Yasmine, een meisje van 15 uit Humbeek (bij Grimbergen), is het zo beu dat haar bus keer op keer niet komt opdagen dat ze nu per paard naar school rijdt. Wie af en toe de bus neemt, herkent de frustratie van Yasmine misschien. Want volgens de Vlaamse Ombusdienst waren er nog nooit zo veel klachten over afgeschafte bussen dan nu. "Het tekort aan buschauffeurs moet dringend worden opgelost", zegt de Vlaamse Ombudsman [naar artikel]
In 2016 kwamen over heel Vlaanderen 16.800 bussen niet opdagen omdat er geen chauffeur was. In Antwerpen zijn de geschrapte ritten sinds 2012 quasi verdubbeld, in Oost-Vlaanderen gaat het bijna om een verdrievoudiging over dezelfde periode. [naar artikel]
Vorige week nog kwam Yasmine (uit Grimbergen) in de krant met hetzelfde probleem: ze ging met haar paard naar school omdat de bus alweer niet was... [naar artikel]
Het regende deze week kritiek op Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld). De overstromingen in de Dendervallei zorgden al voor een donderslag bij heldere hemel. En de bui bleef hangen: de afgeschafte bushaltes en Chinese bussen werden haar zwaar aangewreven. Nu krabbelt ze recht en reageert ze. Zag ze dit niet aankomen? “Het zal u verbazen, maar ik wil óók meer geld voor De Lijn.” [naar artikel]
Sinds zaterdag doet De Lijn het met 3.200 bushaltes minder, maar de échte test volgt vandaag, wanneer pendelaars en scholen weer massaal de bus naar kantoor en school nemen. “Er zullen mensen verrassingen krijgen, ja”, beseft ook CEO Ann Schoubs. Een besparing is dat nu al dagenlang gecontesteerde nieuwe vervoersplan niet, houdt Schoubs vol: “We zullen drie miljoen kilometer méér rijden.” En toch: een busticket moet volgens haar duurder worden: “Wij hebben zelfs al de opmerking gekregen van de Inspectie van Financiën dat onze tarieven geïndexeerd moeten worden” [naar artikel]
Het nieuwe vervoersplan van De Lijn zorgt voor problemen voor leerlingen die vanuit Heppen en Leopoldsburg naar het Don Boscocollege in Hechtel-Eksel reizen. Ouders klaagden aan dat de bussen “overvol en onveilig” zijn en dat hun kinderen op vrijdag een uur moeten wachten voor er een bus komt. Schepen van Mobiliteit Marleen Kauffmann (CD&V) neemt maatregelen. [naar artikel]
Nooit eerder dienden reizigers zoveel klachten in over afgeschafte of te late treinen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Het gaat om klachten van reizigers verzameld bij Ombudsrail. De ombudsdienst voor treinreizigers ontving in 2023 al een recordaantal klachten: een derde meer dan vorig jaar. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.