De beste Belgische krantenkoppen, elke minuut geupdate.

Boechout weert speed pedelecs van fietspaden

Gazet van Antwerpen

29/06/2017 - 20:02

De gemeente Boechout gaat snelle elektrische fietsen weren op fietspaden van straten waar er maximaal 50 per uur gereden mag worden. Er was deze week nog heel wat discussie over de zogenaamde Speed pedelecs, de snelle elektrische fietsen. Onder meer de Fietsersbond vindt dat de fietspaden in ons land er niet op voorzien zijn, omdat ze gewoon te smal zijn. En dat leidt tot gevaarlijke situaties, als iemand met zo'n snelle fiets een gewone fietser wil voorbijsteken, vandaar de maatregel in Boechout.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP GAZET VAN ANTWERPEN

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Gebruikers van speed pedelecs, hebben nu ook recht op fietsvergoeding (05/10/2017 - VRT NWS)
    Werknemers die met een speed pedelecs, of snelle elektrische fiets  naar het werk komen, krijgen voortaan ook een fietsvergoeding, net zoals de gewone fietsen. Dat is vandaag in de Kamer beslist. Speed pedelecs kunnen tot 45 kilometer per uur halen.
    [naar artikel]
  2. Met 16.679 speed pedelecs op de baan (20/12/2018 - Metro)
    België telde op 11 december 16.679 ingeschreven speed pedelecs, dat zijn snelle elektrische fietsen die 45 km/u kunnen halen. Dat is vernomen van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit is het totale aantal ingeschreven speed pedelecs, zowel degene die geregulariseerd werden als de nieuwe inschrijvingen, verduidelijkt woordvoerder Sven Heyndrickx. Speed pedelecs aangekocht vóór 2015 waren nog niet inschrijvingsplichtig. Die eigenaars kregen een regularisatieperiode tot 10 december om hun snelle e-bike in te schrijven en een nummerplaat aan te vragen bij de Dienst Inschrijving voor Voertuigen (DIV). Details over het aantal regularisaties zijn niet beschikbaar. Wie nu op de openbare weg met een niet-ingeschreven speed pedelec wordt betrapt, riskeert een boete van 116 euro. bron: Belga Het bericht Met 16.679 speed pedelecs op de baan verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  3. Forse daling nieuwe inschrijvingen voor speed pedelecs in provincie Antwerpen (07/01/2021 - VRT NWS)
    De opmars van de speed pedelecs in de provincie Antwerpen is in 2020 afgenomen. Dat blijkt uit het aantal inschrijvingen. Er kwamen vorig jaar 3.282 speed pedelecs bij in de provincie, een daling van 19 procent in vergelijking met 2019.
    [naar artikel]
  4. Ook fietsvergoeding voor speed pedelecs (06/10/2017 - De Standaard)
    Snelle elektrische fietsen of speed pedelecs zijn voortaan fiscaal gelijkgesteld met de gewone fiets. Dat betekent dat wie met een speed pedelec naar het werk gaat voortaan ook een fietsvergoeding krijgt.
    [naar artikel]
  5. Eigenaars van speed pedelecs, opgepast: nog tot 11 december tijd om die in te schrijven (07/11/2018 - Het Laatste Nieuws)
    De regularisatieperiode voor de inschrijving van gebruikte snelle elektrische fietsen (45 km/u), de zogenaamde speed pedelecs, loopt definitief af...
    [naar artikel]
  6. Aantal speed pedelecs verdrievoudigd op één jaar tijd (11/06/2018 - VRT NWS)
    De snelle elektrische fietsen of speed pedelecs zitten in de lift. Vandaag zijn er 9.521 ingeschreven, bijna allemaal in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot. Vooral in de provincie Antwerpen zijn ze populair, daar zijn er 4.032 ingeschreven. Een half jaar geleden waren er nog maar 6.760 speed pedelecs ingeschreven.
