Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

03 August 2020
22:48 uur

LIVE: "De zevende dag" met het "kanseliersdebat" tussen Hilde Crevits (CD&V) en Bart De Wever (N-VA)

VRT NWS

05/05/2019 - 10:57

In "De zevende dag" gaan Hilde Crevits (CD&V) en Bart De Wever (N-VA) met elkaar in debat. Allebei zijn ze voor hun partij kandidaat om de nieuwe Vlaams minister-president te worden. Volg alles rechtstreeks via bovenstaande livestream.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP VRT NWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Politicoloog Carl Devos over "kanseliers­debat": "Hoffelijke eensgezindheid tussen De Wever en Crevits" (05/05/2019 - VRT NWS)
    "Vlot en vriendelijk", zo omschrijft politicoloog Carl Devos het debat tussen de kandidaten-minister-president Hilde Crevits (CD&V) en Bart De Wever (N-VA) in "De zevende dag". Devos begrijpt wel waarom Crevits zo door haar partij naar voren wordt geschoven, maar, zo zegt hij: "De kans dat Bart De Wever geen minister-president wordt, is heel klein". 
    [naar artikel]
  2. Hilde Crevits: "De Wevers uitspraken zijn een slag in het gezicht van 160.000 leerkrachten" (04/09/2018 - De Morgen)
    "Ik zou graag de minister van Onderwijs hebben." Voorzitter Bart De Wever zette bij de VRT opnieuw de ambities van de N-VA kracht bij en richtte zijn pijlen op Hilde Crevits (CD&V). Zij reageert laconiek. "De N-VA bepaalt mijn toekomst niet."
    [naar artikel]
  3. LIVE vanaf 11 uur: "De zevende dag" (28/04/2019 - VRT NWS)
    Vandaag in "De zevende dag": een duplex met CD&V-voorzitter Wouter Beke over Hilde Crevits' kandidatuur als Vlaams Minister-president, een gesprek met premier Charles Michel en een debat over migratie met o.a. Maggie De Block, Theo Francken, Koen Geens en Dries Van Langenhove. U kan het hier live volgen.
    [naar artikel]
  4. Crevits: "Ik zou woorden van De Wever nooit gebruiken" (26/05/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Kandidaat-minister-president Hilde Crevits (CD&V) hoopt dat N-VA-voorzitter Bart De Wever na vanavond zijn toon zal milderen en dat er met hem...
    [naar artikel]
  5. "Minister Crevits lijkt te worden afgeserveerd door de N-VA" (03/09/2018 - VRT NWS)
    Ook Wetstraatjournalist Marc Van de Looverbosch volgde het interview met N-VA-voorzitter Bart De Wever in "De ochtend" en heeft het voor ons geanalyseerd: "Dit weekend liet Crevits verstaan dat ze heel graag zou voortdoen. Nee dus, als het van de N-VA afhangt."
    [naar artikel]
  6. Wie wordt minister-president? "Alleen CD&V'er als rood en groen in Vlaamse regering zitten, maar dan zonder N-VA" (05/05/2019 - VRT NWS)
    Wie volgt Geert Bourgeois (N-VA) op als Vlaams minister-president? Alleen de N-VA en CD&V hebben met Bart De Wever en Hilde Crevits een kandidaat naar voren geschoven. Beiden kruisen de degens in "De zevende dag". Dat verloopt hoffelijk, maar wat schuilt achter zoveel hoffelijkheid? 
    [naar artikel]
  7. Crevits: "Oneens met De Wever dat coalitie in Antwerpen impact gaat hebben Vlaams en federaal"  (12/10/2018 - VRT NWS)
    "Vertel me niet dat de coalitie in Antwerpen, als dat niet helemaal naar de zin is van meneer De Wever, impact zou hebben op Vlaanderen en federaal", zegt minister Hilde Crevits (CD&V) vanavond in "De afspraak op vrijdag". Crevits is het duidelijk oneens met de uitspraak van Antwerps burgemeester dat het beleid "minder smooth" zal gaan als de huidige coalitie in Antwerpen niet wordt verdergezet. 
