Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

HET PARKEERDEBAT. Hoort de wagen thuis in de stad? Is parkeren te duur? Moeten parkeerplaatsen wijken voor fietsstallingen?

02/02/2023 - 15:58
"Met het Dossier Parkeren probeerde Gazet van Antwerpen de afgelopen dag klaarheid te scheppen in de parkeerproblematiek in de stad. Bewoners, wagen- en/of fietsbezitters, beleidsvoerders, experts, … tal van betrokken die te maken hebben met deze thematiek krijgen de gelegenheid om hun mening of visie toe te lichten. Daar kwamen opvallende of prikkelende stellingnames uit voort, die we hier aan u, de lezer, willen voorleggen. Zo willen we het parkeerdebat, dat nog lang geschreven is, verder laten leven. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Paaltjes maken nieuwe parkeerplaatsen in Bergen onbruikbaar (04/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

Onlangs geplaatste paaltjes in de Henegouwse stad Bergen (Mons) moeten voorkomen dat automobilisten parkeren op... vier recent aangelegde parkeerplaatsen. [naar artikel]


2. “In de stad parkeren is veel te duur” (11/01/2019 - Het Belang van Limburg)

HASSELT/GENK - Parkeren in de Vlaamse centrum- en grootsteden is ronduit duur. Dat is de conclusie van een onderzoek van NSZ naar de parkeerkosten in het centrum van 13 Vlaamse steden. Uit het onderzoek blijkt dat de Hasseltse ondergrondse betaalparkings bij de duurste zijn in Vlaanderen en die van Genk bij de goedkoopste. Op straat parkeren is in beide Limburgse centrumsteden goedkoop. [naar artikel]


3. Mindervalide parkeerplaatsen (01/03/2020 - Het Belang van Limburg)

Door een werfzone aan de kerk van Opglabbeek centrum worden de mindervalide parkeerplaatsen ingenomen door de aannemer. "Mindervaliden parkeren nu voor de Ichter en moeten te voet of met rolstoel de helling op. Dat is erg moeilijk", stelde Frieda Gijbels (N-VA) vast. N-VA fractie vraagt een tijdelijke oplossing voor zodat mindervaliden toch korter aan de kerk kunnen parkeren. [naar artikel]


4. Maximaal 30 minuten parkeren of ‘aan de schandpaal’ (22/08/2019 - De Standaard)

Sinds maandag is Bonheiden in de ban van de rood afgebakende parkeerplaatsen met het cijfer ‘30’ erop geschilderd. Op sociale media doen de gekste verhalen de ronde. Het antwoord op de vele vragen is simpel: op deze parkeerplaatsen mag je voortaan niet langer dan 30 minuten parkeren. Wie de regel overtreedt, krijgt het schaamrood op de wangen én gaat op de bon. [naar artikel]


5. INTERVIEW. Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) over zijn parkeerbeleid: “Aantal parkeerplaatsen op straat vermindert permanent” (02/02/2023 - Gazet van Antwerpen)

“De problemen die we zien rond parkeren met de wagen zien we nu ook voor de fiets. Mijn ouders reden vroeger met de wagen tot voor de Inno op de Meir. Fietsers doen vandaag hetzelfde en ook dat creëert soms overlast.” Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) wil parkeren zo veel mogelijk weg van de straat, maar zegt dit zelf niet te willen forceren. Hij krijgt het laatste woord in ons dossier parkeren in Antwerpen. [naar artikel]


6. Parkeerplaatsen op straat alleen nog voor bewoners in Antwerpse binnenstad (03/12/2018 - Gazet van Antwerpen)

De stad Antwerpen heeft een plan klaar om bezoekers te verbieden op straat te parkeren in de binnenstad, binnen de Leien. De parkeerplaatsen daar zijn voorbehouden aan de bewoners. Een soortgelijke regeling is al in enkele Italiaanse steden van kracht. [naar artikel]


