Test Aankoop vraagt de Belgische Mededingingsautoriteit een onderzoek te starten naar ‘graaiflatie’ in de supermarkten, waarbij hogere winstmarges de prijzen de hoogte injagen. De consumentenorganisatie ziet amper prijsdalingen, hoewel grondstofprijzen dalen. [naar artikel]
Testaankoop vraagt de Belgische Mededingingsautoriteit een onderzoek te starten naar zogenaamde ‘graaiflatie’ in de supermarkten. De consumentenorganisatie ziet amper prijsdalingen, hoewel grondstofprijzen dalen. Het heeft er dus alle schijn van dat hogere winstmarges de prijzen de hoogte injagen. [naar artikel]
Maken bedrijven misbruik van de inflatie en verhogen ze hun prijzen meer dan nodig is? In de Verenigde Staten, Canada en nu ook Nederland woedt de discussie over graaiflatie. ‘Ook in België komt het voor’, zegt Gino Van Ossel, retailexpert en professor aan de Vlerick Business School. ‘Zeker in tijden van hyperinflatie is de verleiding groot, omdat de consument dan toch al verwacht dat de prijzen stijgt.’ The post Retailexpert Gino Van Ossel: ‘Graaiflatie? Sommige producten zijn in elk geval te duur geworden’ appeared first on Knack. [naar artikel]
Economen waarschuwen voor graaiflatie: bedrijven die de inflatie gebruiken om de prijzen extra te verhogen. Het is zo wijdverspreid dat zelfs de Europese Centrale Bank onlangs moest erkennen het fenomeen onderschat te hebben. [naar artikel]
Economen waarschuwen voor graaiflatie: bedrijven die de inflatie gebruiken om de prijzen extra te verhogen. Het is zo wijdverspreid dat zelfs de Europese Centrale Bank onlangs moest erkennen het fenomeen onderschat te hebben. [naar artikel]
De winsthonger van bedrijven geeft de inflatiecrisis een extra opstoot. Bij consumenten is de frustratie over ‘graaiflatie’ groot. Ook bij centrale banken groeit de bezorgdheid. Zijn prijscontroles het antwoord? [naar artikel]
Onze koopkracht staat onder druk door de inflatie. Producten en diensten worden duurder, waardoor we met hetzelfde bedrag minder kunnen kopen dan een jaar geleden. Toch noteren veel bedrijven torenhoge winsten. Economen hebben er een nieuw woord voor: graaiflatie. "Graaiflatie is verantwoordelijk voor twee derde van de prijsstijgingen. Je kan in ons systeem niet vermijden dat bedrijven hun winsten proberen te maximaliseren", zegt professor Paul De Grauwe in "De markt" op VRT 1. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.