Service Magazijn Limburg, een toeleverancier van Ford Genk, heeft tijdens een ondernemingsraad de intentie tot sluiting van het bedrijf aangekondigd. Bij de drie nabijgelegen toeleveranciers, Lear, IAC en Syncreon, kreeg het personeel nadien dezelfde boodschap te horen. [naar artikel]
GenkDat er onheil in de lucht hing, dat hadden heel wat mensen bij Ford Genk en de toeleveranciers al een tijdje door. Maar dat op die 24ste oktober in 2012 het einde van de fabriek zou aangekondigd worden, dat had niemand verwacht. Vandaag, exact vijf jaar na die onheilstijding, is de balans voorzichtig positief: de Fordsite is in volle ontwikkeling en 53 procent van de ex-werknemers van Ford en zijn toeleveranciers is opnieuw aan de slag. De keerzijde: de kinderarmoede en het aantal leefloners in Genk neemt toe, en één op vijf heeft nog geen nieuwe job. [naar artikel]
De arbeiders van Ford Genk zouden vandaag en gisteren aan de slag gaan. Maar dat was zonder de toeleveranciers gerekend. Zij kozen voor een wilde actie, waardoor de productie stilviel. Wordt ook vandaag niet gewerkt, dan telt het 'onderhandelingskapitaal' van de Fordvakbonden meteen 2.000 afgewerkte, geblokkeerde auto's minder. [naar artikel]
Exact vijf jaar geleden kondigde Ford de sluiting van de fabriek aan in Genk. Duizenden werknemers van Ford en de toeleveranciers verloren hun job. TVL trok met de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) en toenmalig vakbondsafgevaardigde en sp.a-politica Meryame Kitir naar de puinhopen van de site. [naar artikel]
Ford Genk mag in oktober volgend jaar starten met de bouw van de nieuwe Mondeo. De Amerikaanse directie van Ford heeft dat gisteren bevestigd. Of daarmee Ford Genk definitief gered is, blijft onzeker. Ondertussen rekent Ford wel op brugpensioen als onderdeel van een herstructureringsplan. [naar artikel]
Autobouwer Ford heeft vrijdag een radioreclame uit de ether laten halen. In de radiospot werd ‘Forza Ford’ gezongen op de tonen van het supportersgezang van KRC Genk. “Pijnlijk en misplaatst”, zeggen ex-werknemers van Ford Genk. [naar artikel]
Autobouwer Ford heeft vrijdag een radioreclame uit de ether laten halen. In de radiospot werd ‘Forza Ford’ gezongen op de tonen van het supportersgezang van KRC Genk. ‘Pijnlijk en misplaatst’, zeggen ex-werknemers van Ford Genk. [naar artikel]
Jef Geurts, de allereerste werknemer van Ford Genk, is vorige week op 84-jarige leeftijd overleden. Net omdat hij de eerste werknemer was van de tienduizenden arbeiders die Ford Genk telde, ontmoette hij tal van ministers en leden van de Europese Ford-directie. Hij was naar eigen zeggen ook de eerste die aan de legendarische Ford Taunus 12M heeft mogen sleutelen. [naar artikel]
Een eerste slapeloze nacht was het 5 jaar geleden voor de meer dan 6000 werknemers van Ford Genk en zijn toeleveranciers. De Europese directie had de sluiting aangekondigd, en velen wisten met hun ongeloof geen blijf. Wat zien we 5 jaar later? 4 op de 5 werknemers zijn opnieuw aan de slag, soms in heel andere sectoren. We zochten er enkelen op. [naar artikel]
Het sociaal akkoord dat de directie van Ford met de vakbonden heeft gesloten valt niet bij iedereen in goede aarde. De herstart op 18 maart komt zo in gevaar. Vooral bij het personeel van de vier grote toeleveranciers heerst ontevredenheid over het geldbedrag. [naar artikel]
Drie mannen die vorig jaar op heterdaad werden betrapt terwijl ze koper uit de voormalige Ford-fabriek in Genk aan het stelen waren, zijn vandaag [naar artikel]
