De beste Belgische krantenkoppen, elke minuut geupdate.

20 procent minder auto's en vrachtwagens op de snelweg doet structurele files verdampen

VRT NWS

23/06/2020 - 17:08

Als er 20 procent minder auto's en vrachtwagens op onze snelwegen rijden, dan verdwijnen de structurele files in de ochtend- en avondspits. Bij 10 procent minder verkeer dalen die files met ongeveer de helft. Dat heeft de neer- en opgang van het gemotoriseerde verkeer tijdens de coronacrisis aangetoond. Daarmee is het bewijs geleverd van wat verkeersmodellen sinds lang voorspellen.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP VRT NWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Vijf procent zelfrijdende auto’s doen files verdampen (11/05/2017 - De Standaard)
    Als we nog geen vijf procent van de auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen, zullen er al beduidend minder files zijn. Dat blijkt uit een experiment in de Verenigde Staten.
    [naar artikel]
  2. Structurele files namen in 2020 met meer dan 60 procent af (24/12/2020 - Het Laatste Nieuws)
    De coronamaatregelen hebben er dit jaar toe geleid dat de structurele files met meer dan 60 procent zijn afgenomen ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit een rapport van mobiliteitsbedrijf Be-Mobile. De uitzonderlijke files vielen zelfs nagenoeg helemaal weg na de start van de eerste lockdown in maart.
    [naar artikel]
  3. Files in coronacris? 48,5 procent minder auto’s op de weg maar hamsteren veroorzaakt wel méér vrachtverkeer (27/03/2020 - VRT NWS)
    Voor het eerst zijn er cijfers over het verkeer op de snelwegen na de coronamaatregelen van de federale overheid. Het aantal voertuigen nam op maandag 16 maart af met 20 procent. Op 23 maart, een week later, zelfs met 48.5 procent. Er zijn veel minder auto’s op de weg maar het aantal vrachtwagens blijft gelijk, al zijn er wel belangrijke verschuivingen doorheen de dag.
    [naar artikel]
  4. Vlaanderen wil structurele files weg in 2030 (11/01/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Tegen 2030 moeten de structurele files op het snelwegennet zijn weggewerkt. Dat staat in het ontwerp van Mobiliteitsplan dat de Vlaamse regering dit voorjaar moet goedkeuren. De stiptheid van de treinen moet tegen dan stijgen tot 95 procent, die van bussen en trams tot 80 procent.
    [naar artikel]
  5. Vlaanderen wil structurele files weg in 2030 (11/01/2018 - Het Belang van Limburg)
    Tegen 2030 moeten de structurele files op het snelwegennet zijn weggewerkt. Dat staat in het ontwerp van Mobiliteitsplan dat de Vlaamse regering dit voorjaar moet goedkeuren. De stiptheid van de treinen moet tegen dan stijgen tot 95 procent, die van bussen en trams tot 80 procent.
    [naar artikel]
  6. Binnenkort minder files rond Antwerpen door nachtelijke korting voor vrachtwagens? (06/04/2017 - Het Nieuwsblad)
    Vanaf juli betalen vrachtwagens van 22.00 tot 06.00 uur tot 75 procent minder tol bij hun passage van de Liefkenshoektunnel. Dat moet de verkeersdruk rond Antwerpen doen afnemen.
    [naar artikel]
  7. Met vijf procent zelfrijdende auto’s zullen de files krimpen (11/05/2017 - Het Belang van Limburg)
    Als we nog geen vijf procent van de auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen, zullen er al beduidend minder files zijn. Dat blijkt uit een experiment in de Verenigde Staten.
    [naar artikel]
  8. Met vijf procent zelfrijdende auto’s zullen de files krimpen (11/05/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Als we nog geen vijf procent van de auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen, zullen er al beduidend minder files zijn. Dat blijkt uit een experiment in de Verenigde Staten.
