De verkoop van bromfietsen zit na jaren van daling opnieuw in de lift, en hoe. De verkoop van klasse B-bromfietsen steeg in de eerste zeven maanden... [naar artikel]
De verkoop van bromfietsen zit na jaren van daling opnieuw in de lift. De verkoop van klasse A- en klasse B-bromfietsen steeg in de eerste zeven maanden van het jaar met 47,5 procent, voornamelijk door het succes van de speed pedelecs. Dat meldt de federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie Febiac donderdag. Ook het aandeel van elektrische scooters neemt toe. [naar artikel]
De verkoop van bromfietsen is in België vorig jaar met 70% gestegen. Ook autodelen zit met een stijging van bijna 40% stevig in de lift. Maar die trends stoten de eigen auto nog lang niet van zijn troon. Ondanks de toenemende files nam ook de autoverkoop vorig jaar nog met 1% toe. “De Belg is zodanig getrouwd met zijn wagen dat de files nog een stuk langer moeten worden voor hij die de rug toekeert”, zegt Stijn Vancuyck van automobielfederatie Febiac. [naar artikel]
De verkoop van speed pedelecs blijft stijgen en vooral de provincie Antwerpen trekt het peloton. In België zijn er momenteel 33.090 van deze snelle fietsen ingeschreven. Dat is meer dan een verdriedubbeling in vergelijking met twee jaar geleden. In de provincie Antwerpen zijn er nu 11.575 speed pedelecs ingeschreven. [naar artikel]
Het voorbije jaar werden 12.377 speed pedelecs ingeschreven in ons land. Dat zijn ruim 200 stuks, of 1,7 procent, minder dan in 2020. Tegenover 2019 was er zelfs een daling van bijna 8 procent, meldt mobiliteitsfederatie Traxio. De markt lijkt stilaan verzadigd – zij die interesse toonden hebben er een gekocht – en volgens Traxio zal het vooral afhangen van de verbeterde weginfrastructuur om nieuwe kopers aan te trekken. [naar artikel]
Is de speed pedelec op zijn retour? De voorbije natte zomer zorgde voor een terugval in de verkoop. Daarnaast moesten geïnteresseerden door leveringsproblemen en stockbreuken maandenlang op hun snelle elektrische fiets wachten. Ondanks het imago van de drieste speed pedelecrijder, is er nog groeipotentieel in filegevoelige stedelijke gebieden. “De steile opgang van de speed pedelec is geremd, maar hij is nog altijd in opmars.” [naar artikel]
Tot vandaag mocht daar wettelijk niet met een speed pedelec op worden gereden. Nu kan het wel, en daarvoor komen er ook speciale signalisatieborden. Het eerste bord werd vandaag ingehuldigd door Vlaams minister voor mobliliteit Ben Weyts in het Vlaams-Brabantse Lot. [naar artikel]
De gemeente Boechout gaat snelle elektrische fietsen weren op fietspaden van straten waar er maximaal 50 per uur gereden mag worden. Er was deze week nog heel wat discussie over de zogenaamde Speed pedelecs, de snelle elektrische fietsen. Onder meer de Fietsersbond vindt dat de fietspaden in ons land er niet op voorzien zijn, omdat ze gewoon te smal zijn. En dat leidt tot gevaarlijke situaties, als iemand met zo'n snelle fiets een gewone fietser wil voorbijsteken, vandaar de maatregel in Boechout. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.