Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) blijft achter het plan staan van het gemeenschapsonderwijs (GO!) om anderstalige leerlingen hun moedertaal te laten gebruiken op school. ‘Maar het kan niet de bedoeling zijn om bij een groepswerk iedereen samen te zetten per thuistaal’, aldus Crevits in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) blijft achter het plan staan van het gemeenschapsonderwijs (GO!) om anderstalige leerlingen hun moedertaal te laten gebruiken op school. “Maar het kan niet de bedoeling zijn om bij een groepswerk iedereen samen te zetten per thuistaal”, aldus Crevits in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Minister van Onderwijs Hilde Crevits is niet helemaal gelukkig met de richtlijnen van het gemeenschapsonderwijs die stellen dat kinderen op school in sommige situaties hun thuistaal mogen gebruiken op de speelplaats en in de klas. De meerderheidspartijen zitten over het onderwerp duidelijk op een andere lijn. [naar artikel]
Onderwijsminister Hilde Crevits blijft achter het plan staan van het gemeenschapsonderwijs (GO!) om anderstalige leerlingen hun moedertaal te laten... [naar artikel]
Als het aan oppositiepartij Groen ligt, wordt het gebruik van de thuistaal in het Vlaamse onderwijs wettelijk verankerd. ‘Het gebruik van thuistaal in de klas bevordert de kennis van het Nederlands en de meertaligheid in het algemeen. Er is een brede wetenschappelijke consensus over het nut van thuistaal’, zegt Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman. [naar artikel]
'Het gebruik van thuistaal in de klas bevordert de kennis van het Nederlands en de meertaligheid in het algemeen. Er is een brede wetenschappelijke consensus over het nut van thuistaal. Het is hoog tijd om dit in beleid om te zetten', zegt Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts is niet opgezet met een project van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) waarin meertaligheid en het gebruik van de thuistaal in Nederlandstalige scholen in Brussel gestimuleerd wordt. Volgens de N-VA-minister zaait het project “verwarring” over de rol van het Nederlands als instructietaal en is er geen wetenschappelijke evidentie voor het gebruik van de thuistaal in de klas. Dat heeft hij geantwoord op een vraag van N-VA-parlementslid Annabel Tavernier. Coalitiepartner CD&V vindt wél dat er “openheid” moet zijn voor het gebruik van de thuistaal. [naar artikel]
Als het van oppositiepartij Groen afhangt, wordt het gebruik van de thuistaal in het Vlaamse onderwijs wettelijk verankerd. “Het gebruik van thuistaal in de klas bevordert de kennis van het Nederlands en de meertaligheid in het algemeen. Er is een brede wetenschappelijke consensus over het nut van thuistaal. Het is hoog tijd om dit in beleid om te zetten”, zegt Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman. Naar aanleiding van de Internationale Dag van de Moedertaal van Unesco dient Meuleman een resolutie in om het gebruik van de thuistaal in het onderwijs wettelijk te verankeren. [naar artikel]
Meer leerkrachten met een migratieachtergrond, is dat de oplossing voor het lerarentekort? “Schaf het hoofddoekenverbod voor leraren af en laat thuistaal toe in de klas”, concluderen PXL-studenten Noura El Amraoui en Joeri Al-Koubaisy (45) in hun bachelorproef. Ook onderwijsexpert Dirk Van Damme vindt dat het hoofddoekenverbod op de schop kan. [naar artikel]
“De vraag is: kan je de thuistaal positief inzetten om Nederlands te leren?” Zo vat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de discussie over de nieuwe leidraad van het gemeenschapsonderwijs (GO!) dat anderstalige leerlingen hun moedertaal mogen spreken maandagavond samen in Terzake (Canvas). Ze neemt naar eigen zeggen een genuanceerd standpunt in: het gebruik van de thuistaal moet afhangen van de context, kan nooit mainstream worden, en moet een functioneel doel hebben om de taal te versterken. [naar artikel]