    [naar artikel]
  9. Nog altijd minder auto’s op de baan, maar wél meer vrachtwagens (27/01/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Lijkt het alsof er weer meer files zijn? Het verkeer op de Vlaamse snelwegen is inderdaad opnieuw aan het aangroeien, maar zelfs dan nog zitten we nog verre van het precoronatijdperk. De filezwaarte is nog altijd 50% minder in vergelijking met januari 2019. De verschillende zware ongevallen in Antwerpen van vorige week hebben de trend in onze provincie tijdelijk doen stijgen. Opvallend: er is nu wél meer vrachtverkeer op de snelweg dan voor de pandemie.
    [naar artikel]
  10. Vlaanderen wil alle structurele files weg over twaalf jaar (11/01/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Tegen 2030 moeten de structurele files op het snelwegennet zijn weggewerkt. Dat staat in het ontwerp van Mobiliteitsplan dat de Vlaamse regering...
    [naar artikel]
  11. Ook in 2016 bereikten structurele files nieuw record (18/01/2017 - De Redactie)
    De structurele files in ons land hebben vorig jaar een nieuw record bereikt. Dat blijkt uit de jaarlijkse filebarometer van Touring Mobilis. Ook opvallend: de files worden vooral buiten de klassieke spitsuren langer.
    [naar artikel]
  12. Files oplossen? 'Mirakels zijn niet mogelijk' (14/07/2016 - De Standaard)
    De structurele files in ons land blijven groeien, nooit stonden we zo vaak stil op onze wegen. Er zijn al verschillende mogelijke oplossingen voorgesteld, maar volgens experts is een hele combinatie aan maatregelen nodig. Het gedrag van mensen moet anders: de auto minder gebruiken en de investeringen moeten beter besteed worden.
    [naar artikel]
  13. Minder files én minder ongevallen in Liefkenshoektunnel dit jaar (29/12/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Ook in de Liefkenshoektunnel op de Antwerpse Ring (R2) was er dit jaar door de coronacrisis flink minder verkeer. Het vrachtverkeer viel er met 5 procent terug, het aantal personenwagens zelfs met 26 procent. Dat leidde niet alleen tot minder files, maar ook tot minder ongevallen.
    [naar artikel]
  14. Zullen we nog meer stil staan? "Nog meer auto's en vrachtwagens tegen 2040" voorspelt het Planbureau (01/02/2019 - VRT NWS)
    Tegen 2040 zal het goederenverkeer met een kwart stijgen. Dat heeft het Federaal Planbureau berekend en staat vandaag in De Tijd. De auto blijft ook veruit het populairste vervoermiddel. Maar meer auto's en meer vrachtwagens betekenen ook meer files. Gemiddeld zullen we zo'n 2% minder snel kunnen rijden, maar in Antwerpen kan dat oplopen tot zo'n 13% .
    [naar artikel]
  15. Het aantal kilometers dat auto’s én vrachtwagens afleggen, blijft dalen door coronacrisis (06/04/2020 - VRT NWS)
    Dat er minder vrachtwagens en auto’s op de weg zijn en er nog nauwelijks files staan, dat weten we intussen allemaal. Nu zijn er voor het eerst echter ook officiële cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Dat berekende hoeveel kilometers alle voertuigen op de snelwegen dagelijks afleggen sinds het begin van de coronacrisis. Het verschil met de periode voor corona is ronduit spectaculair.
