Brussel laat zich niet in een hoek duwen na de kritiek vanuit Vlaanderen en Wallonië op het voorstel om vanaf 2022 een slimme kilometerheffing in te voeren. Voor Vlaams minister van Financiën Mathias Diependaele (N-VA) gaat het om een pure belastingmaatregel. Brussels staatssecretaris Pascal Smet (SP.A-One.Brussels) ontkent dat en zegt dat over het Brusselse voorstel kan worden gepraat. In "Terzake" roept hij Diependaele op om de "onrechtvaardige verkeersbelasting" in Vlaanderen af te schaffen en die ook door een slimme kilometerheffing te vervangen. [naar artikel]
De Vlaamse Regering denkt na over het principe van rekeningrijden. Maar automobilistenvereniging VAB vreest dat veel pendelaars geen alternatief hebben voor de wagen. VAB doet daarom een omroep om een vlotte mobiliteit te blijven behouden. [naar artikel]
Rekeningrijden: geen beter onderwerp om Jean-Marie Dedecker op zijn paard te krijgen. Het gebeurde zondagmiddag andermaal in VTM Nieuws. “Ik ben het zat”, sprak hij. “Als ze dat rekeningrijden invoeren, doe ik een geel hesje aan en organiseer ik een mars naar Brussel.” [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft zich in een debat in "De zevende dag" over mobiliteit nogmaals verzet tegen het rekeningrijden in Brussel. De Brusselse regering wil dat er een systeem komt waarbij bestuurders betalen per kilometer die ze rijden in Brussel en hoopt op een samenwerking met de andere gewesten om een nationale kilometerheffing te organiseren. Maar minister Peeters is niet van plan om die uitgestoken hand aan te nemen. [naar artikel]
Alle Europese landen zullen een kilometerheffing moeten invoeren. De Europese Commissie wil zo de uitstoot van schadelijke gassen doen afnemen. [naar artikel]
Rekeningrijden is een effectieve maatregel om bij fileproblemen het autoverkeer op de wegen te verminderen en de gemiddelde verplaatsingssnelheid [naar artikel]
06:15 Door rekeningrijden in te voeren, kunnen de files volgens econoom Stef Proost (KU Leuven) met de helft worden verminderd. [naar artikel]
De Nederlandse mobiliteitsorganisaties RAI Vereniging, BOVAG en ANWB zeggen dat de invoering van rekeningrijden de enige oplossing is tegen het [naar artikel]
De transportfederaties willen dat ook personenwagens moeten betalen om op bepaalde wegen te rijden. Een onredelijke eis? Ook sommige verkeersdeskundigen vinden dit de beste manier om het steeds groeiende monster van de files te onthoofden. Voor transporteconoom Stef Proost (KULeuven) is het zelfs ‘de enige manier’. Maar hoeveel moet een rit kosten voor we vrijwillig de auto op stal laten staan? [naar artikel]
Momenteel betalen transportfirma's voor zware vrachtwagens een tol per gereden kilometer op de snelweg. Minister van Mobiliteit Ben Weyts wil dat systeem uitbreiden naar een algemene kilometerheffing. Een goed plan? "Terzake" vroeg het aan transporteconoom Stef Proost. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.