    [naar artikel]
  7. Al 3.613 speed pedelecs ingeschreven in België (05/07/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Tussen 1 oktober 2016, toen de nieuwe wetgeving rond speed pedelecs of snelle elektrische fietsen van kracht werd, en 15 juni van dit jaar,
    [naar artikel]
  8. Verkoop speed pedelecs blijft hard gaan in Antwerpen (01/07/2020 - Gazet van Antwerpen)
    De verkoop van speed pedelecs blijft stijgen en vooral de provincie Antwerpen trekt het peloton. In België zijn er momenteel 33.090 van deze snelle fietsen ingeschreven. Dat is meer dan een verdriedubbeling in vergelijking met twee jaar geleden. In de provincie Antwerpen zijn er nu 11.575 speed pedelecs ingeschreven.
    [naar artikel]
  9. Minder speed pedelecs verkocht in 2021: verzadiging van de markt of tijdelijke dip door telewerk? (06/01/2022 - VRT NWS)
    In 2021 werden in ons land 12.377 speed pedelecs ingeschreven. Dat zijn er ruim 200 stuks minder dan in 2020 (-1.7 procent). Tegenover 2019 was er zelfs een daling met bijna 8 procent, meldt mobiliteitsfederatie Traxio. De markt lijkt stilaan verzadigd en volgens Traxio zal het vooral afhangen van betere fietspaden om nieuwe kopers aan te trekken. Echter, ook het telewerk door corona doet mensen afhaken.
    [naar artikel]
  10. Speed pedelecs zitten in de lift, vooral in de provincie Antwerpen  (11/06/2018 - VRT NWS)
    De snelle elektrische fietsen of speed pedelecs doen het goed. Vandaag zijn er ruim 9.500 ingeschreven, dat is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR).
    [naar artikel]
  11. Fietser (46) overleden na botsing tussen twee speed pedelecs op Genkse rotonde (06/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Twee speed pedelecs zijn donderdagochtend rond 6.30 uur tegen elkaar gebotst aan een rotonde op de Henry Fordlaan in Genk. Daarbij kwam een van de fietsers (46) om het leven. Dat is bevestigd aan onze redactie.
    [naar artikel]
  12. Fietser overleden na botsing tussen twee speed pedelecs op Genkse rotonde (06/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Twee speed pedelecs zijn donderdagochtend rond 6.30 uur tegen elkaar gebotst aan een rotonde op de Henry Fordlaan in Genk. Daarbij kwam een van de fietsers om het leven. Dat is bevestigd aan onze redactie.
    [naar artikel]
  13. Dit jaar al 40 procent meer speed pedelecs verkocht (08/12/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Het succes van de speed pedelecs valt niet af te stoppen. Dit bijna afgelopen jaar zijn met 16.328 exemplaren al 40,2% meer van deze snelle tweewielers verkocht dan in 2021.
    [naar artikel]
  14. Speed pedelecs botsen op brug: beide fietsers zwaargewond (07/11/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Op de spoorwegbrug aan de Boudewijnlaan in Heist-op-den-Berg botsten woensdagavond rond 17.40u twee speed pedelecs op elkaar. Dat zijn elektrische fietsen die 45 per uur mogen rijden en waarvoor een nummerplaat vereist is. Beide slachtoffers, mannen van 56 en 40 jaar, werden met zware verwondingen naar het ziekenhuis in Lier overgebracht.
    [naar artikel]
  15. Aantal ongevallen met speed pedelecs nog nooit zo hoog als vorig jaar (26/08/2023 - Het Belang van Limburg)
    2022 was een recordjaar voor de verkoop van speed pedelecs, maar ook voor het aantal ongevallen ermee. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).
    [naar artikel]
  16. Steeds meer speed pedelecs op onze wegen, maar infrastructuur kan die explosie niet aan: “Snelheidsverschil is gewoon erg gevaarlijk” (07/10/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Een tragisch ongeval in Genk doet de discussie over de speed pedelec weer aanzwengelen. Nog nooit reden er zoveel exemplaren op onze wegen. “En die stijging is zo spectaculair dat de infrastructuur niet kan volgen”, klinkt het. Vlaams minister Peeters wil werk maken van een rijbewijs voor speed pedelecs.
