Een jaar geleden schreef Kurt Vanhauwaert de NMBS een open brief. Hij klaagde aan hoe hij als rolstoelgebruiker een “reiziger in derde klasse” was. De brief werd massaal opgepikt, kreeg enorm veel media-aandacht en de NMBS maakte mooie beloftes. Een jaar later viert de brief van Kurt zijn eerste verjaardag. “Ik voel me nog steeds een reiziger derde klasse, en het is op bepaalde vlakken zelfs erger geworden.” [naar artikel]
Kurt Vanhauwaert zit in een rolstoel en klaagt in een open brief op Facebook de manier aan waarop de NMBS hem behandelt. ‘Het geeft me het gevoel dat ik een reiziger derde klasse ben: iemand die toch tijd genoeg heeft en voor wie het niet uitmaakt of hij te laat of helemaal niet op zijn bestemming geraakt.’ Zijn brief wordt druk gedeeld op social media. [naar artikel]
Rolstoelgebruiker Kurt Vanhauwaert begrijpt niet waarom de NMBS niet meer inspanningen levert om het treinen voor hem toegankelijker te maken. Zijn droom om ooit zelfstandig de trein te kunnen nemen, blijkt dagelijks een utopie te zijn. 1 op de 4 stations zijn nog steeds niet toegankelijk voor hem. In deze opinie kruipt hij in de rol van adviseur toegankelijkheid bij de NMBS, en doet hij enkele voorstellen waarmee iedereen als volwaardige reiziger ten volle kan genieten van een vlotte treinrit. [naar artikel]
Spoorbaas Sophie Dutordoir maakt van veiligheid en communicatie NMBS' stokpaardjes. En dat moet u, de reiziger, zo snel mogelijk merken. Wij... [naar artikel]
De NMBS biedt mensen met een beperking assistentie aan als ze de trein willen nemen. Helaas loopt daar wel eens iets fout, voelde onze redacteur en rolstoelgebruiker Guy Stevens vanmorgen aan den lijve. “Mijn tocht van 2 uur naar het werk duurde uiteindelijk 3 uur en 45 minuten. Een uur en drie kwartier moest ik in de vrieskou wachten op hulp die maar niet kwam.” [naar artikel]
De vakbondsman versus de reiziger. De ene verdedigt de nieuwe 48 urenstaking op het spoor, de andere hekelt dat er altijd maar één gedupeerde is – en dat niet de NMBS zelf is. [naar artikel]
Raakt u dit najaar vlot met de trein op het werk? Geen mens die het voorlopig weet, want Infrabel gaat grote werken uitvoeren en ruziet met de NMBS over hoe dat allemaal moet lopen. “Een beschamend spektakel met de reiziger als slachtoffer”, zegt TreinTramBus. [naar artikel]
In het station van Vilvoorde is dinsdagavond een trein tot stilstand gekomen nadat een reiziger aan de noodrem had getrokken. Dat bevestigt de NMBS. De IC-trein was onderweg van Antwerpen naar Brussel en zou normaal gezien niet in Vilvoorde stoppen, maar moest door de ingreep van de reiziger halt houden pal aan het perron van het station. Volgens de aanwezige treinbegeleider kon de reiziger in kwestie ook een van de deuren openen en de benen nemen. [naar artikel]
Er wordt inderdaad nagedacht over het concept van de eerste klasse in de treinen, maar van bijvoorbeeld een afschaffing is geen sprake. “We zien zeker nog potentieel in de eerste klasse”, zegt spoorwegmaatschappij NMBS. Om de eerste klasse aantrekkelijk te houden, komen er in de nieuwe M7-dubbeldekrijtuigen bijvoorbeeld geluidsschermen tussen de zetels. [naar artikel]
De concertganger haalt dan toch zijn slag thuis. Dat blijkt uit het nieuwe vervoersplan vande NMBS, dat in december 2014 wordt ingevoerd. Op vraag van het kernkabinet komt de NMBS hier en daar tegemoet aan de kritiek van reiziger. [naar artikel]
Op nieuwe treinen is er nog amper verschil tussen 1e en 2e klasse, maar de NMBS denkt er niet aan om het verschil tussen beiden weg te werken. [naar artikel]
Sp.a-Kamerlid David Geerts concludeert uit de voorlopige versie van het nieuwe beheerscontract van de NMBS, waarover De Morgen en Het Nieuwsblad dit weekend schreven, dat de NMBS de reiziger vergeten is. “Van een openbare vervoersmaatschappij verwacht ik dat ze de reiziger centraal stelt. In het document dat gelekt is aan de kranten, zie ik vooral […] Het bericht NMBS zet zichzelf in plaats van reiziger centraal verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De NMBS blijkt tientallen taxi’s in te zetten om rolstoelgebruikers vanuit het station van Mechelen naar hun bestemming te brengen of omgekeerd. De liften in het station zijn al een maand defect waardoor de perrons niet meer toegankelijk zijn voor minder mobiele personen. "Ik voel me als een koning. Normaal is het voor een rolstoelgebruiker een hele lijdensweg om de trein te nemen", reageert rolstoelgebruiker Stef. [naar artikel]
Gentenaar Kurt Vanhauwaert gaat als rolstoelgebruiker graag al eens op uitstap, maar als hij dat met de trein wil doen, stoot hij keer op keer op... [naar artikel]
Een reiziger die gisteren na de klimaatbetoging in Brussel in een overvolle trein in eerste klasse zat zonder geldig treinticket, is door... [naar artikel]
Een vlotte dienstverlening, stipte treinen en veilige stations. Dat zijn de ingrediënten voor het hervormingsplan van de NMBS. 'De reiziger staat centraal', belooft premier Elio Di Rupo (PS). Maar niet iedereen is daarvan overtuigd. [naar artikel]
De NMBS heeft vandaag een update doorgevoerd van de vertrekschermen in de meeste stations. Voortaan krijgt de reiziger daarop ook de meldingen [naar artikel]
De eerder aangekondigde sluiting van de loketten in 44 treinstations wordt niet ingetrokken, maar de NMBS gaat wel een hele reeks begeleidende maatregelen uitwerken die het comfort en de veiligheid van de reiziger moeten garanderen. Vanmorgen heeft de raad van bestuur van de NMBS zich gebogen over een gezamenlijk voorstel in die zin van NMBS-baas Sophie Dutordoir en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Het concept van de eerste klasse in de treinen wordt geëvalueerd en bijgestuurd, maar het verschil tussen eerste en tweede klasse blijft bestaan. [naar artikel]
Voor het eerst heeft spoorwegmaatschappij NMBS ‘gevolgschade’ betaald. Dat is het bedrag dat de NMBS terug moet betalen aan de reiziger omdat een trein onvoldoende stipt reed. Die beslissing kwam er na een advies van de ombudsdienst voor treinreizigers. Als het van de ombudsdienst afhangt, zou het veel meer moeten gebeuren. [naar artikel]
Het aanbieden van reizen in eerste klasse leverde de NMBS in 2016 een meeropbrengst op van 32,7 miljoen euro voor de binnenlandse treindienst.... [naar artikel]
Vanavond start de eerste 48-urenstaking bij de NMBS. Tot donderdagavond is het treinverkeer ernstig verstoord, waardoor duizenden mensen een alternatief moeten zoeken. Heb je als reiziger eigenlijk recht op een compensatie? Waar kan je die dan aanvragen? En geldt dit ook als je een abonnement hebt? Wij vroegen het aan NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.