    [naar artikel]
  16. Tien procent minder auto’s verkocht in januari (01/02/2019 - Metro)
    Tijdens de maand januari zijn in België 51.074 nieuwe personenwagens aan de man gebracht, ruim 10 procent minder dan in januari vorig jaar. Toen was het wel de beste maand ooit. Dat laten sectorfederatie Febiac en de federale overheidsdienst Mobiliteit vandaag weten. Uit uitgezuiverde cijfers voor het hele jaar 2018 blijkt voorts dat de autoverkoop niet met 0,6 procent steeg zoals eerder gemeld, maar wel 0,9 procent lager lag dan in 2017. Netto werden vorig jaar 528.174 nieuwe personenwagens ingeschreven. De uitzuivering heeft te maken met auto’s die binnen de dertig dagen na hun eerste inschrijving opnieuw werden geschrapt uit het voertuigpark. Ook voor andere voertuigcategorieën was januari minder goed dan een jaar eerder. Er werden ruim 15 procent minder motorfietsen en motorscooters ingeschreven, en ook de verkoop van lichte vrachtvoertuigen (-0,7 procent) en vrachtwagens van meer dan 16 ton maximaal toegelaten massa (-1,5 procent) lag lager. Alleen de vrachtwagens tot 16 ton gingen erop vooruit (+9,9 procent). bron: Belga   Het bericht Tien procent minder auto’s verkocht in januari verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  17. "Flexwerken wel degelijk oplossing voor structurele files" (25/11/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Werken wanneer en waar het past - een wezenlijk onderdeel van het zogeheten flexwerken - blijkt een goede manier om mee de structurele files aan
    [naar artikel]
  18. Febiac pleit voor “slimme” kilometerheffing, voor vrachtwagens én auto’s (24/04/2018 - Metro)
    Sectorfederatie Febiac pleitte dinsdag, naar aanleiding van de cijfers van Viapass, voor de invoering van een “slimme” kilometerheffing, voor vrachtwagens én voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit. Febiac meent dat dit kan helpen om de files in te korten. “Vandaag is het zo dat vrachtwagens evenveel betalen, zelfs wanneer ze buiten de spitsuren rijden (…) Maar om de files aan te pakken, is er ook een slimme kilometerheffing nodig, ook voor automobilisten. Het is een ideale hefboom naar een betere mobiliteit”, klinkt het. Het zou ook het wagenpark verder kunnen “vergroenen”, zoals bij de vrachtwagens reeds het geval is. Febiac meent wel dat die slimme kilometerheffing pas maatschappelijk aanvaard zal worden als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Het gaat dan om de hervorming van de autofiscaliteit, waarbij de BIV en verkeersbelasting worden afgeschaft en vervangen door de kilometerheffing. “Niet het bezit van de auo wordt belast, maar wel het gebruik ervan, in functie van tijd en plaats.” Febiac berekende dat een vermindering van het verkeer in de spits met 5 à 10 procent, de files tot 40 procent kan doen dalen. Tegelijk moet er volgens de sectorfederatie meer worden ingezet op het beter afstemmen van verschillende vervoersmiddelen, zoals het openbaar vervoer, de fiets, deelprojecten en de auto. Ook moet er volop werk worden gemaakt van het mobiliteitsbudget en thuiswerk in bedrijven. bron: Belga Het bericht Febiac pleit voor “slimme” kilometerheffing, voor vrachtwagens én auto’s verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  19. Twee personen overleden bij ongeval met vier vrachtwagens en auto op E19 (06/02/2018 - Het Nieuwsblad)
    Een zwaar ongeval op de E19 heeft maandagnamiddag het leven gekost aan twee chauffeurs. In de richting van Antwerpen botsten vier vrachtwagens en een auto. De brandweer moest twee lichamen uit de wrakken van de auto en een vrachtwagen halen. De snelweg was urenlang volledig versperd.
    [naar artikel]
  20. Verkeer in Antwerpen vertraagt nog met 13 procent tegen 2040 (01/02/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De komende decennia groeit het aantal auto’s en vrachtwagens op onze wegen nog verder en daarmee dus ook de files. Dat blijkt uit nieuwe...
    [naar artikel]
  21. Europees akkoord over lagere uitstootnorm voor vrachtwagens (19/02/2019 - De Tijd)
    09:05 Nieuwe vrachtwagens moeten tegen 2025 15 procent minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019. Tegen 2030 moet dat 30 procent minder zijn.
    [naar artikel]
  22. Vrachtwagens mogen goedkoper door Liefkenshoektunnel (06/04/2017 - De Standaard)
    Om de verkeersdruk rond Antwerpen te doen afnemen, doet ook de Vlaamse overheid een duit in het zakje: vanaf 1 juli betalen vrachtwagens ’s nachts, van 22 uur tot 6 uur, tot 75 procent minder tol bij hun passage van de Liefkenshoektunnel.
