Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

“Techbedrijven willen van belasting op online reclame af”

18/02/2021 - 21:24
"Lobbygroepen waar grote techbedrijven als Amazon, Facebook en Google lid van zijn, willen dat een belasting op online reclame in de Amerikaanse staat Maryland wordt geschrapt. Ze zijn een rechtszaak gestart tegen die belasting, schrijft de Amerikaanse krant The Washington Post."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Belasting op reclame brengt circa 140.000 euro op (20/07/2016 - Het Belang van Limburg)

De belasting op niet-geadresseerde reclame heeft de gemeente Kortessem in het jaar 2015 een aardige som opgebracht. [naar artikel]


2. EU-rechters laten deur naar belasting techbedrijven open (03/03/2020 - Het Laatste Nieuws)

Hongarije mag belasting heffen over de omzet van telecombedrijven en detailhandelaars. Volgens het Europees Hof van Justitie staat het EU-lidstaten... [naar artikel]


3. Online influencers moeten nu aangeven wanneer ze reclame maken, maar geen sancties bij overtreding (09/10/2018 - Gazet van Antwerpen)

Mogen online influencers bij hun Instagram-posts schrijven wat ze willen of moeten ze duidelijk vermeden dat het in sommige posts om reclame gaat? De Raad voor de Reclame zegt nu dat ze hun volgers duidelijk moeten maken wanneer ze betaald worden om een product te promoten. Ze kunnen dit doen door hashtags te gebruiken zoals #adv of #reclame. Toch volgen er geen sancties wanneer ze deze aanbevelingen niet naleven. [naar artikel]


4. Online influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - De Morgen)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


5. Online casino’s mogen weer reclame maken (18/02/2020 - Het Nieuwsblad)

Uitbaters van online casino’s en online kansspelen mogen weer reclame maken. Dat schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo dinsdag en wordt bevestigd door de Raad van State. Een arrest van 6 februari vernietigt grotendeels een Koninklijk Besluit (KB) van 25 oktober 2018 over reclame voor gokken. [naar artikel]


6. “Word hier rijk” of “100 euro gratis startkrediet”: Online casino’s mogen weer reclame maken (18/02/2020 - Het Belang van Limburg)

Uitbaters van online casino’s en online kansspelen mogen weer reclame maken. Dat schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo dinsdag en wordt bevestigd door de Raad van State. Een arrest van 6 februari vernietigt grotendeels een koninklijk besluit (KB) van 25 oktober 2018 over reclame voor gokken. [naar artikel]


7. Nieuw op 1 juni – Reclame online kansspelen op tv verboden (24/05/2019 - Metro)

Televisie-uitzendingen die reclame bevatten voor online kansspelen mogen vanaf 1 juni niet langer uitgezonden worden. Op 1 juni treedt het koninklijk besluit van 25 oktober 2018 in werking, over de voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en weddenschappen via informatiemaatschappij-instrumenten. De reclame-uitzendingen voor online kansspelen op tv voldoen niet aan deze voorwaarden en worden bijgevolg […] Het bericht Nieuw op 1 juni – Reclame online kansspelen op tv verboden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


8. Frankrijk eist digitaks van Amerikaanse techbedrijven (25/11/2020 - De Tijd)

13:17 De Franse fiscus vraagt miljoenen euro's aan Amerikaanse techgroepen. Hij zet zo door met een belasting op multinationals die nauwelijks of geen belasting betalen in Frankrijk. [naar artikel]


9. Basis onder online reclame weggeveegd (03/02/2022 - De Standaard)

De manier waarop online reclame in Europa wordt verkocht en getoond, moet anders. Een cruciaal onderdeel van dat mechanisme is in strijd met de Europese privacywetgeving, zegt de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA). [naar artikel]


10. Online casino's mogen opnieuw reclame maken (18/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

Uitbaters van online casino's en online kansspelen mogen weer reclame maken. Dat schrijft de Franstalige zakenkrant L'Echo vandaag en wordt... [naar artikel]


11. ‘2% belasting op reclame op YouTube-filmpjes’ (12/10/2016 - Express)

3 Franse volksvertegenwoordigers van de Parti Socialiste (PS) willen de inkomsten uit advertenties die op YouTube en andere videoplatformen verschijnen gaan belasten. Ze willen op die manier indirect Google en Facebook raken. Er wordt gedacht aan een belasting van 2%. Advertenties die op pornofilmpjes verschijnen zouden zelfs à rato van 10% worden belast. Het voorstel wordt […] The post ‘2% belasting op reclame op YouTube-filmpjes’ appeared first on Express [NL]. [naar artikel]