    [naar artikel]
  17. Fervent fietser Frank Deboosere geen fan van al die snelle fietsen: "Er zullen nog veel zware ongevallen met speed pedelecs gebeuren" (27/04/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Weerman Frank Deboosere fietst graag en veel, maar met de zogenaamde speed pedelecs die tegenwoordig steeds vaker opduiken, heeft hij het moeilijk....
    [naar artikel]
  18. Meer bromfietsen verkocht dankzij speed pedelecs (22/08/2019 - Het Belang van Limburg)
    De verkoop van bromfietsen zit na jaren van daling opnieuw in de lift. De verkoop van klasse A- en klasse B-bromfietsen steeg in de eerste zeven maanden van het jaar met 47,5 procent, voornamelijk door het succes van de speed pedelecs. Dat meldt de federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie Febiac donderdag. Ook het aandeel van elektrische scooters neemt toe.
    [naar artikel]
  19. Meer bromfietsen verkocht dankzij speed pedelecs (22/08/2019 - Het Nieuwsblad)
    De verkoop van bromfietsen zit na jaren van daling opnieuw in de lift. De verkoop van klasse A- en klasse B-bromfietsen steeg in de eerste zeven maanden van het jaar met 47,5 procent, voornamelijk door het succes van de speed pedelecs. Dat meldt de federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie Febiac donderdag. Ook het aandeel van elektrische scooters neemt toe.
    [naar artikel]
  20. Stad Antwerpen wil speed pedelecs extra regels opleggen: “Gebruik gezond verstand” (25/07/2019 - Gazet van Antwerpen)
    De stad Antwerpen wil speed pedelecs een duidelijkere plaats geven in het verkeer. Extra regels en verkeersborden moeten de gebruikers van snelle elektrische fietsen sensibiliseren zich in de stad aan te passen en te gedragen als een gewone fietser.
    [naar artikel]
  21. Provincie wil duidelijkere wegcode voor speed pedelecs en andere fietsers (09/11/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Er moet klare wijn geschonken worden over waar speed pedelecs wel en niet mogen rijden. De Antwerpse gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) wil dat de verkeerscode duidelijker wordt en dat er afspraken worden gemaakt over het gebruik van de openbare weg. Ook doet Luk Lemmens een appel aan weggebruikers om veiligheid en hoffelijkheid voorop te stellen.
    [naar artikel]
  22. Aantal ongevallen met speed pedelecs nog nooit zo hoog als vorig jaar: “We mogen deze cijfers niet negeren” (26/08/2023 - Het Nieuwsblad)
    2022 was een recordjaar voor de verkoop van speed pedelecs, maar ook voor het aantal ongevallen ermee. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).
    [naar artikel]
  23. Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps (08/02/2019 - Metro)
    Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux (MR). In 2017 werden in totaal 980 ongevallen met een elektrische fiets geregistreerd, maar alleen al in de eerste helft van 2018 liep dat aantal op tot 606. Voor een speed pedelec, die elektrisch wordt ondersteund tot 45 km/uur, was dat respectievelijk 15 en 27 en voor een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, zoals een elektrische step, respectievelijk 9 en 10. bron: Belga Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  24. Verkoop van speed pedelecs gedaald in 2021 (06/01/2022 - Het Belang van Limburg)
    Het voorbije jaar werden 12.377 speed pedelecs ingeschreven in ons land. Dat zijn ruim 200 stuks, of 1,7 procent, minder dan in 2020. Tegenover 2019 was er zelfs een daling van bijna 8 procent, meldt mobiliteitsfederatie Traxio. De markt lijkt stilaan verzadigd – zij die interesse toonden hebben er een gekocht – en volgens Traxio zal het vooral afhangen van de verbeterde weginfrastructuur om nieuwe kopers aan te trekken.
