1 op de 3 jonge automobilisten in ons land geeft toe in de afgelopen maand een berichtje of mail gelezen of gestuurd te hebben tijdens het rijden. 1 op de 10 heeft daar het afgelopen jaar ook een boete voor gekregen. Dat blijkt uit een enquête van Vias Institute bij 1.000 bestuurders tussen 18 en 30 jaar. [naar artikel]
Eén op de vier jonge bestuurders belt minstens eenmaal per maand met de gsm in de hand achter het stuur. Eén jonge bestuurder op vijf maakt zelfs foto's of filmpjes achter het stuur. Dat blijkt vandaag uit een enquête die verkeersinstituut Vias heeft gevoerd. [naar artikel]
Zes procent van de Belgische bestuurders rijdt minstens één keer per maand met de wagen na het gebruiken van lachgas. Bij jonge bestuurders is het probleem nog groter: 1 op de 7 bestuurders tussen 18 en 34 jaar en in Brussel zelfs een op de drie jongere mannelijke bestuurders gebruikt dit product maandelijks alvorens de weg op te gaan. [naar artikel]
Eén op de vier jonge bestuurders belt minstens eenmaal per maand met de gsm in de hand achter het stuur. Eén jonge bestuurder op de vijf maakt zelfs foto’s of filmpjes achter het stuur, zo blijkt zondag uit een enquête die verkeersinstituut Vias heeft gevoerd. [naar artikel]
Het afgelopen weekend hebben alle politiediensten in ons land controles georganiseerd voor het gebruik van alcohol achter het stuur. 2,15 procent van de gecontroleerde bestuurders blies positief. Er werden ook heel wat bestuurders betrapt op het gebruik van drugs achter het stuur. [naar artikel]
Acht procent van de Belgische bestuurders rijdt maandelijks minstens één keer na het gebruik van slaap- of kalmeermiddelen. In Brussel gaat het over één op de zes bestuurders. Bijna een op de zeven jonge bestuurders reed voorts de voorbije maand onder invloed van één of meerdere drugs achter het stuur, aldus de elfde Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias institute. Cannabis is de meest voorkomende drug. Ook lachgas blijft populair, vooral bij jonge mannelijke bestuurders. Vias vraagt een onmiddellijk verbod op de verkoop en het bezit van dit product. [naar artikel]
Gsm’en achter het stuur is een misdrijf waar heel wat bestuurders zich nog dagelijks schuldig aan maken. Kamerlid Joris Vandenbroucke (sp.a) vindt dat nieuwe onbemande camera’s die bestuurders in de toekomst moeten kunnen opsporen. Hij diende een wetsvoorstel in om ongevallen door onoplettendheden drastisch te verminderen. [naar artikel]
Gsm’en achter het stuur is een misdrijf waar heel wat bestuurders zich nog dagelijks schuldig aan maken. Kamerlid Joris Vandenbroucke (sp.a) vindt dat nieuwe onbemande camera’s die bestuurders in de toekomst moeten kunnen opsporen. Hij diende een wetsvoorstel in om ongevallen door onoplettendheden drastisch te verminderen. [naar artikel]
We bellen in de auto vaker met een handenvrije kit dan in 2013, maar bestuurders die de smartphone gebruiken, doen dat vaker om te scrollen of berichtjes te sturen of te lezen, wat (nog) gevaarlijker is dan gewoon bellen achter het stuur. Dat blijkt uit een grootschalige steekproef van het verkeersinstituut Vias. De situatie is iets beter in Vlaanderen dan in Wallonië en Brussel, mogelijk omdat er hier vaker boetes worden uitgeschreven. Vias pleit daarom voor slimme camera's om de pakkans te verhogen, want gsm-gebruik in de auto blijft een killer in het verkeer. [naar artikel]
Goed 12 procent van de jonge Belgische bestuurders zit zeker eens per maand onder invloed van drugs achter het stuur. Dat blijkt uit de zevende editie van de Verkeersonveiligheidsenquête die Vias Institute vandaag voorstelde. Het is vooral in het Brussels gewest en Wallonië dat het probleem zich stelt. Daar gaat het om respectievelijk 20 en 17 procent van de bestuurders tussen 18 en 34. [naar artikel]
Zes procent van de Belgische bestuurders rijdt minstens één keer per maand met de wagen na het gebruiken van lachgas. Bij jonge bestuurders is het probleem nog groter: 1 op de 7 bestuurders tussen 18 en 34 jaar en in Brussel zelfs 1 op de 3 jongere mannelijke bestuurders gebruikt dit product maandelijks alvorens de weg op te gaan. Dat blijkt uit een enquête bij een staal van 6.000 Belgen van Vias institute. Het verkeersinstituut waarschuwt donderdag samen met het Antigifcentrum voor de gevolgen op korte en lange termijn van lachgas, zowel op het vlak van verkeersveiligheid als gezondheid. [naar artikel]
