De beste Belgische krantenkoppen, elke minuut geupdate.

Gebruikers van speed pedelecs, hebben nu ook recht op fietsvergoeding

VRT NWS

05/10/2017 - 19:07

Werknemers die met een speed pedelecs, of snelle elektrische fiets  naar het werk komen, krijgen voortaan ook een fietsvergoeding, net zoals de gewone fietsen. Dat is vandaag in de Kamer beslist. Speed pedelecs kunnen tot 45 kilometer per uur halen.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP VRT NWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Ook fietsvergoeding voor speed pedelecs (06/10/2017 - De Standaard)
    Snelle elektrische fietsen of speed pedelecs zijn voortaan fiscaal gelijkgesteld met de gewone fiets. Dat betekent dat wie met een speed pedelec naar het werk gaat voortaan ook een fietsvergoeding krijgt.
    [naar artikel]
  2. Fietsvergoeding voor leerkrachten met snelle elektrische fiets (20/10/2017 - Metro)
    Schoolpersoneel dat met een snelle elektrische fiets (tot 45 km/u) komt werken heeft vanaf 1 januari recht op een fietsvergoeding. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van Onderwijsminister Hilde Crevits. Leerkrachten en ander schoolpersoneel krijgen een vergoeding van 0,15 euro per kilometer. In totaal legden ze vorig jaar meer dan 46 miljoen kilometer af, goed voor 7 miljoen euro aan vergoedingen. De fiscale vrijstelling van die fietsvergoeding wordt nu uitgebreid naar snelle elektrische fietsen, of speed pedelecs. Die hebben een maximaal vermogen van 4 KW en halen tot 45 kilometer per uur. Afgelopen zomer besloot de federale regering dat de fiscale vrijstelling voor de fietsvergoeding wordt uitgebreid naar speed pedelecs. De Vlaamse regering zet nu de volgende stap voor het schoolpersoneel. De leraren kunnen hiermee een voorbeeldfunctie vervullen voor duurzame mobiliteit, vindt minister Crevits. bron: Belga
    [naar artikel]
  3. CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen (13/09/2016 - Gazet van Antwerpen)
    Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel.
    [naar artikel]
  4. CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen (13/09/2016 - De Standaard)
    Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel.
    [naar artikel]
  5. CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen (13/09/2016 - Het Belang van Limburg)
    Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel.
    [naar artikel]
  6. CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen (13/09/2016 - Het Nieuwsblad)
    Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel.
    [naar artikel]
  7. Weldra fietsvergoeding voor snelle elektrische fiets (11/05/2017 - Het Nieuwsblad)
    Snelle elektrische fietsen, de zogenaamde speed pedelecs, zullen binnenkort recht geven op een fietsvergoeding voor woon-werkverkeer. De federale regering dient weldra een wetsontwerp in om dat mogelijk te maken, zei Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams parlement na een vraag van Björn Rzoska (Groen).
    [naar artikel]
  8. Snelle elektrische fiets fiscaal gelijkgesteld met gewone fiets (18/05/2017 - De Redactie)
    Dat heeft de ministerraad beslist. Daardoor breidt de fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer voor woon-werkverkeer vanaf dit jaar uit naar gebruikers van de "speed pedelecs".