    [naar artikel]
  25. Verplichte verzekering speed pedelecs afgeschaft, Antwerps schepen Kennis spreekt van fout signaal (16/06/2018 - Gazet van Antwerpen)
    De verplichte verzekering voor speed pedelecs wordt afgeschaft. Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit, vindt dit geen goed idee. “Ook zonder verplichting is een verzekering aan te raden”, zegt Wauthier Robyns van Assuralia.
    [naar artikel]
  26. Helft Vlamingen niet vertrouwd met verkeersregels rond speed pedelecs en elektrische steps (14/10/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren.
    [naar artikel]
  27. Geen verzekering meer nodig voor speed pedelecs (25/09/2017 - VRT NWS)
    Voor de meeste elektrische fietsen is binnenkort geen verzekering meer nodig. Tot nu toe was een verzekering verplicht voor speed pedelecs, hoverboards, monowheels en elektrische steppen. Al was er ook veel onduidelijkheid. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) werkt aan een oplossing.
    [naar artikel]
  28. DISCUSSIE. Moet er een apart rijbewijs komen voor speed pedelecs? (24/03/2019 - Gazet van Antwerpen)
    In Deurne is zondagochtend een 23-jarige man om het leven gekomen nadat hij ten val kwam met zijn speed pedelec. Het slachtoffer had geen helm aan.
    [naar artikel]
  29. Fietsersbond pleit voor algemene verkeersregels rond speed pedelecs (27/07/2019 - Het Nieuwsblad)
    Het aantal speed pedelecs is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, en toch is het wachten op algemene verkeersregels voor de ultrasnelle fiets. De stad Antwerpen heeft nu wel voorschriften uitgewerkt en ook Gent en Brussel werken eraan. “Goed dat er over nagedacht wordt, maar straks is de uniformiteit wel zoek”, klinkt het bij de Fietsersbond. “Wij pleiten voor meer algemene regels.”
    [naar artikel]
  30. Aantal letselongevallen met speed pedelecs verzesvoudigd (13/01/2020 - Het Laatste Nieuws)
    In 2018 hebben de politiediensten in ons land 93 letselongevallen geregistreerd waarbij een speed pedelec betrokken was. Dat is een verzesvoudiging...
    [naar artikel]
  31. Speed pedelecs eerst wel, dan weer niet toegelaten langs jaagpad in Deinze: "We hadden het verkeerde bord geplaatst" (02/09/2022 - VRT NWS)
    Op het jaagpad langs de Leie tussen Astene en Deinze mogen geen speed pedelecs meer rijden. Door een foutje van de Vlaamse Waterweg stond een tijdlang een bord dat het wel toeliet, maar die fout is nu rechtgezet. De burgemeester van Deinze is ontgoocheld en roept op om de snelle fietsen er toch weer toe te laten.
    [naar artikel]
  32. Verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor speed pedelecs valt weg (15/06/2018 - Metro)
    Elektrische rolstoelen, monowheels en speed pedelecs worden vrijgesteld van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen. Dat meldt minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Het gaat om vervoersmiddelen “met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen”, en dus is zo’n verplichte verzekering “overshooting”, redeneert hij. Momenteel moeten eigenaars voor elk voertuig dat zich autonoom kan voortbewegen in principe een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, dezelfde als voor een auto. Dat geldt dus ook voor elektrische rolstoelen, speed pedelecs of zogenaamde ‘monowheels’, wat in de praktijk voor “absurde situaties” zorgt, aldus de minister. Peeters past daar nu een mouw aan. Alle voertuigen met een maximale autonome snelheid van 25 km/u worden vrijgesteld. Dat geldt ook voor de meeste speed pedelecs: die kunnen misschien wel sneller gaan dan 25 km/u, maar daarvoor moet de fietser meestal zelf trappen. “Het gaat om vervoersmiddelen met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen. Een verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen is in deze gevallen overshooting”, zegt Peeters. “Wie een ongeval heeft, zal in de toekomst beroep kunnen doen op de familiale verzekering.” Met de maatregel wil Peeters het gebruik van speed pedelecs en dergelijke stimuleren ook als alternatief voor de auto. “Ze dragen bij tot het verkleinen van de files en het verminderen van de luchtvervuiling.” bron: Belga Het bericht Verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor speed pedelecs valt weg verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  33. Verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor speed pedelecs valt weg (15/06/2018 - Metro)
