Als we nog geen vijf procent van de auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen, zullen er al beduidend minder files zijn. Dat blijkt uit een experiment in de Verenigde Staten. [naar artikel]
De coronamaatregelen hebben er dit jaar toe geleid dat de structurele files met meer dan 60 procent zijn afgenomen ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit een rapport van mobiliteitsbedrijf Be-Mobile. De uitzonderlijke files vielen zelfs nagenoeg helemaal weg na de start van de eerste lockdown in maart. [naar artikel]
Voor het eerst zijn er cijfers over het verkeer op de snelwegen na de coronamaatregelen van de federale overheid. Het aantal voertuigen nam op maandag 16 maart af met 20 procent. Op 23 maart, een week later, zelfs met 48.5 procent. Er zijn veel minder auto’s op de weg maar het aantal vrachtwagens blijft gelijk, al zijn er wel belangrijke verschuivingen doorheen de dag. [naar artikel]
Tegen 2030 moeten de structurele files op het snelwegennet zijn weggewerkt. Dat staat in het ontwerp van Mobiliteitsplan dat de Vlaamse regering dit voorjaar moet goedkeuren. De stiptheid van de treinen moet tegen dan stijgen tot 95 procent, die van bussen en trams tot 80 procent. [naar artikel]
Vanaf juli betalen vrachtwagens van 22.00 tot 06.00 uur tot 75 procent minder tol bij hun passage van de Liefkenshoektunnel. Dat moet de verkeersdruk rond Antwerpen doen afnemen. [naar artikel]
Als we nog geen vijf procent van de auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen, zullen er al beduidend minder files zijn. Dat blijkt uit een experiment in de Verenigde Staten. [naar artikel]
Lijkt het alsof er weer meer files zijn? Het verkeer op de Vlaamse snelwegen is inderdaad opnieuw aan het aangroeien, maar zelfs dan nog zitten we nog verre van het precoronatijdperk. De filezwaarte is nog altijd 50% minder in vergelijking met januari 2019. De verschillende zware ongevallen in Antwerpen van vorige week hebben de trend in onze provincie tijdelijk doen stijgen. Opvallend: er is nu wél meer vrachtverkeer op de snelweg dan voor de pandemie. [naar artikel]
De structurele files in ons land hebben vorig jaar een nieuw record bereikt. Dat blijkt uit de jaarlijkse filebarometer van Touring Mobilis. Ook opvallend: de files worden vooral buiten de klassieke spitsuren langer. [naar artikel]
Tegen 2030 moeten de structurele files op het snelwegennet zijn weggewerkt. Dat staat in het ontwerp van Mobiliteitsplan dat de Vlaamse regering... [naar artikel]
Ook in de Liefkenshoektunnel op de Antwerpse Ring (R2) was er dit jaar door de coronacrisis flink minder verkeer. Het vrachtverkeer viel er met 5 procent terug, het aantal personenwagens zelfs met 26 procent. Dat leidde niet alleen tot minder files, maar ook tot minder ongevallen. [naar artikel]
De structurele files in ons land blijven groeien, nooit stonden we zo vaak stil op onze wegen. Er zijn al verschillende mogelijke oplossingen voorgesteld, maar volgens experts is een hele combinatie aan maatregelen nodig. Het gedrag van mensen moet anders: de auto minder gebruiken en de investeringen moeten beter besteed worden. [naar artikel]
Tegen 2040 zal het goederenverkeer met een kwart stijgen. Dat heeft het Federaal Planbureau berekend en staat vandaag in De Tijd. De auto blijft ook veruit het populairste vervoermiddel. Maar meer auto's en meer vrachtwagens betekenen ook meer files. Gemiddeld zullen we zo'n 2% minder snel kunnen rijden, maar in Antwerpen kan dat oplopen tot zo'n 13% . [naar artikel]
Dat er minder vrachtwagens en auto’s op de weg zijn en er nog nauwelijks files staan, dat weten we intussen allemaal. Nu zijn er voor het eerst echter ook officiële cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Dat berekende hoeveel kilometers alle voertuigen op de snelwegen dagelijks afleggen sinds het begin van de coronacrisis. Het verschil met de periode voor corona is ronduit spectaculair. [naar artikel]
Sectorfederatie Febiac pleitte dinsdag, naar aanleiding van de cijfers van Viapass, voor de invoering van een “slimme” kilometerheffing, voor vrachtwagens én voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit. Febiac meent dat dit kan helpen om de files in te korten. “Vandaag is het zo dat vrachtwagens […] Het bericht Febiac pleit voor “slimme” kilometerheffing, voor vrachtwagens én auto’s verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Tijdens de maand januari zijn in België 51.074 nieuwe personenwagens aan de man gebracht, ruim 10 procent minder dan in januari vorig jaar. Toen was het wel de beste maand ooit. Dat laten sectorfederatie Febiac en de federale overheidsdienst Mobiliteit vandaag weten. Uit uitgezuiverde cijfers voor het hele jaar 2018 blijkt voorts dat de autoverkoop […] Het bericht Tien procent minder auto’s verkocht in januari verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Werken wanneer en waar het past - een wezenlijk onderdeel van het zogeheten flexwerken - blijkt een goede manier om mee de structurele files aan [naar artikel]
Een zwaar ongeval op de E19 heeft maandagnamiddag het leven gekost aan twee chauffeurs. In de richting van Antwerpen botsten vier vrachtwagens en een auto. De brandweer moest twee lichamen uit de wrakken van de auto en een vrachtwagen halen. De snelweg was urenlang volledig versperd. [naar artikel]
De komende decennia groeit het aantal auto’s en vrachtwagens op onze wegen nog verder en daarmee dus ook de files. Dat blijkt uit nieuwe... [naar artikel]
Met 460 kilometer files op de Belgische wegen op het toppunt kort na 8 uur was het donderdag de op één na drukste ochtendspits van het jaar. Een natte ochtend maakte de structurele files langer. [naar artikel]
09:05 Nieuwe vrachtwagens moeten tegen 2025 15 procent minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019. Tegen 2030 moet dat 30 procent minder zijn. [naar artikel]
Op de E313-snelweg richting Antwerpen is de weg opnieuw vrijgemaakt na twee zware ongevallen met drie vrachtwagens. Toch is het nog meer dan twee... [naar artikel]
In Nederland, dicht bij Breda, is er een ongeval gebeurd met twee vrachtwagens. Een van de vrachtwagens had honderden kalveren aan boord. De snelweg is er volledig versperd, alle verkeer moet de snelweg daar verlaten en omleidingen volgen. [naar artikel]
Om de verkeersdruk rond Antwerpen te doen afnemen, doet ook de Vlaamse overheid een duit in het zakje: vanaf 1 juli betalen vrachtwagens ’s nachts, van 22 uur tot 6 uur, tot 75 procent minder tol bij hun passage van de Liefkenshoektunnel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.