12. Geens wil af van reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden (10/06/2017 - Knack)

De gokbedrijven in ons land moeten zich binnenkort aan veel strengere regels houden. Reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden kan straks niet meer, er komt een verbod op reclame op tv voor 20.00 uur en een waarschuwing wordt verplicht bij elke reclameboodschap. [naar artikel]


13. Alphabet eist bijna helft wereldwijde online reclame-inkomsten op (05/02/2021 - Express)

Alphabet, het moederbedrijf van Google en YouTube, heeft vorig jaar nagenoeg de helft van de totale wereldwijde online reclamebudgetten toegewezen gekregen. Dat blijkt uit een rapport van het World Advertising Research Center (Warc). De onderzoekers stelden vast dat Alphabet op zijn verschillende platformen voor ongeveer 120 miljard dollar inkomsten uit online reclame boekte. Dat betekende […] The post Alphabet eist bijna helft wereldwijde online reclame-inkomsten op appeared first on Business AM. [naar artikel]


14. Reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden aan banden gelegd (10/06/2017 - Het Belang van Limburg)

De gokbedrijven in ons land moeten zich binnenkort aan veel strengere regels houden. Reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden kan straks niet meer, er komt een verbod op reclame op tv voor 20.00 uur en een waarschuwing wordt verplicht bij elke reclameboodschap. [naar artikel]


15. Online influencers moeten expliciet melden of ze reclame maken voor iets (15/05/2018 - VRT NWS)

De FOD Economie gaat duidelijke richtlijnen uitvaardigen voor online influencers die reclame maken op sociale media. Online influencers zijn mensen die veel volgers hebben en vaak invloed hebben op specifieke doelgroepen. Bedrijven zetten hen in om reclame te maken voor hun producten, maar dat gebeurt niet altijd transparant. Daar wil de FOD Economie nu een einde aan maken.   [naar artikel]


16. Reclame online kansspelen op tv verboden vanaf 1 juni (23/05/2019 - Metro)

De televisie-uitzendingen die reclame bevatten voor online kansspelen mogen vanaf 1 juni 2019 niet langer uitgezonden worden. Dat heeft de Kansspelcommissie vandaag gemeld. Op 1 juni treedt het koninklijk besluit van 25 oktober 2018 in werking, over de “voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en weddenschappen via informatiemaatschappij-instrumenten”. De reclame-uitzendingen voor online kansspelen op tv […] Het bericht Reclame online kansspelen op tv verboden vanaf 1 juni verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


17. Frankrijk heft opnieuw omstreden digitaks voor grote techbedrijven (25/11/2020 - Het Laatste Nieuws)

Het Franse ministerie van Economische Zaken heeft bekendgemaakt dat de zogenoemde gafa-taks, de belasting voor grote techbedrijven zoals Google, Amazon, Facebook en Apple, er ook dit jaar komt. De Verenigde Staten hadden nochtans gedreigd met strafheffingen op onder meer handtassen en make-up. [naar artikel]


18. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


19. Influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - Het Nieuwsblad)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


20. Is een werfdoek reclame? In Maasmechelen wel, elders niet (15/11/2019 - Het Belang van Limburg)

Groot was de verbazing van bouwondernemer Marcel Beckers, toen hij plots een belasting moest betalen voor twee werfdoeken. De gemeente Maasmechelen beschouwt zo’n spandoek immers als reclame. Maar mag dat wel? [naar artikel]


21. Systeem van online reclame op losse schroeven: “Mogelijk ook malafide bedrijven die info verzamelen over internetgebruikers” (02/02/2022 - Gazet van Antwerpen)

De manier waarop online reclame in Europa wordt verkocht en getoond ligt onder vuur. Naar aanleiding van een klacht bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) moet de online reclamesector, vertegenwoordigd door het Interactive Ecosystem Europe (IAB), een boete van 250.000 euro betalen en haar manier van werken grondig aanpassen in overeenstemming met de GDPR-wetgeving. [naar artikel]


22. “VS willen importheffingen voor Oostenrijk, Italië en India wegens digitaks” (19/11/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Verenigde Staten willen importheffingen opleggen aan Oostenrijk, Italië en India, vanwege hun geplande digitaks voor techreuzen zoals Google en Facebook. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Door de digitaks moeten de techbedrijven belasting gaan betalen over het gedeelte van het inkomen dat ze lokaal, in die landen, verdienen. [naar artikel]


23. Europese Commissie neemt online reclame-technologie van Google in vizier (22/06/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Europese Commissie gaat de online advertentie-activiteiten van de Amerikaanse internetgigant Google onder de loep nemen. "Google is aanwezig op bijna alle niveaus van de toeleveringsketen voor online reclame. We zijn bezorgd dat Google het moeilijker heeft gemaakt voor rivaliserende online advertentiediensten om de concurrentie aan te gaan", zo verklaarde eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager dinsdag bij de lancering van het diepgaand onderzoek. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!