    Elektrische rolstoelen, monowheels en speed pedelecs worden vrijgesteld van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen. Dat meldt minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Het gaat om vervoersmiddelen “met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen”, en dus is zo’n verplichte verzekering “overshooting”, redeneert hij. Momenteel moeten eigenaars voor elk voertuig dat zich autonoom kan voortbewegen in principe een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, dezelfde als voor een auto. Dat geldt dus ook voor elektrische rolstoelen, speed pedelecs of zogenaamde ‘monowheels’, wat in de praktijk voor “absurde situaties” zorgt, aldus de minister. Peeters past daar nu een mouw aan. Alle voertuigen met een maximale autonome snelheid van 25 km/u worden vrijgesteld. Dat geldt ook voor de meeste speed pedelecs: die kunnen misschien wel sneller gaan dan 25 km/u, maar daarvoor moet de fietser meestal zelf trappen. “Het gaat om vervoersmiddelen met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen. Een verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen is in deze gevallen overshooting”, zegt Peeters. “Wie een ongeval heeft, zal in de toekomst beroep kunnen doen op de familiale verzekering.” Met de maatregel wil Peeters het gebruik van speed pedelecs en dergelijke stimuleren ook als alternatief voor de auto. “Ze dragen bij tot het verkleinen van de files en het verminderen van de luchtvervuiling.” bron: Belga Het bericht Verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor speed pedelecs valt weg verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  34. Verkoop speed pedelec maakt forse comeback (10/07/2020 - Express)
    De Belgische fietshandelaars konden in juni 25 procent meer speed pedelecs verkopen dan een jaar eerder. Het gaat om elektrische... The post Verkoop speed pedelec maakt forse comeback appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  35. Verkoop van speed pedelecs stagneert: “Hij is nog in opmars, al is die niet zo steil meer” (07/01/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Is de speed pedelec op zijn retour? De voorbije natte zomer zorgde voor een terugval in de verkoop. Daarnaast moesten geïnteresseerden door leveringsproblemen en stockbreuken maandenlang op hun snelle elektrische fiets wachten. Ondanks het imago van de drieste speed pedelecrijder, is er nog groeipotentieel in filegevoelige stedelijke gebieden. “De steile opgang van de speed pedelec is geremd, maar hij is nog altijd in opmars.”
    [naar artikel]
  36. “Veilig remmen met speed pedelec doe je zo: BASF geeft rijcursus (30/04/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Almaar meer wordt er gekeken naar de speed pedelec als alternatief vervoermiddel om de ellenlange files te omzeilen. Maar aan die snelle elektrische fietsen zijn ook risico’s verbonden. Daarom werd dinsdagochtend de allereerste bedrijfsopleiding gegeven voor speed pedelecs. En die vond plaats bij BASF Antwerpen, in de aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts .
    [naar artikel]
  37. Werkgevers vragen opleidingen speed pedelec: “Er zijn nog veel te veel vragen” (25/03/2019 - Gazet van Antwerpen)
    We fietsen spectaculair vaker, en daarmee stijgt ook het aantal fietsongevallen sterk. Bedrijven willen hun personeel daartegen wapenen. Vooral de gebruikers van speed pedelecs.