7. Mag een werkgever je verplichten om niet met de auto naar het werk te komen? (08/06/2023 - VRT NWS)

Werknemers die op minder dan 3 kilometer van het UZ Gent wonen, zullen niet meer kunnen parkeren op het terrein. Ze worden dus aangemoedigd om de wagen thuis te laten. Maar mag een werkgever dat vragen? Is een bedrijf niet verplicht om parkeerplaatsen te voorzien voor haar personeelsleden? [naar artikel]


8. Gedaan met gratis parkeren op de Gedempte Zuiderdokken in Antwerpen (30/11/2020 - VRT NWS)

Vanaf vandaag kan je niet meer gratis parkeren op de parking van de Gedempte Zuiderdokken in Antwerpen. Je mag daar en in de omliggende straten nog maar maximaal drie uur staan. De wijken Zuid en Nieuw Zuid worden een rode zone. Daar is parkeren het duurst in de stad. Wie langer wil parkeren, moet naar een ondergrondse, publieke parkeergarage. [naar artikel]


9. Maximaal 30 minuten parkeren of ‘aan de schandpaal’: “Op de klok kan iedereen zien wie te lang blijft staan” (22/08/2019 - Gazet van Antwerpen)

Sinds maandag is Bonheiden in de ban van de rood afgebakende parkeerplaatsen met het cijfer ‘30’ erop geschilderd. Op sociale media doen de gekste verhalen de ronde. Het antwoord op de vele vragen is simpel: op deze parkeerplaatsen mag je voortaan niet langer dan 30 minuten parkeren. Wie de regel overtreedt, krijgt het schaamrood op de wangen én gaat op de bon. [naar artikel]


10. Gratis parkeren met beperking werpt soms extra drempels op (15/05/2023 - De Standaard)

Sommige steden laten toe dat mensen met een beperking gratis parkeren buiten de voorbehouden parkeerplaatsen. Een goeie zaak, ware het niet dat zij zich eerst moeten registreren. [naar artikel]


11. Private parkeerplaatsen in steden raken niet verkocht: “Zelfs niet als we de prijs halveren” (03/05/2021 - Gazet van Antwerpen)

Projectontwikkelaars die nieuwe appartementen en woonblokken bouwen, hebben honderden private parkeerplaatsen op overschot die niemand wil kopen. Ze blijven er soms jaren mee zitten. En het probleem dreigt nog groter te worden. Door een nieuwe regelgeving zijn sommige parkeerplaatsen in de stad Antwerpen nu al duurder dan een wagen. [naar artikel]


12. OVERZICHT. Wat verandert er voor parkeren in de Antwerpse binnenstad? En wat met de andere wijken? Alle vragen beantwoord (28/04/2023 - Gazet van Antwerpen)

Alleen buurtbewoners en mensen met een speciale vergunning mogen vanaf 1 augustus in de Antwerpse binnenstad nog op straat parkeren. Wie op bezoek is, kan terecht in een parkeergarage. Of beter nog: in een park-and-ride. Maar wat verandert er nu precies allemaal en waar? Zijn er uitzonderingen? En wat met parkeren in de andere delen van de stad? Wij zetten alles op een rij. [naar artikel]


13. Stad Antwerpen verbiedt bezoekers op straat te parkeren, geeft voorrang aan eigen bewoners (03/12/2018 - Het Nieuwsblad)

De stad Antwerpen gaat bezoekers verbieden om in de binnenstad op straat te parkeren. Die plekken worden voorbehouden aan bewoners. Wie er niet woont, moet zijn wagen stallen in parkeergarages of buiten de stad. [naar artikel]


14. “Ford-terrein als tijdelijke parking” (22/12/2016 - Het Belang van Limburg)

Net als de voorbije jaren heerst er ook deze kerstperiode een heuse rush op parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Chauffeurs, veelal uit voormalige Oostbloklanden, keren dan immers huiswaarts. Op heel wat locaties worden tijdelijke parkeerplaatsen gecreëerd en neemt ook het illegaal parkeren toe. Eerste schepen van Genk Angelo Bruno (Pro Genk) wil daarom een deel van de terreinen van Ford Genk gebruiken voor het parkeren van vrachtwagens tijdens de kerstvakantie. [naar artikel]


