Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens. Gemeenten kunnen er voor kiezen om dit wél toe te laten door een specifiek onderbord. Zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, waarover ook […] Het bericht Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Wie naar een nieuwe auto zoekt met een ecologische motor, wordt om de oren geslagen met allerlei termen: naast volledig elektrische wagens kan je immers ook kiezen voor een hybride. Maar wat is het verschil tussen een gewone hybride en een plug-in hybride? En wat met die derde soort, die recent opgang maakt: de milde hybride. HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Parkeerplaatsen in de Turnhoutse binnenstad die voorbehouden zijn voor elektrische voertuigen trekken nog al te vaak foutparkeerders aan. Ondanks de zichtbare laadpaal en het blauwe signaalbord, moet de Turnhoutse politie wekelijks talloze processen-verbaal uitschrijven voor niet-elektrische voertuigen die geparkeerd staan op plaatsen voor elektrische voertuigen. Wij namen de proef op de som en gingen gisteren een kijkje nemen op parking Muylenberg, gelegen aan het Speelkaartenmuseum. [naar artikel]
31,6 procent van de nieuwe wagens die in de eerste helft van dit jaar in België werden ingeschreven, zijn hybride of elektrisch. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Febiac. Vorig jaar was dat nog 23,4 procent en in 2019 amper 6,4 procent. Maar ook de wachttijden voor een nieuwe wagen blijven uitzonderlijk lang: van enkele maanden tot een jaar. [naar artikel]
Brandweermannen ondervinden problemen met het bevrijden van gewonden in hybride en elektrische wagens. 'De accu's van dergelijke wagens staan onder hoogspanning en dat is levensgevaarlijk voor brandweermannen die in contact komen met de kabels', aldus brandweerofficier Dimitry Opdenacker. De opleiding die brandweermannen krijgen, volstaat bovendien niet. [naar artikel]
Volvo zal vanaf 2019 enkel nog elektrische of hybride auto's produceren. Deze wagens zijn milieuvriendelijker, maar ze zijn ook nog veel duurder in aankoop en de variatie in het aanbod is voorlopig eerder beperkt. [naar artikel]
Het voorbije jaar zijn er in België 2.713 elektrische wagens ingeschreven. Dat is minder dan een half procent van de totale autoverkoop, blijkt uit de meest recente cijfers van automobielfederatie Febiac. De markt groeit ook traag: in 2016 werden er 2.055 elektrische wagens ingeschreven. Hybride voertuigen kennen een veel grotere opmars, met zowat 24.000 inschrijvingen in 2017 of zowat twee derde meer dan het jaar voordien. En voor het eerst werden er in 2017 meer benzine- dan dieselwagens verkocht in ons land. [naar artikel]
Alleen 100 procent elektrische wagens mogen parkeren aan een laadpaal. Hybrides niet, want die kunnen nog terugvallen op een brandstoftank. Dat zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Hij laat lokale besturen ook toe de parkeerduur te beperken tot de laadtijd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.