Groen en sp.a hebben vorige week een gezamenlijk wetsvoorstel ingediend voor nultolerantie voor alcohol achter het stuur. Concreet zou dat een... [naar artikel]
Groen en sp.a hebben een gezamenlijk wetsvoorstel ingediend voor nultolerantie voor alcohol achter het stuur. Concreet zou dat een (symbolische)... [naar artikel]
Er komt voorlopig geen nultolerantie voor alcohol achter het stuur. Het wetsvoorstel van sp.a-kamerlid Joris Vandenbroucke haalde het niet in de... [naar artikel]
CAD Limburg wil nultolerantie voor alcohol in het verkeer en staat dus achter het wetsvoorstel van de politieke partij sp.a. Volgens het centrum voor alcohol- en andere drugproblemen zorgt de wet nu voor heel wat verwarring. [naar artikel]
Groen en SP.A dienen samen een wetsvoorstel in om een nultolerantie voor alcohol (0,2 promille) achter het stuur in te voeren. "Dat heeft het voordeel van de duidelijkheid, en zorgt voor sociale controle", zegt Kamerlid Kim Buyst (Groen). Tegelijkertijd moet het aantal controles fors omhoog, vinden beide partijen. Er is voorlopig geen meerderheid om het voorstel goed te keuren. [naar artikel]
Ook onder de nieuwe regering komt er geen nultolerantie voor alcohol achter het stuur, klinkt het bij een regeringspartij. Terwijl uit een rapport zwart op wit blijkt dat je zo jaarlijks tot 17 verkeersdoden en een veelvoud aan gewonden kan vermijden. Een gemiste kans voor Alexander De Croo en co.? “Het is een gebrek aan moed. Elke verkeersspecialist is pro. Binnen tien jaar zal er onvermijdelijk toch nultolerantie zijn.” [naar artikel]
De maximaal toegelaten grens voor alcohol in het verkeer blijft op 0,5 promille. De partijen SP.A en Groen hadden een wetsvoorstel ingediend om dat te verlagen naar 0,2, zoals bij professionele bestuurders. Maar de andere partijen hebben dat weggestemd. Die 0,2 promille komt in de feiten neer op nultolerantie, ze laat enkel een kleine marge om discussies over bijvoorbeeld likeurpralines te vermijden. [naar artikel]
Het verkeersinstituut Vias wil dat er voor beginnende autobestuurders en motorrijders een nultolerantie op het vlak van alcohol wordt ingesteld. Dat is een van de concrete maatregelen die de organisatie naar voren schuift in haar memorandum voor de komende verkiezingen. Vias Institute pleit daarnaast onder meer voor een helmplicht voor jonge fietsers en voor een […] Het bericht Vias wil voor beginnende bestuurders nultolerantie voor alcohol achter het stuur verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Franse politie zet deze zomer duizend extra flitscamera’s in, onder meer langs de voor toeristen erg populaire Route du Soleil. Maar ook voor het dragen van oortjes terwijl u rijdt, wanneer u een broodje eet, slippers draagt of u lippenstift bijwerkt, riskeert u hoge boetes. Rijden met een koptelefoon op kost u bijvoorbeeld evenveel als bellen achter het stuur namelijk 135 euro. In Italië geldt dan weer een nultolerantie voor alcohol bij jonge chauffeurs. [naar artikel]
Een minnelijke schikking voor alcohol achter het stuur kost je vaak honderden euro meer dan wanneer je voor de politierechtbank komt. Dat blijkt uit duizenden gegevens van Intolaw, een advocatenkantoor gespecialiseerd in verkeersrecht. “Maar dat wil niet zeggen dat je beter af bent met een dagvaarding”, zegt advocaat Pieter Goetghebuer. [naar artikel]
Groenen en sp.a dienen een gezamenlijk wetsvoorstel in voor een zerotolerantie voor alcohol achter het stuur. De drempel voor bestuurders zou verlagen naar 0,2 promille, om discussies over bijvoorbeeld likeurpralines te vermijden. Wie betrapt wordt met meer dan 0,5 promille in het bloed, zou meteen een cursus moeten volgen. [naar artikel]
1.110 biertjes, of 691 broden, of 486 Big Macs. Dat is wat corruptie jaarlijks aan elke Belg kost, zo stellen de Europese groenen in een rapport dat ze hebben gepubliceerd naar aanleiding van de werelddag tegen corruptie zondag. [naar artikel]
