De coronacrisis heeft een zware impact op de leerprestaties van leerlingen in het (basis)onderwijs. Dat blijkt na analyse door de KU Leuven op de... [naar artikel]
De coronacrisis heeft fel ingehakt op de kennis van onze leerlingen. Volgens een analyse van de KU Leuven bedraagt het leerverlies voor kinderen die nu in het eerste middelbaar zitten, gemiddeld een half schooljaar. Het is de eerste keer – wereldwijd, volgens de onderzoekers – dat we over zo’n concrete cijfers beschikken. “We zijn ervan geschrokken dat de achterstand zo groot is”, zegt Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs. “Dit bewijst: scholen sluiten doe je niet ongestraft.” [naar artikel]
De coronacrisis heeft nog feller dan verwacht ingehakt op de kennis van onze leerlingen. Volgens een analyse van de KU Leuven bedraagt het leerverlies voor kinderen die nu in het eerste middelbaar zitten, gemiddeld een half schooljaar. [naar artikel]
Niet alle leerlingen kunnen wachten tot 1 september. Er zijn er die graag wat vroeger beginnen met rekenen en lezen. En in sommige gemeenten is dat ook helemaal geen probleem. Onder meer in Sint-Truiden en Tongeren zijn er al speciale ‘zomerscholen’. [naar artikel]
Waarom zijn sommige maatschappelijke problemen zo hardnekkig? Om een paar voorbeelden te noemen: waarom is het zo moeilijk om sociaaleconomische ongelijkheid te beteugelen, waarom staat de verzorgingsstaat onder grote druk, en waarom zijn de meeste overheden niet in staat om een effectief klimaatbeleid te voeren? [naar artikel]
Een groep economen van de World Wealth and Income Database heeft donderdag de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de groeiende ongelijkheid in de wereld en dat sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw. De basisconclusie van hun werk luidt als volgt: sinds het einde van de jaren 1980 is 27% van alle inkomensgroei […] The post Wat is de waarde van economische groei, wanneer die automatisch de ongelijkheid vergroot? appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
17:13 Het aantal genoteerde bedrijven is met bijna de helft gedaald sinds begin jaren 90, berekende de vermogensbeheerder Schröders. Daardoor kunnen kleine spaarders minder participeren aan de groei van het... [naar artikel]
Het aanloopleren, nieuwe leerstof die kinderen en jongeren via afstandsonderwijs aangeboden krijgen, vergroot de bestaande ongelijkheid in het onderwijs. Maar liefst 30 procent van de schoolgaande jeugd komt uit een gezin met een lagere sociaal-economische status (SES). Maar er is een oplossing waar ook het Katholiek Onderwijs voor gewonnen is: scholen openstellen voor kwetsbare jongeren en [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.