Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Tijd

Banken klok rond bereikbaar in strijd tegen phishing

23/01/2023 - 13:11
"12:49 Alle Belgische banken met activiteiten voor retailbankieren zijn voortaan de klok rond bereikbaar om phishing tegen te gaan. Dat melden staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand en ..."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Staatssecretaris Eva De Bleeker wil dat banken ook ’s nachts bereikbaar zijn voor slachtoffers phishing (11/10/2022 - Het Nieuwsblad)

Alle banken moeten de klok rond bereikbaar zijn voor slachtoffers van phishing. Dat eist staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD). Ze zei maandag dat ze “niet langer zal tolereren” dat banken bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts voor dringende bankproblemen niet bereikbaar zijn. [naar artikel]


2. De Bleeker wil dat banken 24/7 bereikbaar zijn om snel betaalapps te blokkeren bij phishing (10/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

In de strijd tegen phishing wil staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) dat banken 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven bereikbaar zijn om betaalapps te blokkeren. Desnoods wil ze daarvoor de wetgeving aanpassen. Ook pleit de staatssecretaris voor ‘traag bankieren’. Dat is een extra veiligheid op bankrekeningen die moet voorkomen dat grote bedragen ongezien kunnen worden overgeschreven. [naar artikel]


3. Goed nieuws voor slachtoffers van phishing: meeste banken nu ook in weekend en 's avonds bereikbaar (01/07/2022 - VRT NWS)

Tegen september moeten alle banken 's avonds en in het weekend bereikbaar zijn. Dat kondigt staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) in "Spits" op Radio 2. Goed nieuws voor slachtoffers van phishing. Als de oplichters al in je bankrekening zitten en jij kan je niets blokkeren, kunnen ze ongestoord al je geld weghalen. [naar artikel]


4. Banken moeten 24/7 bereikbaar zijn voor slachtoffers van phishing, maar daarvan is niet elke medewerker op de hoogte (01/03/2023 - VRT NWS)

Alle banken moeten sinds begin dit jaar altijd bereikbaar zijn voor slachtoffers van phishing. Toch krijgt luisteraar Ivo uit Overijse van zijn bank Argenta te horen dat dat niet klopt. Ook Brigitte uit Waregem vindt bij ING geen nummer waar ze op elk moment van de dag terecht kan. Wat is er aan de hand? ""De inspecteur" heeft je misleid.” Wat? [naar artikel]


5. Banken zijn voortaan dag en nacht bereikbaar voor slachtoffers van phishing: "Kan veel financiële schade vermijden" (23/01/2023 - VRT NWS)

Het heeft veel voeten in de aarde gehad, maar alle banken hebben sinds deze maand een klantendienst die 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar is. Dat heeft staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) vanochtend bekendgemaakt bij "De inspecteur". Slachtoffers van phishing (soort van internetfraude, red.) kunnen vanaf nu altijd hun bankapp laten blokkeren in de hoop de financiële schade te beperken. [naar artikel]


6. Staatssecretaris De Bleeker: 'Banken moeten actieplan rond phishing opstellen' (15/11/2021 - De Tijd)

12:09 Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) dringt er bij de banken op aan om slachtoffers van phishing beter te helpen sneller hun rekeningen te blokkeren. [naar artikel]


7. “Het grootste obstakel in de strijd tegen sms-phishing is de wet” (28/10/2021 - Express)

Lees dit artikel: “Het grootste obstakel in de strijd tegen sms-phishing is de wet” Het huidige wettelijke kader in België maakt het niet mogelijk een doeltreffende beschermingsmaatregel tegen smishing (phishing via sms) toe te passen, namelijk het proactief filteren van berichten door telefoonoperatoren. Dit zal binnenkort mogelijk zijn, belooft Petra De Sutter (Groen), de minister van Overheidsbedrijven. “Het grootste obstakel in de strijd tegen gerichte smishing is vandaag het […] Lees dit artikel: “Het grootste obstakel in de strijd tegen sms-phishing is de wet” [naar artikel]


