Vier gemeenten slaan de handen in elkaar om vanaf september zwaar doorgaand verkeer te weren uit hun dorpskernen. Het tonnageverbod van 3,5 ton wordt vanaf september ingevoerd met uniforme signalisatie en regelmatige controles. [naar artikel]
De gemeente Beveren gaat een circulatieplan maken om het vele sluipverkeer in de wijken tegen te gaan. Bestuurders proberen de files op de E17 en E34 te vermijden en rijden dan langs Beveren. “We onderzoeken nu een heus circulatieplan om auto’s te weren uit woonwijken en schoolomgevingen”, zegt schepen Raf Van Roeyen (CD&V). Bewoners krijgen ook inspraak in het circulatieplan. [naar artikel]
De eerste serieuze werken voor de Oosterweelverbinding zijn donderdag van start gegaan in Antwerpen, en meteen is grote verkeerschaos ontstaan. Urenlang aanschuiven was het voor de bestuurders die zich ondanks de waarschuwingen toch massaal in de files waagden. “Er is Oosterweelmoeheid”, proberen specialisten dat te verklaren. “Maar ook coronamoeheid. En spotjes op de radio moeten prioritair zijn.” [naar artikel]
Gemengde Brigadestraat: ?De Gemengde Brigadestraat in deelgemeente Loksbergen wordt definitief afgesloten voor doorgaand verkeer. De Oude Leuvensebaan en de Hagelandstraat lopen quasi parallel van Loksbergen naar Assent (Bekkevoort) in Vlaams-Brabant. Daar is ook een oprit van de E314-autosnelweg tussen Leuven en het klaverblad in Lummen. “De Gemengde Brigadestraat krijgt veel sluipverkeer te slikken”, zegt tweede schepen Kris Jacobs (cd&v), die bevoegd is voor verkeer en mobiliteit. “Bovendien maakt de Gemengde Brigadestraat deel uit van wandelroutes en rijden er ook veel fietsers.” Ludo Raymaekers, door iedereen gekend als Jimmy, van de oppositiepartij Vooruit is het niet eens met het verbod op doorgaand verkeer: “De invoering van éénrichtingsverkeer is een betere oplossing.” Bij de stemming onthield hij zich. [naar artikel]
We vinden het allemaal wel irritant: de file. De radio opzetten of naar een podcast luisteren verzacht de pijn. Maar elke dag opnieuw in dezelfde file staan: liever niet. Wie creatief is, zoekt naar alternatieve routes om files te omzeilen en wordt daar anno 2018 gretig mee geholpen door apps op de smartphone zoals Waze. Daardoor komen we soms in dorpen terecht, waar ze die toevloed aan nieuw verkeer niet graag zien komen. Weg met het sluipverkeer, klinkt het daar. [naar artikel]
Je hoeft niet meer te snel te rijden om geflitst te worden: zelfs passeren in een straat waar je niet moet zijn, levert al een boete op. Zo pakken... [naar artikel]
De rechterrijstrook op de Antwerpse Ring richting Nederland ter hoogte van het Sportpaleis gaat donderdagnacht over een afstand van een kilometer definitief dicht. Een nacht eerder dan aangekondigd. De rijstrook wordt ingenomen als werfzone voor de bouw van de bypass of de tijdelijke snelweg. Annik Dirkx van Lantis en werfleider Xenia Van Den Bossche leggen uit waarom die bypass nodig is en wanneer hij klaar zal zijn. [naar artikel]
Het gemeentebestuur van Temse neemt maatregelen om de hinder bij de volgende fase van de werken aan de Oude Scheldebrug te beperken. Er komt een slagboom om sluipverkeer in het centrum te weren. [naar artikel]
Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers van Universiteit Antwerpen ziet het stilleggen van de werken van Oosterweel als een opportuniteit om heel het project te herbekijken. “We zitten nog minstens tien jaar met de huidige Ring-infrastructuur opgescheept. Alle betrokken partijen moeten zich de vraag stellen of de modal shift de huidige Oosterweelplannen niet onnodig zal maken in die tijd.” [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts vindt het nieuwe arrest van de Raad van State over de Oosterweelwerken “redelijk verbijsterend”. “Dit zou ervoor zorgen dat we nergens in Vlaanderen nog twee stenen op elkaar kunnen leggen”, reageerde hij woensdag in ‘De ochtend’ op Radio 1. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.