Kleureninstituut Pantone heeft - letterlijk - een bloedrode tint gelanceerd met een bijzondere boodschap. De kleur maakt deel uit van het assortiment om het taboe rond menstruatie te helpen doorbreken.
Genk lanceert Feminina om taboe rond menstruatie te doorbreken(12/09/2022 - Het Belang van Limburg) De stad Genk organiseert de actie Feminina om het taboe rond menstruatie armoede te doorbreken. Er zal gratis menstruatiemateriaal beschikbaar zijn voor de leerlingen van alle middelbare scholen van de stad. Alle jonge meisjes krijgen ermee te maken, maar het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om elke maand opnieuw tampons of maandverband te kopen. Via posters, een video en de website komt de jeugd alles te weten over dit thema. Vandaag waren de leerlingen van het derde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Jozefinstituut in Genk aan de beurt. [naar artikel]
Transgender in nieuwe menstruatie-campagne: "PMS is niet alleen een vrouwending"(16/03/2018 - Het Belang van Limburg) Transgender Kenny Jones duikt op tussen verschillende vrouwen in een nieuwe campagne die het taboe rond menstruatie wil doorbreken. "Als transgender kon ik mijn regels moeilijk aanvaarden en het feit dat er sowieso al zo weinig over werd gepraat, maakte het nog moeilijker." [naar artikel]
De nieuwste Pantone-kleur heeft een wel erg bijzonder verhaal(30/09/2020 - Metro) Iedereen die een beetje bezig is met esthetiek en interieurinrichting kent Pantone vast wel. Het bedrijf is gespecialiseerd in kleur en kiest ook jaarlijks de tint van het jaar, die vervolgens steevast op de muren van verschillende influencers verschijnt. Dit keer komt Pantone echter met een ander nieuwtje, dat nog een stuk bijzonderder is.
Ook nu weer komt het merk namelijk met een nieuwe kleur op de proppen, maar die is wat anders dan we van Pantone gewend zijn. Het gaat namelijk om een sprankelend rood dat de naam ‘Period’ meekreeg. En achter die naam schuilt een belangrijke boodschap.
Period
Pantone ontwikkelde de kleur namelijk in samenwerking met het Zweedse menstruatieproductenbedrijf Intimina om meer aandacht te vragen voor de tijd van de maand. Menstruatie is nog te vaak een taboe en dat terwijl zowat de helft van de wereldbevolking er ooit mee te maken krijgt. Daar moet dus verandering in komen. Pantone en Intimina willen via ‘Period’ de conversatie op gang trekken en tonen dat het oké is om openlijk over je maandstonden te praten. Daarvoor hoef je je toilet natuurlijk niet rood te verven, al zou dat wel grappig zijn.
View this post on Instagram
Presenting “Period”, a new red shade created to break the stigma around menstruation and promote period positivity. Swedish healthcare brand @intimina came to Pantone Color Institute to develop this custom color in support of their global campaign to make menstruation more visible and normalize this most normal of bodily functions. “An active and adventurous red hue, courageous Period emboldens people who menstruate to feel proud of who they are. To own their period with self-assurance; to stand up and passionately celebrate the exciting and powerful life force they are born with; to urge everyone regardless of gender to feel comfortable to talk spontaneously and openly about this pure and natural bodily function.”
A post shared by PANTONE (@pantone) on Sep 29, 2020 at 9:05am PDT
Voor de duidelijkheid: de kans is klein dat jouw menstruatiebloed lijkt op de kleur van Pantone. Door de oxidatie van het bloed wanneer het in aanraking komt met de lucht, ontstaat namelijk een kleur die een stuk bruiner is dan ‘Period’. De kleur is volgens Pantone dan ook niet bedoeld om echt te lijken op menstruatiebloed, maar is meer een symbool.
