Op 18 december 2014 liep in Genk de laatste Ford Mondeo van de band en de fabriek sloot voorgoed zijn deuren. Vandaag - bijna drie jaar later - is de sloop van de gebouwen op de Ford-terreinen gestart. [naar artikel]
In Z33 in Hasselt kan je vanaf zondag naar de expo Cure (The Work) van de Amerikaanse kunstenaar Sam Lewitt. De New Yorker linkt de sluiting en de sloop van Ford Genk aan de bouw van de nieuwe vleugel van Z33. Die processen verliepen gelijktijdig en inspireerden Lewitt tot de bouw van een productielijn van bouwstenen met elementen van de gesloopte Ford-site. [naar artikel]
De fabriek is al een tijd dicht. Met de sloop van de gebouwen wordt het hoofdstuk Ford Genk nu definitief afgesloten. In de fabriek werkte 4.210 werknemers, veel uit de regio. [naar artikel]
De sloop van de oude gebouwen op de Ford-site in Genk is deze ochtend gestart. De eerste fabriekshal op het terrein van 140 hectare werd [naar artikel]
GenkTwee gigantische machines hebben gisteren het startschot gegeven van de sloop van de C-hal van Ford Genk. Het komende anderhalf jaar zal meer dan 200.000 ton schroot en ander bouwafval verwijderd worden, een operatie die ruim 6,3 miljoen euro kost. Op termijn moet de site 2.500 tot 3.000 nieuwe banen opleveren. [naar artikel]
18 december 2014 was een bijzonder droeve dag voor heel wat Ford-werknemers van de site in Genk. Die dag rolde de laatste Ford Mondeo van de band en sloot de fabriek voorgoed zijn deuren. Donderdag, bijna drie jaar later, is de sloop van de gebouwen op de terreinen gestart. “Hopelijk kan de wonde nu een pleister krijgen”, reageert Meryame Kitir, die zelf 14 jaar werkzaam was bij Ford Genk. [naar artikel]
20:27 De sloop van de oude fabriek van autoreus Ford in Genk is begonnen. Terwijl België de auto-industrie verder ziet verdwijnen, groeit de productie vlak over de grens met Nederland. [naar artikel]
Pierre Brijs (71) maakt een selfie terwijl lassers op de achtergrond een pers ontmantelen. Vijfendertig jaar heeft hij in de B-hal van Ford Genk gewerkt. Vandaag bezoekt hij Ford voor het laatst, samen met zijn zoon Stefan (47), auteur van onder meer ‘De engelenmaker’. “Toen ik las dat de sloop begonnen was, wilde ik de lege hallen nog één keer zien”, zegt Stefan. “Ooit wil ik een roman schrijven over de sociale geschiedenis van Genk. Misschien vind ik hier een beginpunt.” [naar artikel]
Ford Genk mag in oktober volgend jaar starten met de bouw van de nieuwe Mondeo. De Amerikaanse directie van Ford heeft dat gisteren bevestigd. Of daarmee Ford Genk definitief gered is, blijft onzeker. Ondertussen rekent Ford wel op brugpensioen als onderdeel van een herstructureringsplan. [naar artikel]
Het is deze week vijf jaar geleden dat op Ford Genk de laatste auto in elkaar werd geschroefd. Op 18 december 2014 sloot de fabriek definitief zijn deuren. Op 1 januari werd de Vlaamse overheid voor één euro eigenaar van de terreinen, waarop een begin kon worden gemaakt van de reconversie. In de directielokalen van Ford in Keulen werd op dat moment allicht een vreugdedansje gepleegd: de autobouwer was immers verlost van een kostelijke sanering van de site. [naar artikel]
De laatste bewoners van het grote sociale woonblok in Kolderbos, in Genk, verhuizen de komende weken naar instapklare woningen. Daarna zal het gebouw, dat 62 appartementen telt, volledig worden afgesloten. De sloop volgt in 2023. “Voor sommige families is de verhuis een hele organisatie, maar wij ondersteunen hen zo goed als mogelijk”, aldus Myriam Indenkleef, directeur van huisvestingsmaatschappij Nieuw Dak. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) maakt bijna 4,5 miljoen euro vrij voor de herontwikkeling van een aantal Limburgse bedrijventerreinen. Met die middelen kunnen onder meer de legendarische B-hal van Ford Genk en de voormalige elektriciteitscentrale van Langerlo in Genk gesloopt worden. [naar artikel]