Eén op de 10 Belgen heeft al een ongeval of bijna-ongeval veroorzaakt door zijn gsm-gebruik achter het stuur, zo blijkt uit een onderzoek van verkeersinstituut VIAS in elf Europese landen. Elf procent van de Belgen geeft toe een ongeval of bijna-ongeval gehad te hebben door gsm-gebruik, in 2018 was dat slechts voor 6 procent van […] Het bericht Belgen krijgen meer ongevallen door onoplettendheid achter het stuur verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Uit een bevraging van het Verkeersinstituut Vias blijkt dat 7 procent van de Belgische bestuurders maandelijks minstens één keer naar een video kijkt achter het stuur. Dat schrijft Sudinfo. In Brussel is dat zelfs 16 procent. En dat is levensgevaarlijk, zegt Stef Willems van Vias. [naar artikel]
De verschillende politiediensten in provincie Antwerpen controleerden vorige week zeven dagen lang op afleidingen achter het stuur. Met resultaat: 2.015 bestuurders moeten voor de politierechter verschijnen omdat ze betrapt werden met hun gsm achter het stuur. [naar artikel]
Bij alcoholcontroles tijdens het afgelopen ‘Weekend zonder alcohol achter het stuur’ overschreed in totaal 2,29 procent van de gecontroleerde bestuurders de toegestane limiet. De politie controleerde tussen vrijdagavond 18 uur en maandag 6 uur in totaal meer dan 22.000 bestuurders. "Het resultaat van 2,29 procent bestuurders in overtreding is absoluut geen goed cijfer en blijft veel te hoog", aldus de federale politie dinsdag in een eindbalans van de dertiende editie. [naar artikel]
De politie heeft dinsdagnamiddag een controle gedaan op gsm-gebruik achter het stuur op de N72 en N719. 9 bestuurders liepen tegen de lamp en kregen een pv. 8 hadden hun gordel niet aan. [naar artikel]
Zes procent van de Belgische bestuurders rijdt minstens één keer per maand met de auto na het gebruik van lachgas. Bij jonge bestuurders gaat het zelfs om één op zeven. Dat blijkt uit een onderzoek van verkeersintsituut Vias. Experts waarschuwen nu voor de gevaren van het populaire roesmiddel, dat vrij verkrijgbaar en veel goedkoper is dan illegale drugs. “Ongevallen als gevolg van het gebruik van lachgas zijn niet zeldzaam, en kunnen zelfs fataal aflopen.” [naar artikel]
Jonge bestuurders (18 tot 34 jaar) kruipen almaar vaker onder invloed van drugs en lachgas achter het stuur. Dat blijkt uit een onderzoek van verkeersinstituut Vias. In twee jaar tijd is het percentage jonge bestuurders dat toegeeft maandelijks te rijden na druggebruik gestegen van 11 naar 19 procent. In twee op de drie gevallen combineren ze drugs met alcohol, wat het risico op ongevallen volgens Vias exponentieel vergroot. [naar artikel]
Bijna 1 op de 7 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van één of meerdere drugs. Bijna een kwart van de Vlaamse mannen gebruikt lachgas achter het stuur en in Brussel rijdt 1 op de 6 na slaap- of kalmeringsmiddelen ingenomen te hebben. Vias eist strengere regels. [naar artikel]
Maar liefst 1 op 5 jonge bestuurders geeft toe achter het stuur te kruipen na gebruik van lachgas. De schijnbaar ongevaarlijke drug wordt populairder onder jongeren, maar zorgt wel degelijk voor neurologische schade. Met alle gevolgen van dien op de weg. Het overgewaaide fenomeen uit Nederland is stilaan hét nieuwe spul achter het stuur, maar de politie blijkt nog niet voorbereid. “Testen om lachgas op te sporen moeten nog worden ontwikkeld”, klinkt het bij VIAS. “En zelfs de regelgeving loopt achter.” [naar artikel]
“Niet alleen even snel de mail checken op de smartphone is levensgevaarlijk achter het stuur, maar ook al rijdend zingen en dansen op te luide muziek, de partner een kus geven, een koffie drinken of lachen naar de kinderen.” Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring die in een campagne oproept om aandachtiger te zijn achter het stuur. “Tot 25 procent van de ongevallen is te wijten aan elke mogelijke vorm van afleiding.” [naar artikel]
Van vrijdagavond tot en met maandagochtend organiseren de federale en de lokale politie opnieuw een “weekend zonder alcohol achter het stuur”. Door extra alcoholcontroles te houden, hopen ze mensen aan te zetten om niet zelf achter het stuur te kruipen wanneer ze onder invloed zijn van alcohol of drugs. De politie wijst op mogelijke alternatieven, […] Het bericht Politie organiseert opnieuw “weekend zonder alcohol achter het stuur” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Zeven op de honderd Belgische bestuurders kijken maandelijks wel eens naar een video achter het stuur. Dat blijkt uit een bevraging van verkeersinstituut Vias bij zowat 6.000 Belgen, waarover Sudinfo bericht. “Heel gevaarlijk, want de cognitieve afleiding is enorm groot”, bevestigt woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
Liefst 27 procent van de Belgische bestuurders tussen 18 en 30 jaar heeft het voorbije jaar een verkeersboete gekregen. Onder hen kreeg 6 procent er zelfs meerdere. In de meeste gevallen gaat het om snelheidsovertredingen, gevolgd door boetes voor fout parkeren en het gebruik van de gsm achter het stuur. Dat blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.