“De vraag is: kan je de thuistaal positief inzetten om Nederlands te leren?” Zo vat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de discussie over de nieuwe leidraad van het gemeenschapsonderwijs (GO!) dat anderstalige leerlingen hun moedertaal mogen spreken maandagavond samen in Terzake (Canvas). Ze neemt naar eigen zeggen een genuanceerd standpunt in: het gebruik van […] [naar artikel]
De Britse premier Boris Johnson blijft achter zijn adviseur Dominic Cummings staan ondanks de storm van kritiek. Dit weekend raakte bekend dat... [naar artikel]
De nieuwe tips van het Gentse stadsbestuur over hoe je de thuistaal van leerlingen in de middelbare school kunt gebruiken, wekken ophef. N-VA is verontwaardigd. De scholen zelf verschillen van mening. Wij vroegen twee directeurs hoe ze meertaligheid op school en in de klas aanpakken. [naar artikel]
Anderstalige leerlingen de thuistaal laten gebruiken in de klas is een ‘absurd idee’. Dat heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever gezegd in een reactie op de plannen van het Gemeenschapsonderwijs (GO!). Volgens N-VA staan die de kansen van kinderen op de arbeidsmarkt in de weg. [naar artikel]
Naar aanleiding van de resultaten van de KOALA-test in 2022 wil minister Ben Weyts de taalachterstand tegengaan. Volgens hem ligt de oorzaak voor deze zwakke cijfers voornamelijk bij leerlingen met een andere thuistaal en heeft hun kennis van het Nederlands een grote impact op de andere leerlingen. Zo predikte hij zelfs onlangs in het parlement dat thuistaal niet aanwezig mag zijn in de klas. Maar is dit ook zo? The post Zijn we bang van meertaligheid? appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Dit schooljaar moeten nog maar 90 directeurs in het basisonderwijs hun functie als schooldirecteur combineren met een lesopdracht. In het vorige schooljaar (2017-2018) waren dat nog 405 directeurs. De forse daling heeft te maken met een ingreep van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Zij besliste namelijk dat directeurs van basisscholen met meer dan […] Het bericht Pak minder schooldirecteurs staan nog voor de klas verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De raad van bestuur van het Holocaustmuseum Kazerne Dossin meldt vrijdag dat het achter zijn beslissing blijft staan om de prijsuitreiking van Pax Christi niet te laten doorgaan in het museum. Op die beslissing was de voorbije week veel kritiek gekomen. [naar artikel]
In verschillende opiniestukken stijgt de kritiek op de mondmaskerplicht. Van filosofen over grondwetsspecialisten tot biologen en epidemiologen. Toch blijven Erika Vlieghe en Pierre Van Damme pal achter de maatregelen staan. Ze weerleggen de kritiek. Professor, waarom dragen wij een mondmasker? [naar artikel]
De stad Gent geeft middelbare scholen voortaan tips om de thuistaal van anderstalige leerlingen te integreren in de klas. Een goede zaak, vindt professor Noel Clycq (UAntwerpen), expert op vlak van onderwijs en diversiteit. ‘Destijds hebben we zelf ook gestreden om onderwijs in onze eigen taal te krijgen, en niet in het Frans.’ [naar artikel]
Vanaf dit academiejaar bieden de meeste hogescholen in hun lerarenopleiding het extra onderwijsvak Nederlands niet-thuistaal (NT2) aan. De educatieve bachelor is bedoeld voor wie lesgeeft of les wil geven in OKAN of in het volwassenenonderwijs voor anderstaligen. Want als je moedertaal Arabisch is en in je thuisland is het oorlog, dan heb je net iets anders nodig dan de leerlingen van een witte klas in een gewone school. [naar artikel]
Volgende week begint het nieuwe schooljaar. Naar aanleiding daarvan heeft VRT NWS heel de week lang leerkrachten aan het woord gelaten over hun passie: voor de klas staan. We sluiten graag af met een gesprek met onze minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) . En u bepaalt waarover het zal gaan. [naar artikel]
Er is op verscheidene plaatsen kritiek op de beslissing van het Overlegcomité over de mondmaskers: in theaterzalen, bioscopen en de klas zijn ze verplicht, maar op de dansvloer in nachtclubs niet. Welke logica zit achter die beslissingen? “Ze zijn praktisch van aard.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.