    [naar artikel]
  9. Met 16.679 speed pedelecs op de baan (20/12/2018 - Metro)
    België telde op 11 december 16.679 ingeschreven speed pedelecs, dat zijn snelle elektrische fietsen die 45 km/u kunnen halen. Dat is vernomen van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit is het totale aantal ingeschreven speed pedelecs, zowel degene die geregulariseerd werden als de nieuwe inschrijvingen, verduidelijkt woordvoerder Sven Heyndrickx. Speed pedelecs aangekocht vóór 2015 waren nog niet inschrijvingsplichtig. Die eigenaars kregen een regularisatieperiode tot 10 december om hun snelle e-bike in te schrijven en een nummerplaat aan te vragen bij de Dienst Inschrijving voor Voertuigen (DIV). Details over het aantal regularisaties zijn niet beschikbaar. Wie nu op de openbare weg met een niet-ingeschreven speed pedelec wordt betrapt, riskeert een boete van 116 euro. bron: Belga Het bericht Met 16.679 speed pedelecs op de baan verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  10. Aantal speed pedelecs verdrievoudigd op één jaar tijd (11/06/2018 - Metro)
    De snelle elektrische fietsen of speed pedelecs zitten in de lift. Vandaag zijn er 9.521 ingeschreven, bijna allemaal (95,5%) in Vlaanderen en vooral dan in de provincie Antwerpen, goed voor 4.032 speed pedelecs. Zo blijkt uit cijfers die CD&V-kamerlid Jef Van den bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot. Een half jaar geleden waren er nog maar 6.760 speed pedelecs ingeschreven. “We zien opnieuw een stijging van zo’n 3.000 fietsen per halfjaar. In juni 2017 zaten we nog maar aan 3.613, een jaar later is dat aantal bijna verdriedubbeld”, stelt Jef Van den Bergh. Vooral in Vlaanderen is de fiets populair: 9.096 speed pedelecs (95,5%) werd hier ingeschreven, tegenover 144 in Brussel en 281 in Wallonië. “Als we naar de cijfers per provincie kijken, ligt Antwerpen een straatlengte voor, met zo’n 4.032 inschrijvingen, gevolgd door Oost-Vlaanderen (2.133) en Vlaams-Brabant (1.260). Met de steeds toenemende files is de speed pedelec een ideaal alternatief voor de auto.” Volgens de CD&V’er bewijst de drukte op fietssnelwegen tijdens de spits dat werknemers ook voor langere afstanden meer en meer voor de fiets kiezen. De hoge cijfers in het Antwerpse, met een moeilijke autodoorstroming, tonen aan dat pendelaars duidelijk op zoek zijn naar aantrekkelijke alternatieven voor de auto. De uitrol van interessante fietsroutes en fietsostrades door de provincie moet voor Van den Bergh verder doorgezet worden. Met de drukte en het verschil in snelheid tussen de tragere en snellere fietsers is het belangrijk om die voldoende breed te maken. Daarnaast is er sinds een dik half jaar duidelijkheid over de fiscale regels rond speed pedelecs: werknemers die recht hebben op een fietsvergoeding, kunnen die ook krijgen voor een speed pedelec. Jef Van den Bergh pleit ervoor dat naast werknemers en leerkrachten ook Vlaamse en federale ambtenaren, politieagenten en militairen recht krijgen op een fietsvergoeding voor speed pedelecs. “We hebben dit al meermaals aangekaart bij de bevoegde ministers, zowel op federaal als Vlaams niveau. Het is dringend tijd om hier werk van te maken. Als overheidsinstanties moeten ze net het voorbeeld geven en dit duurzame vervoermiddel moeten ondersteunen”, aldus Van den Bergh. Bovendien is sinds een half jaar ook duidelijk dat speed pedelecs 120% aftrekbaar zijn voor bedrijven. “Leasefirma’s waren daar echt op aan het wachten om speed pedelecs via fietslease aan te bieden. Sindsdien zien we die fietslease echt exploderen”, merkt het CD&V-kamerlid op. bron: Belga Het bericht Aantal speed pedelecs verdrievoudigd op één jaar tijd verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  11. CD&V’er Jef Van den Bergh wil veralgemening van fietsvergoeding (10/10/2018 - Metro)
    CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh pleit voor een veralgemening van de fietsvergoeding. Volgens hem is de fietsvergoeding hét instrument om meer mensen te stimuleren om naar het werk te fietsen. Steeds meer werknemers komen met de fiets naar het werk en daarin is de fietsvergoeding wellicht een belangrijke stimulans. In bedrijven waar een fietsvergoeding wordt ingevoerd, stijgt het aantal fietsers immers met meer dan 20 procent. “Met CD&V willen we dat aantal verder doen stijgen. Niet alleen is fietsen gezond, beter voor het milieu en duurzaam, het houdt ook werknemers uit de file. Ook werknemers die iets verder van hun werk wonen, kunnen dankzij de elektrische fietsen én speed pedelecs op een duurzame en flexibele manier naar hun werk gaan”, aldus Jef Van den Bergh. Voor de CD&V’er zou de fietsvergoeding veralgemeend moeten worden. “Daarom heeft CD&V een resolutie klaar die aan de sociale partners vraagt een veralgemeende regeling uit te werken”, stelt Van den Bergh. Daarnaast wil hij ook dat het recht op een fietsvergoeding ook automatisch geldt voor snelle elektrische fietsen of speed pedelecs. Nu worden deze tweewielers soms uitgesloten, zowel bij de overheid als in bedrijven. Daarnaast vraagt CD&V ook te onderzoeken of het wenselijk is om het fiscaal en van RSZ-bijdragen vrijgestelde bedrag te verhogen. Vandaag is de fietsvergoeding vrijgesteld van belasting en RSZ-bijdragen tot maximaal 0,23 euro per kilometer. Tenslotte is het volgens Jef Van den Bergh aangewezen om naar één bedrag per kilometer voor elke werknemer te evolueren. bron: Belga Het bericht CD&V’er Jef Van den Bergh wil veralgemening van fietsvergoeding verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  12. Forse daling nieuwe inschrijvingen voor speed pedelecs in provincie Antwerpen (07/01/2021 - VRT NWS)
    De opmars van de speed pedelecs in de provincie Antwerpen is in 2020 afgenomen. Dat blijkt uit het aantal inschrijvingen. Er kwamen vorig jaar 3.282 speed pedelecs bij in de provincie, een daling van 19 procent in vergelijking met 2019.
    [naar artikel]
  13. CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen (13/09/2016 - Knack)
    Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor speed pedelecs, elektrische fietsen die tot 45 km per uur kunnen halen.
    [naar artikel]
  14. Stad Antwerpen wil speed pedelecs extra regels opleggen: “Gebruik gezond verstand” (25/07/2019 - Gazet van Antwerpen)
    De stad Antwerpen wil speed pedelecs een duidelijkere plaats geven in het verkeer. Extra regels en verkeersborden moeten de gebruikers van snelle elektrische fietsen sensibiliseren zich in de stad aan te passen en te gedragen als een gewone fietser.
    [naar artikel]
  15. Eigenaars van speed pedelecs, opgepast: nog tot 11 december tijd om die in te schrijven (07/11/2018 - Het Laatste Nieuws)
    De regularisatieperiode voor de inschrijving van gebruikte snelle elektrische fietsen (45 km/u), de zogenaamde speed pedelecs, loopt definitief af...
    [naar artikel]
  16. Aantal speed pedelecs verdrievoudigd op één jaar tijd (11/06/2018 - VRT NWS)
    De snelle elektrische fietsen of speed pedelecs zitten in de lift. Vandaag zijn er 9.521 ingeschreven, bijna allemaal in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot. Vooral in de provincie Antwerpen zijn ze populair, daar zijn er 4.032 ingeschreven. Een half jaar geleden waren er nog maar 6.760 speed pedelecs ingeschreven.
    [naar artikel]
  17. Al 3.613 speed pedelecs ingeschreven in België (05/07/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Tussen 1 oktober 2016, toen de nieuwe wetgeving rond speed pedelecs of snelle elektrische fietsen van kracht werd, en 15 juni van dit jaar,
    [naar artikel]
  18. Verkoop speed pedelecs blijft hard gaan in Antwerpen (01/07/2020 - Gazet van Antwerpen)
    De verkoop van speed pedelecs blijft stijgen en vooral de provincie Antwerpen trekt het peloton. In België zijn er momenteel 33.090 van deze snelle fietsen ingeschreven. Dat is meer dan een verdriedubbeling in vergelijking met twee jaar geleden. In de provincie Antwerpen zijn er nu 11.575 speed pedelecs ingeschreven.
