De daling van het aantal zittenblijvers op school is gestopt. Dat blijkt uit cijfers van Statistiek Vlaanderen over de schoolse achterstand in het Vlaams onderwijs. Het aandeel zittenblijvers gaat van 12 procent in het lager onderwijs tot 28 procent in het zesde middelbaar. [naar artikel]
In 2018 waren in Vlaanderen 47.145 personen tewerkgesteld in de cultuursector. Dat is een lichte stijging tegenover 2017 (47.093). Het is ook de... [naar artikel]
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht presteerde heeft een positief effect op zijn of haar schoolwelbevinden of ‘op het zich goed voelen op school’ en ‘het positief ingesteld zijn over de instelling’. Dat blijkt uit de masterproef waarmee Loulou Detienne aan de KU Leuven promoveerde tot Master of Science in de pedagogische wetenschappen. [naar artikel]
In Vlaanderen is er veel discussie over de dalende onderwijskwaliteit. Maar in vergelijking met het Franstalig onderwijs is die daling klein bier. Toch kan het Vlaamse onderwijs iets leren van de Franstalige collega’s. “In plaats van eindeloze politieke discussies te voeren, heeft het hele onderwijs daar nu de krachten gebundeld”, zegt onderwijssocioloog Dirk Jacobs. [naar artikel]
In de Vlaamse woonzorgcentra waren de afgelopen vier dagen 179 overlijdens door Covid-19 te betreuren, ten opzichte van 238 in dezelfde periode een week eerder. Het aantal besmettingen lijkt er een plateau te hebben bereikt. Dat blijkt uit cijfers van het Agentschap Zorg & Gezondheid. "Dit is een klein lichtpuntje, maar we moeten alle zeilen bijzetten om hier door te komen", zegt woordvoerder Joris Moonens. [naar artikel]
“Waarom moeten zittenblijvers op secundaire scholen ook de vakken waarvoor ze geslaagd zijn opnieuw doen?” Die vraag houdt Peter van Limpt, leerkracht Wetenschappen aan het Agnetencollege in Peer, al drie jaar bezig. Volgens hem leidt het systeem jaarlijks tot meer dan 500 nutteloze uren voor de duizenden leerlingen die hun schooljaar moeten overdoen. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) pleit voor flexibele leerwegen en een verplichte remediëring in de eerste graad. [naar artikel]
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht presteerde heeft een positief effect op zijn of haar schoolwelbevinden of 'op [naar artikel]
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht presteerde heeft een positief effect op zijn of haar schoolwelbevinden of 'op het zich goed voelen op school' en 'het positief ingesteld zijn over de instelling'. Dat blijkt uit de masterproef waarmee Loulou Detienne aan de KU Leuven promoveerde tot Master of Science in de pedagogische wetenschappen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.