8. Banken moéten slachtoffers van phishing terugbetalen (14/06/2021 - Express)

Lees dit artikel: Banken moéten slachtoffers van phishing terugbetalen KBC is in twee rechtszaken veroordeeld tot het terugbetalen van in totaal ruim 32.000 euro aan klanten die slachtoffer geworden zijn van online oplichters. Daarmee is een belangrijk juridisch precedent gecreëerd: iedereen die geld verliest aan ‘phishers’, kan proberen dat te verhalen op zijn bank. Dat staat in een wet van 2018, maar banken proberen […] Lees dit artikel: Banken moéten slachtoffers van phishing terugbetalen [naar artikel]


9. Je kan je voortaan laten uitschelden door de overheid in de strijd tegen phishing (18/01/2024 - Het Belang van Limburg)

Op verschillende overheidssites kan je een eigen roepnaam instellen, die de overheid dan gebruikt om met jou te communiceren. Ethisch hacker Inti De Ceukelaire raadt het alvast aan in de strijd tegen phishing en geeft meteen het goede voorbeeld. [naar artikel]


10. De favoriete klusjesman van de overheid (08/04/2022 - De Tijd)

17:07 De strijd tegen het witwassen, tegen phishing, tegen klimaatverandering: de lastige klussen die de overheid zelf niet opgelost krijgt, schuift ze dan maar door naar de banken. [naar artikel]


11. Vergeet ‘Geachte Heer/Mevrouw’: overheid kan je voortaan aanspreken met scheldwoord of bijnaam in strijd tegen phishing (18/01/2024 - Het Nieuwsblad)

Op verschillende overheidssites kan je een eigen roepnaam instellen, die de overheid dan gebruikt om met jou te communiceren. Ethisch hacker Inti De Ceukelaire raadt het alvast aan in de strijd tegen phishing en geeft meteen het goede voorbeeld. [naar artikel]


12. Phishing-slachtoffers bundelen krachten tegen Argenta (25/11/2021 - De Tijd)

13:24 Een nieuwe collectieve actie van Argenta-klanten die het slachtoffer werden van phishing, wakkert de discussie over de houding van de Belgische banken bij internetfraude verder aan. [naar artikel]


13. Nieuwe app moet ons beter beschermen tegen phishing (16/11/2021 - Express)

Lees dit artikel: Nieuwe app moet ons beter beschermen tegen phishing Phishing is de jongste jaren aan een stevige opmars bezig in ons land. Daarom heeft de bankenfederatie Febelfin in samenwerking met Cyber Security Coalition en het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) een sensibiliseringscampagne gelanceerd die ons moet helpen phishers te slim af te zijn. Een gloednieuwe app die al het nieuws rond phishing verzamelt en […] Lees dit artikel: Nieuwe app moet ons beter beschermen tegen phishing [naar artikel]


14. Opgepast voor phishing op 11 november: "Oplichters slaan hun slag als banken minder goed bereikbaar zijn" (10/11/2021 - VRT NWS)

11 november is een officiële feestdag. Dat betekent dat de banken dicht zijn. En daar maken phishers gretig gebruik van. Sven Pichal, De Inspecteur van Radio 2, roept op om extra waakzaam te zijn. "Phishers weten dat ze meer vrij spel hebben omdat banken op feestdagen moeilijker te bereiken zijn." Sommige kantoren blijven ook vrijdag dicht omdat ze de brug maken. [naar artikel]


15. Tegen de zomer één systeem om zowel bankkaart, rekening als app te blokkeren tegen phishers (15/11/2021 - VRT NWS)

Tegen volgende zomer moeten de banken een simpel systeem maken waardoor je met één muisklik of één telefoontje zowel je bankkaart, bankrekening als bankapp moet kunnen laten blokkeren, kondigt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker aan in "De inspecteur". Banken zijn niet altijd bereikbaar als je het slachtoffer wordt van phishing, en dat is een probleem. Als phishers al in je bankaccount zitten en jij kan je rekening niet blokkeren, kunnen de dieven ongestoord je rekening leeghalen. Daar komt nu dus verandering in. [naar artikel]


