08:11 Bij AB InBev en Ninatrans werd op anderhalf jaar tijd door het gebruik van de 'ecocombi' bijna 20 ton CO2 minder uitgestoten in vergelijking met het gebruik van de klassieke truck op dat traject, [naar artikel]
De eerste tests met een supertruck, de zogenaamde ecocombi, hebben een daling van de CO 2 -uitstoot met 21 tot 25 procent opgeleverd. Brouwer AB [naar artikel]
Genk heeft op 9 jaar tijd zijn CO2-uitstoot verminderd met meer dan 20 procent. Van 2011 tot 2020 kon de stad de uitstoot verminderen door Genkse industrie, landbouw en het openbaar vervoer aan te pakken. Tegen 2030 wil de stad een vermindering van 40 procent realiseren. In 2050 moet Genk klimaatneutraal zijn. [naar artikel]
De CO2-uitstoot in de Europese Unie door verbranding van fossiele brandstoffen is in 2020 met 10 procent afgenomen. Dat meldt het Europese statistiekbureau Eurostat op basis van een eerste schatting. Door lockdowns reisden minder mensen van en naar het werk, kon er minder worden gevlogen en draaiden fabrieken tijdelijk op verminderde kracht, wat sterk bijdroeg aan de daling. [naar artikel]
De milieuministers van de EU-landen hebben na urenlange onderhandelingen een compromis gesloten over de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen die in 2030 op de weg komen. In 2030 moeten nieuwe auto's 35 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30 procent. [naar artikel]
Supertrucks, ook wel ecocombi’s genoemd, zullen binnenkort niet meer beperkt zijn tot één welbepaald traject in Vlaanderen, maar zullen vrij kunnen rondrijden op een “basisnetwerk” van wegen, waaronder alle snelwegen. Dat staat in het ontwerp van besluit van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) over het tweede proefproject met supertrucks. [naar artikel]
Supertrucks, ook wel ecocombi’s genoemd, zullen binnenkort niet meer beperkt zijn tot één welbepaald traject in Vlaanderen, maar zullen vrij kunnen rondrijden op een “basisnetwerk” van wegen, waaronder alle snelwegen. Dat staat in het ontwerp van besluit van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) over het tweede proefproject met supertrucks. [naar artikel]
Na een marathonvergadering van 13 uur hebben de milieuministers van de EU-landen in Luxemburg een compromis bereikt over een verdere inperking van de CO2-uitstoot van auto’s. Ze willen dat nieuwe auto’s tegen 2030 35 procent minder uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30 procent minder. [naar artikel]
Na een marathonvergadering van 13 uur hebben de milieuministers van de EU-landen in Luxemburg een compromis bereikt over een verdere inperking van de CO2-uitstoot van auto's. Ze willen dat nieuwe auto's tegen 2030 35 procent minder uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30 procent minder. [naar artikel]
De kernuitstap doet de schadelijke uitstoot van de Belgische energiesector met 76 procent stijgen tegen 2025. Als er twee kerncentrales langer opblijven, zal de uitstoot tegen dan met 30 procent toenemen. Dat bericht De Morgen. [naar artikel]
De CO2-uitstoot door auto’s moet de komende tien jaar een stuk verder omlaag dan de Europese Commissie zich heeft voorgenomen. In plaats van een reductie met 30 procent, moeten auto’s in 2030 gemiddeld 40 procent minder CO2 uitstoten, heeft het Europees Parlement vandaag bepaald. [naar artikel]
Binnenkort komen er in Vlaanderen 30 wegtrajecten bij die geschikt zijn voor supertrucks, dat zijn Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV's). Die vrachtwagens hebben een groter laadvermogen dan gewone trucks en kunnen de helft meer vervoeren. Zo zijn er minder ritten nodig, wat beter is voor het milieu, de verkeersveiligheid én de drukte in het verkeer. [naar artikel]