Lees ook : ZUCHT. Tijdens de winter is je menstruatie langer en pijnlijker
Het bericht De nieuwste Pantone-kleur heeft een wel erg bijzonder verhaal verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Pantone maakt het «rebelse» kleur van 2023 bekend(10/12/2022 - Metro) Pantone, dé autoriteit op het vlak van kleuren, heeft nu al het kleur van 2023 bekend gemaakt: ‘Viva Magenta’. Het felle paarsachtige rood wordt door Pantone beschreven als een «genuanceerd karmozijnrood» en een «onconventioneel kleur voor een onconventionele tijd». [naar artikel]
Van ‘verbod op oogcontact’ tot ‘oorzaak van roest’: 9 bizarre visies op menstruatie doorheen de eeuwen(28/05/2022 - Het Laatste Nieuws) Over de kleur rood is er al heel wat gezegd en geschreven. Het is de kleur van de hartstocht, de liefde en af en toe zelfs van onze oortjes. Maar de link leggen met menstruatie? Dat doen velen liever niet. Op Wereldmenstruatiedag doorprikt de Duitse illustratrice Lucia Zamolo het aanslepende taboe: ze toont met 9 weetjes aan welke bizarre gedachten er vroeger (en nu) over maandstonden bestonden. [naar artikel]
Dit wordt de nieuwe kleur van het jaar volgens Pantone(06/12/2018 - De Morgen) De koraaloranje tint ‘living coral’ wordt volgens Pantone de trendkleur van 2019. De kleurenspecialist voorspelt elk jaar in december dé kleur voor het volgende jaar. De keuze van dit jaar werd ingegeven door “onze nood aan optimisme en vreugde”, klinkt het. [naar artikel]
Pantone kondigt de kleur van het jaar 2020 aan(06/12/2019 - Het Laatste Nieuws) Zoals altijd voorspelt Pantone aan het einde van het jaar de trendkleur voor het nieuwe jaar. Vorig jaar was dat nog de koraaloranje tint ‘Living... [naar artikel]
Francien Maes maakt maskers van overledenen: “Ik wil het taboe rond de dood doorbreken”(01/11/2018 - Gazet van Antwerpen) Sterven is doodgewoon. Onlosmakelijk verbonden met het leven en toch vaak verzwegen of weggestopt. Kunstenares Francien Maas uit Turnhout wil met haar dodenmaskers het taboe rond sterven doorbreken. “Een dodenmasker is een mooi afscheidsritueel”, zegt ze. “En een voelbaar aandenken voor wie achterblijft.” [naar artikel]
Kunstenares wil taboe rond dood doorbreken met dodenmaskers(02/11/2018 - VRT NWS) Heel wat mensen brachten de voorbije dagen een bezoek aan het kerkhof. Maar je kan ook een heel speciaal aandenken laten maken als er iemand sterft: een dodenmasker. Kunstenares Francien Maas uit Turnhout maakt ze al meer dan 20 jaar. Op die manier wil ze het taboe rond de dood doorbreken. [naar artikel]
Kempense school SMIK hangt automaten met gratis maandverbanden: “We halen menstruatie uit de taboesfeer”(17/05/2022 - Gazet van Antwerpen) De leerlingen van Sancta Maria in Kasterlee (SMIK) kunnen voortaan gebruikmaken van automaten met gratis maandverbanden. De secundaire school wil met dit initiatief, dat tot stand kwam samen met de leerlingen, het taboe rond menstruatie proberen te doorbreken. “Velen reageerden eerst onwennig, maar nu zijn ze het helemaal gewoon”, zegt scholier Evalinde Vissers (17). [naar artikel]
Iftar voor moslims en niet-moslims wil taboe rond kanker doorbreken(03/02/2023 - Het Belang van Limburg) Tal van verenigingen hebben de handen in elkaar geslagen voor een grootschalige iftarmaaltijd op 25 maart in de Limburghal in Genk. Die staat in het teken van kanker. Bedoeling is om het taboe rond deze ziekte te doorbreken. De opbrengst gaat naar Kom op tegen Kanker. [naar artikel]
Pantone onthult dé kleur voor 2023: “Assertief maar niet agressief”(02/12/2022 - Het Laatste Nieuws) Het wereldberoemde kleureninstituut Pantone voorspelt zoals elk jaar de kleur die de komende maanden óveral belooft te zijn. Het gaat om een felle tint die niet alleen bij de toekomstige trends, maar ook bij onze hoogtechnologische tijdgeest zou passen. [naar artikel]
