Dokwerkers Jos en Gaston Holsters, twee broers die na veertig jaar dienst op pensioen gaan, kregen één van de grootste erehagen ooit in de Antwerpse haven. Collega’s vormden een rij van toeterende containerliften, zodat de dokwerkers de haven voor een laatste keer in stijl konden verlaten. Aangezien de broers deze traditie zelf gestart zijn, kregen zij de meest indrukwekkende. [naar artikel]
De Antwerpse haven boert goed. Dat blijkt niet alleen uit de overslag maar ook uit de vele vacatures waar vaak een ‘talentenslag’ wordt uitgevochten met de IT-sector. Tegelijk wordt dit jaar een record aan nieuwe dokwerkers opgeleid en zal dit in 2018 nog verder stijgen. [naar artikel]
17:07 Ongeveer 1.900 dokwerkers in de haven van het Engelse Felixstowe, de grootste vrachthaven van het Verenigd Koninkrijk, hebben zondag het werk voor acht dagen neergelegd. In de haven van Antwerpen is d... [naar artikel]
Vrouwelijke dokwerkers zijn in de minderheid. Fatima Ellouzati wil dat graag anders zien en geeft zelf het voorbeeld. Tot voor de coronacrisis baatte ze een succesvolle B&B en bistro uit op het Eilandje maar ze liet zich door haar klanten, waaronder veel dokwerkers, overhalen om in de haven te gaan werken. [naar artikel]
De onderzoeksrechter in Dendermonde heeft vier Antwerpse havenarbeiders aangehouden voor grootschalige cocaïnehandel. De dokwerkers ontdekten 80 kilo cocaïne in de haven en probeerden de drugs tegen dumpingprijzen te verkopen. [naar artikel]
De Nederlandse drugsbaron Martien R. is afgelopen week veroordeeld tot 16 jaar celstraf. Hij voerde via de Antwerpse haven minstens 1,8 ton cocaïne in. Zijn strafdossier geeft een inkijk in de samenwerking van Martien R. met Antwerpse dokwerkers. “De Lange belde mij, hij had een container garnalen uit Ecuador opzijgezet. Als je met een chassis en een truck hier komt, zet ik die drugscontainer er zo bij jou op.” [naar artikel]
Een groep dokwerkers die uithalingen van partijen cocaïne organiseerde in de haven van Antwerpen heeft zware straffen gekregen. De rechtbank veroordeelde de kopstukken tot 9 jaar cel. [naar artikel]
Precies een jaar geleden verdween ’t Kot, het mythische aanwervingslokaal van de dokwerkers in het hartje van de Cadixwijk. Meedingen naar een shift doen de dokwerkers sindsdien digitaal, via een tablet. Maar het verlies van hun Kot is nog steeds niet verteerd, vertellen ze ons in hun schaftlokaal aan het Schengenplein. [naar artikel]
Een reeks korte, ludieke filmpjes met Peter Van den Begin en Stefaan Degand moet dokwerkers en andere havenarbeiders informeren over onderwerpen als veiligheid, alcohol en drugs, digitalisering en diversiteit in de haven. “Met humor willen we belangrijke, maar soms gevoelige boodschappen bespreekbaar maken”, zegt koepelorganisatie voor de Antwerpse havenbedrijven Cepa. [naar artikel]
De cocaïnemaffia verleidt niet enkel Antwerpse havenmedewerkers om een centje bij te verdienen door een container te verplaatsen of door te prutsen aan de planning, ze infiltreert ook zelf in de haven. Dat doet ze door te solliciteren op openstaande vacatures. Moet de sollicitatieprocedure voor sleutelposities in de haven dan niet strenger, zoals in de luchthaven en in het gevangeniswezen? [naar artikel]
De aanwerving van Antwerpse dokwerkers gebeurt vanaf morgen digitaal. Daardoor verdwijnt een stukje folklore want decennia lang gebeurde de verdeling van de jobs in het havenlokaal 't Kot [naar artikel]
In de Antwerpse haven zijn enkele honderden kilo's cocaïne aangetroffen. Dat meldt de FOD Financiën. De drugs lagen in twee bestelwagens die werden gecontroleerd. [naar artikel]
Honderden tractoren zetten op dit moment koers naar de Antwerpse haven om daar filterblokkades op te werpen. De boeren willen op die manier opnieuw hun onvrede over het landbouwbeleid uiten. [naar artikel]
Na bijna een jaar verscheen dinsdag een nieuwe aflevering van ‘Zwanst na nie’. Een minireeks over het leven in de haven, met acteurs Peter Van den Begin en Stefaan Degand. De reeks is een initiatief van koepelorganisatie Cepa. Ze heeft als doel om dokwerkers te informeren en te sensibiliseren over thema’s als veiligheid, alcohol en drugs, digitalisering en diversiteit in de haven. [naar artikel]
16:21 Door de naderende brexit werft de Nederlandse overheid honderden nieuwe douaniers aan. [naar artikel]
14:50 Het Belgische Sea-Invest en het Amerikaanse Zenith Energy hebben plannen om in de Antwerpse haven grote tankopslaginstallaties te bouwen. [naar artikel]
Een snel aantrekkende wereldeconomie en verstoorde vaarschema’s door de blokkade van het Suezkanaal in maart: het zijn chaotische tijden voor de haven van Antwerpen. Terminaluitbaters vragen dan ook om containers zo kort mogelijk voor de aankomst van een schip te leveren. Werk is er in elk geval genoeg: er worden dit jaar een 400-tal nieuwe havenarbeiders opgeleid. [naar artikel]
In het Antwerpse Havenhuis is gisteren Harbour Life voorgesteld, het nieuwste boek van Patrick Verhoeven. Harbour Life is een gids om de Antwerpse haven, de tweede grootste van Europa, te ontdekken. Zo zijn er vier tochten uitgestippeld die bezoekers door de oude havenwijken, het Eilandje en het havengebied op Linker- en Rechteroever gidsen. De echte blikvangers zijn de 33 mensen die persoonlijke havenverhalen vertellen. Van dokwerkers en douaniers tot cafébazinnen, priesters en natuurbeschermers. [naar artikel]
Het Kot is niet meer. Tot gisteren kregen de Antwerpse havenarbeiders elke dag hun werk toebedeeld in een loods bij de dokken. Vanaf vandaag gaat dat met de tablet, van thuis uit. En weg is de sociale kant van hun job, vrezen de dokwerkers. “Hier op café pinten komen drinken, dat krijg ik vanaf nu niet meer verkocht aan mijn vrouw.” [naar artikel]
Na vandaag is het gedaan met ’t Kot, het legendarische aanwervingslokaal van de Antwerpse dokwerkers. Voortaan gaat alles digitaal. Het einde van een tijdperk. "Ze willen onze ruggengraat kapot." [naar artikel]
Het mythische aanwervingslokaal van de dokwerkers is verdwenen. Dokwerkers die willen meedingen naar een shift, moeten dat voortaan doen van achter hun tablet. “78 jaar geschiedenis ligt hier. Als dokwerker begon en eindigde je loopbaan in ’t Kot”, klinkt het bij de dokwerkers. [naar artikel]
50 jaar geleden was ze in volle gang, de dokwerkersstaking in Antwerpen en Gent. Een staking voor loonsverhoging en betere veiligheid en hygiëne in de haven. Een staking tegen de zin van de vakbondsleiding in. The post 50 jaar geleden: dokwerkers staken in Gent en Antwerpen appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.