    [naar artikel]
  38. Verkoop van speed pedelecs in maart met 58 procent gestegen (10/04/2021 - Het Belang van Limburg)

    [naar artikel]
  39. Aantal speed pedelecs verdrievoudigd op één jaar tijd (11/06/2018 - Metro)
    De snelle elektrische fietsen of speed pedelecs zitten in de lift. Vandaag zijn er 9.521 ingeschreven, bijna allemaal (95,5%) in Vlaanderen en vooral dan in de provincie Antwerpen, goed voor 4.032 speed pedelecs. Zo blijkt uit cijfers die CD&V-kamerlid Jef Van den bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot. Een half jaar geleden waren er nog maar 6.760 speed pedelecs ingeschreven. “We zien opnieuw een stijging van zo’n 3.000 fietsen per halfjaar. In juni 2017 zaten we nog maar aan 3.613, een jaar later is dat aantal bijna verdriedubbeld”, stelt Jef Van den Bergh. Vooral in Vlaanderen is de fiets populair: 9.096 speed pedelecs (95,5%) werd hier ingeschreven, tegenover 144 in Brussel en 281 in Wallonië. “Als we naar de cijfers per provincie kijken, ligt Antwerpen een straatlengte voor, met zo’n 4.032 inschrijvingen, gevolgd door Oost-Vlaanderen (2.133) en Vlaams-Brabant (1.260). Met de steeds toenemende files is de speed pedelec een ideaal alternatief voor de auto.” Volgens de CD&V’er bewijst de drukte op fietssnelwegen tijdens de spits dat werknemers ook voor langere afstanden meer en meer voor de fiets kiezen. De hoge cijfers in het Antwerpse, met een moeilijke autodoorstroming, tonen aan dat pendelaars duidelijk op zoek zijn naar aantrekkelijke alternatieven voor de auto. De uitrol van interessante fietsroutes en fietsostrades door de provincie moet voor Van den Bergh verder doorgezet worden. Met de drukte en het verschil in snelheid tussen de tragere en snellere fietsers is het belangrijk om die voldoende breed te maken. Daarnaast is er sinds een dik half jaar duidelijkheid over de fiscale regels rond speed pedelecs: werknemers die recht hebben op een fietsvergoeding, kunnen die ook krijgen voor een speed pedelec. Jef Van den Bergh pleit ervoor dat naast werknemers en leerkrachten ook Vlaamse en federale ambtenaren, politieagenten en militairen recht krijgen op een fietsvergoeding voor speed pedelecs. “We hebben dit al meermaals aangekaart bij de bevoegde ministers, zowel op federaal als Vlaams niveau. Het is dringend tijd om hier werk van te maken. Als overheidsinstanties moeten ze net het voorbeeld geven en dit duurzame vervoermiddel moeten ondersteunen”, aldus Van den Bergh. Bovendien is sinds een half jaar ook duidelijk dat speed pedelecs 120% aftrekbaar zijn voor bedrijven. “Leasefirma’s waren daar echt op aan het wachten om speed pedelecs via fietslease aan te bieden. Sindsdien zien we die fietslease echt exploderen”, merkt het CD&V-kamerlid op. bron: Belga Het bericht Aantal speed pedelecs verdrievoudigd op één jaar tijd verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  40. ‘Nood aan betere en veiligere infrastructuur voor speed pedelecs’ (24/03/2019 - De Standaard)
    Na een dodelijk ongeval met een speed pedelec - een snelle elektrische fiets die tot 45 km/uur kan gaan - pleit de Fietersbond voor een betere en veiligere infrastructuur.
    [naar artikel]
  41. [VIDEO] - Vanaf vandaag mogen speed pedelecs ook op jaagpaden rijden (04/06/2017 - De Redactie)
    Tot vandaag mocht daar wettelijk niet met een speed pedelec op worden gereden. Nu kan het wel, en daarvoor komen er ook speciale signalisatieborden. Het eerste bord werd vandaag ingehuldigd door Vlaams minister voor mobliliteit Ben Weyts in het Vlaams-Brabantse Lot.
    [naar artikel]
  42. Waarmee mag u waar rijden en hoe snel? (22/09/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Door een dramatisch ongeval in Nederland maakten de meesten onder ons kennis met een nieuw voertuig: de elektrische bolderkar. Ons verkeerslandschap onderging het voorbije decennium een serieuze make-over. De tijd dat we op het fietspad en het trottoir alleen maar voetgangers en fietsers voorbij zagen komen, is volledig gepasseerd. Elektrische fietsen, Segways, speed pedelecs … hebben hun intrede gemaakt. En nieuwe vervoermiddelen zorgen ook voor nieuwe wetten. In 2007 werden de ‘voortbewegingstoestellen’, zoals de Segway of het monowiel, aan de wegcode toegevoegd. En ook voor de elektrische fietsen en speed pedelecs gelden sinds 2016 duidelijkere regels. Alle ‘nieuwe’ vervoermiddelen en hun belangrijkste regels op een rijtje.