Amerikaanse blogster maakt statement over maandstonden met eerlijke foto(29/01/2021 - Gazet van Antwerpen) De Amerikaanse Leandra Medine, de vrouw achter de populaire blog ‘The Man Repeller’, heeft op Instagram een foto gedeeld waarop ze een jurk met grote bloedvlek draagt. Met het beeld wil ze het taboe rond maandstonden doorbreken en menstruatie normaliseren. [naar artikel]
Amerikaanse blogster maakt statement over maandstonden met eerlijke foto(29/01/2021 - Het Belang van Limburg) De Amerikaanse Leandra Medine, de vrouw achter de populaire blog ‘The Man Repeller’, heeft op Instagram een foto gedeeld waarop ze een jurk met grote bloedvlek draagt. Met het beeld wil ze het taboe rond maandstonden doorbreken en menstruatie normaliseren. [naar artikel]
Pantone kondigt de kleur van 2022 aan. Trendwatcher Hilde Francq: “Het is allang geen kleur voor kinderen meer”(13/12/2021 - Het Laatste Nieuws) Wat kleurentrends betreft, zwaait Pantone met de scepter. Zoals elk jaar koos het instituut welke kleur het aanstaande jaar zal heersen. Dit jaar werd ‘Very Peri’ de tint der tinten gedoopt, violetachtig blauw. Trend- en colorwatcher Hilde Francq zag dat al van mijlenver aankomen. “Het straalt zelfvertrouwen, nieuwsgierigheid en creativiteit uit.” [naar artikel]
Mama creëert borstvoedende Barbie om taboe te doorbreken(29/11/2016 - Het Belang van Limburg) Ondertussen oefent Barbie al een heel aantal jobs en hobby's uit en komt ze in allerlei vormen en huidtinten. Maar een Barbie die borstvoeding geeft, die was er nog niet. Dus bedacht de Australische moeder Betty Strachan er gewoon zelf eentje waarmee ze het taboe rond borstvoeding wil doorbreken. [naar artikel]
Een van deze emoji's moet het taboe rond maandstonden helpen doorbreken(31/05/2017 - Gazet van Antwerpen) Er is een emoji van een eenhoorn, van een taco en een van een clown, maar eentje die maandstonden aanduidt, is er voorlopig nog niet. Plan International wil daar nu verandering in brengen en zo het onderwerp beter bespreekbaar maken. Uit een onderzoek van de organisatie blijkt dat namelijk dat er nog steeds heel wat schaamte gepaard gaat met menstruatie. [naar artikel]
Dit is dé kleur van 2020 volgens Pantone(05/12/2019 - Het Belang van Limburg) Of het nu je lentegarderobe, de muren van kinderkamer of de jurken van je bruidsmeisjes zijn: volgens het Amerikaanse kleureninstituut Pantone kleurt 2020 blauw. [naar artikel]
Pantone maakt de kleur van het jaar 2020 bekend(05/12/2019 - Metro) Net zoals andere dingen in het leven is ook kleur trendgevoelig. Het ene jaar dragen we massaal zwart, het andere gaan we als het ware gehuld in een pastelkleurige wolk. Kleurenspecialist Pantone verkiest daarom jaarlijks één kleur tot ‘kleur van het jaar’. Vaak zijn die op z’n zachtst gezegd uitgesproken te noemen, maar in 2020 spelen we op veilig.
De afgelopen jaren kleurden we ons huis helemaal quartzroze (2016), grasgroen (2017), ultraviolet (2018) of nog koraal (2019) als het van Pantone afhing. Geen makkelijke tinten en niet bepaald tijdloos. Maar de kleur van 2020, die heb je sowieso al in huis.
Vertrouwen
Komend jaar staat ‘Classic Blue’ of simpelweg blauw namelijk centraal. Pantone speelt dus op veilig, maar eerlijk is eerlijk, handig is het wel. Je hoeft hoogst waarschijnlijk geen nieuwe kleding in huis te halen en met wat geluk heb je enkele jaren geleden al een van je muren blauw geschilderd. Volgens Leatrice Eiseman, executive director van The Pantone Color Institute, straalt de kleur vertrouwen en stabiliteit uit. Iets waar we allemaal wel wat van kunnen gebruiken.