    [naar artikel]
  19. Snelle elektrische fiets krijgt nu dezelfde belastingvoordelen als gewone fiets (18/05/2017 - Het Nieuwsblad)
    Snelle elektrische fietsen worden voortaan fiscaal gelijkgesteld met gewone fietsen. Dat heeft de ministerraad donderdag beslist. Daardoor breidt de fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer voor woon-werkverkeer vanaf dit jaar uit naar gebruikers van de zogenaamde speed pedelecs.
    [naar artikel]
  20. Vanaf mei heeft iedereen recht op een fietsvergoeding (24/01/2023 - VRT NWS)
    Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben een cao over de fietsvergoeding bereikt in de Nationale Arbeidsraad (NAR). Wie naar het werk fietst en vandaag nog geen recht heeft op een fietsvergoeding, krijgt uiterlijk vanaf 1 mei 2023, een vergoeding van 0,27 euro per kilometer.
    [naar artikel]
  21. Snelle elektrische fiets fiscaal gelijkgesteld met gewone fiets (18/05/2017 - Het Belang van Limburg)
    Snelle elektrische fietsen worden voortaan fiscaal gelijkgesteld met gewone fietsen. Dat heeft de ministerraad donderdag beslist. Daardoor breidt de fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer voor woon-werkverkeer vanaf dit jaar uit naar gebruikers van de zogenaamde speed pedelecs.
    [naar artikel]
  22. Speed pedelecs zitten in de lift, vooral in de provincie Antwerpen  (11/06/2018 - VRT NWS)
    De snelle elektrische fietsen of speed pedelecs doen het goed. Vandaag zijn er ruim 9.500 ingeschreven, dat is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR).
    [naar artikel]
  23. Leraren op pedelec krijgen fietsvergoeding (10/09/2017 - Metro)
    Leraren die met een speed pedelec – snelle elektrische fietsen – van huis naar school fietsen, krijgen binnenkort ook een fietsvergoeding. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van onderwijsminister Hilde Crevits. Een pedelec is een snelle elektrische fiets die tot 45 kilometer per uur haalt. De federale regering besliste recent dat de fietsvergoeding ook toegekend en fiscaal vrijgesteld kan worden voor die speed pedelecs. De Vlaamse regering zal die regeling nu ook van toepassing maken op het onderwijzend personeel. In 2016 maakten 47.679 leraren gebruik van de fiets voor hun woon-werk verplaatsing, goed voor meer dan 46 miljoen afgelegde kilometers. Er werd voor bijna 7 miljoen euro aan fietsvergoedingen uitbetaald aan de leraren, of 145 euro per fietser. bron: Belga
    [naar artikel]
  24. Werkgevers vragen opleidingen speed pedelec: “Er zijn nog veel te veel vragen” (25/03/2019 - Gazet van Antwerpen)
    We fietsen spectaculair vaker, en daarmee stijgt ook het aantal fietsongevallen sterk. Bedrijven willen hun personeel daartegen wapenen. Vooral de gebruikers van speed pedelecs.
    [naar artikel]
  25. Fietsvergoeding binnenkort ook mogelijk voor speed pedelec (21/09/2017 - Gazet van Antwerpen)
    De fietsvergoeding voor werknemers met een speed pedelec, een snelle elektrische fiets, is een grote stap dichterbij gekomen. De Kamercommissie Financiën heeft het wetsontwerp unaniem goedgekeurd.
    [naar artikel]
  26. Fietser overleden na botsing tussen twee speed pedelecs op Genkse rotonde (06/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Twee speed pedelecs zijn donderdagochtend rond 6.30 uur tegen elkaar gebotst aan een rotonde op de Henry Fordlaan in Genk. Daarbij kwam een van de fietsers om het leven. Dat is bevestigd aan onze redactie.
