Automobilisten rijden trager op kruispunten waar voorrang van rechts geldt dan op voorrangsgeregelde kruispunten. Dat blijkt uit een rijsimulatoronderzoek – in het kader van een doctoraatsstudie – aan het Instituut voor Mobiliteit (IMOB/UHasselt). “Hoe sneller we rijden, hoe groter de kans op een ongeval en hoe groter de materiële schade en lichamelijke gevolgen bij een botsing”, aldus doctorandus Kristof Mollu. [naar artikel]
Automobilisten rijden trager op kruispunten waar voorrang van rechts geldt dan op voorrangsgeregelde kruispunten. Dat blijkt uit rijsimulatoronderzoek van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) en de UHasselt. “Hoe sneller we rijden, hoe groter de kans op een ongeval en hoe groter de materiële schade en lichamelijke gevolgen bij een botsing”, aldus doctoraatsstudent Kristof Mollu, die het onderzoek leidde. [naar artikel]
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is geen voorstander van het afschaffen van de voorrang rechts. “Het veralgemeend behoud van de regel van voorrang rechts staat voor ons niet ter discussie”, zegt Stef Willems. De Vlaams-Brabantse gemeente Glabbeek is van plan om de voorrang van rechts op zijn grondgebied volledig af te schaffen tegen […] [naar artikel]
Natuurpunt waarschuwt om extra uit te kijken voor overstekende zoogdieren. De najaarspiek van overreden wild bereikt stilaan haar hoogtepunt. Vooral vossen, everzwijnen en marterachtigen zijn kwetsbaar omdat ze op zoek zijn naar eigen leefgebied. [naar artikel]
Hij was zo goed begonnen aan zijn eerste wedstrijd in de World Tour, maar in de vierde rit ging het mis voor Remco Evenepoel. Een stomme val, nadat hij een motor had moeten ontwijken, dwong het 19-jarige toptalent tot opgave. Gelukkig komt hij ervan af met schaafwonden en drie diepe snijwonden. “Niks gebroken, dat is het belangrijkste.” [naar artikel]
Voorrang van rechts??In het Vlaams-Brabantse Glabbeek bestaat het binnenkort niet meer.?Weggebruikers die uit de vele doodlopende straatjes of veldwegen komen, worden er vanaf november op hun plaats gezet. "Voor sommige bewoners zijn het nu precies startbanen." [naar artikel]
De gemeente Lede in Oost-Vlaanderen schrapt op 34 kruispunten de voorrang van rechts. Glabbeek, in Vlaams-Brabant, bande het eind 2017 zelfs volledig uit de gemeente. Sindsdien gebeurden daar nauwelijks nog ongevallen. De voorrang van rechts leidt in België tot meer dan 15.000 ongevallen per jaar. “Schaf het af”, zegt VAB. [naar artikel]
De Antwerpse trams doen er steeds langer over om op hun bestemming te geraken. In het geval van tramlijn 3 duurde een rit vorig jaar gemiddeld bijna vijf minuten langer dan in 2022. Dat blijkt uit een onderzoek van burgerbeweging Ringland en belangenvereniging TreinTramBus. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.