Als u dacht dat de storm rond “Het Verhaal van Vlaanderen” intussen was gaan liggen, had u het goed mis. De Britse kwaliteitskrant The Guardian heeft namelijk zo zijn vragen bij VRT-serie. “Geschiedenis of propaganda?” klinkt het aan de overkant van het kanaal. [naar artikel]
Naar ‘Het verhaal van Vlaanderen’ keken zondagavond 1,1 miljoen mensen. Bij N-VA zijn ze blij, want de geschiedenisles van Tom Waes is een gevolg van een regel die de partij in het Vlaams bestuursakkoord liet opnemen: meer aandacht op de VRT voor de Vlaamse identiteit. Het programma werd ook gemaakt met subsidies van N-VA-ministers Jan Jambon, Zuhal Demir en Ben Weyts. Is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ een verdoken N-VA-pamflet? [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over “propaganda” en “misbruik van overheidssteun”. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in ‘Dag Allemaal’ uitgebreid terug. “Hier en daar stonden flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
“Ik maak al twintig jaar tv, maar dit is toch van een andere orde.” Voor tv-maker Tom Waes (54) is ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ zo mogelijk het relevantste wat hij ooit deed. Geen wonder, want hij slaagde erin om wekelijks meer dan een miljoen kijkers warm te maken voor geschiedenis. Al kwam er ook veel kritiek, over ‘propaganda’ en ‘misbruik van overheidssteun’. Nu de laatste aflevering uitgezonden is, blikt Tom Waes in Dag Allemaal uitgebreid terug. “Hier en daar stonden Flaminganten op hun achterste poten. ‘Dit lijkt steeds meer het verhaal van België dan dat van Vlaanderen.’” [naar artikel]
Voor het tv-programma Het verhaal van Vlaanderen van Tom Waes trok de Vlaamse regering alles bijeen 2 miljoen euro aan steun uit. Uit alle mogelijke potjes, van cultuur over toerisme tot onderwijs. Dat er elders bespaard wordt, maar voor zo’n prestigeproject wel geld is, schiet bij de oppositie in het verkeerde keelgat. “Geld voor nationalistische propaganda hebben ze wel, voor schoolmaaltijden niet”, zegt Vooruit-fractieleider Hannelore Goeman. [naar artikel]
Voor het tv-programma Het verhaal van Vlaanderen van Tom Waes trok de Vlaamse regering alles bijeen 2 miljoen euro aan steun uit. Uit alle mogelijke potjes, van cultuur over toerisme tot onderwijs. Dat er elders bespaard wordt, maar voor zo’n prestigeproject wel geld is, schiet bij de oppositie in het verkeerde keelgat. “Geld voor nationalistische propaganda hebben ze wel, voor schoolmaaltijden niet”, zegt Vooruit-fractieleider Hannelore Goeman. [naar artikel]
‘Het verhaal van Vlaanderen’, die tiendelige documentairereeks over de geschiedenis van Vlaanderen, wordt nu ook op de korrel genomen door ‘The guardian’. De Britse krant stelt zich de vraag of het prestigeproject, dat in totaal zo’n 2 miljoen euro aan subsidies van de Vlaamse overheid kreeg, het Vlaamse erfgoed niet vooral gebruikt als propaganda en rakelt zo de hele discussie opnieuw op. [naar artikel]
‘Het verhaal van Vlaanderen’, die tiendelige documentairereeks over de geschiedenis van Vlaanderen, wordt nu ook op de korrel genomen door ‘The Guardian’. De Britse krant stelt zich de vraag of het prestigeproject, dat in totaal zo’n 2 miljoen euro aan subsidies van de Vlaamse overheid kreeg, het Vlaamse erfgoed niet vooral gebruikt als propaganda en rakelt zo de hele discussie opnieuw op. [naar artikel]
