Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen. [naar artikel]
Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv's van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen. [naar artikel]
In 2022 stierven er liefst 49 mensen op de Limburgse wegen. Omdat achter elk ongeval een naam en een verhaal schuilt, hebben we de dodelijke ongevallen van vorig jaar verzameld op een interactieve kaart. Via de kruisjes kun je meer info krijgen over wat er gebeurd is. [naar artikel]
De gladde wegen in de Antwerpse regio hebben dinsdagochtend voor enkele ongevallen gezorgd. Zo stond in Wijnegem een kruispunt blank en in Meerhout en Schoten verloren twee autobestuurders de controle over het stuur. [naar artikel]
Wegenwerken zijn gevaarlijk, vooral door kop-staartaanrijdingen. In 2018 waren er vijfhonderd ongevallen met letsels en ook vier dodelijke slachtoffers aan werven op Vlaamse wegen. En daar bestaat geen gouden remedie tegen. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Dat kon u onlangs nog lezen in ons HBvLPlus-dossier over verkeersveiligheid in Limburg. Die trend zette zich in 2016 ook door in de rest van het land. Er vielen vorig jaar 637 dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen, een daling met 13 procent tegenover 2015. In totaal vielen er bij ongevallen 51.827 slachtoffers. In Limburg raakten 4.285 mensen betrokken bij een verkeersongeval. Dat blijkt uit de cijfers van de FOD Economie. [naar artikel]
Het aantal ernstige en dodelijke ongevallen bij Antwerpse havenarbeiders is vorig jaar gevoelig gedaald. Afgezet tegenover het totale aantal gewerkte uren is er voor het vijfde jaar op rij een daling. Dat blijkt uit cijfers van werkgeverskoepel Cepa. Er wordt vooral ingezet op het scheiden van mens en machine. [naar artikel]
Afgelopen jaar zijn in Vlaanderen 84 fietsers omgekomen in het verkeer: het hoogste aantal in 20 jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias. Het totale aantal dodelijke verkeerslachtoffers was - op corona na - nooit lager. [naar artikel]
Door de gladde wegen zijn er maandagochtend meerdere ongevallen gebeurd in Limburg. Voorlopig is er nog geen sprake van zware botsingen. [naar artikel]
Het was vanochtend gevaarlijk glad op Limburgse wegen. Verschillende chauffeurs werden verrast door de spiegelgladde wegen. Politie en brandweer hadden hun handen vol met alle ongevallen, waarbij ook verschillende lichtgewonden vielen. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]
Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen. [naar artikel]
Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar zijn er op de Antwerpse wegen slechts drie dodelijke weekendongevallen gebeurd. Een opvallend laag cijfer, want vorig jaar vielen er nog twaalf dodelijke slachtoffers. De gouverneur hoopt dat het cijfer in de toekomst nog lager wordt. [naar artikel]
Een verkeer zonder ongevallen is niet mogelijk, daarover lijkt zowat iedereen het eens te zijn. Maar zonder dodelijke slachtoffers? Dat valt te proberen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) streeft ernaar tegen 2050. Al zal er nog veel moeten veranderen, want momenteel vallen in Vlaanderen elk jaar zo’n 400 verkeersdoden. Tien experts geven tien gouden tips. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias. Voetgangers en fietsers zijn het vaakste het slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
De gladde wegen zorgen deze ochtend voor verkeersellende op de wegen. Hoewel het KMI code oranje afkondigde en aanraadde om verplaatsingen met de wagen zoveel mogelijk te vermijden, is er toch heel wat volk op de baan. Op de E314 gebeurden een aantal ongevallen, vooral met blikschade. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Vorig jaar gebeurden 3.103 ongevallen met verkeersslachtoffers. Een kwart minder dan in 2007. De statistiek van dodelijke verkeersslachtoffers toont een daling met 60 procent. Ook bij de zwaar- en lichtgewonden is er een opvallende vermindering. Maar we zitten nog niet op koers om de Vlaamse doelstellingen te halen: 200 verkeersdoden in 2020. Pijnpunt zijn de zwakke weggebruikers. Vorig jaar was bijna een verkeersslachtoffer op vijf fietser. [naar artikel]
In Thailand zijn in totaal 463 mensen omgekomen en nog eens bijna 4.000 anderen gewond geraakt bij ongevallen tussen 27 december en 2 januari. Dat maakte het ministerie voor Rampenbestrijding donderdag bekend. Het gaat om een stijging tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen 423 mensen stierven bij ongevallen op de weg. Op nieuwjaarsdag alleen al […] Het bericht Bijna 500 mensen omgekomen op Thaise wegen tijdens eindejaarsfeesten verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Op de E313 zijn opnieuw twee ongevallen gebeurd ter hoogte van Geel-Oost in de richting van Antwerpen, telkens in de staart van de file. De voorbije week gebeurden er al verschillende ongevallen op die plaats, waarvan 2 met dodelijke afloop. Recent plaatste het Agentschap Wegen en Verkeer extra signalisatie. [naar artikel]
De winterse neerslag die voorspeld was heeft vrijdag omstreeks 11.30 uur België bereikt, en zorgt voor spekgladde wegen. Er zijn al verschillende ongevallen gebeurd. [naar artikel]
HASSELTHet was nog nooit zo veilig op onze Limburgse wegen dan in de eerste helft van 2017. De eerste zes maanden van dit jaar stierven er in het Limburgse verkeer 14 mensen. Vorig jaar waren er dat in dezelfde periode nog 20, in 2010 zelfs nog 42. Ook het aantal letselongevallen op Limburgse wegen was in de eerste helft van dit jaar historisch laag: 1.387. Tien jaar geleden waren er dat nog 2.056. Wel opmerkelijk: het aantal ongevallen met vrachtwagens nam in de eerste zes maanden van 2017 dan weer fors toe, met liefst 20,3 procent. Wellicht is dat te verklaren doordat er ook beduidend meer vrachtverkeer is op de Limburgse wegen. [naar artikel]
De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.