18 december 2014 was een bijzonder droeve dag voor heel wat Ford-werknemers van de site in Genk. Die dag rolde de laatste Ford Mondeo van de band en sloot de fabriek voorgoed zijn deuren. Donderdag, bijna drie jaar later, is de sloop van de gebouwen op de terreinen gestart. “Hopelijk kan de wonde nu een pleister krijgen”, reageert Meryame Kitir, die zelf 14 jaar werkzaam was bij Ford Genk. [naar artikel]
De Vlaamse regering verzamelt vandaag in Maasmechelen in het kader van het SALK-plan, het plan dat Limburg erbovenop moet helpen na de sluiting van Ford Genk. Om het half jaar maakt de Vlaamse regering de balans op. Vandaag werden er ook nieuwe investeringen aangekondigd. [naar artikel]
16:04 Logistiek bedrijf H.Essers en Haven Genk nemen hun intrek in de voormalige Ford-fabriek aan het Albertkanaal in Genk. [naar artikel]
Lees dit artikel: Musk roept Duitse toeleveranciers Tesla op om productie te versnellen Het wereldwijde chiptekort lijkt nu ook Tesla diep in de portefeuille te raken. Elon Musk, de CEO van Tesla, heeft de Duitse toeleveranciers van Tesla via Twitter opgeroepen om de productie te versnellen. Autoproducenten wereldwijd gaan gebukt onder het tekort aan halfgeleiders. Die zijn cruciaal om chips te produceren. Verschillende wagenproducenten, waaronder Ford en Nio, […] Lees dit artikel: Musk roept Duitse toeleveranciers Tesla op om productie te versnellen [naar artikel]
Binnenkort worden er in het Genkse opnieuw voertuigen gemaakt. Rhenus SML, een van de vroegere toeleveranciers van Ford Genk, gaat in opdracht van de West-Vlaamse start-up Addax Motors elektrische bestelwagentjes assembleren. Het project wordt vandaag op het autosalon van Brussel aan het grote publiek voorgesteld. “We willen er het eerste jaar ruim 150 produceren”, zegt Daniel Kedzierski, een van de initiatiefnemers. [naar artikel]
Maandag vond in de gebouwen waar vroeger Ford Genk gevestigd was, The Jobdate plaats. Bijna 100 bedrijven konden er op een namiddag 1.500 gesprekken met sollicitanten voeren. Het initiatief van JCI Limburg viel samen met de vierde verjaardag van de aankondiging dat Ford Genk zou sluiten. [naar artikel]
Gisteren ontkende woordvoerder Jo Declercq van Ford Genk berichten van het financiële persagentschap Bloomberg en zakenbank Morgan Stanley dat Ford één fabriek moet sluiten in Europa, en dat dat Genk wordt. 'Zeer onwaarschijnlijk', zegt ook Vic Heylen van het Flanders Centre for Automotive Research. [naar artikel]
Vandaag is het precies tien jaar geleden dat de Europese top van Ford de sluiting aankondigde van zijn fabriek in Genk. Met een korte mededeling op een bijeenkomst van de ondernemingsraad maakte de directie een einde aan maanden van geruchten en speculaties. Na de sluiting van de mijnen en de sluiting van Philips Hasselt werd Limburg opnieuw getroffen door een sociaal drama. [naar artikel]
Een opsteker voor de reconversie van de voormalige Ford-site in Genk: drankenproducent en -bottelaar Konings gaat vanaf de lente van volgend jaar productie- en stockageactiviteiten opstarten in het blok waar vroeger de legendarische Mondeo gebouwd werd. Ford Genk sloot eind 2014 de deuren, een enorme klap voor de Belgische auto-industrie. De vastgoedvennootschap Genk Green Logistics, […] [naar artikel]
De Europese Commissie kant zich tegen een brugpensioenregeling voor de ontslagen werknemers van Ford Genk en zijn toeleveranciers. Hoe meer werknemers met brugpensioen gaan, hoe minder Europese subsidies er komen. [naar artikel]
6000. Zo veel jobs sneuvelden er 2 jaar geleden bij Ford Genk. Hoe vergaat het de ex-werknemers intussen? Relatief goed, zo blijkt. De toekomst [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.