Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
Een autobestuurder kon vrijdagnamiddag filmen hoe twee vrachtwagenchauffeurs op de E40 voor een gevaarlijke situatie zorgden door op elkaar in te rijden. Eén van de twee vrachtwagens was van het Genkse logistiek bedrijf Essers. [naar artikel]
“Al twintig jaar lang zien wij hier het éne ongeval na het andere gebeuren”, vertellen Michael Caulier (44) en Delphine Duchossoy (48). Het koppel woont in één van de huizen die dinsdagochtend door brand getroffen werden, na het dodelijke ongeval in het West-Vlaamse Wijtschate. “Gelukkig waren wij net niet thuis.” [naar artikel]
We staan met z'n allen vaker én langer stil, de filedruk in Vlaanderen neemt al enkele jaren fors toe en ook in de eerste zes maanden van dit jaar was dat het geval. Dat blijkt uit cijfers van VRT NWS en Touring Mobilis. Opvallend, we staan nu ook meer in de file net buiten de spits. En de vooruitzichten ogen somber, want het ziet er niet naar uit dat de filedruk snel zal afnemen. [naar artikel]
Jos Everts (56) is directeur van de basisschool Don Bosco in Gerdingen (Bree), maar de man is elke dag 4 uur onderweg naar zijn werk. [naar artikel]
In 2019 daalde de filedruk in België. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, de verkeerspartner van de VRT. De cijfers gaan vooral over het verkeer op de snelwegen. Wat is er aan de hand? Is het plafond bereikt? Zijn we de files beu en stappen we steeds vaker over op de fiets en de trein? Of staan we gewoon vaker in de file op de kleinere wegen? [naar artikel]
Volgende week zou het in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, en de andere Europese havens, extra druk kunnen worden, nu het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal weer kan hernemen. Bijna een week lang blokkeerde de Ever Given het kanaal, nadat het was gestrand op de oever. Honderden vrachtschepen moesten daardoor wachten om door het kanaal te varen. Nu dat weer kan, zal het in de havens van bestemming zeer druk worden, omdat er meer containerschepen tegelijkertijd zullen toekomen. [naar artikel]
Nog nooit stonden we zo veel in de file. 2023 klopt alle records, en dat ondervinden Steven Gordts (44) en Nicky Aerts (33) elke dag. Twee uur extra op de baan is geen uitzondering. “Alleen tijdens corona was het zalig om te rijden.” [naar artikel]
De 78-jarige Jeanne Krols wilde op Drijhoek in Rijkevorsel de bus nemen naar haar ernstig zieke broer. Maar bij het oversteken heeft een passerende vrachtwagen haar aangereden. Ze was op slag dood, een maand nadat ze haar man had begraven. Het koppel had geen kinderen. De buren reageren vol ongeloof: “Ik ben er echt niet goed van dat dit Jeanne is overkomen.” [naar artikel]
In de haven van Santos in Brazilië is maandag een lading cocaïne bestemd voor Antwerpen onderschept. Het ging om 316 kilogram die verborgen zat in een vrachtwagen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.