De beslissing is vanmorgen dan eindelijk gevallen: de Noord-Zuid verbinding loopt in de dorpskernen van Houthalen en Helchteren door twee tunnels. Daarnaast komt er een elektrische trambus op een eigen bedding. [naar artikel]
Wat 50 jaar lang niet gelukt is, lukt nu wel. Aldus de Vlaamse ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir. De Vlaamse regering heeft het definitieve besluit genomen over het tracé voor de Noord-Zuid. Er is geen weg meer terug. Houthalen-Helchteren krijgt twee tunnels over een afstand van 5 kilometer onder de Grote Baan. Een elektrische trambus verbindt Noord-Limburg met Hasselt in een eigen bedding. Historische beslissingen voor Limburg. De vraag is: kan het nog fout gaan? De omleidingsweg sneuvelde voor de Raad van State. Zo’n procedure is nog altijd mogelijk. Ook de 150 onteigeningen zijn nog een lastige klip om te omzeilen. Vlaams minister Lydia Peeters is vastberaden. De eerste schup van de voorbereidende werken gaat in 2024 in de grond. Maar, we zijn er dus nog niet. [naar artikel]
“Het uitzicht van Houthalen-Helchteren zal voorgoed veranderen door de Noord-Zuid,” zegt Alain Yzermans. De burgemeester is blij dat het eindelijk zover is. “We kijken uit naar de toekomst, we geloven in dit project. Het is nu of nooit.” Wat de onteigeningen betreft zal hij zeer snel in gesprek gaan met de betrokkenen. [naar artikel]
Een bedrijf uit Houthalen-Helchteren is naar de Raad van State gestapt tegen de plannen voor de Noord-Zuid. In het voorkeursbesluit heeft Vlaanderen gekozen voor de aanleg van tunnels in Houthalen en Helchteren. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) wil samen met het bedrijf een oplossing zoeken. [naar artikel]
Na vijftig jaar discussie is de kogel eindelijk door de kerk. De Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren wordt vlot getrokken met twee tunnels onder de Grote Baan. [naar artikel]
De hoop groeit dat na 50 jaar de Noord-Zuid-verbinding in Houthalen-Helchteren er eindelijk komt. “In Houthalen-Helchteren ziet iedereen de noodzaak van een oplossing”, aldus burgemeester Alain Yzermans. “We moeten aan één politieke koord blijven trekken en de consensus bewaren”, zegt hij, nu bekend is dat er slechts 54 bezwaren zijn ingediend tegen het plan voor twee tunnels, één in Houthalen en één in Helchteren. Vooral de toename van het verkeer aan de Herebaan-Oost en Herebaan-West baart de actiecomités en de buurtbewoners zorgen. Maar het gemeentebestuur zoekt mee naar een uitweg. [naar artikel]
Na vijftig jaar discussie is de kogel eindelijk door de kerk. De Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren wordt vlot getrokken met twee tunnels onder de Grote Baan. Een totale investering van maar liefst 835 miljoen euro. [naar artikel]
houthalen-helchterenHet drukste punt van de Noord-Zuid is de carpoolparking in Houthalen. Daar komen dagelijks 45.000 voertuigen in beide richtingen voorbij. Opmerkelijk, de helft daarvan is plaatselijk verkeer in Houthalen-Helchteren. Dat blijkt uit een verkeerstelling van Studio NZL. De Noord-Zuid is vandaag dus nauwelijks een regionale verbinding tussen Hasselt en Eindhoven. [naar artikel]
In het beste geval komt er een trambus tussen Hasselt en Pelt. Een sneltram is duur en geraakt niet in Hasselt. Dat is donderdag duidelijk geworden tijdens het politiek overleg over de Noord-Zuid. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft in 2023 een bedrag van 46,5 miljoen euro voorzien voor onteigeningen langs de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren. Dat blijkt uit het investeringsplan 2023 van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). [naar artikel]
In Houthalen-Helchteren hebben al 1 op 3 eigenaars die onteigend moeten worden voor de aanleg van de tunnels voor de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren al een vrijwillig akkoord gesloten. In totaal zullen er 150 gebouwen onteigend moeten worden. [naar artikel]
Hevige regen op deze 1 september doet de ochtendspits zeer moeizaam verlopen. De Noord-Zuidverbinding zit in beide richtingen potdicht door een ongeval ter hoogte van Houthalen-Helchteren. Je doet er momenteel maar liefst 50 minuten over om van Hechtel-Eksel tot Hasselt te rijden. [naar artikel]
De uitvoering van de Noord Zuid Verbinding in Houthalen-Helchteren is pas voor 2026. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters in het tweede deel van onze reeks over de files in Limburg. [naar artikel]
