Volgens het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid VIAS zijn steps vooral gevaarlijk, wanneer mensen ze niet vaak of voor het eerst gebruiken. "We weten uit een studie dat de slachtoffers vooral mensen zijn die een eerste keer zo'n step gebruiken of heel occasioneel", zegt Stef Willems op Radio 2 Antwerpen. Hij reageert daarmee op cijfers van ongevallen met gewonden in de stad Antwerpen. Het stadsbestuur is bezorgd, omdat het aantal meer dan verdubbeld is in een jaar tijd, van 34 tot 85. [naar artikel]
Elektrische wagens kunnen erg gevaarlijk zijn voor brandweermannen. Daarvoor waarschuwen de Limburgse brandweerkorpsen na een dodelijk verkeersongeval in Dilsen-Stokkem afgelopen weekend. Het slachtoffer moest daar bevrijd worden uit zo een milieuvriendelijk voertuig. Maar de brandweer waarschuwt voor het gevaar van elektrocutie, met zelf mogelijke schokken van 600 volt. [naar artikel]
De hulpdiensten vinden dat ze te weinig informatie krijgen over het veilig afkoppelen van hybride of elektrisch aangedreven auto’s. Die wagens onder hoogspanning betekenen voor de bevrijdingsteams van de brandweer extra gevaar, maar elektrische oefenwrakken hebben ze bij de Limburgse politie- en brandweerschool niet. “Bovendien zijn alle elektrische auto’s anders, van standaardisatie is geen sprake”, zegt brandweerofficier Frank Thoelen. “De automobielsector laat ons te veel in het ongewisse.” [naar artikel]
Henri Marie L. Van Soest is onderzoeker in energierecht aan de Universiteit van Oslo. [naar artikel]
De elektrisch fiets gaat hard. Zowel letterlijk als in de verkoop. Maar de veiligheid volgt niet en daarbij wordt nogal gemakkelijk verwezen naar 'ouderen die hun elektrisch monster niet meester zijn'. [naar artikel]
Speed pedelecs - snelle elektrische fietsen - zijn in opmars als alternatief voor de files. Maar precies hun snelheid zou ze gevaarlijk maken. Is dat zo? [naar artikel]
We rollen hoe langer hoe meer op een e-step door onze grootsteden. Niet zonder gevaar voor lijf en leden: “Rechtstaand met 25 km/u op kleine... [naar artikel]
Mag Fons met zijn elektrische fiets meerijden met de groep waar Korneel met geschoren benen en puur op kracht de kop trekt? Bij De Doortrappers uit Kemmel zijn e-bikers vanaf volgend seizoen alvast welkom, maar niet iedereen volgt dat voorbeeld. Omdat clubs zich zorgen maken over de veiligheid, en ook wel om het ego van bepaalde leden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.