    [naar artikel]
  23. Kalveren op de snelweg na ongeval vlak bij Breda (01/03/2018 - VRT NWS)
    In Nederland, dicht bij Breda, is er een ongeval gebeurd met twee vrachtwagens. Een van de vrachtwagens had honderden kalveren aan boord. De snelweg is er volledig versperd, alle verkeer moet de snelweg daar verlaten en omleidingen volgen.
    [naar artikel]
  24. Lange files na ongevallen met drie vrachtwagens op E313 (09/10/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Op de E313-snelweg richting Antwerpen is de weg opnieuw vrijgemaakt na twee zware ongevallen met drie vrachtwagens. Toch is het nog meer dan twee...
    [naar artikel]
  25. Studie: “Antwerps verkeer vertraagt met 13 procent tegen 2040" (01/02/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De komende decennia groeit het aantal auto’s en vrachtwagens op onze wegen nog verder en daarmee dus ook de files. Dat blijkt uit nieuwe...
    [naar artikel]
  26. Coronapandemie doet inkomsten Europese bioscopen nagenoeg compleet verdampen (06/07/2021 - Express)
    Lees dit artikel: Coronapandemie doet inkomsten Europese bioscopen nagenoeg compleet verdampen Het voorbije jaar boekten de bioscopen in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk met de verkoop van tickets een omzet van 2,13 miljard euro, tegenover 7,19 miljard euro inkomsten het jaar voordien. Die terugval met 70,4 procent hangt nauw samen met de verplichte sluitingen van vele bioscopen in een groot aantal landen na de […] Lees dit artikel: Coronapandemie doet inkomsten Europese bioscopen nagenoeg compleet verdampen
    [naar artikel]
  27. Nederlands onderzoek rekeningrijden: minder CO2, minder files, minder gereden kilometers (16/10/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Rekeningrijden leidt tot een lagere uitstoot van CO2 en stikstof en files worden korter. Ook rijden mensen minder kilometers omdat ze minder snel de auto nemen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat het Nederlandse ministerie van Financiën heeft laten uitvoeren.
    [naar artikel]
  28. Liever tol dan file op Antwerpse Ring (24/07/2018 - Metro)
    Steeds meer automobilisten willen betalen om de Antwerpse files te ontwijken. In de eerste helft van dit jaar steeg het aantal personenwagens in de Liefkenshoektunnel, waar tol wordt gevraagd, met bijna 9 procent. Dat zijn 278.081 auto’s extra. Dat schrijven de Gazet van Antwerpen en De Standaard vandaag. Intussen duiken in de buurt van de Liefkenshoektunnelook de eerste files op, klinkt het. “De Tijsmanstunnel (die in het verlengde van de Liefkenshoektunnel ligt, red.) is verzadigd. Daardoor ontstaan er richting Nederland ook al files vlak nadat je de Liefkenshoektunnel bent uitgereden”, zegt Marc Persoon, operationeel manager van NV Tunnel Liefkenshoek. “Er zijn dus steeds meer mensen die gewoon tol betalen om minder lang in de file te staan. Vooral sinds 2016, na de verhuis van (containterterminal, nvdr) MPET van Rechteroever naar Linkeroever, is het aantal auto’s in de tunnel flink toegenomen. Het aantal structurele file-uren in de Liefkenshoektunnel en op het tolplein is in een jaar tijd met 50 procent toegenomen.” bron: Belga Het bericht Liever tol dan file op Antwerpse Ring verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  29. Steeds meer structurele fileproblemen op Vlaamse wegen (08/01/2017 - Express)