Klimaatclaims zijn alomtegenwoordig op het internet en vooral de uitstoot van CO2 is geregeld voer voor discussie. Voor klimaatsceptici is het feit dat de mens voor amper 4 procent van de CO2-uitstoot verantwoordelijk is een geliefd argument, maar daarbij wordt zelden vermeld dat de natuur de 96 procent die ze uitstoot zelf weer opneemt. Het hele verhaal is dat de natuurlijke CO2-balans in evenwicht is, maar wordt verstoord door die extra 4 procent uitgestoten door de mens. [naar artikel]
North Sea Port, dat is de fusiehaven van Gent en Terneuzen, staat in voor 14 procent van de totale jaarlijkse CO2-uitstoot in Vlaanderen. Dat is meer dan de uitstoot van de haven van Antwerpen. De uitstoot is vooral afkomstig van grote bedrijven in het havengebied, zoals bijvoorbeeld staalbedrijf ArcelorMittal, de transportactiviteiten zelf wegen veel minder door op de uitstoot. De cijfers zijn opvallend, zeker omdat de fusiehaven tegen 2050 klimaatneutraal wil zijn. [naar artikel]
19:56 De Europese Commissie wil de uitstoot van broeikasgassen met 90 procent verminderen tegen 2040. Jaarlijks zijn voor 1.500 miljard euro klimaatinvestering nodig. De landbouw krijgt een opvallend mild t... [naar artikel]
De nieuwe Japanse premier in spe, Yukio Hatoyama, wil de Japanse CO2-uitstoot tegen 2020 met een kwart verminderen. Tenminste, als de VS, China en India zich ook engageren op de klimaattop in Kopenhagen in december. Zijn voorganger Taro Aso wilde maar 8 procent minder uitstoot beloven. Bovendien nam die sinds 1990 niet af maar toe. [naar artikel]
De 27 Europese leiders zijn het vrijdagochtend op de EU-Top eens geraakt om de uitstoot van broeikasgassen met minstens 55 procent te verminderen tegen 2030. Dat schrijft Europees president Charles Michel vrijdag op Twitter. [naar artikel]
Boerende koeien zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de totale uitstoot van broeikasgassen op onze planeet. Eén manier om de uitstoot van methaangassen door herkauwers terug te dringen is zeewier te stoppen in hun voer. Uit nieuw onderzoek blijkt dat hun boeren dan tot 82 procent minder methaangassen de lucht inblazen. [naar artikel]
De CO2-uitstoot in Duitsland is vorig jaar fors gedaald. De grootste economie van Europa stootte daardoor 35 procent minder uit dan in 1990, zo berekende de denktank Agora Energiewende. Plots ligt de doelstelling om dit jaar 40 procent minder uit te stoten dan in 1990, weer binnen bereik. Tot nu toe gingen de regering en milieuactivisten ervan uit dat dat niet meer haalbaar was. [naar artikel]
Europese trucks en touringcars moeten vanaf 2025 15 procent minder CO2 uit stoten dan nu. Vanaf 2030 moeten de emissies zelfs 30 procent lager zijn. Dit zijn het Europees Parlement en de Europese Commissie overeengekomen met de lidstaten. Het is voor het eerst dat Europa een limiet stelt aan de uitstoot van broeikasgassen door vrachtwagens. Betekent dit het einde van diesel voor het langeafstandstransport? [naar artikel]
Na een marathonvergadering van 13 uur hebben de milieuministers van de EU-landen in Luxemburg een compromis bereikt over een verdere inperking van de CO2-uitstoot van auto’s. Ze willen dat nieuwe auto’s tegen 2030 35 procent minder uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30 procent minder. Het Europees Parlement pleitte er vorige week voor om de […] Het bericht EU-lidstaten sluiten akkoord over verdere inperking CO2-uitstoot auto’s verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Biergigant AB InBev vervoert zijn bier tussen de brouwerij en de haven van Antwerpen liever via de weg, met supertrucks, dan via de binnenvaart. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.