Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Wat is voor u de snelste manier om op uw werk te raken in de stad? Met de fiets, auto of het openbaar vervoer? De Fietsersbond houdt uitgerekend vandaag -dinsdag, op een van de drukste filedagen- een woon-werkwedstrijd in de steden Antwerpen, Gent en Brussel. [naar artikel]
Vier afdelingen van de Fietsersbond in de Brusselse randgemeenten hebben donderdagmorgen een race naar het centrum van de hoofdstad gehouden met een fietser, een automobilist en een gebruiker van het openbaar vervoer. De resultaten tonen één constante: de fiets is het snelst. [naar artikel]
Bij het voorspelde stormweer blijf je volgens VRT-weerman Frank Deboosere beter binnen. Maar voor wie toch de weg op moet met de auto of de fiets, of voor wie nog rekent op het openbaar vervoer is er hieronder een overzicht met enkele tips. [naar artikel]
De fiets wint in de provincie Antwerpen steeds meer terrein als favoriete vervoermiddel om naar het werk te gaan. De helft van de werknemers gebruikt de fiets minstens voor een deel in het woon-werkverkeer. Het openbaar vervoer lijkt dan weer te zijn hersteld van de coronacrisis. [naar artikel]
De Belgen verplaatsten zich in 2022 het vaakst te voet (95 procent) en met de auto (94 procent). De twee populairste alternatieven zijn het openbaar vervoer en de fiets, met respectievelijk 65 en 56 procent. Duurzame mobiliteit wint terrein, deels vanwege uitdagingen op milieu- en klimaatvlak. Dat blijkt donderdag uit een enquête van de FOD Mobiliteit bij 4.600 landgenoten tussen 18 en 79 jaar oud. [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Aflevering 3: treinstation Noorderkempen. [naar artikel]
De coronacrisis heeft een grote invloed gehad op onze mobiliteit. De auto en het openbaar vervoer verliezen terrein, terwijl alternatieve vervoersmiddelen voor korte afstanden populairder werden. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van verkeersinstituut Vias, dat daar kansen in ziet. “Als we hervallen in oude gewoonten zitten we meteen weer met dezelfde verkeersproblemen.” [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. Dat heeft de vereniging Gents MilieuFront onderzocht. De milieuvereniging roept verschillende overheden op om keuzes te maken en hun middelen te investeren in beter en sneller openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij... [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
Voor de coronapandemie maakte bijna de helft van de middelbare scholieren gebruik van het openbaar vervoer, maar uit een enquête van VAB blijkt dat... [naar artikel]
De fiets, het openbaar vervoer en de auto alleen gaan de mobiliteitsknoop niet ontwarren. Voor veel experts moeten de verschillende vervoersmethodes de handen in elkaar slaan, maar hoe realistisch is dat en wat zit er al in de pijplijn? Voor de vierde dag in deze reeks van de Week van de Mobiliteit richten we onze blik op de combinatiemobiliteit. [naar artikel]
De lokale afdeling van de Fietsersbond in Asse heeft een volstrekt onwetenschappelijke wedstrijd georganiseerd: de fiets, de auto en het openbaar vervoer namen het vier keer tegen elkaar op. Met een afgetekende overwinning van de fiets als gevolg. Als de motor niet meedoet. [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Aflevering 2: bus- en tramhaltes aan het Koningin Astridplein in Antwerpen. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
Zondagavond treedt Beyoncé op in het Koning Boudewijn Stadion. 50.000 gelukkigen kunnen erbij zijn. Laat dat geluk niet verpesten door parkeer-ellende, waarschuwt de politie van Brussel. Kom met het openbaar vervoer of met de fiets. Zo geraak je vlot van en naar Beyoncé. [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Eerste aflevering: station Antwerpen-Zuid. [naar artikel]
In grote Chinese steden zoals Peking, Shanghai of Guangzhou is het autoverkeer momenteel nog drukker dan de periode voor de... The post Coronacrisis leidt tot dreun voor openbaar vervoer: Chinese pendelaars kiezen massaal voor auto appeared first on Business AM. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
Voor de coronapandemie maakte bijna de helft van de middelbare scholieren gebruik van het openbaar vervoer, maar uit een enquête van VAB blijkt dat een op de drie bus- en tramgebruikers is overgestapt op de fiets. Nu maken bijna zes op de tien middelbare scholieren gebruik van de fiets. VAB vraagt zich wel af of […] Het bericht Zes op de tien middelbare scholieren kiezen voor de fiets verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.