Rector Luc De Schepper van de universiteit Hasselt roept de Limburgse politieke partijen op om zich achter het Spartacusplan te scharen. Momenteel heerst er nog wat onenigheid, maar intussen zijn de werken voor de Spartacustram Hasselt-Maastricht van start gegaan. Op dit moment worden er aan het kruispunt van de grote ring en de Universiteitslaan tijdelijke wegen aangelegd, die begin juli in gebruik worden genomen tijdens de grote werken. [naar artikel]
De Spartacustram van Hasselt naar Maastricht zit definitief op het goede spoor. Dat zegt Vlaams parlementslid Marino Keulen, al jaren een absolute 'believer' van het plan om Limburg met trams te ontsluiten. De Spartacuslijn 1 is al enkele keren dood verklaard. Maar er lijkt schot in de zaak te komen. De middelen voor onteigeningen en het afsluiten van negen overgangen in Bilzen en Diepenbeek is voorzien. En ook Nederlands-Limburg belooft de afspraken na te komen. [naar artikel]
Als alles volgens plan verloopt moet de Spartacusverbinding tussen Hasselt en Maastricht binnen vijf jaar een feit zijn. In deze digitale animatie krijgt u nu al een beeld over hoe de tram door Maastricht zal lopen. [naar artikel]
Aan de Hasseltse Universiteitslaan en in de buurt van de Grenslandhallen worden 300 bomen gekapt. [naar artikel]
Maandag start het Agentschap Wegen en Verkeer met de aanleg van een nieuw bustraject in Hasselt. Het gaat om ingrijpende werken met veel hinder voor het verkeer en de buurtbewoners. De busbaan moet na de zomer klaar zijn en verbindt de nieuwe stelplaats van De Lijn aan het recyclagepark met het treinstation van Hasselt. [naar artikel]
De Spartacustramlijn Hasselt-Maastricht lijkt dood en begraven. Federaal minister van Mobiliteit Bellot heeft geen geld voorzien in het meerjareninvesteringsplan 2018-2031 bij het spoor voor het afschaffen van de spoorovergangen in Bilzen. Dat heeft de minister zelf geantwoord in het parlement op een vraag van het Bilzerse kamerlid Wouter Raskin. Het heeft er daarmee alle schijn van dat de tramlijn er nooit komt. En al zeker niet tegen 2023, zoals De Lijn beweert. [naar artikel]
Afgelopen week werd de sneltram Hasselt-Maastricht voor de zoveelste keer dood en begraven verklaard, maar andermaal blijkt die conclusie voorbarig. Veertien jaar na de aankondiging van het grote Spartacusplan door Steve Stevaert dendert zijn geesteskind nog altijd verder. Maar is er ook een eindhalte in zicht? Hoog tijd voor een analyse van het schimmenspel achter Limburgs grootste mobiliteitsproject. [naar artikel]
De Raad van State heeft zijn uitspraak over de tram Hasselt - Maastricht opnieuw verdaagd. Het verdict zou eerst half december volgen, toen rond 1 februari, nu is de termijn opnieuw met zes weken verlengd. [naar artikel]
Het zit er bovenarms op tussen Vlaams minister van Financiën Lydia Peeters (Open Vld) en haar collega-minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Oorzaak zijn de uitlatingen van Weyts vandaag in deze krant over de Spartacustram Hasselt-Maastricht. Peeters eist dat minister-president Geert Bourgeois zijn partijgenoot tot de orde roept. [naar artikel]
Samen met het Vlaamse regeerakkoord hebben N-VA, CD&V en Open Vld een compromis bereikt over de integrale uitvoering van het Limburgse Spartacusplan. Cruciaal is het tracé door Hasselt: door de sneltram over de volledige kleine ring te laten rijden, lijkt niets de aanleg nu nog in de weg te staan. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.