‘Het verhaal van Vlaanderen’ wordt verteld door Tom Waes, maar de man die dat verhaal schreef, is Jesse Fabré (45). Hij is al jaren de vaste eindredacteur van Waes, en hij schreef ook de onvergetelijke tekst van de carnavalshit ‘Dos Cervezas’. Met dat liedje was hij in één dag klaar, ‘Het verhaal van Vlaanderen’ houdt hem al zo’n drie jaar bezig. “We spraken met bijna 200 experten, elk detail moest juist zijn.” [naar artikel]
2023 Is het jaar dat Vlaanderen ‘populair’ werd: al weken staat de ‘Canon van Vlaanderen’ op nummer één in de boekentop, en met ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ bereikte de VRT naar eigen zeggen “1,8 miljoen huiskamers”. Een scenario waarvoor men bij N-VA blind zou tekenen, toen men in 2019 voorzichtig in het Vlaamse regeerakkoord aanzetten […] [naar artikel]
Druk bekeken, dat wel, maar in het Eén-programma ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ wordt het aparte Limburgse verhaal tot nu genegeerd. Nochtans is Limburg qua oppervlakte bijna een vijfde van het huidige Vlaanderen. De titel dekt de lading niet. [naar artikel]
“Een schande”, “Nationalistische propaganda”, “Het speeltje van N-VA”. De kritieken zijn niet mals voor Het verhaal van Vlaanderen, het nieuwe kijkcijferkanon van de VRT op zondagavond. Maar is dit nu een vermomde Vlaamse canon, of een goeie geschiedenisles? Hoofdredacteur Liesbeth Van Impe en chef politiek Hannes Heynderickx duiken in de grote subsidiepot en vissen het uit in deze nieuwe podcast. [naar artikel]
Elke zondagavond duikt Tom Waes in de geschiedenis van Vlaanderen. Kosten noch moeite werden gespaard voor de prestigieuze reeks ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Maar welk verhaal valt er precies te vertellen? En welke belangrijke gebeurtenissen vonden er in onze streek plaats? “Eén van de verhandelde ‘producten’ waren slaven.” [naar artikel]
Vanaf eind maart kan je ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ ook op de Nederlandse televisie bekijken. Dat onze noorderburen fan zijn van Tom Waes is geen geheim, na het succes van ‘Undercover’ en ‘Reizen Waes’. “Zijn profiel klopt ook helemaal voor deze reeks”, vindt televisiejournalist Mark Coenegracht in de podcast ‘De Mediawatchers’. “Ik heb de Nederlandse versie van het programma gezien, ‘Het Verhaal van Nederland’, en Tom lijkt wel een copy paste van hun presentator.” Luister hierboven naar de volledige aflevering van de podcast. [naar artikel]
Hij is fan van ‘Het verhaal van Vlaanderen’, zegt Bart De Wever. Dat mag ook wel, want zijn N-VA was gul met subsidies. “Als je het uitrekent per kijker per aflevering, heb je dus voor een paar centen aan volkspedagogie gedaan.” Maar de suggestie dat het programma vooral de Vlaamse identiteit moet dienen, zit hem hoog. “Tom Waes zei voor de reeks op tv kwam dat ‘de flaminganten gingen verschieten.’ O jee, dacht ik toen al.” En dan moesten de Guldensporenslag als een soort van socialistisch ontwaken en de Vlamingen die ‘de Taliban van hun tijd waren’ nog komen. [naar artikel]
Lees dit artikel: Propaganda of onderbouwde kritiek? Chinees document noemt Amerikaanse democratie “een spel van geldpolitiek” De Chinese overheid heeft een dag voor Joe Bidens grote top voor de democratie een vernietigende commentaar over Amerika’s eigen democratie gepubliceerd. Peking schuift in het document enkele opmerkelijke kritieken naar voor. Amerikaans president Joe Biden verzamelde donderdag meer dan 100 wereldleiders voor een virtuele top over de globale ondersteuning van democratieën. De bescherming van […] Lees dit artikel: Propaganda of onderbouwde kritiek? Chinees document noemt Amerikaanse democratie “een spel van geldpolitiek” [naar artikel]
