Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Standaard

Voorrang van rechts doet trager rijden

27/12/2017 - 12:42
"Automobilisten rijden trager op kruispunten waar voorrang van rechts geldt dan op voorrangsgeregelde kruispunten. Dat blijkt uit rijsimulatoronderzoek van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) en de UHasselt. 'Hoe sneller we rijden, hoe groter de kans op een ongeval en hoe groter de materiële schade en lichamelijke gevolgen bij een botsing', aldus doctoraatsstudent Kristof Mollu, die het onderzoek leidde. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Instituut voor Mobiliteit UHasselt wijst op gevaar om voorrang van rechts af te schaffen: “Doet net trager rijden” (27/12/2017 - Het Belang van Limburg)

Automobilisten rijden trager op kruispunten waar voorrang van rechts geldt dan op voorrangsgeregelde kruispunten. Dat blijkt uit een rijsimulatoronderzoek – in het kader van een doctoraatsstudie – aan het Instituut voor Mobiliteit (IMOB/UHasselt). “Hoe sneller we rijden, hoe groter de kans op een ongeval en hoe groter de materiële schade en lichamelijke gevolgen bij een botsing”, aldus doctorandus Kristof Mollu. [naar artikel]


2. Voorrang van rechts doet trager rijden (27/12/2017 - Het Nieuwsblad)

Automobilisten rijden trager op kruispunten waar voorrang van rechts geldt dan op voorrangsgeregelde kruispunten. Dat blijkt uit rijsimulatoronderzoek van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) en de UHasselt. “Hoe sneller we rijden, hoe groter de kans op een ongeval en hoe groter de materiële schade en lichamelijke gevolgen bij een botsing”, aldus doctoraatsstudent Kristof Mollu, die het onderzoek leidde. [naar artikel]


3. Glabbeek schaft voorrang van rechts af – BIVV is geen voorstander van afschaffen voorrang van rechts (06/09/2017 - Metro)

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is geen voorstander van het afschaffen van de voorrang rechts. “Het veralgemeend behoud van de regel van voorrang rechts staat voor ons niet ter discussie”, zegt Stef Willems. De Vlaams-Brabantse gemeente Glabbeek is van plan om de voorrang van rechts op zijn grondgebied volledig af te schaffen tegen […] [naar artikel]


4. Kans om zoogdier aan te rijden nooit zo groot: “We raden aan om in deze periode vooral trager te rijden” (02/10/2018 - Gazet van Antwerpen)

Natuurpunt waarschuwt om extra uit te kijken voor overstekende zoogdieren. De najaarspiek van overreden wild bereikt stilaan haar hoogtepunt. Vooral vossen, everzwijnen en marterachtigen zijn kwetsbaar omdat ze op zoek zijn naar eigen leefgebied. [naar artikel]


5. Evenepoel knalt tegen stilstaande motor: “Als wij rechts rijden, parkeer je motor dan niet ook rechts!” (28/02/2019 - Gazet van Antwerpen)

Hij was zo goed begonnen aan zijn eerste wedstrijd in de World Tour, maar in de vierde rit ging het mis voor Remco Evenepoel. Een stomme val, nadat hij een motor had moeten ontwijken, dwong het 19-jarige toptalent tot opgave. Gelukkig komt hij ervan af met schaafwonden en drie diepe snijwonden. “Niks ­gebroken, dat is het belangrijkste.” [naar artikel]


6. Glabbeek doet voorrang van rechts in de ban: "Het is hier Brussel niet, hè" (07/09/2017 - De Morgen)

Voorrang van rechts??In het Vlaams-Brabantse Glabbeek bestaat het binnenkort niet meer.?Weggebruikers die uit de vele doodlopende straatjes of veldwegen komen, worden er vanaf november op hun plaats gezet. "Voor sommige bewoners zijn het nu precies startbanen." [naar artikel]


7. Deskundigen pleiten voor afschaffing voorrang van rechts: “Doet meer kwaad dan goed” (27/03/2019 - Het Belang van Limburg)

De gemeente Lede in Oost-Vlaanderen schrapt op 34 kruispunten de voorrang van rechts. Glabbeek, in Vlaams-Brabant, bande het eind 2017 zelfs volledig uit de gemeente. Sindsdien gebeurden daar nauwelijks nog ongevallen. De voorrang van rechts leidt in België tot meer dan 15.000 ongevallen per jaar. “Schaf het af”, zegt VAB. [naar artikel]


8. Te vaak voor het rood, in de file of zonder voorrang: het gaat steeds trager op de tram (05/03/2024 - Gazet van Antwerpen)

De Antwerpse trams doen er steeds langer over om op hun bestemming te geraken. In het geval van tramlijn 3 duurde een rit vorig jaar gemiddeld bijna vijf minuten langer dan in 2022. Dat blijkt uit een onderzoek van burgerbeweging Ringland en belangenvereniging TreinTramBus. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!