Laat ook motorrijders gebruikmaken van busbanen. Met dat opmerkelijke voorstel komt CD&V in de aanloop naar de Dag van de Motorrijder nu zondag. “Motorrijders blijven een enorm kwetsbare groep op de weg”, zegt Vlaams parlementslid An Christiaens (CD&V). “Door de motards uit het autoverkeer te halen, verhogen we het wegcomfort voor iedereen.” [naar artikel]
Vicepremier Kris Peeters (CD&V) vraagt dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) busbanen openstelt voor motorrijders. [naar artikel]
Automobilisten hebben veel te weinig aandacht voor motorrijders. De weginfrastructuur is niet aan hen aangepast en het wegdek en de belijning zijn op heel wat plaatsen erbarmelijk. Motorrijders moeten vrije busbanen kunnen gebruiken en de wet op beschermende kleding moet veel strenger. Dat zijn de conclusies van een enquête die Vlaams Parlementslid An Christiaens (CD&V) uit Tongeren bij 1.409 motorrijders in Vlaanderen afnam. “De enquête biedt stof tot nadenken maar spoort beleidsmakers vooral aan tot actie.” [naar artikel]
Er zal dan wel geen tram naar Schilde rijden, maar de lokale politiek maakt zich zorgen over de geplande busbanen op de N12. Het schepencollege is niet tegen, maar wil voldoende parkeerplaatsen behouden ter hoogte van de handelszaken. Open VLD is bezorgd over de hoge eiken die mogelijk voor de bijl moeten. [naar artikel]
"Let op voor motorrijders, want zij mogen de files voorbij rijden." Het was een opvallende boodschap, vanochtend, tijdens het verkeersoverzicht op de radio. Maar waarom was dat nodig? "Het begrip tussen automobilisten en motorrijders is niet altijd even groot." [naar artikel]
Motorrijders zijn in Berlijn bijeengekomen om te protesteren tegen een geluidsbeperkend initiatief dat het rijden met motorfietsen zou kunnen... [naar artikel]
Op de spoedgevallendiensten van de ziekenhuizen zijn deze zomer weer verschillende motorrijders binnengebracht die vreselijke verwondingen hadden opgelopen omdat ze geen beschermende kledij droegen. “Bij het mooie weer van de jongste weken was de verleiding soms groot om in short te rijden. Maar het is niet alleen bij wet verboden, de gevolgen bij een ongeval of valpartij zijn meestal desastreus”, klinkt het in het Erasmusziekenhuis. [naar artikel]
Verschillende motorrijders klagen over het verbod op motorverkeer op de Oosterweelsteenweg in de haven van Antwerpen. Drie weken geleden doken er borden op die het verbieden om daar met een motor over de Noordkasteelbruggen te rijden. Het verbod kwam er omdat de situatie er onveilig zou zijn. [naar artikel]
Motorrijders laten hun motor vaak de hele winter stilstaan en dan is een opfrissing van hun vaardigheden - en de veiligheidsvoorschriften - geen overbodige luxe. Vandaag nodigen rij-opleidingen de motorrijders uit om dat gratis te doen. [naar artikel]
Een motorrijder en zijn passagier zijn woensdag aan de dood ontsnapt toen ze op een autosnelweg in Maleisië aan het rijden waren. De vrachtwagen voor hen verloor plots een hoes waardoor zij verblind werden. Ondanks een botsing kwamen de motorrijders er zonder kleerscheuren vanaf. [naar artikel]
Bij 1 op de 3 ongevallen met motorrijders in Limburg is het slachtoffer zwaargewond of overleden. Opmerkelijke cijfers en dus is het belangrijk dat motorrijders hun rijvaardigheid regelmatig testen en opfrissen. Zondag kan dat aan de fruitveiling van Borgloon waar de politiezones LRH, Sint-Truiden, Borgloon en Tongeren samen de Dag van de Motorrijder organiseren. [naar artikel]
Motorrijders zouden volgens verkeersinstituut Vias geen druppel alcohol meer mogen drinken. Uit cijfers blijkt dat het aantal ongevallen met motorrijders onder invloed licht is gestegen. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen maandag. [naar artikel]
Vanaf maandag 7 augustus wordt de busbaan aangelegd op de Boudewijnlaan in Diepenbeek. Tussen de Ginderoverstraat en de Westerring komt er 4 km vrije busbanen. Einddoel: de elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zo snel mogelijk kunnen inzetten. [naar artikel]
Nu duidelijk is dat de Rijksweg in Maasmechelen niet ontdubbeld wordt, moeten de ontwerpers opnieuw aan de slag, uitgaande van twee keer twee rijstroken én vrije busbanen. Maar oppositiepartijen AdemM/N-VA zien de trambus liever tussen het verkeer rijden. [naar artikel]
Een grote groep motorrijders heeft zaterdag voor verkeershinder gezorgd op de Antwerpse Ring. Iets na de middag was er maar één rijstrook beschikbaar. De politie heeft de groep aan de kant gezet op de E34 richting kust omdat verschillende motards zware overtredingen begingen, zoals op hun achterwiel rijden en parkeren op de pechstrook. [naar artikel]
Als slecht weer geen roet in het eten gooit, moet op maandag 18 december het doorgaand verkeer op de Europalaan van baanvak verwisselen. De eerste fase voor de aanleg van vrije busbanen is dan afgerond. [naar artikel]
Een grote groep motorrijders heeft zaterdag voor verkeershinder gezorgd op de Antwerpse Ring. Iets na de middag was er maar één rijstrook beschikbaar. De politie heeft de groep aan de kant gezet op de E34 richting kust omdat verschillende motards zware overtredingen begingen, zoals op hun achterwiel rijden en parkeren op de pechstrook. [naar artikel]
Komend weekend kunnen motorrijders op heel wat plaatsen in Vlaanderen opfrissingscursussen volgen. Die zijn ook nodig, bewijzen de cijfers. Vooral oudere motorrijders volgen die cursussen niet, terwijl de gemiddelde leeftijd van omgekomen motorrijders op tien jaar tijd met zeven jaar gestegen is. “Het is belangrijk dat motards zich goed voorbereiden voor ze weer de weg op gaan”, zegt verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Zondag konden motorrijders op vijf locaties in Limburg terecht voor een opfrissingscursus om behendig met de motor over straat te rijden. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) organiseerde samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en tal van andere partners ‘Vaardigheden opfrissen, goed idee’. Zo’n 375 motorrijders in Limburg gaven gehoor aan de gratis instructie. [naar artikel]
Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de KU Leuven en TU Eindhoven, uit kritiek op de Internationale Wielerunie UCI omdat die weigert motorrijders te verbieden om tijdens wedstrijden pal naast of achter een wielrenner te rijden. Momenteel mag een motor niet net voor een wielrenner rijden, maar volgens Blocken is het wetenschappelijk afdoend bewezen dat er ook ongewenste effecten optreden als ze naast of achter wielrenners rijden. [naar artikel]
Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de KU Leuven en TU Eindhoven, uit kritiek op de Internationale Wielerunie UCI omdat die weigert motorrijders te verbieden om tijdens wedstrijden pal naast of achter een wielrenner te rijden. Momenteel mag een motor niet net voor een wielrenner rijden, maar volgens Blocken is het wetenschappelijk afdoend bewezen dat er ook ongewenste effecten optreden als ze naast of achter wielrenners rijden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.