De Antwerpse rederij Compagnie Maritime Belge (CMB) heeft de eerste sleepboot ter wereld ontworpen die grotendeels op waterstof vaart. Over twee jaar zou de milieuvriendelijke boot klaar zijn. [naar artikel]
16:01 De Antwerpse haven heeft er een nieuwe sleepboot bij, eentje die op waterstof vaart. Dat is een wereldprimeur. Het gaat om Belgische technologie van de hand van CMB.Tech en ABC. [naar artikel]
De Antwerpse haven voert intensieve gesprekken met partners uit ongeveer alle hoeken van de wereld, om vanaf 2025 massaal groene waterstof naar Europa te transporteren. Groene waterstof is ‘hot’: deze energiedrager kan niet alleen de Antwerpse industrie maar ook onze vliegtuigreizen een pak milieuvriendelijker maken. Bovendien worden we zo minder afhankelijk van Rusland en verschuiven we onze energiebronnen naar landen als naar Chili, Oman of Australië. [naar artikel]
Twee bedrijven gaan op de oude Opel-site in de Antwerpse haven nieuwe processen uittesten die de industrie een pak milieuvriendelijker moeten maken. Het ene proces maakt groene waterstof tot 65 procent goedkoper, het andere maakt biochemicaliën van voedselresten. [naar artikel]
14:47 Het baggerbedrijf DEME start een proefproject op voor de certificering van de waterstof die het wil produceren in Oman. Zo’n groen label moet toelaten de waterstof als hernieuwbare energie naar België... [naar artikel]
Met een show en hoog bezoek ontvouwde de Antwerpse rederij CMB donderdag grootse plannen om van groene waterstof dé brandstof voor de toekomst van de industrie te maken. Ze stelden hun eerste multimodale tankstation voor waterstof voor, net als een nagelnieuwe truck die op waterstof rijdt. Daarvan willen ze er in de komende jaren honderden verkopen. [naar artikel]
België lanceert met enkele andere spelers een internationaal platform voor hernieuwbare waterstof. Dat heeft federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) bevestigd op de klimaatconferentie in Sharm-el-Sheikh (COP27). Het "Global Renewable Hydrogen Forum" moet België verder op de kaart zetten als internationale speler in groene waterstof, en is bedoeld om de internationale doorbraak van groene waterstof een duwtje in de rug te geven. Dat België bij het initiatief betrokken is, is geen toeval: ons land wil zich internationaal profileren op het vlak van groene waterstof. [naar artikel]
10:00 Het Amerikaanse Power to Hydrogen en het Israëlische TripleW vestigen zich met pilootprojecten in de Antwerpse haven. Het zijn de eerste concessionarissen voor de innovatiehub NextGen Demo. [naar artikel]
De haven van Cromarty Firth in de Schotse hooglanden kan een Europese draaischijf voor duurzame waterstof worden. Dat zeggen de initiatiefnemers achter het North of Scotland Hydrogen Programme. Bedoeling is dat de haven wordt uitgerust met een infrastructuur voor de productie, opslag en distributie van waterstof, die vervolgens naar bestemmingen in de regio, de rest van […] The post Waterstof moet Schotland helpen duurzame whisky te produceren appeared first on Business AM. [naar artikel]
België is goed gepositioneerd om een hub te worden voor energiedragers zoals groene waterstof, zegt Laurent Remy, External Communication Nextgrid Manager bij Fluxys, aan Business AM. “We willen eigenlijk de essentiële infrastructuurpartners worden om de energietransitie te versnellen.” Beluister het volledige interview hier. De essentie: “We willen samenwerken met alle mogelijke stakeholders om de klimaatopwarming […] [naar artikel]
Het testproject ‘Hydrolog’, waarbij in de Antwerpse haven intern transport op waterstof werd getest, verliep vlot en opent perspectieven. “Waterstof is geen verre droom meer. Het kan weldra doorbreken als zero-emissie brandstof”, zegt VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector dat samen met WaterstofNet aan de basis lag van het testproject. [naar artikel]
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de haven van Antwerpen een nieuwe fabriek bouwen waar groene waterstof zal worden gemaakt, goed voor een investering van 300 miljoen euro. Het contract is ondertekend tijdens de Belgische handelsmissie in de VS. Hoe belangrijk is groene waterstof? Wat kunnen we ermee doen? En is het eigenlijk wel nuttig om zelf groene waterstof te produceren? [naar artikel]