15. Hasselt behoudt minstens tot eind 2024 gratis randparking op park H (16/04/2024 - Het Belang van Limburg)

Sinds de aanleg van de busbaan op de Koning Boudewijnlaan en de afschaffing van de parkeerplaatsen daar, bood De Werkvennootschap gratis parkeren aan op parking C van Park H. De werken zijn nu afgelopen, maar de stad verlengt het gratis parkeren tot eind 2024. [naar artikel]


16. Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens (24/05/2018 - Metro)

Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens. Gemeenten kunnen er voor kiezen om dit wél toe te laten door een specifiek onderbord. Zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, waarover ook […] Het bericht Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


17. Weyts wil meer parkeerplaatsen in Brusselse Rand (11/05/2018 - VRT NWS)

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) moet het aantal parkeerplaatsen en fietsstallingen aan de tram- en treinstations in de rand rond Brussel stijgen. "We willen mensen verleiden om te kiezen voor een combinatie van fiets, bus, tram of trein. Je moet niet meer in de file naar Brussel gaan staan." [naar artikel]


18. [VIDEO] - Toont smartphone binnenkort waar we kunnen parkeren in de stad? (05/01/2017 - De Redactie)

Een stad binnenrijden en op je smartphone meteen kunnen zien waar de beschikbare parkeerplaatsen zijn, het is maar één van de vele mogelijkheden die het internet kan bieden. De Vlaamse overheid, de stad Antwerpen en het technologische onderzoekscentrum IMEC slaan daarom de handen in elkaar. [naar artikel]


19. Naar de stad met de auto? In deze steden betaalt u zich (al dan niet) blauw aan parking (11/01/2019 - Het Nieuwsblad)

Parkeren in de Vlaamse centrum- en grootsteden is ronduit duur. Dat is de conclusie van een onderzoek van NSZ naar de parkeerkosten in het centrum van 13 Vlaamse (winkel)steden. Antwerpen spant daarbij de kroon. Sint-Niklaas is de goedkoopste centrumstad om te parkeren. Op onderstaand kaartje kan u zien hoeveel parkeren u kost in de verschillende centrumsteden. [naar artikel]


20. Een op de vijf ondergrondse parkeerplaatsen bij nieuwbouwappartementen niet gebruikt (04/10/2018 - Metro)

In Vlaamse steden wordt ongeveer 20 procent van de ondergrondse parkeerplaatsen bij nieuwbouwappartementen niet gebruikt. Dat concluderen de Antwerp Management School (AMS) en vastgoedontwikkelaar Kolmont uit een nieuw onderzoek. Vastgoedontwikkelaars zijn in Vlaanderen bij wet verplicht om bij een nieuwbouwappartement een strikt aantal parkeerplaatsen te voorzien. Gemeentebesturen vrezen namelijk bij nieuwbouw dat bewoners zonder deze […] Het bericht Een op de vijf ondergrondse parkeerplaatsen bij nieuwbouwappartementen niet gebruikt verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


21. Gent telt 10.000 autodelers (26/06/2018 - Metro)

Gent heeft de kaap van 10.000 autodelers gerond en is zo halverwege de doelstelling die het zichzelf heeft opgelegd tegen 2020. De stad heeft een assertief beleid om autodelen aan te moedigen, met een uitgebreid aanbod parkeerplaatsen voor autodelers en speciale vergunningen. “Het is een ecologisch, sociaal systeem dat ruimte bespaart in de stad”, zegt […] Het bericht Gent telt 10.000 autodelers verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


22. Dit is duurste Vlaamse stad om te parkeren: “Die hoge tarieven jagen shoppers weg” (11/01/2019 - Het Nieuwsblad)

Antwerpen is de duurste Vlaamse centrumstad om te parkeren. Wie vier uur in de parkeergarage van de Meir wil staan, betaalt 11,2 euro. In het centrum van Gent betaalt u voor dezelfde periode ‘maar’ 7,5 euro. Sint-Niklaas is de goedkoopste stad om te parkeren. “De parkeertarieven moeten naar beneden, anders dreigen shoppers weg te blijven”, luidt het bij NSZ. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!