    Op het Vlaamse autostradenet werd vorig jaar op werkdagen een gemiddelde file van 141 kilometer geregistreerd. Dat betekende een stijging met 3,7 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaamse Verkeerscentrum. Over een periode van vier jaar was er sprake van een toename van 15,6 procent. Wanneer ook het tijdverlies in rekening wordt gebracht, is de filezwaarte in Vlaanderen op vijf jaar tijd met 40 procent toegenomen. De files zijn immers niet alleen langer geworden, maar lossen ook veel minder gemakkelijk weer op. Vooral in de regio Antwerpen zou het probleem een sterke toename kennen. In de Brusselse regio werd daarentegen een relatieve status-quo opgetekend. Het probleem moet volgens het Vlaams Verkeerscentrum gedeeltelijk worden toegeschreven aan de toename van het verkeer, terwijl het wegennet al lange tijd verzadigd is en de voorbije decennia niet meer meegegroeid is met de stijgende verkeersdruk. Bovendien wordt opgemerkt dat een aantal bijkomende locaties met structurele files moesten worden geregistreerd. Verspilling Mobiliteitsorganisatie Touring zegt dat het probleem veertig jaar geleden al kon worden opgemerkt, maar er is nooit degelijk geïnvesteerd in nieuwe wegen en beter onderhoud of de uitbreiding van het openbaar vervoer. Er zijn nu wel budgetten om de mobiliteit in Antwerpen en Brussel te verbeteren, maar de start van die werken zal nog geruime tijd op zich laten wachten. Er wordt op ook opgemerkt dat het probleem in de toekomst nog erger dreigt te worden. Uit ramingen van het Federaal Planbureau blijkt dat tegen het einde van volgend decennium het aantal personenwagens op de Vlaamse wegen met 20 procent zal zijn gestegen. Bij vrachtwagens en bestelwagens zou er zelfs sprake zijn van een toename met respectievelijk 50 procent en 100 procent. De files op de Vlaamse wegen zouden jaarlijks voor een economisch verspilling tussen 165 miljoen euro en 250 miljoen euro zorgen. The post Steeds meer structurele fileproblemen op Vlaamse wegen appeared first on Express [NL].
    [naar artikel]
  30. Nachtelijke korting voor trucks in Liefkenshoektunnel moet files inkorten (06/04/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Vanaf juli betalen vrachtwagens van 22.00 tot 06.00 uur tot 75 procent minder tol bij hun passage van de Liefkenshoektunnel. Dat moet de
    [naar artikel]
  31. Auto geplet tussen twee vrachtwagens op E19 richting Antwerpen (08/10/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Door een ongeval met vier vrachtwagens en een personenwagen is de E19 richting Antwerpen deze namiddag een tijdlang deels dicht geweest. De snelweg...
    [naar artikel]
  32. Drie vrachtwagens en auto botsen op A12 in Stabroek: politie roept op omgeving te vermijden (29/01/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Een stevig ongeval op de A12 in Stabroek zorgt voor bijzonder sterke verkeershinder in de richting van Nederland. Drie vrachtwagens en een auto zijn daar gebotst, waardoor de snelweg richting Bergen op Zoom volledig versperd is. Vermijd de omgeving als u kunt.
    [naar artikel]
  33. “Geef ons 80 euro en we kiezen voor de trein” (13/07/2019 - Het Nieuwsblad)
    Dé oplossing voor files? Het lijkt simpel: meer goederentreinen en minder vrachtwagens. En toch is het aantal afgelegde kilometers via goederentreinen vorig jaar gedaald. De transportfederatie en de federatie van goederenvervoerders over het spoor slaan daarom nu de handen in elkaar. Ze vragen de overheid om per vrachtwagen in een cheque te voorzien van 80 euro. Dat dekt de extra kosten voor transporteurs om die vracht op een treinwagon te zetten én doet meteen de files krimpen.
    [naar artikel]
  34. [VIDEO] - E313 uren versperd door kluwen van vrachtwagens (23/08/2016 - De Redactie)
    Op de E313 ter hoogte van Herentals is een ongeval gebeurd met vier vrachtwagens. De snelweg was een tijdlang volledig versperd in de richting van Antwerpen. Rond 16u was de snelweg weer vrijgemaakt.