    [naar artikel]
  27. Fietser (46) overleden na botsing tussen twee speed pedelecs op Genkse rotonde (06/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Twee speed pedelecs zijn donderdagochtend rond 6.30 uur tegen elkaar gebotst aan een rotonde op de Henry Fordlaan in Genk. Daarbij kwam een van de fietsers (46) om het leven. Dat is bevestigd aan onze redactie.
    [naar artikel]
  28. Dit jaar al 40 procent meer speed pedelecs verkocht (08/12/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Het succes van de speed pedelecs valt niet af te stoppen. Dit bijna afgelopen jaar zijn met 16.328 exemplaren al 40,2% meer van deze snelle tweewielers verkocht dan in 2021.
    [naar artikel]
  29. Speed pedelecs botsen op brug: beide fietsers zwaargewond (07/11/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Op de spoorwegbrug aan de Boudewijnlaan in Heist-op-den-Berg botsten woensdagavond rond 17.40u twee speed pedelecs op elkaar. Dat zijn elektrische fietsen die 45 per uur mogen rijden en waarvoor een nummerplaat vereist is. Beide slachtoffers, mannen van 56 en 40 jaar, werden met zware verwondingen naar het ziekenhuis in Lier overgebracht.
    [naar artikel]
  30. Verkoop van speed pedelecs gedaald in 2021 (06/01/2022 - Het Belang van Limburg)
    Het voorbije jaar werden 12.377 speed pedelecs ingeschreven in ons land. Dat zijn ruim 200 stuks, of 1,7 procent, minder dan in 2020. Tegenover 2019 was er zelfs een daling van bijna 8 procent, meldt mobiliteitsfederatie Traxio. De markt lijkt stilaan verzadigd – zij die interesse toonden hebben er een gekocht – en volgens Traxio zal het vooral afhangen van de verbeterde weginfrastructuur om nieuwe kopers aan te trekken.
    [naar artikel]
  31. Steeds meer speed pedelecs op onze wegen, maar infrastructuur kan die explosie niet aan: “Snelheidsverschil is gewoon erg gevaarlijk” (07/10/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Een tragisch ongeval in Genk doet de discussie over de speed pedelec weer aanzwengelen. Nog nooit reden er zoveel exemplaren op onze wegen. “En die stijging is zo spectaculair dat de infrastructuur niet kan volgen”, klinkt het. Vlaams minister Peeters wil werk maken van een rijbewijs voor speed pedelecs.
    [naar artikel]
  32. Fervent fietser Frank Deboosere geen fan van al die snelle fietsen: "Er zullen nog veel zware ongevallen met speed pedelecs gebeuren" (27/04/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Weerman Frank Deboosere fietst graag en veel, maar met de zogenaamde speed pedelecs die tegenwoordig steeds vaker opduiken, heeft hij het moeilijk....
    [naar artikel]
  33. Aantal letselongevallen met speed pedelecs verzesvoudigd (13/01/2020 - Het Laatste Nieuws)
    In 2018 hebben de politiediensten in ons land 93 letselongevallen geregistreerd waarbij een speed pedelec betrokken was. Dat is een verzesvoudiging...
    [naar artikel]
  34. Meer bromfietsen verkocht dankzij speed pedelecs (22/08/2019 - Het Belang van Limburg)
    De verkoop van bromfietsen zit na jaren van daling opnieuw in de lift. De verkoop van klasse A- en klasse B-bromfietsen steeg in de eerste zeven maanden van het jaar met 47,5 procent, voornamelijk door het succes van de speed pedelecs. Dat meldt de federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie Febiac donderdag. Ook het aandeel van elektrische scooters neemt toe.