    [naar artikel]
  43. Inge (43) uit Peer botst met bestuurder van speed pedelec: “Gebarsten oogkas, twee gebroken vingers en operatie aan mijn jukbeen” (23/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Na de dodelijke botsing tussen twee speed pedelecs in Genk begin deze maand, heeft ook Inge Wienen (43) uit Peer de schrik van haar leven door een speed pedelec beleefd. Zij kwam dinsdag met haar elektrische fiets ten val op het fietspad langs de Noordweg (N73), nadat ze door een duw van een bestuurder van een speed pedelec uit evenwicht raakte. “Ik heb nog geroepen in mijn knalroze fluovest, maar plots lag ik daar met mijn gezicht op het asfalt.”
    [naar artikel]
  44. Bedrijven zetten personeel liever niet op speed pedelec: “Sommigen maken er een wedstrijd van” (03/12/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Bedrijven staan niet te springen om binnen hun mobiliteitsplan speed pedelecs aan te bieden aan hun werknemers. Ze vinden de risico’s op ongevallen en langdurig werkverlet door de snelle elektrische fietsen te groot. Het mobiliteitsproject Slim naar Antwerpen gaat daarom veiligheidscursussen aanbieden aan werk­nemers.
    [naar artikel]
  45. “Een absurde situatie”: in Schelle en Aartselaar heerst er verwarring rond speed pedelecs (11/12/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Wie met z’n speed pedelec al eens door Schelle en Aartselaar rijdt, die kan daar wel eens voor een verwarrende situatie komen te staan. Want let even op: in Aartselaar mag u met uw speed pedelec gewoon op het fietspad fietsen. Maar in Schelle is dat sinds kort verboden, en moet u op de rijbaan fietsen. En dat betekent dat in sommige straten de fietsers halverwege plots moeten veranderen. Een absurde situatie vindt Groen, en ze willen een oplossing.
    [naar artikel]
  46. Een speed pedelec kopen via een fietslening? Zo doe je dat aan een rente van 0,0 procent (09/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Het aantal speed pedelecs op de Belgische wegen blijft groeien. In de eerste acht maanden van 2022 zijn er 11.717 nieuwe exemplaren ingeschreven. Dat is volgens mobiliteitsfederatie Traxio een toename van 34,6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zo’n nieuwe speed pedelec, in feite een snelle elektrische fiets, kost naargelang het merk, het type en de opties gemiddeld tussen 4.000 en 6.000 euro. Daarom kiezen geïnteresseerden soms voor een lening. Maar welke zijn de goedkoopste leningen? En wat zijn de verschillende opties? Spaargids.be zocht het uit.
    [naar artikel]
  47. Al 3.613 speed pedelecs ingeschreven in België (05/07/2017 - De Morgen)
    https://images0.persgroep.net/rcs/503XJhT-YD1Ve2545idtLWJ6bPk/diocontent/108230230/_crop/0/137/3912/2209/_fitwidth/642/?appId=f215d2ebdcdad4aa3dc78550c5970d02&quality=0.90&format=jpg
    [naar artikel]
  48. Snelle e-bikes onwettig op jaagpaden (14/07/2017 - De Standaard)
    Er is een probleem met het verkeersbord dat de speed pedelecs (elektrische fietsen die tot 45 km/u halen) toelaat op jaagpaden langs kanalen en andere waterwegen.
    [naar artikel]
  49. Snelle elektrische fiets mag op jaagpad (04/06/2017 - Het Laatste Nieuws)
    De jaagpaden in Vlaanderen, in totaal circa 2.000 kilometer, zijn voortaan ook toegankelijk voor de 'speed pedelecs', de elektrische fietsen die
    [naar artikel]

Voor meer informatie of contact e-mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy