Lange files, veel volk op de trein en overvolle badplaatsen. Wie naar de zee trekt dit weekend, kan maar beter voorbereid zijn. Wanneer kan ik best vertrekken met de trein of auto? Waar kan ik parkeren? Mag ik overal zwemmen? Kan ik nog last minute een hotelkamer boeken? En wanneer keer ik best (niet) terug? Wij beantwoorden alle praktische vragen. [naar artikel]
In Hasselt worden dezer dagen metershoge masten geplaatst voor de led-borden van het langverwachte ‘verkeersmanagementsysteem’. “Er komen in totaal 185 masten, waarvan 150 statische borden en 35 variabele led-borden. Die laatste kunnen vrije parkeergebieden en -garages aanduiden, maar ook het verkeer sturen om zo grote files te vermijden”, zegt schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili (sp.a). [naar artikel]
In 2019 daalde de filedruk in België. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, de verkeerspartner van de VRT. De cijfers gaan vooral over het verkeer op de snelwegen. Wat is er aan de hand? Is het plafond bereikt? Zijn we de files beu en stappen we steeds vaker over op de fiets en de trein? Of staan we gewoon vaker in de file op de kleinere wegen? [naar artikel]
Volgende week zou het in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, en de andere Europese havens, extra druk kunnen worden, nu het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal weer kan hernemen. Bijna een week lang blokkeerde de Ever Given het kanaal, nadat het was gestrand op de oever. Honderden vrachtschepen moesten daardoor wachten om door het kanaal te varen. Nu dat weer kan, zal het in de havens van bestemming zeer druk worden, omdat er meer containerschepen tegelijkertijd zullen toekomen. [naar artikel]
Nog nooit stonden we zo veel in de file. 2023 klopt alle records, en dat ondervinden Steven Gordts (44) en Nicky Aerts (33) elke dag. Twee uur extra op de baan is geen uitzondering. “Alleen tijdens corona was het zalig om te rijden.” [naar artikel]
Vandaag duiken alweer twee voorstellen op om fiscale voordelen te geven aan wie zonder wagen naar het werk gaat. Dit is een verkeerde denkwijze want zo lokken we enkel uit dat meer mensen de tram, bus of trein nemen. Stimuleer dat het het werk naar ons komt in de plaats van omgekeerd. [naar artikel]
Aircoproblemen op de pendeltreinen van de Kanaaltunnel zorgen voor lange files en beperkte capaciteit. Dat meldt uitbater Eurotunnel. De problemen zullen tot vrijdag nazinderen. [naar artikel]
Samen in de file, gezellig? Een mens zou het nog gaan geloven ook. Want volgens een onderzoek van de Universiteit Antwerpen wordt de Belg niet bepaald ongelukkig van files en overvolle treinen. “Het is het enige moment waarop ik naar mijn gedownloade nummers kan luisteren.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.