    [naar artikel]
  35. Meer bromfietsen verkocht dankzij speed pedelecs (22/08/2019 - Het Nieuwsblad)
    De verkoop van bromfietsen zit na jaren van daling opnieuw in de lift. De verkoop van klasse A- en klasse B-bromfietsen steeg in de eerste zeven maanden van het jaar met 47,5 procent, voornamelijk door het succes van de speed pedelecs. Dat meldt de federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie Febiac donderdag. Ook het aandeel van elektrische scooters neemt toe.
    [naar artikel]
  36. Provincie wil duidelijkere wegcode voor speed pedelecs en andere fietsers (09/11/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Er moet klare wijn geschonken worden over waar speed pedelecs wel en niet mogen rijden. De Antwerpse gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) wil dat de verkeerscode duidelijker wordt en dat er afspraken worden gemaakt over het gebruik van de openbare weg. Ook doet Luk Lemmens een appel aan weggebruikers om veiligheid en hoffelijkheid voorop te stellen.
    [naar artikel]
  37. Werknemers krijgen uiterlijk op 1 mei fietsvergoeding (24/01/2023 - De Tijd)
    18:13 Wie voor een privébedrijf werkt, krijgt tegen 1 mei recht op een fietsvergoeding. Volgens het VBO moet de overheid de kosten daarvan wel nog compenseren, anders betekent de fietsvergoeding een loonsve...
    [naar artikel]
  38. Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps (08/02/2019 - Metro)
    Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux (MR). In 2017 werden in totaal 980 ongevallen met een elektrische fiets geregistreerd, maar alleen al in de eerste helft van 2018 liep dat aantal op tot 606. Voor een speed pedelec, die elektrisch wordt ondersteund tot 45 km/uur, was dat respectievelijk 15 en 27 en voor een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, zoals een elektrische step, respectievelijk 9 en 10. bron: Belga Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  39. Fietsvergoeding uitgebreid: nog eens 800.000 werknemers hebben er recht op (20/09/2019 - De Morgen)
    Nog eens 800.000 werknemers krijgen binnenkort recht op een volwaardige fietsvergoeding. Dat is 40 procent meer dan vandaag al het geval is. Het woon-werkverkeer op twee wielen, dat al fors in de lift zit, krijgt zo een extra boost.
    [naar artikel]
  40. Fietsvergoeding uitgebreid: 800.000 werknemers extra hebben recht op systeem (20/09/2019 - De Morgen)
    Nog eens 800.000 werknemers krijgen binnenkort recht op een volwaardige fietsvergoeding. Dat is 40 procent meer dan vandaag al het geval is. Het woon-werkverkeer op twee wielen, dat al fors in de lift zit, krijgt zo een extra boost.
    [naar artikel]
  41. Kwart meer fietsvergoedingen in twee jaar tijd (31/08/2019 - Metro)
    Het aantal werknemers dat met de fiets naar het werk komt en een fietsvergoeding krijgt, is in twee jaar tijd met een kwart gestegen. Het totale uitgekeerde bedrag steeg zelfs met een derde, omdat de fietsende werknemers ook meer kilometers aflegden. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard zaterdag. Dit jaar vulden bijna 550.000 mensen de fietsvergoeding in op hun belastingbrief voor het inkomstenjaar 2018, tegenover 432.000 in inkomstenjaar 2016. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Financiën. Gemiddeld kregen ze 252 euro bovenop hun loon, terwijl dat in 2016 nog 233 euro was. In totaal fietsten ze 627 miljoen kilometer bij elkaar. De verklaring van die forse stijging is niet alleen de ergernis over files of het stijgende aantal deelnemende bedrijven, maar ook het succes van de elektrische fiets. En dan vooral van de snellere “speed pedelecs”, die sinds eind 2017 recht geven op een fietsvergoeding. Daardoor stijgt de behapbare afstand voor de werknemers die kiezen voor de fiets. In werkelijkheid fietst waarschijnlijk een pak meer werknemers naar zijn werk, maar niet alle bedrijven geven recht op een fietsvergoeding. CD&V pleit er daarom voor om het systeem uit te breiden. “Het is duidelijk dat de fietsvergoeding hét instrument is om meer mensen te stimuleren om naar het werk te fietsen”, zegt Kamerlid Jef Van den Bergh, die de cijfers opvroeg. bron: Belga Het bericht Kwart meer fietsvergoedingen in twee jaar tijd verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  42. Verplichte verzekering speed pedelecs afgeschaft, Antwerps schepen Kennis spreekt van fout signaal (16/06/2018 - Gazet van Antwerpen)
    De verplichte verzekering voor speed pedelecs wordt afgeschaft. Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit, vindt dit geen goed idee. “Ook zonder verplichting is een verzekering aan te raden”, zegt Wauthier Robyns van Assuralia.