Vandaag is voor het eerst een waterstofschip in Antwerpen aangemeerd dat op pure waterstof vaart: de Energy Observer. Het schip is het eerste vaartuig ter wereld dat vaart op alleen maar groene energie. De waterstof wordt aan boord gemaakt uit zeewater met stroom van zonnepanelen op het dek. [naar artikel]
De Antwerpse havenschepen moet ook een nieuwe portefeuille onder zijn of haar bevoegdheid krijgen voor de transitie naar een klimaatneutrale kringloopeconomie. Dat stelt de Antwerpse sp.a in de voorstelling van haar twaalfpuntenplan voor de haven. [naar artikel]
Lees dit artikel: Chemiereus Ineos investeert 2 miljard euro in groene waterstof, ook in België De Britse chemiegroep Ineos zal zo’n 2 miljard euro investeren in de productie van groene waterstof, een propere energie die een sleutelrol speelt in het koolstofarm maken van de industriële sector. Dat berichten verschillende Britse media. Eén van de eerste fabrieken zou in België komen, luidt het nog. “Het gaat om de grootste investering ooit […] Lees dit artikel: Chemiereus Ineos investeert 2 miljard euro in groene waterstof, ook in België [naar artikel]
De Spaanse olie- en gasmaatschappij Cepsa en de haven van Rotterdam hebben een deal rond groene waterstof gesloten. De twee industriespelers gaan een “corridor” op poten zetten om de koolstofvrije brandstof van het zonovergoten Andalusië naar de grootste industriële centra van Noord-Europa te vervoeren. Naar aanleiding van de vorige maand ondertekende overeenkomst interviewde de Britse […] [naar artikel]
Adina Vălean, de eurocommissaris voor Vervoer, werkt aan een plan om de komende tien jaar 60.000 vrachtwagens op waterstof op de weg te krijgen. Waterstof zal een belangrijke rol spelen bij de groene transitie. De EU schat dat 10 tot 24 procent van het energieverbruik tegen 2050 op waterstof gebaseerd zou kunnen zijn. En terwijl […] [naar artikel]
De PVDA vraagt uitleg aan het Antwerpse stadsbestuur over eventuele doorvoer van militair materieel naar Israël via de Antwerpse haven. "De stad Antwerpen mag op geen enkele manier hulp te leveren aan deze vernietigingsoorlog, ook niet logistiek. Wij willen een verbod op doorvaart voor wapentransporten die de haven aandoen”, aldus Peter Mertens, fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad. The post Zijn er wapentransporten naar Israël vanuit de haven van Antwerpen? appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Indrukwekkend ziet het er niet uit, maar deze heuvel in de Antwerpse haven is zowat het belangrijkste stukje infrastructuur van het Belgische goederenvervoer over het spoor. Een neutrale uitbater moet nu helpen om goederentreinen efficiënter samen te stellen, zodat er eindelijk vaart komt achter de ambitie om het spoorvervoer te verdubbelen tegen 2030. [naar artikel]
Lees dit artikel: Groene waterstof voor Vlaamse industrie komt weer stapje dichterbij De aankondigingen over waterstofprojecten in België en Nederland volgen elkaar op. Wordt waterstof de energiedrager van de toekomst? Voor enkele antwoorden op die vragen moeten we richting Zeeland, de Nederlandse provincie aan de grens met België. Daar zijn ontwikkelingen aan de gang die ook een impact kunnen hebben op de distributie van waterstof in ons […] Lees dit artikel: Groene waterstof voor Vlaamse industrie komt weer stapje dichterbij [naar artikel]
Als SP.A na de gemeenteraadsverkiezingen opnieuw aan de macht komt in Antwerpen, moet de volgende havenschepen de opdracht krijgen om de Antwerpse haven een transitie te laten ondergaan naar een ‘klimaatneutrale kringloopeconomie’. Tegen 2040 moet de haven volledig klimaatneutraal worden, vinden de socialisten. [naar artikel]
Het chemiebedrijf Ineos wil samen met enkele partners volgend jaar een fabriek voor de productie van de brandstof methanol bouwen in Lillo. De productie gebeurt met groene waterstof. Het project maakt deel uit van een Europese investering van 2 miljard euro van Ineos in waterstof. [naar artikel]
20:04 Bedrijven in de Gentse haven moeten tegen 2025-2026 in staat zijn waterstof, CO2 en warmte naar elkaar te transporteren via pijpleidingen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.