View this post on Instagram
Introducing the Pantone Color of the Year 2020, PANTONE 19-4052 Classic Blue, a timeless and enduring blue hue elegant in its simplicity. Suggestive of the sky at dusk, the reassuring qualities of Classic Blue offer the promise of protection; highlighting our desire for a dependable and stable foundation from which to build. As we cross the threshold into a new era, Pantone has translated the hue into a multi-sensory experience to reach a greater diversity of people and provide an opportunity for everyone to engage with the color. We will be tapping into sight, sound, smell, taste, and texture to make the Pantone Color of the Year for 2020 a truly immersive color experience for all. Link in bio to learn more about Classic Blue. #Pantone2020
A post shared by PANTONE (@pantone) on Dec 4, 2019 at 4:28pm PST
Lees ook : Gekleurde tattoos kunnen je lymfeklieren vergiftigen
Het bericht Pantone maakt de kleur van het jaar 2020 bekend verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Door meer over menstruatie te praten, kunnen vrouwen zich echt wezens van vlees en bloed voelen(07/10/2019 - VRT NWS) Geëngageerde burger Tine Van Iseghem vindt dat we openlijker moeten praten over menstruatie(pijnen) om het taboe de wereld uit te helpen. Volgens haar schieten we te vaak in een misplaatste preutse kramp als we met menstruatie in aanraking komen. Vrouwen uit de hele wereld delen met de hashtag #FreePeriodStories verhalen over menstruatie om het thema bespreekbaar te maken. [naar artikel]
Magali wil taboe rond verslavingen doorbreken: “Dacht dat ik gebruik met een normaal leven kon combineren”(23/01/2023 - Gazet van Antwerpen) Eerst een modelkind, later een jonge vrouw die gruwelijk verslaafd was aan alcohol, drugs en pillen. Magali D’hont (26) uit Herentals vergooide liefst acht jaar van haar leven. Ze vertelt nu openhartig haar verhaal om het taboe rond verslavingen te doorbreken. Anderhalf jaar geleden draaide ze zich net voor de afgrond om en nam een nieuwe start. “Ik blijf het bizar vinden dat ik lichamelijk zo goed uit die donkere periode ben geraakt.” [naar artikel]
Magali wil taboe rond verslavingen doorbreken: “Dacht dat ik gebruik met een normaal leven kon combineren”(23/01/2023 - Het Belang van Limburg) Eerst een modelkind, later een jonge vrouw die gruwelijk verslaafd was aan alcohol, drugs en pillen. Magali D’hont (26) uit Herentals vergooide liefst acht jaar van haar leven. Ze vertelt nu openhartig haar verhaal om het taboe rond verslavingen te doorbreken. Anderhalf jaar geleden draaide ze zich net voor de afgrond om en nam een nieuwe start. “Zelfs zonder geld raakte ik in die periode altijd aan drugs.” [naar artikel]
“We moeten het taboe doorbreken: praten over zelfmoord hélpt”(10/06/2020 - Het Belang van Limburg) Desiderata, zo heet de horecazaak van Patrick Breugelmans die eind augustus opent in Heusden-Zolder. De naam is een eerbetoon aan zijn dochter Désirée Viola, die in 2018 uit het leven stapte. Désirée was actrice, bekend als Prinses Roos uit de Studio 100-reeks Prinsessia. “Ik wil mijn steentje bijdragen om het taboe rond zelfdoding te doorbreken”, zegt Patrick. [naar artikel]
Met deze kleur kan je niet missen volgend jaar: ‘viva magenta’ uitgeroepen tot kleur van 2023(05/12/2022 - Het Belang van Limburg) We gaan een rooskleurig 2023 tegemoet want ‘Viva Magenta’ is door het Pantone Color Institute verkozen tot kleur van het naderende jaar. De tint, die referentie 18-1750 heeft, is eigenlijk een rode kleur met een nuance van roze. Volgens het instituut staat ‘Viva Magenta’ voor kracht en vitaliteit. [naar artikel]
Niels Destadsbader en Dieter Coppens gaan naakt om taboe rond bepaalde kankers te doorbreken(19/08/2022 - VRT NWS) Dit najaar gaan acht bekende mannen uit de kleren op Eén in het gloednieuwe programma met de werktitel "For one night only". Twee van hen zijn Niels Destadsbader en Dieter Coppens. Dat schrijft Het Laatste Nieuws en is bevestigd door de persdienst van VRT. Met hun act willen de BV's het taboe doorbreken rond kanker bij mannen, zoals prostaat- of teelbalkanker. [naar artikel]
“Tijd om taboe rond sekswerk te doorbreken”(02/05/2019 - Het Laatste Nieuws) Prostitutie lijkt wel het laatste taboe in onze samenleving. Historicus en journalist Hans Vandecandelaere schreef het boek ‘En vraag niet waarom.... [naar artikel]
Canvas-reeks "Durven falen" wil taboe rond falende ondernemers doorbreken(07/02/2018 - VRT NWS) Vanavond start op canvas de nieuwe reeks "Durven falen" De reeks laat ondernemers aan het woord die een faillissement hebben meegemaakt en wil zo het taboe van het falen doorbreken. Televisiemaakster Lisbeth Imbo kwam de reeks vanavond in "De afspraak" voorstellen. [naar artikel]
Hilde Van Mieghem doorbreekt nu ook taboe rond partnergeweld: “Wist je dat er zoiets bestaat als intiem terrorisme?”(08/06/2020 - Het Belang van Limburg) Het taboe rond kindermishandeling doorbreken. Dat was de missie van Hilde Van Mieghem (62) in de eerste reeks van ‘Als je eens wist’. Opdracht geslaagd, want plots vonden dubbel zo veel slachtoffers de moed om naar de hulplijn te bellen. Dus krijgt Van Mieghem groen licht van Canvas voor een vervolg. Met een nieuwe missie: de alarmbel luiden rond partnergeweld. [naar artikel]
Celebs willen taboe rond miskramen doorbreken met krachtige video(18/10/2017 - Het Belang van Limburg) Liefst een op de vier zwangerschappen mondt uit in een miskraam, maar toch blijft rond die pijnlijke gebeurtenis vaak een zweem van taboe hangen. Enkele celebs schaarden zich daarom achter een campagnefilmpje om het bespreekbaar te maken, want ook zij maakten het aan den lijve mee. [naar artikel]
Celebs willen taboe rond miskramen doorbreken met krachtige video(18/10/2017 - Gazet van Antwerpen) Liefst een op de vier zwangerschappen mondt uit in een miskraam, maar toch blijft rond die pijnlijke gebeurtenis vaak een zweem van taboe hangen. Enkele celebs schaarden zich daarom achter een campagnefilmpje om het bespreekbaar te maken, want ook zij maakten het aan den lijve mee. [naar artikel]
"Levend koraal" is de kleur van het jaar terwijl het echte koraal verbleekt(06/12/2018 - VRT NWS) Het bedrijf voor kleurcoderingen Pantone heeft "Levend koraal" uitgeroepen tot kleur van het jaar 2019. "Levende koraal" is een rozerode tint, en volgens Pantone "omarmt die ons met warmte en voeding om troost en opgewektheid te bieden in onze voortdurend veranderende omgeving". Bij de keuze heeft ook bezorgdheid over het milieu meegespeeld, nu de koraalriffen wereldwijd verbleken. [naar artikel]
Koraal wordt de kleur van het jaar volgens Pantone(06/12/2018 - Het Belang van Limburg) Pantone heeft traditiegetrouw de trendkleur voor het komende jaar voorspeld. Volgens het kleureninstituut zullen we in 2019 als een blok vallen voor living coral. Dat is - zoals de naam al doet vermoeden - een zacht koraalrode tint geïnspireerd op de onderwaterwereld. [naar artikel]
Koraal wordt de kleur van het jaar volgens Pantone(06/12/2018 - Gazet van Antwerpen) Pantone heeft traditiegetrouw de trendkleur voor het komende jaar voorspeld. Volgens het kleureninstituut zullen we in 2019 als een blok vallen voor living coral. Dat is - zoals de naam al doet vermoeden - een zacht koraalrode tint geïnspireerd op de onderwaterwereld. [naar artikel]
Dit wordt de hipste kleur van de lente volgens Pantone(08/12/2016 - Het Belang van Limburg) Kleureninstituut Pantone voorspelt dat 2017 het jaar van de groentjes wordt. Letterlijk, want het zogenaamde ‘greenery’, zachtgroen dat knipoogt naar de ontluikende natuur, was tijdens de afgelopen modeweken al massaal te zien op de catwalks. De komende maanden breekt het naar alle waarschijnlijkheid helemaal door. [naar artikel]