    [naar artikel]
  35. Vanaf 1 juli goedkoper nachttarief voor vrachtwagens in Liefkenshoektunnel (06/04/2017 - De Redactie)
    Vrachtwagens zullen tussen 22 en 6 uur door de tunnel mogen aan het tarief voor gewone auto's, een korting tot 75 procent. Op die manier moeten vrachtwagens geweerd worden uit de ochtend- en avondspits.
    [naar artikel]
  36. Meer files, maar toch nemen minder Limburgers de trein (11/04/2019 - Het Belang van Limburg)
    Ondanks de langere files blijkt de trein in Limburg steeds minder een alternatief voor de auto. In tegenstelling tot de nationale groeicijfers, loopt het aantal Limburgse treinreizigers terug.
    [naar artikel]
  37. Veelheid van factoren jaagt mensen de auto uit: we rijden nog altijd minder met de auto dan vóór corona (05/04/2022 - VRT NWS)
    De files van de laatste weken lijken iets anders te vertellen maar we rijden nog altijd zo'n 10 procent minder met de auto dan vóór corona. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. De hoge brandstofprijzen, problemen op de automarkt, vaker fietsen naar het werk en ook volgehouden telewerk kunnen een verklaring zijn.
    [naar artikel]
  38. Europa wil dat auto's tegen 2030 35 procent minder CO2 uitstoten (09/10/2018 - VRT NWS)
    Na een marathonvergadering van 13 uur hebben de milieuministers van de EU-landen in Luxemburg een compromis bereikt over een verdere inperking van de CO2-uitstoot van auto's. Ze willen dat nieuwe auto's tegen 2030 35 procent minder uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30 procent minder.
    [naar artikel]
  39. Veertig procent van Belgen gebruikt sluipwegen (20/10/2017 - Metro)
    Liefst 40 procent van de Belgische bestuurders gebruikt sluipwegen of omwegen om naar het werk te rijden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mobiliteitsorganisatie Touring die VTM NIEUWS kon inkijken. In Brussel is dat zelfs 54 procent. Verder geeft 54 procent aan voor of na de spitsuren te vertrekken en doet 10 procent regelmatig aan thuiswerk. Uit de studie van Touring bij 6.361 mensen blijkt dat de Belg zijn buik meer dan vol vol heeft van files en er daarom op verschillende manieren aan probeert te ontsnappen. Maar liefst vier op de tien Belgen die bevraagd werden, geven aan dat ze weleens omwegen of sluipwegen gebruiken om op hun bestemming te geraken. In Brussel is dat zelfs 54 procent. Ondanks de toenemende files blijft de wagen domineren als vervoersmiddel wat de woon-werkverplaatsingen betreft. Bij 63 procent staat de auto nog steeds op nummer één, voor de meeste mensen omdat ze een te grote afstand moeten overbruggen. Achttien procent zegt wel alternatieven te hebben, maar toch voor de auto te kiezen. Volgens deze studie zal een kilometerheffing weinig effect hebben op de meerderheid van de automobilisten. 42 procent zegt dat ze wellicht meer zullen moeten betalen omdat ze geen andere optie hebben, terwijl 23 procent andere en goedkopere wegen zal proberen zoeken. Slechts 16 procent zal minder de auto nemen, één procent zou dichter bij zijn of haar werk gaan wonen. bron: Belga
    [naar artikel]
  40. Verkeer op Vlaamse snelwegen neemt week na week opnieuw toe, wel 65 procent minder files dan voor corona (15/03/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Op de werkdagen van maandag 8 maart tot en met vrijdag 12 maart was er op de Vlaamse snelwegen 16,6 procent minder verkeer dan in de dezelfde week van 2019. Het verkeer neemt wel week na week toe. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum vandaag. Ook waren er 65 procent minder files dan voor de coronapandemie.
