naar artikel]
De verbreding van de Brusselse ring zal aanvankelijk tot minder files leiden, maar heeft toch vooral negatieve gevolgen. Dat meent mobiliteitsexpert Willy Miermans (UHasselt). 'Dit is geen structurele oplossing.' [naar artikel]
Met diepvriestemperaturen en een stralende winterzon kriebelt het bij veel Limburgers om de schaatsen uit de kast te halen. Het Agentschap Natuur en Bos is minder enthousiast en kondigde prompt een verbod af, al kan er dit weekend mogelijke toch op enkele plaatsen in Limburg worden geschaatst. [naar artikel]
Zondagavond strandde een trein vanuit Blakenberge naar Hasselt in Deinze. Hierdoor zaten 2.000 reizigers vast op een trein zonder airco, en werd het medisch rampenplan afgekondigd. [naar artikel]
Uit een bevraging van het instituut voor verkeersveiligheid Vias blijkt dat reizigers zich op de bus minder veilig voelen dan op de trein. Dat komt hoofdzakelijk door overlast van medepassagiers. De oplossing zou kunnen komen van meer sociale controle, dus meer controleurs, maar net daar voert De Lijn een reorganisatie door. [naar artikel]
Als er 20 procent minder auto's en vrachtwagens op onze snelwegen rijden, dan verdwijnen de structurele files in de ochtend- en avondspits. Bij 10 procent minder verkeer dalen die files met ongeveer de helft. Dat heeft de neer- en opgang van het gemotoriseerde verkeer tijdens de coronacrisis aangetoond. Daarmee is het bewijs geleverd van wat verkeersmodellen sinds lang voorspellen. [naar artikel]
De Warmste Week is in volle gang. Maandag weten we hoe gul Vlaanderen is geweest voor de meer dan duizend goede doelen. Vorige week las ik in deze krant een reportage met als onderwerp ‘Goede doelen en waarom Limburgers minder geven’. Aan de hand van deze reportage was de conclusie duidelijk, wij Limburgers zijn minder gul. Maar is dat wel zo? [naar artikel]
Een kilometerheffing, minder wagens op de weg en sneller openbaar vervoer. Zo wil Vlaanderen de ellenlange structurele files oplossen tegen 2030. In het voorjaar buigt de Vlaamse regering zich over het Mobiliteitsplan, dat donderdag werd voorgesteld. Voorlopig is er weinig bekend over budgetten, en het ontbreekt aan concrete maatregelen – zelfs de Vlaamse Parlementsleden kregen niet meer te zien dan een powerpointpresentatie. Volgens experts zijn de doelstellingen ambitieus, maar haalbaar. “Toch is er nog enorm veel werk aan de winkel.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.