    [naar artikel]
  8. "Kwakkel dat De Wever is tussen­gekomen om lingeriereclame in joodse wijk te weren" (22/04/2018 - VRT NWS)
    Dat Antwerps burgemeester Bart De Wever zou tussengekomen zijn om lingeriereclame in de joodse wijk te weren, is "een kwakkel". "Ik kan dat formeel ontkennen. Dat klopt niet", zo zei Vlaams Parlementslid Annick De Ridder (N-VA) "De zevende dag".
    [naar artikel]
  9. Podcast "Terzake": wat met de Vlaamse mobiliteitsknoop? (06/10/2018 - VRT NWS)
    In het verkiezingsdebat van "Terzake" gaan Bart De Wever (N-VA), Hilde Crevits (CD&V), Meyrem Almaci (Groen) en Marino Keulen (Open VLD) in debat over mobiliteit. Wat moet er gebeuren met de Vlaamse mobiliteitsknoop?
    [naar artikel]
  10. LIVEBLOG: Mobiliteitsdebat in "Terzake" (05/10/2018 - VRT NWS)
    Hilde Crevits (CD&V), Bart De Wever (N-VA), Meyrem Almaci (Groen) en Marino Keulen (Open VLD) debatteren in  "Terzake" over Mobiliteit. Een heet hangijzer, zo blijkt ook uit onze oproep op jijkiest.be, waar mobiliteit het thema waarvoor de meeste voorstellen binnenkwamen. Volg het "Terzake"-debatvan minuut tot minuut in dit liveblog.
    [naar artikel]
  11. Crevits gaat in tegen De Wever: "Leefloon is er om kwetsbaren te steunen, niet om ze te straffen" (09/05/2018 - VRT NWS)
    Minister van Onderwijs Hilde Crevits heeft uitgehaald naar N-VA-voorzitter Bart De Wever tijdens haar Rerum Novarumtoespraak in Gent. Ze is er niet over te spreken dat De Wever het leefloon wil verminderen voor ouders die hun kinderen niet naar de kleuterklas sturen. 
    [naar artikel]
  12. Crevits wil "polemiek beëindigen": Commissie moet oordelen of deelname scholen aan klimaatactie al dan niet politiek is (14/03/2019 - VRT NWS)
    Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft de commissie Zorgvuldig Bestuur Onderwijs ingeschakeld om te bekijken of scholen mogen deelnemen aan klimaatmarsen. Dat heeft ze aangekondigd in "Het Journaal". Eerder vandaag hekelde N-VA-voorzitter Bart De Wever het feit dat sommige scholen zullen meedoen aan een klimaatmars als verplichte buitenschoolse activiteit. Volgens De Wever doen de scholen daarmee aan politiek.
    [naar artikel]
  13. De Wever (N-VA) positief over Crevits (CD&V) als kandidaat-minister-president: "Goede keuze, zeer bekwame politica" (28/04/2019 - VRT NWS)
    Bart De Wever, de kandidaat-minister-president voor N-VA, is positief over Hilde Crevits, die door CD&V naar voren wordt geschoven als kandidaat voor haar partij. "Het is een zeer bekwame politica, de beste van het pak."
    [naar artikel]
  14. Hilde Crevits opnieuw minister en dus geen CD&V-voorzitter: "Hoop dat de leden iemand kiezen die de partij niet splijt" (02/10/2019 - VRT NWS)
    Ze heeft er naar eigen zeggen "nachten van wakker gelegen", maar CD&V-coryfee Hilde Crevits wordt opnieuw Vlaams minister. De race naar het voorzitterschap laat ze aan zich voorbijgaan. "Er zou een spanning zitten tussen mijn figuur als ervaren vrouw in regeringen en de drang naar vernieuwing in de partij."
    [naar artikel]
  15. Bart De Wever (N-VA) had op "oorlogskabinet" gehoopt: "De 'joepiejeesfeer' die nu heerst is misplaatst" (16/03/2020 - VRT NWS)
    "Much ado about very little", zo noemt N-VA-voorzitter Bart De Wever het akkoord over de tijdelijke regering-Wilmès. Hij had liever een volwaardige noodregering gezien. Dat de PS daarover plots terugkrabbelde, ligt hem zwaar op de lever. "Als men zo aan politiek doet onder voorzitters, is het einde echt zoek."
    [naar artikel]
  16. Crevits over eindtermendiscussie: "Maak van het onderwijs geen slagveld" (29/08/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) roept op om het debat over de eindtermen "inhoudelijk en sereen" te voeren. "We moeten koste wat het
    [naar artikel]
  17. Bart De Wever: "Niet euforisch na oprollen van "Clan Y.", want nog zeker vijf criminele bendes actief" (24/02/2019 - VRT NWS)
    Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) waarschuwt voor euforie na het oprollen van de zogenoemde "misdaadclan Y.". Volgens De Wever zijn er nog "minstens 5 gelijkaardige clans" actief in zijn stad. Dat heeft hij gezegd bij de Antwerpse zender ATV.
    [naar artikel]
  18. Crombez: "De Wever schotelt een valse keuze voor" (24/01/2018 - VRT NWS)
    SP.A-voorzitter John Crombez heeft in de "De ochtend" op Radio 1 gereageerd op het opiniestuk van N-VA-voorzitter Bart De Wever in De Morgen. Die schreef daarin dat "links" moet kiezen tussen "open grenzen" of een welvaartsstaat. "Maar dat is een valse keuze", zegt Crombez.
    [naar artikel]
  19. Crevits over "ongerustheid" nieuwe eindtermen: "Lat verlagen is voor mij onbespreekbaar" (23/05/2018 - VRT NWS)
    Het niveau van de eindtermen in het onderwijs mag en zal niet dalen. Dat zegt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), nadat onder meer onderwijsexpert Dirk Van Damme zei verontrust te zijn over de "signalen" die hij krijgt. "Maar de lat verlagen, is voor mij onbespreekbaar", zegt Crevits.
    [naar artikel]
  20. De Wever gaat lijnrecht in tegen premier Michel: "Wat mij betreft is de Rafale uitgesloten" (24/06/2018 - VRT NWS)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft tijdens het grote voorzittersdebat in "De zevende dag" gezegd dat wat hem betreft, de Franse Rafale uitgesloten is als nieuw gevechtsvliegtuig. "Dan kunnen we beter niks doen, maar dan is het met Defensie zo ongeveer gedaan". 
    [naar artikel]
  21. Bart De Wever: "Feitelijke apartheid neemt hand over hand toe" (22/01/2018 - VRT NWS)
    Volgens Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) moet er gevochten worden tegen de "feitelijke apartheid" in onze steden. Dat zei hij tijdens de "burgemeestersmarathon" op Radio 2. De Wever ziet naar eigen zeggen dat bevolkingsgroepen naast elkaar leven en evenementen die "bijna 100 procent blank zijn".
    [naar artikel]
  22. Bart De Wever (N-VA): "Een federale regering? Ik zie het op dit moment even niet" (27/05/2019 - VRT NWS)
    "Als mensen hun verstand zouden gebruiken, zou men nu massaal die confederale kaart trekken", vindt N-VA-voorzitter Bart De Wever. In "De ochtend" op Radio 1 zei hij voor de vorming de federale regering nauwelijks bruikbare formules te zien. "Dat is in mijn ogen zo goed als game over."
    [naar artikel]
  23. Beste Bart De Wever, je "war on drugs" is als rijden op een dood paard (15/12/2017 - VRT NWS)
    De "Pano"-reportage over drugs in Antwerpen lokt debat uit. Burgemeester Bart De Wever (N-VA) voert een "war on drugs", maar dat heeft volgens internationale studies een omgekeerd effect, zegt straathoekwerker Joost Bonte. "Kies een ander paard."
    [naar artikel]
  24. De Wever: "We moeten sommige kinderen sneller weghalen uit hun thuisomgeving" (17/12/2017 - VRT NWS)
    Bepaalde jongeren moeten uit hun gezinsomgeving worden weggehaald, dat zegt Bart De Wever (N-VA) in "De Zevende Dag". Hij ziet het niet als straf, maar vindt dat sommige kinderen "tegen hun omgeving beschermd moeten worden".
    [naar artikel]
  25. Bart De Wever (N-VA): "Was de 14 miljard voor zonnepanelen wel goed besteed in een land waar zon niet veel schijnt?" (01/02/2019 - VRT NWS)
    Volgens N-VA-voorzitter Bart De Wever kan het probleem van klimaatopwarming opgelost worden via innovatie en economische groei. "We moeten die innovatie absoluut aanmoedigen en er voldoende geld instoppen", zegt De Wever in "De ochtend" op Radio 1. Hij kijkt daarvoor naar kernenergie. De investeringen in zonnepanelen van de afgelopen jaren stelt Bart De Wever dan weer ernstig in vraag.