16. Wijzen banken verantwoordelijkheid te snel af? "We kunnen Jan met de pet niet altijd alle schuld geven bij phishing" (28/04/2021 - VRT NWS)

Als je het slachtoffer wordt van phishing, betalen banken de schade niet altijd terug. Ze beroepen zich dan op het begrip 'grove nalatigheid'. Maar wat betekent dat precies? En kan je nog spreken van een 'grove nalatigheid' als phishing steeds ingenieuzer gebeurt en er zo veel mensen in de val lopen? De Inspecteur van Radio 2 legt de kwestie voor aan bankenfederatie Febelfin en aan een professor consumentenrecht. "Er ligt almaar meer verantwoordelijkheid bij de klant, de wetgever moet dat bekijken." [naar artikel]


17. Banken gaan samenwerken om phishing te stoppen: “40 procent van de Belgen werd ooit al slachtoffer” (20/07/2023 - Het Belang van Limburg)

Er komt een computerplatform, waarmee banken elkaar kunnen waarschuwen voor criminelen die mensen oplichten via phishing. Een wetsontwerp hierover van Justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open VLD) werd goedgekeurd door de ministerraad. “We willen het geld tegenhouden voordat het in het buitenland zit.” [naar artikel]


18. Steeds meer valse sms'en en mails in omloop: zo herken je phishing (26/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Mails die zogezegd van bpost, Telenet, Proximus, ... komen. Valse sms’en van Itsme of pakjesdiensten. Met de regelmaat van de klok moet Safeonweb, de overheidsinstelling voor cyberveiligheid, waarschuwen voor creatieve pogingen tot phishing. In onze techtip van de week leggen we je uit hoe je phishing kan herkennen, maar ook wat je moet doen als online oplichters toch met je gegevens aan de haal gaan. [naar artikel]


19. Tijd dringt om hongersnood in Afghanistan af te wenden (17/12/2021 - De Tijd)

18:59 Nu de Afghaanse banken op instorten staan, wordt het land geconfronteerd met een nieuwe strijd; die tegen de honger. Terwijl de taliban het Westen probeert te paaien, tikt de klok. [naar artikel]


20. 3.259 euro betaald voor krultang: “Wat moet bank doen als ik opgelicht word?” (17/02/2020 - Het Belang van Limburg)

Sinds de praktijk van phishing via platformen als Vinted en 2dehands bekend werd, blijven gelijkaardige verhalen binnen komen bij Voor U Opgelost. Veel lezers stellen ook de rol van de banken in vraag. Kunnen die niets meer doen tegen het phishing-fenomeen? [naar artikel]


21. Banken zijn voortaan 24/7 bereikbaar om betaalapps te blokkeren (23/01/2023 - Het Nieuwsblad)

Wie het slachtoffer is van phishing, kan voortaan dag en nacht terecht bij zijn bank om al zijn betaalapps te laten blokkeren. Dat meldt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD). Ze werkt aan verdere maatregelen om oplichters een halt toe te roepen. [naar artikel]


22. Banken voortaan dag en nacht bereikbaar om betaalapps te blokkeren (23/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

Wie het slachtoffer is van phishing, kan voortaan dag en nacht terecht bij zijn bank om al zijn betaalapps te laten blokkeren. Dat meldt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open Vld) maandag. Ze werkt aan verdere maatregelen om oplichters een halt toe te roepen. [naar artikel]


23. LIVE BK TIJDRIJDEN. Stel hier jouw vraag aan Stijn Vlaeminck over de tricolore strijd tegen de klok (22/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het Oost-Vlaamse Herzele is vandaag het decor van het BK tijdrijden, ofwel het titanenduel tussen Remco Evenepoel en Wout van Aert. Brengt titelverdediger Evenepoel de stand op 2-2 in het aantal Belgische titels tegen de klok? Op deze pagina hoeft u geen pedaalstoot van de strijd te missen! [naar artikel]


24. Opvallend meer meldingen van phishing per brief (11/01/2021 - Het Laatste Nieuws)

Febelfin kreeg in december opvallend meer meldingen van phishing. Fraudeurs proberen het nagenoeg bij alle banken. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!