De “strategische keuze” om in te zetten op waterstof was volgens Vlaams minister Jo Brouns (CD&V) de “doodsteek” voor Van Hool. Waarom heeft Vlaanderen de voorbije jaren dan zélf miljoenen ingezet op waterstof? [naar artikel]
De “strategische keuze” om in te zetten op waterstof was volgens Vlaams minister Jo Brouns (CD&V) de “doodsteek” voor Van Hool. Waarom heeft Vlaanderen de voorbije jaren dan zélf miljoenen ingezet op waterstof? [naar artikel]
Busbouwer Van Hool stelde dinsdag in Koningshooikt (Lier) zijn eerste op waterstof aangedreven trambus voor. De Franse agglomeratie Pau bestelde acht exemplaren van het voertuig dat alleen maar waterdamp uitstoot. “Een waterstofbus die volledig op haar eigen busbaan rijdt, is een wereldprimeur”, laat de constructeur weten. [naar artikel]
Auto’s, boten en zelfs verwarming op waterstof: de toepassingen van het goedje zijn schijnbaar oneindig. Iedereen lijkt fan van waterstof,... The post Waarom waterstof plots de rockster van de duurzame energie is appeared first on Business AM. [naar artikel]
Het piepkleine element waterstof wordt volgens sommigen gezien als de sleutel naar een duuurzame, C02-vrije economie. Anderen zijn er zeer sceptisch over. Maar wat is waterstof eigenlijk? En waarom is het zo interessant? Of waarom niet? Een paar antwoorden. [naar artikel]
19:51 Van Hool stelde zijn eerste trambus op waterstof voor. De busbouwer uit Lier levert er in het najaar acht aan de Franse stad Pau. [naar artikel]
Vandaag tekenen de havens van Antwerpen en Zeebrugge en het Chileense ministerie van Energie een overeenkomst om waterstof vanuit het Zuid-Amerikaanse Chili naar Europa te importeren. Dat gebeurt in de marge van de klimaatconferentie van Glasgow. Waterstof wordt ook wel de droombrandstof genoemd, maar het is moeilijk om zelf te produceren. Prof. dr. Thijs Van de Graaf van de UGent legt uit wat het precies is en waarom waterstof zo goed is voor ons klimaat. [naar artikel]
Colruyt en het gastransportbedrijf Fluxys willen windenergie omzetten in waterstof. “Als de Vlaamse overheid het voortouw neemt, wordt autorijden dankzij waterstof heel milieuvriendelijk”, zegt onderzoeker Mark Pecqueur. [naar artikel]
12:29 Nooit eerder pompte de wapenlobby zo veel geld in de Amerikaanse politiek als vorig jaar. De vele ettelijke NRA-miljoenen waar quasi enkel Republikeinen van genieten, houden de deur voor een strengere... [naar artikel]
Tegen 31 maart wil Van Hool een akkoord hebben over zijn herstelplan. Maar de redding zou minstens 100 miljoen euro kosten, een bedrag dat het busbedrijf zelf niet heeft. Dus kijkt het naar de banken en de Vlaamse overheid. Die laatste wil dat er een industriële partner aan boord komt. [naar artikel]
Het Belgische koningspaar is op bezoek in enkele Golfstaten, waar ze samen met onder meer onze energieminister een installatie voor groene waterstof in Oman. Want het lijkt misschien een contradictie, maar dat is het niet: waarom maken olie-exporterende golfstaten grote investeringen in groene waterstof? Over de Belgische link met Oman, en waterstof in de woestijn: "De golfstaten hebben eigenlijk twee keer de jackpot gewonnen." [naar artikel]
De problemen bij Van Hool en de rol van de Vlaamse overheid: Ivan Van de Cloot van Stichting Merito analyseert. [naar artikel]
Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt bij Lier gaat geen bussen meer bouwen die rijden op diesel of gas. Van Hool produceert enkel nog bussen met een elektrische batterij, een brandstofcel op waterstof of trolleybussen die aan bovenleidingen rijden. "We moeten een antwoord bieden op de milieubewustheid van de mensen", zegt woordvoerder Dirk Snauwaert. [naar artikel]
Van Hool reageert tijdens een persconferentie zelf op het nieuws van maandag. Dirk Snauwaert, woordvoerder van Van Hool, nam het woord. Hij spreekt over het moeilijkste nieuws in 75 jaar. [naar artikel]
20:49 Nog voor er ook maar iets van een nieuwe strategie kan worden gerealiseerd, heeft Van Hool tientallen miljoenen euro's nodig. Zonder een injectie van 45 miljoen euro kan de busbouwer in april de lever... [naar artikel]
20:42 De regering en de banken hebben amper 20 dagen om Van Hool te behoeden voor het bankroet, zelfs nu de busbouwer 1.100 werknemers zal ontslaan. Die reddingsoperatie wordt bijzonder lastig. Er wordt nie... [naar artikel]
Het lijkt stilaan duidelijk te worden dat de Antwerpse busbouwer Van Hool een zeer zware herstructurering zal moeten doorvoeren om het hoofd boven water te houden. Volgens economen moet de Vlaamse regering dat vooral laten gebeuren en financieel niet in de bres springen. [naar artikel]
In Trends Talk op Kanaal Z roept de energie-ondernemer André Jurres de overheid op om meer te investeren in laadpunten voor groene waterstof. Ook in de toekomstige energiemix kan waterstof een grote rol spelen: Jurres ziet de technologie hand in hand gaan met de uitbreiding van het offshore windmolenpark. [naar artikel]
20:28 De busbouwer Van Hool is financieel zo diep weggezakt dat hij naar de Vlaamse overheid kijkt voor een instap in zijn kapitaal. Doorgaans staat Vlaanderen daar huiverachtig tegenover, maar nu is er toc... [naar artikel]
Volgens de partij Groen biedt het gebruik van groen opgewekte waterstof veel kansen voor de industrie en moet de overheid de ruimte creëren om die... [naar artikel]
Busbouwer Van Hool in Koningshooikt wil in de komende vier jaar zowat 1.100 banen schrappen. Dat is bevestigd na de bijzondere ondernemingsraad van maandagochtend. The post Van Hool wil in de komende vier jaar zowat 1.100 banen schrappen appeared first on Trends. [naar artikel]
In februari bezocht het Belgische koningspaar, samen met onder andere minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen), de golfstaat Oman. Hun doel was opmerkelijk. De Energieminister wil massaal groene waterstof importeren uit het land, om de energietransitie een duwtje in de rug te geven. Toch lijkt het plan niet realistisch: dit is waarom. Waterstof […] [naar artikel]
Het voorstel van N-VA om de negentien Brusselse gemeenten te laten fuseren tot één stadsgewest is een luchtkasteel. Dat zei Brussels CD&V-lijsttrekker Benjamin Dalle donderdag tijdens een debat met Cieltje Van Achter (N-VA) in De Ochtend (Radio 1). [naar artikel]
Busbouwer Van Hool trekt de stekker uit de productie van bussen in Koningshooikt (Lier). Daardoor dreigen honderden jobs te verdwijnen. De crisismanager bij Van Hool vond voorlopig geen private partner om de busbouwer uit de nood te helpen. “Ik heb altijd geweten dat ik mijn pensioen hier niet zou halen”, zegt Walter Geldof, die 18 jaar bij de busbouwer werkt. [naar artikel]
Het nationale stadiondossier is slechts enkele weken oud, maar stinkt al naar Oosterweel. De deadline is alleen haalbaar met een perfect parcours. Maar de lijst van de problemen, relletjes en onzekerheden zwelt maar aan. De angst groeit voor een duur luchtkasteel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.