Autobouwer Ford heeft vrijdag een radioreclame uit de ether laten halen. In de radiospot werd ‘Forza Ford’ gezongen op de tonen van het supportersgezang van KRC Genk. “Pijnlijk en misplaatst”, zeggen ex-werknemers van Ford Genk. [naar artikel]
Autobouwer Ford heeft vrijdag een radioreclame uit de ether laten halen. In de radiospot werd ‘Forza Ford’ gezongen op de tonen van het supportersgezang van KRC Genk. ‘Pijnlijk en misplaatst’, zeggen ex-werknemers van Ford Genk. [naar artikel]
De werken voor de aanleg van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad én vijf beveiligde fietsoversteekplaatsen in Genk-Zuid, ter hoogte van de kruispunten met de Taunusweg, zijn klaar. [naar artikel]
Het is een voormiddag die we niet snel zullen vergeten. Met een korte mededeling, amper enkele zinnetjes, maakt Ford op 24 oktober 2012 een einde aan bijna vijf decennia autoproductie in Genk. De Europese Ford-top is niet aanwezig. De verslagenheid is groot, de woede ook. Ruim 10.000 gezinnen worden door de sluiting getroffen. Twee jaar later, in december 2014, rijdt de laatste auto van de band. [naar artikel]
Martine Nijs (65) heeft afgelopen donderdag haar laatste dag gewerkt als bediende voor Ford Genk. "Ooit waren we hier met 14.000 werknemers. De [naar artikel]
07:39 Exact vijf jaar na de sluiting van Ford Genk is de Limburgse werkloosheidsgraad historisch laag, leren cijfers van de VDAB. [naar artikel]
Ouden Doel, een historisch poldergehucht van twintig huizen, was tien jaar officieel ten dode opgeschreven. De Antwerpse haven breidt uit, deze polders werden ter compensatie natuurgebied. Nu is het gehucht gered van de sloop. De bewoners die er nog zijn, mogen blijven. “Hier kan een mens nog vrij zijn. De dichtstbijzijnde winkel is zeven kilometer ver, dat wel. Maar ik heb twee diepvriezers vol eten.” [naar artikel]
Zondag 1 oktober zijn er 33 Limburgse bedrijven en organisaties die hun deuren open zetten in het kader van de Voka Open Bedrijvendag. Zo kunt u - en wellicht voor het laatst - een bezoek brengen aan de gebouwen van Ford Genk, die op dit moment volop gesloopt worden. Maar er zijn ook andere bedrijven die aardig wat verrassingen in petto hebben. [naar artikel]
De laatste trofee van Standard. Op een volle Heizel tegen Racing Genk. Een reconstructie van de Luikse bekertriomf drie jaar geleden. [naar artikel]
Tongeren, de oudste stad van het land hoopt dat de suisse, of de kerkbaljuw, erkend wordt als immaterieel erfgoed. Als eerbetoon voor hun pikman - zoals ze de suisse in Tongeren noemen - maar ook om dit stukje erfgoed te bewaren, starten ze een heus project. Doel is om in 2025 drie expo’s en een boek over de suisse klaar te hebben. [naar artikel]
Jef Geurts, de allereerste werknemer van Ford Genk, is vorige week op 84-jarige leeftijd overleden. Net omdat hij de eerste werknemer was van de tienduizenden arbeiders die Ford Genk telde, ontmoette hij tal van ministers en leden van de Europese Ford-directie. Hij was naar eigen zeggen ook de eerste die aan de legendarische Ford Taunus 12M heeft mogen sleutelen. [naar artikel]
“Vroeger waren we met 14.000. Wij zijn het laatste restje.” Martine Nijs (65) uit Kortessem werkt vandaag haar laatste dag als bediende voor Ford Genk. Na 45 jaar en een maand. “Omdat het voor mij financieel voordeliger was, heb ik gekozen om de dagen tot mijn pensioen uit te doen”, vertelt ze. “We zijn nog met vier werknemers aan de slag: mijn baas, twee arbeiders en ik. Al zat ik hier de laatste tijd vaak heel alleen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.