“Ja, het smartphonegebruik wordt systematisch onderschat. En niet alleen bij tieners. Gemiddeld grijpen we 88 keer per dag naar onze gsm”, weet... [naar artikel]
Pedro De Bruyckere is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool en de Universiteit Leiden. [naar artikel]
Bankkantoren verdwijnen en een flexbus regelen, dat moet via een app. Digitale dienstverlening wordt steeds vaker de norm. Dat is zeker niet slecht. Wat wel laakbaar is, is dat de digitale weg vaak de enige weg is. [naar artikel]
Smartphones worden bijzonder vaak zonder enige specifieke bedoeling geactiveerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Mobile Posse, Phoenix Marketing International (PMI) en Verto Analytics. De gebruiker blijkt vaak uit verveling beroep te doen op de mobiele telefoon, die verloren tijd moet helpen overbruggen. Vastgesteld werd dat 47 procent van de smartphone-sessies zonder een specifieke bedoeling […] The post Verveling doet consument naar smartphone grijpen appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
In Beveren zijn maandagmiddag enkele meisjes tussen de 14 en 16 jaar betrokken geraakt bij een zware vechtpartij. Het geweld werd gefilmd door verschillende andere scholieren die toekeken. Eén meisje moest naar spoed worden afgevoerd. Het gaat om een leerling van het Koninklijk Atheneum in Beveren. Zowel de directie van de school als de politie is een onderzoek gestart. [naar artikel]
De smartphone is voor velen een prominent onderdeel van hun leven. Ook om onze financiële zaken te regelen, grijpen we almaar vaak naar ons mobiel toestel, leert de jaarlijkse bevraging (2023) van onderzoeksinstituut Imec naar onze digitale gewoonten. In het nieuws: Meer en meer Belgen gebruiken hun smartphone om hun financiële zaken te regelen. 54 procent van de smartphonegebruikers maakt wekelijks gebruik van de bankenapp, tegenover 42 procent in 2022. Ook betalingen via QR-codes zijn aan een opmars bezig. 44 procent van de respondenten maakt wekelijks gebruik van die technologie om een betaling af te ronden. Dat is een toename met 4 procentpunten tegenover 2022. Imec merkt op dat de betalingen met de smartphone in hoofdzaak gebeuren via de apps van de banken. Het aandeel Vlamingen dat betalingen doet via andere platformen, zoals Apple Pay en Google Pay, stijgt gestaag: 8 procent doet het wekelijks, tegenover 6 procent in 2022. Ook dit nog: Digitaal betalen is onder meer door de e-commerce gemeengoed geworden. Uit de bevraging van Imec blijkt dat slechts 8 procent van de respondenten nog nooit online heeft gewinkeld. 64 procent doet dat maandelijks en 18 procent wekelijks. Het onderzoekinstituut spreekt van een stabilisering tegenover 2022. “We zien dus weinig verandering in het bereik en de intensiteit van online shoppen in Vlaanderen, maar wel een toenemende aandacht voor de betrouwbaarheid van webshops”, klinkt het. Maar: De populairste betaalwijze in Vlaanderen blijft het contactloos betalen met de bankkaart. 80 procent van de respondenten doet dat minstens wekelijks. 74 procent betaalt wekelijks nog met de kaart door die in de terminal te schuiven en de pincode in te voeren. “Maar dat is een gewoonte die er vooral bij jongeren snel lijkt uit te gaan”, merkt Imec op. Bij de 18-24-jarigen doet amper 47 procent dit nog wekelijks, terwijl dat percentage twee jaar terug nog 66 procent was. Cash is nog niet dood Details: Ondanks de toenemende populariteit van digitaal bankieren en mobiel betalen, blijft cash voor veel mensen toch een belangrijk onderdeel van hun leven. 41 procent van de respondenten betaalt nog wekelijks met contant geld. Dat is zelfs een lichte toename met 1 procentpunt ten opzichte van 2022. Volgens Imec zijn er verschillende redenen waarom nog niet iedereen bereid is om afscheid te nemen van fysiek geld. “Mogelijk is dat deels vanuit een gebrek aan vertrouwen. 36 procent (+5% tegenover 2022) maakt zich zorgen om de veiligheid van online betalen”, aldus het onderzoeksinstituut. Voorts merkt Imec op dat een op de tien Vlamingen geconfronteerd wordt met een digitale vaardigheidskloof. 14 procent – 10 procent bij de jongeren – geeft aan dat ze betalingen via een bankapp geen evidente en makkelijke zaak vinden. 11 procent, ook jongeren (13 porcent), zou zonder de hulp van vrienden/familie moeite hebben om alle financiële zaken online af te handelen. 10 procent vindt het bankloket dan ook noodzakelijk om hun bankverrichtingen correct te kunnen blijven doen: hoofdzakelijk ouderen, maar dat is ook het geval voor 7 procent van de jongeren. Nog dit: Imec onderzocht ook hoe onze jongeren sociale media gebruiken. Lees er in dit stuk alles over. Wil je nog dieper in de cijfers duiken? Het volledige rapport is hier te vinden. The post We grijpen meer en meer naar onze smartphone om te betalen, maar cash is nog niet ten dode opgeschreven appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]
8 op de 10 Vlamingen worden onrustig van die smartphone die voortdurend aan hun handen kleeft. Het om de haverklap oplichtende schermpje en de... [naar artikel]
HASSELTOpvallende nieuwigheid in iOS12, het nieuwste besturingssysteem van Apple: voortaan kunnen iPhone-eigenaars hun digitaal gedrag zelf onder de loep nemen. “Het is niet verrassend dat Apple meegaat in de digitale welzijnstrend”, zegt trendwatcher Tom Palmaerts. “Welzijn leeft enorm bij de millennials, veel meer dan bij de babyboomers. Dit is niet de zoveelste hype.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.