Ook in de Liefkenshoektunnel op de Antwerpse Ring (R2) was er dit jaar door de coronacrisis flink minder verkeer. Het vrachtverkeer viel er met 5 procent terug, het aantal personenwagens zelfs met 26 procent. Dat leidde niet alleen tot minder files, maar ook tot minder ongevallen. [naar artikel]
In de tweede week van de paasvakantie was er op werkdagen op de Vlaamse snelwegen 13,5 procent minder verkeer dan in de dezelfde week van 2019. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum maandag. Er was 22 procent minder autoverkeer, maar wel 9 procent meer vrachtverkeer. Ook waren er 39 procent minder files dan voor de coronapandemie. [naar artikel]
Als er 20 procent minder auto's en vrachtwagens op onze snelwegen rijden, dan verdwijnen de structurele files in de ochtend- en avondspits. Bij 10 procent minder verkeer dalen die files met ongeveer de helft. Dat heeft de neer- en opgang van het gemotoriseerde verkeer tijdens de coronacrisis aangetoond. Daarmee is het bewijs geleverd van wat verkeersmodellen sinds lang voorspellen. [naar artikel]
Er staan nog steeds lange files aan sommige supermarkten, maar van hamsteren is geen sprake meer. “De winkelkarren zijn voller.” [naar artikel]
Lijkt het alsof er weer meer files zijn? Het verkeer op de Vlaamse snelwegen is inderdaad opnieuw aan het aangroeien, maar zelfs dan nog zitten we nog verre van het precoronatijdperk. De filezwaarte is nog altijd 50% minder in vergelijking met januari 2019. De verschillende zware ongevallen in Antwerpen van vorige week hebben de trend in onze provincie tijdelijk doen stijgen. Opvallend: er is nu wél meer vrachtverkeer op de snelweg dan voor de pandemie. [naar artikel]
Als we nog geen vijf procent van de auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen, zullen er al beduidend minder files zijn. Dat blijkt uit een experiment in de Verenigde Staten. [naar artikel]
Als we nog geen vijf procent van de auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen, zullen er al beduidend minder files zijn. Dat blijkt uit een experiment in de Verenigde Staten. [naar artikel]
Ondanks de langere files blijkt de trein in Limburg steeds minder een alternatief voor de auto. In tegenstelling tot de nationale groeicijfers, loopt het aantal Limburgse treinreizigers terug. [naar artikel]
De files op de Vlaamse snelwegen zijn in 2017 liefst 6 procent zwaarder geworden, doordat er opnieuw meer verkeer op de baan was dan het jaar daarvoor. Daarmee zijn alle vorige recordwaarden qua filezwaarte geklopt. Dat blijkt vandaag uit het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum. De filekampioen was de Kennedytunnel richting Nederland, waar dagelijks meer […] Het bericht Files op Vlaamse snelwegen vorig jaar 6 pct zwaarder door meer verkeer verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Hoewel het verkeer in 2021 op geen enkel moment het niveau haalde van 2019 — voor de coronapandemie — kwam er wel auto- en vooral vrachtverkeer bij, zeker vanaf maart. De groei van het autoverkeer bleef beperkt, maar het vrachtverkeer boomde: er rijdt nu meer vrachtverkeer dan ooit tevoren. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum woensdag in zijn jaarverslag. De avondspits op de Vlaamse snelwegen was in 2021 ook veel zwaarder dan de ochtendspits. [naar artikel]
Door de coronacrisis is er minder personenverkeer, maar net meer vrachtverkeer op de E17. Dat is de directe oorzaak van de vele recente ongevallen... [naar artikel]
Telewerk is niet meer verplicht (straks wel opnieuw sterk aangeraden) en bijna alle scholen zijn open. De files op de weg zijn terug, maar toch telt het openbaar vervoer nog steeds beduidend minder reizigers dan voor corona. De NMBS vervoerde in oktober ongeveer 80 procent van haar reizigers in vergelijking met 2019, de Brusselse maatschappij MIVB 75 procent en De Lijn maar 60 procent. Wat speelt hier? [naar artikel]
Het autoverkeer is in de eerste week van juni (1-7 juni) met 5,1 procent gegroeid. Het vrachtverkeer nam toe met 3,4 procent. Dat meldt het Vlaams... [naar artikel]
Rekeningrijden leidt tot een lagere uitstoot van CO2 en stikstof en files worden korter. Ook rijden mensen minder kilometers omdat ze minder snel de auto nemen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat het Nederlandse ministerie van Financiën heeft laten uitvoeren. [naar artikel]
De files van de laatste weken lijken iets anders te vertellen maar we rijden nog altijd zo'n 10 procent minder met de auto dan vóór corona. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. De hoge brandstofprijzen, problemen op de automarkt, vaker fietsen naar het werk en ook volgehouden telewerk kunnen een verklaring zijn. [naar artikel]
De coronamaatregelen hebben er dit jaar toe geleid dat de structurele files met meer dan 60 procent zijn afgenomen ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit een rapport van mobiliteitsbedrijf Be-Mobile. De uitzonderlijke files vielen zelfs nagenoeg helemaal weg na de start van de eerste lockdown in maart. [naar artikel]
De politiek heeft de kilometerheffing begraven, maar we blijven met zijn allen vaststaan in het verkeer. Meer dan ooit zelfs, want ook vorig jaar namen de files toe. Met vier procent in Antwerpen, met drie procent in Brussel, in Kortrijk zelfs met acht procent. Die files moeten verminderen, en nog liever verdwijnen. Dat vindt iedereen. Maar als het niet met rekeningrijden kan gebeuren, hoe dan wel? [naar artikel]
Liefst 40 procent van de Belgische bestuurders gebruikt sluipwegen of omwegen om naar het werk te rijden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mobiliteitsorganisatie Touring die VTM NIEUWS kon inkijken. In Brussel is dat zelfs 54 procent. Verder geeft 54 procent aan voor of na de spitsuren te vertrekken en doet 10 procent regelmatig aan […] [naar artikel]
Het is dinsdagvoormiddag erg druk op de Vlaamse snelwegen, door een ongeval op de E314 in Tielt-Winge en verschillende kleinere incidenten in de regio Antwerpen. Maar ook het sinds de coronacrisis fel toegenomen vrachtverkeer speelt een rol. [naar artikel]
Tegen 2040 zal het goederenverkeer met een kwart stijgen. Dat heeft het Federaal Planbureau berekend en staat vandaag in De Tijd. De auto blijft ook veruit het populairste vervoermiddel. Maar meer auto's en meer vrachtwagens betekenen ook meer files. Gemiddeld zullen we zo'n 2% minder snel kunnen rijden, maar in Antwerpen kan dat oplopen tot zo'n 13% . [naar artikel]
Na een marathonvergadering van 13 uur hebben de milieuministers van de EU-landen in Luxemburg een compromis bereikt over een verdere inperking van de CO2-uitstoot van auto's. Ze willen dat nieuwe auto's tegen 2030 35 procent minder uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30 procent minder. [naar artikel]
Slechts twaalf procent van de Belgen gelooft dat ‘slim rekeningrijden’ een echte oplossing kan zijn voor de files. Opmerkelijk is dat het vertrouwen daalt voor wie meer dan het gemiddeld aantal kilometers rijdt (15.000 km/jaar) en voor wie een bedrijfswagen heeft. Zelfs voor wie minstens wekelijks in de file staat, blijkt het vertrouwen in ‘slim […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.