Hij speelde al mee in ‘Thuis’, maar Bill Barberis (42) maakte eerder dit jaar de overstap naar ‘Familie’, als de mysterieuze Linus Vanaken. “Ik heb er wel even over nagedacht”, zegt hij in ‘Primo’. “Mag dat wel?” Toch is hij blij met z’n keuze, zeker omdat de rol wat zekerheid biedt in een onzeker bestaan. “Buiten Vlaanderen spring je in een nóg grotere vijver als nóg kleinere vis.” [naar artikel]
Op zondagavond dompelt Tom Waes (54) de kijkers op Eén onder in onze Vlaamse geschiedenis. Er werden kosten noch moeite gespaard voor de docureeks ‘Het verhaal van Vlaanderen’. Maar net daar wringt volgens sommigen het schoentje. Het programma kreeg dan ook al heel wat kritiek over zich heen. Maar de presentator van dienst snelt ter verdediging in ‘De afspraak’. “Voor mij draait het rond de mensen die er iets uit kunnen leren.” [naar artikel]
Ooit kwamen er horden bezoekers op af en waren ze het toonbeeld van koloniale propaganda. Nu zijn ze een schandvlek in de Europese geschiedenis. Het AfricaMuseum vertelt in een nieuwe expo het verhaal van de ‘mensentuin’. [naar artikel]
Journaliste en schrijfster Valérie Lempereur (60), in Vlaanderen geen onbesproken blad, werd geboren als Daniel, een jongen. Dertig jaar geleden liet ze zich ‘repareren’ - zoals ze het zelf noemt - tot vrouw. Want zo had ze zich altijd al gevoeld. Sindsdien is Valérie wie ze werkelijk is. In het nieuwe boek ‘Mevrouw’ heeft ze nu haar levensverhaal neergeschreven. ‘Primo’ voerde een openhartig gesprek met Valérie over haar indrukwekkende verhaal. “Maar wel een succesverhaal, als je in acht neemt dat ik tot mijn achttiende praktisch analfabeet was.” [naar artikel]
In de nieuwe Radio 2-ochtendshow ‘Goeiemorgen morgen!’ kregen Peter Van de Veire (51) en zijn sidekick, ‘Dertigers’-actrice Kim Van Oncen, het gezelschap van de bekendste leraar geschiedenis van Vlaanderen, Tom Waes (54). Hij droeg toevallig de jas die hij steeds draagt in Eén-programma ‘Het verhaal van Vlaanderen’, een kans die gastheer Peter niet kon laten liggen. “Mogen wij die hebben?” [naar artikel]
Nederland gaat helemaal overstag voor Tom Waes (54). De tv-maker en acteur was er al populair dankzij ‘Reizen Waes’ en de serie ‘Undercover’ en scoort er nu ook met ‘Het Verhaal van Vlaanderen’. “Niet omdat jullie geschiedenis ons zo interesseert, maar omdat Tom het presenteert.” [naar artikel]
“Is dat daar een gierzwaluw die ik op de achtergrond hoor? Dat mag niet, die waren hier 2.000 jaar geleden nog niet.” Om maar te zeggen: er is veel werk, tijd én expertise gekropen in de prestigieuze docureeks Het verhaal van Vlaanderen. Daarin laat Tom Waes (54) de eerste tien weken van 2023 de geschiedenisleraar in zichzelf volledig los. “Ik ben altijd zenuwachtig bij een nieuw programma, maar dit is toch nog andere koek. Het verhaal van Vlaanderen is veel meer dan entertainment. Deze serie doet er echt toe.” [naar artikel]
Met wekelijks ruim 1,5 miljoen kijkers is ‘Het Verhaal Van Vlaanderen’ een dikke hit. Het doet professor Bruno De Wever (62), broer van N-VA-voorzitter Bart (52), deugd dat zijn vak plots zo sexy is, maar hij heeft z’n bedenkingen. “Ik heb van meet af gezegd dat ik niet zou meewerken”, vertelt hij in Dag Allemaal, waar hij de reeks onder de loep neemt. “De essentie van geschiedenisonderwijs is kritisch denken. Niet de Vlaamse identiteit versterken.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.