    [naar artikel]
  26. Bart De Wever (N-VA) boos op Bart Somers (Open VLD): "Buitengewoon dom om iemand zo in de rug te schieten" (25/11/2019 - VRT NWS)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever is bijzonder boos op Vlaams minister Bart Somers (Open VLD). Die zei afgelopen weekend bij VTM dat zelfs een blinde kan zien dat de N-VA helemaal niet in de federale regering wil stappen. De Wever zegt dat hij ernstig onderhandelt met informateur Paul Magnette (PS) en vindt dat Somers met zijn "georkestreerde aanval" een "geweldig cadeau aan de PS" geeft.
    [naar artikel]
  27. De Wever: "Had suïcidale gedachten in puberteit" (25/09/2016 - De Redactie)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever donkere gedachten in zijn puberteit. "Ik heb het twee jaar heel lastig gehad met mezelf", vertrouwde hij toe in "Touché" op Radio 1. "Maar ik ben er vanzelf uitgeraakt."
    [naar artikel]
  28. Minderhedenforum na uitspraken Crevits: "Heeft Vlaanderen dan de slechte migranten gekregen?" (06/03/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Het Minderhedenforum reageert "geschrokken" op de oproep van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) naar allochtone ouders om zich
    [naar artikel]
  29. De Wever: "Ik wist dat men Pol Van Den Driessche hier weer zou bijsleuren" (10/11/2017 - VRT NWS)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever waarschuwt naar aanleiding van de zaak rond mediafiguur Bart De Pauw op het gevaar van "trial by media": "het publiek is daarbij rechter, waarbij wij onze duim naar boven of onder moeten richten. Komt hier een tweede kans?", zo vroeg hij zich af in "De afspraak op vrijdag". 
    [naar artikel]
  30. Hilde Crevits over de lymfeklierkanker van haar zoon: "Dat was... keihard. Ik kon niet meer helder denken" (17/09/2017 - VRT NWS)
    In "De rotonde" op Radio 2 heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voor het eerst verteld over haar zoon, bij wie eerder dit jaar lymfeklierkanker vastgesteld. Zijn behandeling is intussen achter de rug, hij is genezen verklaard.  
    [naar artikel]
  31. Bart De Wever (N-VA) over visa: "Is dit nu het schandaal van de eeuw? Het is een bijzaak" (21/01/2019 - VRT NWS)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever vindt de reacties op de mogelijke malversaties met humanitaire visa "compleet buiten elke proportie". Hij noemt de kritiek op voormalig staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken "electoraal van bedoeling". "Is dit nu het schandaal van de eeuw", vraagt De Wever zich af.  Volgens hem is de redding van de christenen via humanitaire visa de hoofdzaak.
    [naar artikel]
  32. Beke: "Scholen moeten kansen creëren, ouders verantwoordelijkheid nemen" (06/03/2017 - Het Nieuwsblad)
    Schuift de centrumpartij op naar rechts met de oproep van Onderwijsminister Hilde Crevits aan allochtone ouders? "Het is een én-én-verhaal", zei CD&V-voorzitter maandagavond in Terzake. Hij benadrukt dat zijn partij kiest voor "het moedige midden" en de N-VA niet achterna loopt. "Dat is complete nonsens."
    [naar artikel]
  33. Zijn de plotse Vlaamse ambities van Bart De Wever "kiezersbedrog"? (14/01/2019 - VRT NWS)
    "La Flandre passe avant le rêve de BDW", zo oreerde Bart De Wever (N-VA) toen hij aankondigde kandidaat te zijn voor het Vlaams-ministerpresidentschap. Die woorden waren nog niet koud of in de eerste reacties en analyses viel de kwalificatie "kiezersbedrog" al. Terecht?
    [naar artikel]
  34. Rutten schiet voorstel De Wever over "Patriot Act" af (31/07/2016 - De Redactie)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever vindt dat lokale besturen en inlichtingendiensten meer armslag moeten krijgen in de strijd tegen terreur. De Open VLD-voorzitter is echter niet te vinden voor zo'n "Patriot Act". "Niet kiezen tussen veiligheid of vrijheid", klinkt het.
    [naar artikel]
  35. PODCAST: "De afspraak op vrijdag" met Hilde Crevits, Bert Bultinck en Jan Verheyen (21/10/2017 - VRT NWS)
    In "De afspraak op vrijdag" besprak Ivan De Vadder vrijdagavond de politieke actualiteit van de voorbije week met minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), Knack-hoofdredacteur Bert Bultinck en regisseur Jan Verheyen. Ze hadden het over de oplopende spanning tussen de Spaanse regering en Catalonië, over #metoo in de Belgische politiek, media- en filmwereld, en het succes van rechts in Oostenrijk. Beluister hier de podcast.
    [naar artikel]
  36. Crevits over stereotypen in handboeken: "Enorme stappen gezet, maar er is nog wat werk aan de winkel" (30/11/2017 - VRT NWS)
    De uitgeverijen van schoolboeken letten er al enkele jaren op dat ze niet stereotyp omgaan met mannen en vrouwen. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) in een reactie op de "Pano"-uitzending van gisteren. "Maar er is wel nog wat werk aan de winkel. De nieuwe eindtermen bieden een geschikt moment."
    [naar artikel]
  37. Crevits wil "rotte appels" onder leraren strikter evalueren (27/08/2016 - De Redactie)
    Onderwijsminister Hilde Crevits wil dat de "rotte appels" in het onderwijs, leerkrachten die ondermaats presteren, meer en beter geëvalueerd worden.
    [naar artikel]
  38. De Wever: "Joden vermijden conflicten, dat is het verschil met moslims" (18/03/2018 - VRT NWS)
    N-VA wil zich in de komende verkiezingscampagnes profileren op identiteit. In een interview met de krant "De Zondag" verduidelijkt partijvoorzitter Bart De Wever zijn standpunt daarover. "De software van onze identiteit staat onder druk, namelijk de waarden en normen van onze verlichting." Volgens De Wever hebben "veel migranten de verlichting niet doorgemaakt". "Dat verplicht ons om opnieuw duidelijk te zeggen wie we zijn."
    [naar artikel]
  39. Bart De Wever stelt bestuursakkoord met SP.A en Open VLD voor: "De grote verbinding" (21/12/2018 - VRT NWS)
    In Antwerpen hebben de N-VA, SP.A en Open VLD twee maanden na de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober hun ontwerp van bestuursakkoord voorgesteld, onder de titel "De grote verbinding". De ambitie is om van Antwerpen "de meest leefbare stad" te maken en om "wijkgericht" te werken, aldus burgemeester Bart De Wever (N-VA). 
    [naar artikel]
  40. Jinnih Beels (SP.A): "Water tussen De Wever en mij heel diep, maar sluit niet uit dat we rond de tafel gaan zitten" (08/10/2018 - VRT NWS)
    De Antwerpse SP.A-lijsttrekker sluit niet uit dat haar partij na de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober aan tafel gaat zitten met de N-VA van burgemeester Bart De Wever, maar ze zegt ze wel bij dat het water tussen De Wever en haar "heel diep" is. Tijdens een debat in "Iedereen kiest" op Eén kreeg De Wever trouwens vlijmscherpe kritiek voor zijn "war on drugs", die niet genoeg resultaten heeft geboekt.
    [naar artikel]
  41. De Wever over war on drugs: "Nederland heeft erfschuld aan Europa" (04/04/2018 - VRT NWS)
    De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft in het NOS-programma "Nieuwsuur" hard uitgehaald naar de Nederlandse politiek inzake drugs. "Door het Nederlandse gedoogbeleid is de georganiseerde misdaad in Nederland heel diep ingenesteld geraakt", aldus De Wever. "En nu delen wij in Antwerpen mee in de klappen."
    [naar artikel]
  42. Koen Geens (CD&V): "Hilde Crevits als voorzitter zou een zegen voor onze partij zijn" (08/07/2019 - VRT NWS)
    Als het van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) afhangt, mag Hilde Crevits voorzitter van zijn partij worden. "Dat zou een zegen zijn", zei hij in "De ochtend" op Radio 1.
    [naar artikel]
  43. Bart De Wever: "Incontournable zijn in Vlaanderen is opdracht 1 voor N-VA na de verkiezingen" (14/01/2019 - VRT NWS)
    De N-VA wil met Bart De Wever als kandidaat-minister-president de Vlaamse regering in handen nemen en die Vlaamse regering als een  "powerplatform" gebruiken bij de federale regeringsvorming. Dat heeft De Wever gezegd in "Terzake". Daar gaf hij uitleg bij de beslissing van zijn partij om hem naar voren te schuiven als de onbetwiste Vlaamse kopman.
    [naar artikel]
  44. "Zinzen & Van Cauwelaert" zien De Wever "mogelijk fatale stap zetten" én de premier krijgt een "pijnlijk" cadeau (22/05/2019 - VRT NWS)
    "Dit zou zwaarder kunnen aankomen dan wat hij gezegd heeft over de pensioenen." Dat zegt De Tijd-journalist Rik Van Cauwelaert over een geluidsopname uit 2016 van N-VA-voorzitter Bart De Wever. In onderstaand geluidsfragment geeft De Wever aan dat bij zoekacties naar mensen zonder papieren, wordt samengewerkt tussen politie en Vreemdelingenzaken. Aan tafel bij Ivan De Vadder wordt vooral het taalgebruik in dat filmpje onder vuur genomen. "Hij heeft in deze campagne al enkele steken laten vallen", luidt hun conclusie.
    [naar artikel]
  45. Bart De Wever: "Wat me zorgen baart zijn die extreme veto's die vlak voor de verkiezingen worden uitgesproken" (07/10/2018 - VRT NWS)
    In het Eén-programma "De zevende dag" zijn burgemeester Bart De Wever (N-VA) en Peter Mertens (PVDA) in debat gegaan over Antwerpen. De Wever viel daarbij opnieuw Kris Peeters (CD&V) aan en de socialisten. Ook Groen kreeg het te verduren. "Wat me zorgen baart zijn die extreme veto's die vlak vóór de verkiezingen worden uitgesproken. (...) Wouter Van Besien heeft al heel veel mensen uitgesloten. Wij zouden het liefst de huidige coalitie voortzetten.", stelt De Wever.  
    [naar artikel]
  46. Bart De Wever: "Ik stel voor dat iedereen eerst de teksten leest" (11/09/2016 - Het Nieuwsblad)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft in De Zevende Dag meer uitleg gegeven bij de veiligheidsnota die zijn partij gisteren lanceerde. ‘Het is jammer dat iedereen focust op iets uitzonderlijks als de noodtoestand,’ aldus De Wever.
    [naar artikel]
  47. De Wever (N-VA) open over "afspraken" met CD&V en Open VLD: "Heb beloofd om hen federaal nooit te laten vallen"  (15/12/2019 - VRT NWS)
    Bij de vorming van de Vlaamse regering met zijn er "afspraken gemaakt" met CD&V en Open VLD over het federale niveau, zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever in "De zevende dag: "Ik heb hen gezegd dat als we federaal zouden onderhandelen, ik hen nooit zou laten vallen". Als N-VA zou meebesturen in een federale regering, wil de partij dus dat CD&V en Open VLD allebei meebesturen.
    [naar artikel]
  48. Hoe CD&V N-VA in de kaart speelt om zich toch maar in de campagne te knokken (06/05/2019 - Het Nieuwsblad)
    Het zal onderwijs worden. Het kanseliersdebat tussen Bart De Wever (N-VA) en Hilde Crevits (CD&V) ging bijna uitsluitend daarover, dus zeker op het Vlaams niveau heeft de campagne eindelijk haar thema gevonden. Een neveneffect van de nieuwe rol van Crevits als voortrekker van de CD&V-campagne. Laat dat nu net een onderwerp zijn waar N-VA zelf zwaar op inzet. “Ach, ze gingen daar sowieso veel stampij rond maken”, klinkt het bij een CD&V’er.
    [naar artikel]
  49. Bart De Wever: "Nooit koos Vlaanderen zo Vlaams-nationaal, N-VA heeft cordon tegen Vlaams Belang nooit onderschreven"   (26/05/2019 - VRT NWS)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft toegegeven dat zijn partij "klaar en duidelijk" heeft verloren bij de verkiezingen. "Maar we blijven wel de grootste." De grote winnaar is Vlaams Belang. "En daar kan je niet zomaar omheen", verklaart De Wever, die enigszins een opening laat voor bestuur met Vlaams Belang.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.