Een glaasje alcohol te veel op? Een op de vijf bestuurders in ons land denkt dat hij onder invloed nog achter het stuur kan kruipen. Belgen zijn met die cijfers de slechtste leerling van de Europese klas. [naar artikel]
Het afgelopen weekend hebben alle politiediensten in ons land controles georganiseerd voor het gebruik van alcohol achter het stuur. 2,15 procent van de gecontroleerde bestuurders blies positief. Er werden ook heel wat bestuurders betrapt op het gebruik van drugs achter het stuur. [naar artikel]
Met de betrapping van Vlaams parlementsvoorzitter Kris Van Dijck (N-VA) die een ongeval veroorzaakte terwijl hij te veel had gedronken, duikt opnieuw de discussie op of we niet naar een nultolerantie moeten voor alcohol in het verkeer. Een aantal Europese landen doen het ons al voor, dus waarom zou het bij ons niet kunnen, vragen voorstanders zich af. [naar artikel]
Het startschot van de dertiende editie van het Weekend Zonder Alcohol Achter Het Stuur is gegeven. Elke dag gebeuren er in ons land gemiddeld twaalf ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Door een weekend lang meer alcoholcontroles te organiseren, wil de politie weggebruikers sensibiliseren voor de gevaren van alcohol achter het stuur. [naar artikel]
Vanaf vanmiddag tot en met maandagochtend worden er extra alcoholcontroles gehouden in het land. De politie heeft een nieuw "weekend zonder alcohol achter het stuur" georganiseerd. Door extra alcoholcontroles te houden, hoopt de politie mensen aan te zetten om niet zelf achter het stuur te kruipen als ze onder invloed zijn van alcohol of drugs. [naar artikel]
Enkele provinciegouverneurs hebben het debat over alcohol achter het stuur weer aangewakkerd. 'Te veel chauffeurs betrapt met een glaasje op? Hoog tijd voor nultolerantie!' Ervaringsdeskundigen hebben huizenhoge twijfels bij dit discours: 'Je reinste steekvlampolitiek.' [naar artikel]
Als er nultolerantie in het verkeer geldt, zouden in België jaarlijks 17 minder verkeersdoden en 335 minder gewonden vallen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het verkeersinstituut Vias. De wet voor nultolerantie wordt deze week gestemd, maar momenteel staat alleen de politiek nog op het rempedaal. [naar artikel]
Vanaf morgenavond tot en met maandagochtend worden er extra alcoholcontroles gehouden in ons land. De politie organiseert dan opnieuw een "weekend zonder alcohol achter het stuur". Door extra alcoholcontroles te houden, hoopt de politie mensen aan te zetten om niet zelf achter het stuur te kruipen als ze onder invloed zijn van alcohol of drugs. [naar artikel]
Dit weekend is het weer een ‘weekend zonder alcohol achter het stuur’. Dat zou in principe elke dag zo moeten zijn, maar toch kruipen mensen nog steeds met een glaasje te veel op in de wagen. Dit weekend werden en worden er extra alcoholcontroles uitgevoerd in heel het land. En dat leek effect te hebben zo kon VTM Nieuws vaststellen in Gent. [naar artikel]
Tijdens de actie ‘Weekend zonder alcohol achter het stuur’ zijn door patrouilles van de politie CARMA ruim 50 overtredingen vastgesteld. Een bestuurder testte positief op alcohol. Een tweede bleek onder invloed van drugs te zijn. [naar artikel]
Het startschot van de dertiende editie van het Weekend Zonder Alcohol Achter Het Stuur is gegeven. Elke dag gebeuren er in ons land gemiddeld twaalf ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Door een weekend lang meer alcoholcontroles te organiseren, wil de politie weggebruikers sensibiliseren voor de gevaren van alcohol achter het stuur. [naar artikel]
Sp.a-Kamerlid Joris Vandenbroucke heeft een wetsvoorstel ingediend om een nultolerantie in te voeren voor alcohol in het verkeer, zoals dat ook in... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.