    [naar artikel]
  41. Vier vrachtwagens botsen op viaduct van Merksem: lange files rond Antwerpen (06/10/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Door een ongeval tussen vier vrachtwagens op het viaduct van Merksem op de Antwerpse Ring staan er donderdag lange files rond Antwerpen. Richting Nederland zijn slechts twee rijstroken beschikbaar. Drie van de vier vrachtwagens moeten getakeld worden, de hinder zal vermoedelijk nog een hele tijd aanhouden.
    [naar artikel]
  42. Toenemende verkeersdrukte zorgt beetje bij beetje opnieuw voor structurele files (08/06/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Het autoverkeer is in de eerste week van juni (1-7 juni) met 5,1 procent gegroeid. Het vrachtverkeer nam toe met 3,4 procent. Dat meldt het Vlaams...
    [naar artikel]
  43. Kop-staartaanrijding met twee vrachtwagens in file op E313: lange file richting Antwerpen (11/04/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Op de E313 in Massenhoven (Ranst) is maandagavond een kop-staartaanrijding gebeurd tussen twee vrachtwagens. Het ongeval gebeurde in de file aan de werken in Wommelgem en veroorzaakt uiteraard lange files op de snelweg richting Antwerpen.
    [naar artikel]
  44. Honderden liters bier vloeien over snelweg wanneer drie vrachtwagens crashen in Florida (22/09/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Een snelweg in Florida is afgesloten nadat er liters bier over de weg vloeiden door een ongeval. Nadat twee vrachtwagens op elkaar waren gebotst, kon een derde vrachtwagen met een grote lading bier niet tijdig remmen en botste die op zijn beurt op de stilstaande voertuigen. Op de beelden is te zien hoe duizenden blikjes bier op de snelweg liggen verspreid.
    [naar artikel]
  45. Drie vrachtwagens en auto botsen op A12 in Stabroek: politie roept op omgeving te vermijden (29/01/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Een stevig ongeval op de A12 in Stabroek veroorzaakt bijzonder sterke verkeershinder in de richting van Nederland. Drie vrachtwagens en een auto zijn daar gebotst, waardoor de snelweg richting Bergen op Zoom volledig versperd is. Een tweede ongeval in de Frans Tijsmanstunnel veroorzaakt extra verkeershinder richting Antwerpen.
    [naar artikel]
  46. Kilometerheffing verkleint files niet, zelfs meer vrachtwagens op baan (31/03/2018 - Het Laatste Nieuws)
    De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs...
    [naar artikel]
  47. 13,5 procent minder verkeer op Vlaamse snelwegen in tweede week paasvakantie (19/04/2021 - Het Nieuwsblad)
    In de tweede week van de paasvakantie was er op werkdagen op de Vlaamse snelwegen 13,5 procent minder verkeer dan in de dezelfde week van 2019. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum maandag. Er was 22 procent minder autoverkeer, maar wel 9 procent meer vrachtverkeer. Ook waren er 39 procent minder files dan voor de coronapandemie.
    [naar artikel]
  48. Twee personen overleden bij ongeval met vier vrachtwagens en auto op E19 (05/02/2018 - Het Belang van Limburg)
    Bij een ongeval met vier vrachtwagens en een wagen op de E19 Breda-Antwerpen zijn maandagnamiddag twee personen om het leven gekomen. De snelweg is volledig versperd en er staat een lange file.
    [naar artikel]
  49. Brexit-angst veroorzaakt ongeziene drukte in Franse havens en aan de Kanaaltunnel met files tot in België (03/12/2020 - VRT NWS)
    Al de hele dag staan er kilometerslange files met vrachtwagens in de Franse Kanaalhavens en aan de spoortunnel in Calais. De politie laat de vrachtwagenchauffeurs momenteel zelfs op de snelweg parkeren omdat er in de terminals geen plaats meer is, en dat zorgt vertragingen tot op de E40 in Veurne. De oorzaak van de topdrukte is blijkbaar dat veel bedrijven nog zoveel mogelijk goederen naar het Verenigd Koninkrijk willen brengen voor op 1 januari de nieuwe brexitregels van kracht worden.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy