Een werkgroep van de Verenigde Naties wil dat ons land zich excuseert voor zijn verleden in Congo. Maar zijn excuses wel genoeg? En wie moet die dan maken? [naar artikel]
Op 30 juni viert Congo 60 jaar onafhankelijkheid. Is die dag een ideaal moment voor ons land om de Congolese bevolking excuses aan te bieden voor ons koloniale verleden, nu de huidige "beeldenstorm" ook standbeelden van Leopold II viseert? En als die excuses er komen, wie moet ze uitspreken: regering of koning? Dit zijn de standpunten van de Vlaamse partijen. [naar artikel]
Koning Filip betuigt zijn “diepste spijt” aan Congo aan voor de geweld- en gruweldaden die onder het bewind van Leopold II, zijn bet-overgrootoom,... [naar artikel]
Koning Filip betuigt zijn ‘diepste spijt’ aan Congo aan voor de geweld- en gruweldaden die onder het bewind van Leopold II, zijn bet-overgrootoom, werden gepleegd. De koning zegt dat we in het reine moeten komen met het verleden. Met zijn spijtbetuiging verrast de koning vriend en vijand. [naar artikel]
In een brief aan de Congolese president Félix Tshisekedi betuigt koning Filip zijn ‘diepste spijt’ voor de gruweldaden die onder... The post Koning Filip betuigt ‘diepste spijt’ aan Congo voor wandaden uit koloniale verleden appeared first on Business AM. [naar artikel]
Inheemse leiders uit voormalige Britse koloniën willen dat koning Charles officieel zijn excuses aanbiedt voor de "eeuwen van racisme, onderdrukking, kolonialisme en slavernij" waaronder hun gemeenschappen hebben geleden. De leiders uit twaalf landen van het Gemenebest van Naties schrijven dit vandaag in een brief aan de koning. Ook willen ze financiële compensatie voor wat hen uit naam van de Britse kroon is aangedaan. [naar artikel]
Beelden ter ere van ons ‘fout’ – vaak koloniaal – verleden vind je overal in België. In Wilrijk bijvoorbeeld staat pater De Deken met zijn voet op de rug van een Afrikaan. In plaats van de beelden weg te halen, plaatsen we er vaak een plakkaatje bij. "Iets niet doen is gemakkelijker dan iets wel doen." [naar artikel]
De gebeurtenissen in het Amerikaanse Charlottesville zetten de discussie ook bij ons weer op scherp: mogen standbeelden die herinneren aan ons koloniale verleden ons straatbeeld nog wel (ont)sieren? Volgens Afrika-specialist Filip Reyntjens heeft het geen zin de donkere kanten van onze geschiedenis weg te moffelen. [naar artikel]
“De koloniale geschiedenis van België ontbreekt te vaak in de nationale verhalen die op school worden onderwezen. We zullen in de toekomst niet zonder een publiek collectief debat kunnen over het gedeelde verleden.” Dat schrijven de onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de universiteiten van Luik (ULg) en Louvain-la-Neuve (UCL) in het besluit van hun studie “Burgers met Afrikaanse roots: een portret van Congolese, Rwandese en Burundese Belgen”. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.