Na 50 jaar geruzie, onderzoek en gepalaver is er eindelijk een doorbraak in het complexe Noord-Zuiddossier. Al decennia is de as tussen Hasselt en Noord-Limburg een ramp inzake verkeersdoorstroming maar daar komt nu een einde aan. [naar artikel]
De inwoners van Hasselt, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Hechtel-Eksel en Pelt krijgen vanaf maandag een Noord-Zuidkrant in de bus. Hierin staan zeven mogelijke alternatieven waarover ze zich kunnen uitspreken. [naar artikel]
80 onteigeningen voor de Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren zijn al getekend. Maar belangrijker nog: 130 van de 150 eigenaars die hun grond of pand verliezen, hebben zich vrijwillig aangemeld. Met 25 van hen lopen de onderhandelingen, de andere 25 krijgen een financieel voorstel. “Het schiet op”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters tevreden vast. Ze heeft het bedrag voor de onteigeningen dit jaar laten optrekken van 46 naar 80 miljoen euro. Neem daarbij de 12 miljoen van vorig jaar en dan zitten we al op bijna 100 miljoen euro. [naar artikel]
Bij ons in de studio Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters die onlangs een doorbraak mocht aankondigen in het traject van de Noord-Zuidverbinding, de weg die het noorden van Limburg verbindt met de rest van de provincie en die al vijftig jaar een politieke twistappel in Limburg is. Er komt een doortochttracé met twee tunnels onder de Grote Baan, één van twee kilometer in Houthalen en één van anderhalve kilometer in Helchteren. Een historische beslissing, waarvoor wel een 150-tal onteigeningen nodig zijn. [naar artikel]
Het projectteam voor de Noord-Zuidverbinding gaat nog twee bijkomende alternatieven voor de wegverbinding in Houthalen-Helchteren onderzoeken. Intussen is er grote onduidelijkheid of er wel een tram kan sporen op de Noord-Zuid. [naar artikel]
Bart De Wever was gisteren te gast in Hasselt. In de Tiendschuur van de Abdij van Herkenrode sprak hij voor heel wat N-VA-kiezers. Hij had het onder meer over de Noord-Zuid-verbinding, die er volgens de N-VA-voorzitter dringend moet komen. Maar hij begraaft definitief de omleidingsweg. De N-VA is voorstander van tunnels door het centrum van Houthalen-Helchteren. [naar artikel]
Op de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren wordt de afslagstrook op de Grote Baan naar het industrieterrein Centrum Zuid met 100 meter verlengd. Doel is de files richting Eindhoven aan het Hamburgerkruispunt te verminderen. Er wordt alleen ’s nachts gewerkt, zodat de hinder voor het verkeer beperkt blijft. [naar artikel]
Er komt dan toch geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht, maar een elektrische trambus. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanmiddag bekend gemaakt op een overleg met de directie van de Lijn, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. Eerder werd ook al gekozen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en Hasselt en Noord-Limburg. [naar artikel]
Aan de Breugelweg in Pelt is zopas de eerste beveiligde en vlotte oversteekplaats van fietssnelweg F74 officieel geopend. Alleen al op het tracé van de oude spoorlijn 18 tussen Houthalen-Helchteren en Hamont-Achel moeten nog een 40-tal kruisingen met wegen beveiligd worden. Tussen Houthalen en Hasselt, vooral in Zonhoven, moeten zelfs nog stukken fietssnelweg aangelegd worden. [naar artikel]
De trambusbedding van de Noord-Zuid wordt waar mogelijk aangelegd als een karrenspoor. Op die manier wil men bijkomende verharding vermijden en het publiek domein vergroenen. Dat staat in de projectonderzoeksnota van de Noord-Zuidverbinding. [naar artikel]
Na vijftig jaar discussie is de kogel eindelijk door de kerk. De Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren wordt vlot getrokken met twee tunnels onder de Grote Baan. Een totale investering van maar liefst 835 miljoen euro. [naar artikel]
Het JBC-filiaal langs de Grote Baan in Houthalen zal in november definitief de deuren sluiten vanwege de geplande werken op de Noord-Zuidverbinding. De winkel verhuist naar het pand van de voormalige Jumbo in Zonhoven. “Ook Mayerline en CKS zullen er te vinden zijn.” Intussen lopen de onteigeningen langs de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren vlot. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.