    [naar artikel]
  43. Helft Vlamingen niet vertrouwd met verkeersregels rond speed pedelecs en elektrische steps (14/10/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren.
    [naar artikel]
  44. Geen verzekering meer nodig voor speed pedelecs (25/09/2017 - VRT NWS)
    Voor de meeste elektrische fietsen is binnenkort geen verzekering meer nodig. Tot nu toe was een verzekering verplicht voor speed pedelecs, hoverboards, monowheels en elektrische steppen. Al was er ook veel onduidelijkheid. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) werkt aan een oplossing.
    [naar artikel]
  45. DISCUSSIE. Moet er een apart rijbewijs komen voor speed pedelecs? (24/03/2019 - Gazet van Antwerpen)
    In Deurne is zondagochtend een 23-jarige man om het leven gekomen nadat hij ten val kwam met zijn speed pedelec. Het slachtoffer had geen helm aan.
    [naar artikel]
  46. Fietsersbond pleit voor algemene verkeersregels rond speed pedelecs (27/07/2019 - Het Nieuwsblad)
    Het aantal speed pedelecs is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, en toch is het wachten op algemene verkeersregels voor de ultrasnelle fiets. De stad Antwerpen heeft nu wel voorschriften uitgewerkt en ook Gent en Brussel werken eraan. “Goed dat er over nagedacht wordt, maar straks is de uniformiteit wel zoek”, klinkt het bij de Fietsersbond. “Wij pleiten voor meer algemene regels.”
    [naar artikel]
  47. Vanaf mei hebben alle werknemers in privésector recht op fietsvergoeding (24/01/2023 - Het Belang van Limburg)
    Uiterlijk tegen 1 mei hebben alle werknemers in de privésector recht op een fietsvergoeding. Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben daarover dinsdag een aanvullende cao afgesloten in de Nationale Arbeidsraad (NAR). De regering moet wel nog de toegezegde compensatiemaatregelen goedkeuren, zo niet zal de cao onwettig moeten worden verklaard, merkt werkgeversorganisatie VBO op.
    [naar artikel]
  48. Vanaf mei hebben alle werknemers in privésector recht op fietsvergoeding (24/01/2023 - Het Nieuwsblad)
    Uiterlijk tegen 1 mei hebben alle werknemers in de privésector recht op een fietsvergoeding. Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben daarover dinsdag een aanvullende cao afgesloten in de Nationale Arbeidsraad (NAR). De regering moet wel nog de toegezegde compensatiemaatregelen goedkeuren, zo niet zal de cao onwettig moeten worden verklaard, merkt werkgeversorganisatie VBO op.
    [naar artikel]
  49. Speed pedelecs eerst wel, dan weer niet toegelaten langs jaagpad in Deinze: "We hadden het verkeerde bord geplaatst" (02/09/2022 - VRT NWS)
    Op het jaagpad langs de Leie tussen Astene en Deinze mogen geen speed pedelecs meer rijden. Door een foutje van de Vlaamse Waterweg stond een tijdlang een bord dat het wel toeliet, maar die fout is nu rechtgezet. De burgemeester van Deinze is ontgoocheld en roept op om de snelle fietsen er toch weer toe te laten.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy